@ Marko,
Sorry, excuses, had niet gezien dat deze van een jaar geleden was. Las jouw reactie als een antwoord op Katty, dus vandaar dat ik reageerde, las hem in de de tegenwoordige tijd.
Nogmaals excuses.
Hoi Suzanne, ik ben voor de eerste keer nu gaan eindelijk lezen, of er meerdere mensen zijn, die willen gaan verhuizen naar Croatie, de topic van jullie is nog van 2007, dus ben benieuwd of jullie reeds in croatie wonen of niet? Ik wil namelijk ook richting die kant op te gaan, in de buurt van Split, ik ben oorspronkelijk oekrainse, woon al 15 jaar in nederland, mijn man is bosnisch, door vele vakanties in croatie te hebben doorgebracht, wil ik een keer toch daar naar toe verhuizen, wij hebben het erg naar ons zin in nederland, goede baan, mooi huis, maar croatie trekt mij heel erg, en als ik alle topics lees, wordt het alleen maar erger, vandaar dat ik nu heb besloten om alvast op internet te gaan spitten, lezen reactie mensen die daar misschien al wonen.
Alvast bedankt voor je reactie,
groetjes Natascha
Sorry, hoor maar volgens mij temperde ik jullie ongelooflijke pessimisme. Er is ook een ander verhaal wat zichtbaar ontbreekt bij jullie en daar
begon ik mij flink aan te ergeren vandaar mijn reactie.
Wij verhuren appartementen en tot nu toe worden wij door praktisch iedereen fantastisch geholpen.
Wij ontmoeten heel veel keihard werkende en vriendelijke mensen die steeds weer bereid zijn ons te helpen en tijd vrij te maken.
Het is een prachtige land en welke kant het uitgaat wie zal het weten. Het zou zomaar eens kunnen dat een eventuele toetreding tot
de EU en een steeds verbeterde infrastructuur iets moois kunnen brengen.
In ieder geval is het land prachtig met zijn mooie zee en er is heel veel ruimte. Ik ontstress daar helemaal.
Ik kan ook hele negatieve verhalen ophangen over Nederland hoor.
Als je in Nederland je belasting niet betaald, of je hypotheek aflossing, wordt je ook gewoon op straat gezet of wordt je huis geveild.
DSB heeft ook mensen polissen aangesmeerd die niks waard zijn en veel en veel meer financiering verleend dan de waarde van het huis
waardoor mensen nu hun huis uit moeten.
Er is hier ook 30 miljard verdwenen uit de pensioenpot van ABP.
Een huis op Scheveningen aan de haven kost ook 400.000
Als ik Nederland weer in rijd zie ik een benzineprijs van 1.72 op de teller staan (jawel en dat is geen tikfout).
Ik kan het eens zijn met alle zinnen die je schrijft, behalve met: “Het zou zomaar eens kunnen dat een eventuele toetreding tot de EU (en een steeds verbeterde infrastructuur) iets moois kunnen brengen.”
Ik neem aan dat deze zin betrekking heeft op de Kroatische economie. De uitspraak is denk ik meer gebaseerd op hoop dan op realiteitszin, zeker als je het haast uitzichtloos doemscenario beziet dat zich momenteel in de EU voltrekt.
Hallo Marko Marko,
Wat je hier omschrijft is natuurlijk waar, maar hier staat tegenover, dat door al deze negatieve ervaring in de gehele EU, wellicht
een gezondere koers zal worden gevaren als tot nu toe.
Het kan zeker zijn dat dit voor Kroatie een positieve uitwerking heeft.
Alhoewel dan natuurlijk de politiek een andere weg dient in te slaan, maar wellicht zijn de politici in Kroatie hiertoe in stand.
Het lijkt me toch zo, dat Kroatie heeel veel aan potentiaal heeft.
Maar inderdaad, het zal aan alle deelnemers zijn, dit potentiaal te benutten.
En Kroatie zal er ook verstandig aan doen om niet de Euro als munt in te voeren, dan zijn er inderdaad zeer goede perspectieven.
Alle deelnemende landen binnen de EU, welke hun eigen valuta hebben behouden, staan er relatief goed voor.
Maar van een Europa, is nog heeeel lang geen sprake.
En naturlijk is het zo, wanneer een land afstand neemt van bureaukratie en korruptie, zijn de mogelijkheden onuitputtelijk.
Maar, het blijkt, zoals overal, dat een multinational ten alle tijde meer in te brengen heeft als een enthousiaste burger, en ook hier de multinational geen
strobreed in de weg wordt gelegd.
Vandaag gelezen, dat Kroatie in 2013 officieel zal bijtreden tot de uitverkorenen.
Ik hoop, dat de mentaliteit zal worden aangepast aan de noordelijke landen, en dat de levensvreugde behouden blijft zoals ze nu hebben.
En om terug te komen op het starten van een bedrijf(je), dit is momenteel in Nl, Duitsland of Frankrijk reeds zeer ingewikkeld,
en vergt eveneeens een hoop uithoudingsvermogen, geduld, en wat al niet meer.
Wat dat betreft, is Zwitserland nog steeds een paradijs.
Hier kun je als EU burger, vandaag een idee beginnen, en onmiddelijk omzetten, en echt onmiddelijk beginnen.
Zelfs zonder BTW nummer, zonder inschrijving in de Kamer van Koophandel.
Uiteraard gelden ook hier regels, maar deze zijn zeer demokratisch.
Een werk en verblijfsvergunning is binnen een week geregeld.
Hopelijk zal de EU dit voorbeeld ter harte nemen, want hier wordt initiatief beloond.
En financieel gezien, worden hier in Zwitserland de werknemers zeer goed beschermd.
Het minimum loon, b.v. voor een kassiere in een supermarkt bedraagt momentel CHF 3.200,– dit is in Euro momenteel 2.700,–
Maar wie weet, komt het eensdaags goed met de EU, alhoewel ik inderdaad mijn twijfels heb.
M vr gr
Bram
Dat Kroatië in juli 2013 toe zal treden tot de EU betreft vooralsnog speculaties. Het zou om een voorstel van de Europese Commissie gaan. De Europese ministers van Buitenlandse Zaken zullen daar morgen nog hun zegje over moeten doen, vervolgens de verschillende lidstaten en dan wacht nog een referendum in Kroatië. Zouden al deze horden genomen zijn dan is het nog maar de vraag in welke mate de desintegratie van Europa (met de euro voorop) zich intussen heeft ingezet. België achterna, notabene het thuisland van de Europese hoofdstad. En dan kun je, zoals jij schrijft, hopen dat Europa lering trekt uit datgene wat nu gaande is met als gevolg een gezondere koers. Momenteel is men echter helemaal niet bezig met de redding van de Europese gedachte, maar veeleer met ieders individueel zelfbehoud!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?