Dubrovnik

• Miha

Een dag is te kort,te ver!

Snelweg is nog lang niet klaar. Biograd is niet ver van Zadar,beste optie zou zijn retour vlucht Zadar-Dubrovnik. Voor tickets kan jij terecht bij Croatia Airlines home page.

Overigens,het is de moeite en geld waard

Succes

• Jo

Net even gezocht op hun website, blijkbaar zijn er geen rechtstreekse vluchten, enkel via Zagreb. Op sommige dagen zelfs eerst naar Pula. En in het beste geval 's morgens om 6.50 vertrekken in Zadar en pas tegen 23.00 in Dubrovnik. Vind ik niet echt een optie dus.

• Miha

Het is inderdaad geen optimale verbinding. Hoe dan ook,een dag is te kort. Wil jij wat genieten van deze unieke stad,zal jij dan toch op minstens 2 dagen moeten rekenen.

Alleen al omlopen stadsmuren kost je paar uur,laat staan de rest!

Nog iets,laat je niet misleiden door tijden die bij routebeschrijvingen aangegeven zijn.

In werkelijkheid,bij normale verkeer zal jij ca. 1,5 uur doen over laatste stuk voorbij afslag Ston(schiereiland Pelješac) naar Dubrovnik;het is een rot stuk. Buitenlanders zijn gewend rijden met baksteen op gasplank,dat wil daar helaas niet.

Succes!

Lijep pozdrav

• Jo

Miha Schreef:

——————————————————-

> Buitenlanders zijn gewend rijden met

> baksteen op gasplank,dat wil daar helaas niet.

> Succes!

> Lijep pozdrav

Als de buitenlanders met een baksteen op de gasplank rijden dan rijden de Kroaten met een heus betonblok, en nog geen kleintje ook! Ik heb nog nooit zo'n onverantwoord rijgedrag gezien als van (veel) Kroaten!!!!!

• L

Als in Nl wonende Kroaat kan ik helaas alleen maar eens zijn. Ik ben ook blij dat je schrijft “…..onverantwoord rijgedrag gezien als van ( veel ) Kroaten!!!!!”

Ondanks dat het woord VEEL arbitrair is in deze, is het, denk ik, door jou toch correct gebruikt.

• Miha

Verbazingwekkend;een onschuldige opmerking doet de stadsmuren trillen!

Wij rijden nu eenmaal als gek,dat klopt,aan de andere kant ik heb diverse maniakken uit Duitsland en Nederland op de kustweg meegemaakt.

Overigens,heb ik ook Nederlanders gezien die met een wigwam achter,maar 40 km rijden,dat is ook potentiële gevaar op de weg.

LP.

• L

Met dat laatste gedeelte ook eens, of het om de snelheid van 40kmh gaat of op de snelweg ( met max snelheid van 100kmh ) 120kmh!

Maar goed, veel auto's met Hr kenteken rijden ( hoe dan ook, in de omg van Dubrovnik zeer zeker ) echt veel te hard en ook nog veel te gevaarlijk!!!

• Miha

Het probleem met ons is deels door temperament,deels ook omdat veel mensen de weg en de bochten goed kennen,en he..he,deels door onze overmoed.

Overigens,als ik op onze geweldige A1 richting Zadar zit en zie borden 80 km,dan ga ik echt geen 80 rijden,de weg vraagt erom om harder te rijden. Maar,ja, ‘murja’ is er snel erbij met bonnetje…mea culpa

lp.

• rita

vroeger reden we altijd via de oude weg (via karlovac, plitvice, sinj………) naar dubrovnik.

op 1 dag van belgie tot zagreb. maar de 2e dag een ramp door al die toeristen die stapvoets reden, liefst nog in karavaan.

doch vorig jaar bijna zwaar ongeluk gehad door een kroaat die vond dat hij moest inhalen in een bocht tussen Plat en Cavtat.

iedereen is er dus schuldig, zowel de plaatselijke bevolking als de toeristen. gewoon wat strenger optreden tegen iedereen en dan maar hopen dat ze slimmer worden

• Jo

't Was van mijn kant ook maar een reactie op iets wat we al veel jaren vaststellen. En dan gaat het me vooral over het onverantwoord inhalen, liefst op onoverzichtelijke plaatsen.

En ik geef toe, ook sommige Italianen, Duitsers of Oostenrijkers vertonen gelijkaardig gedrag (in Kroatië). Het rijgedrag van Nederlanders en Belgen, maar die laatste zie je amper in Kroatië, valt daarmee vergeleken behoorlijk mee.

En dat op sommige plaatsen met een sleurhut maar 40 gereden wordt vind ik best te begrijpen. Op de kustweg bijvoorbeeld, met al die bochten, trek je niet zomaar eventjes op na een bocht om 100 m verder weer te moeten remmen voor de volgende bocht.

Let wel, ik ben zelf geen caravanrijder, noch Nederlander.