Dubrovnik

• Jo

Wij hebben al verscheidene keren de Kroatisch-Bosnische grens over gestoken en hebben dit altijd gedaan met een (Belgische) ID-kaart. Nooit problemen of ook maar opmerkingen gehad.

• lavanda

Ook de nederlandse ID kaart geeft geen problemen……zelfs niet op de allerkleinste overgangen tussen Bosnie/kroatie/montenegro….

• Miha

Hi Jo,

Toen jij vraag dropte had ik meteen door dat jij mijn persoonlijke mening over route’s wilde weten en dat jij doorgewinterde ‘Kroatieganger’ bent. Ik begrijp best dat eilanden lastiger zijn voor mensen met ‘mobiele husjes’ e.d. Mede door nachtmerrie die ik een keer op jadranska magistrala in de buurt van Karlobag meegemaakt heb,zou ik liever omrijden op A1.

Het is een zuiver persoonlijke voorkeur.

Ik beoordeel kustweg als panorama weg(m.n. etappe van Rijeka tot pakweg Posedarje),om te genieten van schoonheid van onze kust,en niet als middel om van A naar B te komen. Zo zou het moeten zijn. Helaas,in de zomer stikt de weg van vrachters,bussen,caravans etc.Jammer!

p.s. welles op Korčula geweest? Iedereen praat over Dubrovnik,maaar,een mini Dubrovnik is stadje Korčula,de moeite waard! Zou ik iedereen aanraden.

• Jo

We zijn voor alles “in” ! Is Korčula een beetje rolstoelvriendelijk? En is er een rolstoelvriendelijke (naturisten)camping in de buurt?

• Miha

Hi Jo,

Lastig voor rolstoel. Kern van oude stad is op een schiereiland;smalle straatjes lopen omhoog naar kathedraal Sveti Marko,dus nogal vermoeiend.

Voor iemand die wat anders dan Costa Blanca toeristenfabriek wil,is het echt een aanrader.

Oude stadje met smalle straatjes,ateliers van kunstenaars,musea en authentieke stadskern,voor mij top,top,top,helaas door ons Kroaten niet voldoende in belangstelling gebrachte parel van Adriatische kust.

Het voornaamste probleem vormt bereikbaarheid,het ligt diep in zuiden,met auto moet jij tot Orebić doorrijden en dan ferry pakken. Voor zover ik weet zijn veerboten van Split(misschien zelfs van Rijeka?) met Jadrolinija,dat zal wel prijzig zijn,geen idee.

Er zijn ook diverse campings(helaas ik ben geen kampeerder,dus weet niet hoe dat zit)

Lumbarda(paar km’s van Korčula stad) heeft een fraaie zandstrand.

p.s. voor liefhebbers van ongerepte natuur is eiland Mljet ook de moeite waard,bereikbaar met boot van Korčula(ca 2 uur varen).

• Jo

We zullen het voorlopig maar bij Novalja houden :D