Dubrovnik

• Miha

Terzijde buitenlanders,Kroaten,Niki Lauda achtige figuren;vorig jaar viel mij iets anders op.

Ik kwam diep in zuiden,in Orebić een Nederlandse familie tegen,kop koffie,even babbelen over vakantie en mijn land et cetera.

Het bleek dat zij van Rijeka oude Jadranska magistrala weg gereden hebben tot Senj,dan berg op en bij Brinje op A1.

Zij wisten wel dat ze van Rijeka een relatief kleine omweg via A6 konden maken(90 km,maar wel snelweg!) en bij Bosiljevo invoegen op A1 richting Split.

Snelweg is met name voor caravan,maar niet alleen voor caravan veel veiliger,sneller en minder vermoeiend.

Waarom hebben zij deze,in mijn ogen verkeerde keuze gemaakt?

Om paar tientjes tolgeld te besparen;volgens hun was dat veel geld. Nou ja..Dit begrijp ik echt niet!

Ik adviseer altijd mensen die met caravan gaan,doe alsjeblieft snelweg waar dat kan. Met kasteel achterop(die ook soms in de bocht gevaarlijk is),weg vol verraderlijke bochten,jij rijdt hoe dan ook wat langzamer ben jij net zo potentiële gevaar als kamikaze achter je die je ‘met nood’ moet inhalen.

Zover mijn bijdrage.

lijep pozdrav

• lavanda

Miha,

Ook ons is het gedrag van Kroaten opgevallen…..inhalen in onoverzichtelijke bochten, liefst een hele reeks auto;s voorbij…om vervolgens als er toch een tegenligger komt, iedereen in gevaar te brengen door boven op de rem te gaan staan, en alsnog in te voegen…Het achteropkomende verkeer moet dan maar zien of ze snel genoeg kunnen stoppen!!!Om nog maar niet te spreken van de scooters en lichte motoren….Die presteren het om in te halen als er gewoon tegemoetkomend verkeer aankomt….

Wij komen al heel lang in Kroatie/ook voormalig Yoegoslavie…maar het lijkt wel elk jaar erger te worden.

Overigens, wel een vreemde weg, van Rijeka via Senj naar Orebic?? Volgens mij rijd je dan via Zagreb de A1 naar het zuiden tot het einde vd autobaan…….

En dan nog, de weg is breed genoeg om met een caravan te rijden,vrachtverkeer rijd er immers ook…. Overigens zijn dat de kroaten zelf, die om geld uit te sparen de Magistrale rijden ipv de snelweg.

• L

Toevallig woon ik in Amsterdam, praten over het rijgedrag van de Kroatische bromfietsers en motoristen is niet te vergelijken met de situatie in A'dam.

Kom maar eens hier kijken naar al die (brom)fietsers en soortgelijken!

• Miha

Het waren Nederlanders die ik meegemaakt heb met hun ‘spaargedrag’,deze forum is deels voor Nederlanders,daarom het verhaal. Wij Kroaten doen dat ook,maar wij zijn zoals jij ongetwijfeld weet geen caravan liefhebbers,in ieder geval niet massaal.

Diverse keren heb ik op Jadranska magistrala deze kasten zien dansen van ene kant van de weg naar de andere,met name in de bochten,bloedlink!

Overigens,naar zuiden van RH kan jij vanuit Nederland via Italië,Slovenië(via Ljubljana) of Slovenië(grensovergang Macelj). Deze mensen reden via Ljubljana naar beneden(grensovergang Rupa)…om zoveel mogelijk tolgeld te besparen!

Ik blijf erbij,ben jij met caravan,neem tolweg waar dat kan,het is qua kilometers langer,maar rijdt prettiger,toch sneller,maar vooral…jij bent minder gevaar voor jezelf en overige weggebruikers.

En,last but not least,het is niet mijn intentie om hier Nederlanders onderuit te halen,de bedoeling is,voor zover de mensen dat niet weten,ze laten weten dat het anders,makkelijker en veiliger kan. Geld is niet alles!

• rita

wat ik niet begrijp dat is dat “besparingsgedrag” tijdens je vakantie.

als je op vakantie gaat, dan weet je dat dat geld kost.

autosnelwegen, tunnels, je weet dat je ze moet betalen. wil je dat niet, blijf dan thuis of kies een land waar je (nog) niet moet betalen.

zolang we met de wagen naar dubrovnik gingen, zijn we langs de oude weg gereden. we vertrokken hier op donderdag en kwamen op vrijdag toe. weg van de files en de ongemakken.

door het slechte weer van de laatste jaren in duistsland en oostenrijk, gaan we nu met het vliegtuig. ook het rijgedrag van anderen heeft tot deze beslissing bijgedragen.

en het is zalig. om 6 u 'smorgens neem je op zaventem het vliegtuig en om 8 u land je in dubrovnik. en de kostprijs: niet veel duurder dan met de wagen als je daar alle kosten bij mekaar telt.

• Jo

Goed, hoe zou je dan in ons geval rijden? Laat ons zeggen vanuit Duitsland naar Novalja. Met een auto met een vouwwagen er achter. En een vouwwagen kan je vergelijken met een groot uitgevallen aanhangwagen maar dus behoorlijk wat kleiner (en stabieler) dan een caravan.

Ik zeg gewoon “vanuit Duitsland” om je alsnog de keuze te geven om via Passau (D)-Graz(A)-Maribor(SLO) of via Munchen(D)-Salzburg(A)-Villach(A)-Lublijana(SLO) te gaan.

• L

Hallo Rita,

over de kosten gesproken…..

Tol e.a. in Slo en Hr ( en O ook ) vind ik ook niet leuk, echter ….. op Hr. forum nog geen klachten/gezeur gezien over b.v. veel lagere prijs van benzine dan in Nl of D - hoe kan dat???

• Miha

Hi Jo,

Ik ben echt geen ANWB of HAK,heb praktisch geen ervaring met vouwwagens,caravans e.d.,maar vooruit met de geit,wat ik uit ervaring weet is het volgende;

Ik rij zelf altijd naar Kroatie via Passau,Graz,dus;

Via Maribor heb jij een lastige,maar relatief korte stuk toto Macelj,toch best te doen.

Verder bij Zagreb A6 op tot Bosiljevo,overstappen op A1 richting Split.

Verder is het een persoonlijke keuze die iedereen voor zich maakt.

Jij kan bij Brinje naar Senj,stuk jadranska magistrala nemen en met ferry eiland Pag bereiken.

Jij moet wel klimmen over Velebit en kom jij bij Žigljen(ferry) uit.

Wil jij geen Jadranska magistrala met verraderlijke bochten en geen Velebit,kan jij op A1 blijven tot Posedarje en dan naar Novalja via Ražanac en stadje Pag.

Laatste optie is minstens vermoeiend,eiland Pag is best te rijden met caravan,dus als jij niet tijdgebonden ben,de bedoeling is dat jullie niet klinisch dood van vermoeidheid aankomen,lijkt mij laatste optie het beste. Het is ruime omweg,daar ben ik mee eens.

p.s. Overigens,jij kan ook via Rijeka naar beneden de helse jadranska magistrala doorrijden,dat doen veel mensen,zelf weten…ik zou het nooit doen,heb hekel aan kustweg,

zelf een keer bijna frontale botsing buiten mijn schuld gehad door samenkomst van omstandigheden( (slakkeganger met caravan die een kamikaze zo nodig moest inhalen,en ik reed toevallig op mijn rijstrook..tsja,milimeterwerk).

lp.

• Tim Scholten

Wanneer ik vanaf Split naar Dubrovnik rij, kan dit aan aan de Bosnische grens met een ID kaart of moet ik een paspoort hebben hiervoor?

Groeten Tim

• Jo

't Ging me ook niet echt om de route te kennen maar wel om ff te weten hoe je er over dacht. Ik begrijp je redenering volkomen maar ik denk dat ook het gevoel een stukje mee speelt.

Een aantal jaar terug hebben we in de regen moeten afbreken op Pag. Het werd al late namiddag eer we de camping af waren, we waren al moe op voorhand. Op de koop toe missen we net de laatste boot die om het uur vaarde, de volgende was, denk ik, bijna 2 uur wachten. En toen we dan eindelijk “over” waren die lange snelweg naar Zagreb…

Het jaar nadien zijn we weer viaRijeka en de kustweg gereden. Ik heb bij wijze van spreken een afkeer gekregen van dat stuk A1 naar Zagreb.

Als ik hier in Google Maps onze route bereken dan krijg ik drie mogelijkheden. Verschil tussen de langste en de kortste: ongeveer 80 km en een tijdsverschil van 4 minuten. Dan rijd ik toch liefst de route die me het prettigst aanvoelt.

Anderzijds, vorig jaar zijn we na onze vakantie op Pag nog naar vrienden in Okucani gereden en dan rijdt ik vanzelfsprekend wel de A1. maar dan is de afstand ook veel minder ver dan naar huis.