Emigreren

• lipik

Heb huis gekocht.

Eerst d,o,o, (vennootschap) opgericht, Was niet strikt nodig, wel noodzakelijk om op een reglementaire wijze te kunnen verhuren (toen),

Een van m'n vennoten was een Kroaat (uit noodzaak om niet elke week naar ginder te moeten vliegen voor een handtekening), Dus ja je moet wel iemand kunnen vertrouwen, Ik heb wel een Kroatisch advokaat onder de hand genomen, dat kost iets maar je weet dan wel wat je doet, Een gewone Kroaat ken ook niet alle wetten ,bovendien was het vrij simpel om doo op te richten,

Huis gekocht, notaris was eenvoudiger dan hier, zomaar bellen, afspraak zelfde avond en snel nog een beedigd tolk opgesnord om 8 uur 's avonds.

Vastgoedmakelaar : begin er niet aan, laat uw Kroatische vrienden en kennissen rondkijken. Vastgoedmakelaars in Kroatie hebben verschillende rare gewoonten :

- ze laten de koper contracten ondertekenen en % betalen ipv de verkoper met als resultaat dat iedereen wel z'n huis bij een makelaar te koop is ook al is het niet zo, Bij de ene voor 100000 euro bij de volgende voor 120000 en bij een derde voor 90000,

- ze denken dat elke buitenlander stikt van het geld, je ziet dus eerst de duurste huizen,

- kortom, zonder de Kroaten te willen afvallen : ze hebben er geen verstand van,

De verdere afhandeling verliep vrij gemakkelijk, geen problemen ondervonden wat corruptie betreft (al zal het wel bestaan hoor,alleen heb ik er geen last van gehad), En tot nu toe alle nodige vergunningen enz… verkregen waar ik recht op had.

Ja, ik weet het er is iets met het punt en de komma van m'n toetsenbord,

• AB

om dezelfde reden waarom jij in Kroatie woont?

• Norbert HR

Wij zijn destijds hier met een bedrijf begonnen, nieuw produkt geïntroduceerd op de Kroatische markt en ondanks alle goede voorbereiding (markt onderzoeken, juridische ondersteuning, ontmoetingen op ministeries in Zagreb etc) bleek de realiteit 180 graden anders te zijn.

Alle toegezegde medewerking van de overheid bleek niets van waar te zijn, klanten willen het produkt wel hebben……….maar niet voor betalen (zodra ze daadwerkelijk moeten gaan betalen veranderen ze als een blad aan de boom), lokale overheids instanties interesseert het totaal niet wat bv Pula of Zagreb heeft toegezegd of beloofd en zo wordt wat makkelijk was ineens een immens gevecht, waarbij je normaal werken even moet vergeten en vaak net zo achterbaks moet worden (en doen) als dat ze zelf doen. Wie hier eerlijk blijft in het zaken doen heeft hier weinig te zoeken, dan ben je je geld zo kwijt. Veel bedrijven willen namelijk dat je eerst even betaald alvorens ze komen werken of leveren. Mijn advies: doe dat nooit, want je geld ben je kwijt en je zult hen nooit zien of de kwaliteit welke je krijgt geleverd is ver beneden alle peil.

Onthou ook altijd dat een contract hier geen waarde heeft. Je kunt alles op papier zetten wat je wilt, het is volstrekt zinloos, want het is niet af te dwingen. Het juridisch systeem functioneert niet, dus waar zou je je gelijk willen halen ? Je hebt dus in veel gevallen wel gelijk, maar je kunt er niets mee doen en …………….dat weten ze, maken ze dus volop gebruik van.

Wat heb je er aan dat je over 10 jaar gelijk zult krijgen wanneer je iets over 1 week nodig hebt ?

Onze huiseigenaar was, volgens het contract, verplicht om electriciteit en water te leveren. Zijn bedrijf ging failliet, hij draaide de stroom en water dicht en meldde vrolijk: ‘dan ga je toch lekker naar de rechter’………..wetende dat dit jaren zou duren.

Gevolg ?

5 bedrijven konden hun deuren sluiten en het interesseert ze niets.

Dus, ik ben hier over een maandje of 2 weg, terug naar Curacao. Het bedrijf is uitgewerkt, probeer wat machines te verkopen en dan is het weg wezen voordat de winter weer toeslaat oftewel uiterlijk eind september hier weg.

Je kunt hier alleen een verblijfsvergunning krijgen indien je een bedrijf hebt en dan ook nog minimaal één Kroaat full time in dienst hebt. Afgelopen jaar (2009) hebben bijna 600 buitenlanders een aanvraag verblijfsvergunning ingediend en ALLES, op een paar na, is afgewezen. En dat leidde er toe dat velen het land hebben verlaten, nu illegaal zijn of heen en weer reizen tussen hun huis hier en andere plekken.

Dan heb je natuurlijk nog de kosten voor het bedrijf en de nodige andere bureaucratie, wat het leven niet makkelijk en aangenaam maakt. Wie hier een bedrijf wil opzetten kan maar beter zorgen dat hij/zij vaste contracten met de overheid kan regelen of GEHEEL afhankelijk is van buitenlandse klanten, want wanneer je van Kroatische klanten afhankelijk bent dan wens ik je veel succes.

Koppel daar nog eens het extreem koude weer in de winter, plus de vele regen in herfst en lente aan vast en het plaatje van het idyllische Istrië verdwijnt heel snel. Feit is dat we tegenwoordig hooguit een maand of 2 tot 3 per jaar redelijk weer hebben en de rest is slechter dan in Nederland. Ik heb in heel veel landen gewoond, doch qua klimaat was het hier het slechtst, af en toe hete zomer maanden en zeer koude winters.

Niet echt een goede verhouding en zeker geen reden om Nederland te verlaten.

Velen komen hier alleen in de paar zomermaanden en vinden de rust, de natuur etc helemaal het einde. Wat ze niet zien (of meemaken) is de periode na het zomerseizoen en dat is eigenlijk ook het grootste deel van het jaar. De hele zomer is namelijk voorbij voordat je het in de gaten hebt.

Ik snap echter ook dat er mensen zijn die zich zo hebben vast gebeten in een vertrek naar Kroatië dat er helemaal niets is wat hen op andere gedachten kan brengen, die zien mijn commentaar slechts als negatief gebrabbel van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Zij zullen het allemaal wel even anders en beter doen en hangen zich op aan de enkelen die geen of minder problemen hebben.

Ik hoop van harte dat de nieuwkomers geen problemen zullen hebben, ik kan alleen maar zeggen…………..ik hoop dat je niet van een koude kermis thuis komt. En om eerlijk te zijn…………….een vakantie forum is nu niet echt een objectieve plek om uit te vinden hoe wonen in een land is. Vakantie gangers zijn nu eenmaal in een hosanna stemming, komen 2 weken en gaan weer weg, waarbij het wel duidelijk is dat ze zich vermaken, anders komen ze immers niet op vakantie.

• Britt-Marie

Klopt helemaal wat je daar zegt over dat mensen na een fijne vakantie

gelijk willen emigreren. Ik kom zelf uit Zweden en hoor dat heel vaak:

“hoe kan je weggaan uit een zo'n mooi land?”Nu is Zweden niet met Kroatie te vergelijken met burocratie, schijnt vrij eenvoudig een huis te

kopen als buitenlander wat werk betreft is het daar net zo moeilijk als

hier. En dan zit je daar, in je huisje in het bos. Komt de hele lange,

donkere, koude winter aan. Dan zou ik al die blije mensen weer willen

spreken…

• kraljica

Lange tijd niet op het forum geweest maarre zonde Norbert dat je weggaat uit Kroatie of eigenlijk zonde dat het niet geworden is wat je ervan verwachtte……

Wens je het beste en bedankt voor je bijdrage op het forum!

PS wij nog niks verder uitgewerkt in Kroatie, lopen nog wat dingen hier in NL die afgerond moeten worden jammer genoeg.

• cb01

Norman heeft veel kennis over Kroatië maar ik erger mij wel aan de voortdurende extreem eenzijdige negatieve berichtgeving op het prikbord over Kroatië. Wat mij betreft mag het wat objectiever.

Mijn vrouw komt uit Kroatië en wij gaan er jaarlijks 2 maal naar toe. Wij bezoeken dan o.a. familie in Split en in Pinezici (Krk). Wij hebben 2 appartementen gekocht en verhuren deze. Wij hebben deze appartementen in de bouw gekocht. De aannemer beschouwen inmiddels als een vriend. Niets is hem te veel en hij heeft alles opgeleverd zoals afgesproken. Niks geen achterdeurtjes en extra kosten. Wat het papierwerk betreft is het bureaucratisch. Maar dan nog, onze ervaring is dat wij over het algemeen met heel veel mensen een uiterst plezierig contact hebben gehad. Er was heel veel bereidheid om ons op weg te helpen. De meeste mensen waren super vriendelijk. Bij alle instanties kon je zo zonder afspraak binnen lopen (advocaat, notaris etc.). Vaak was tijd geen probleem om iets uit zoeken voor ons. Er is een grote groep mensen dat graag wil en ook iets wil veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar de infrastructuur, de mooiste en breedste wegen liggen nu in Kroatië. Het land is anderhalf maal groter dan Nederland en heeft slechts een derde van de bevolking van Nederland. Met toetreding tot de EU in het vooruitzicht kan Kroatië een prachtige toekomst tegemoet gaan.

• MarkoMarko

Norbert komt inderdaad soms wat, laten we zeggen, kritisch over. Dat Kroatië mooie autowegen heeft klopt ook. Zagreb - Rijeka en Zagreb - Split behoren m.i. tot de beste van Europa. De prachtige toekomst van Kroatië, al dan niet na toetreding tot EU lijkt me echter een ander verhaal. Na het uiteenvallen van Joegoslavië geloofde ik daar nog in. Nu denk ik dat de hoop sterker was dan de realiteitszin. Wil die prachtige toekomst er komen moet er wel heel veel water door de Sava stromen.

• kattyvds

Hallo, ik zie dat jullie heel wat post hebben gekregen over emigreren naar Kroatie. Ik ga zo snel mogelijk al jullie berichten doornemen (morgen). Ik wou enkel nu laten weten dat wij plannen maken om in Kr iets te vinden om een nieuw leven op te bouwen, en dat we heel graag nieuwe mensen willen leren kennen.

U kan ons ook mailen op kattyvdsype@telenet.be. Groetjes

• Norbert HR

Marko,

Ik ben inderdaad kritisch, doch ik noem dat kritisch realistisch.Ik kan wel allerlei leuke verhaaltjes schrijven hoe gezellig het is in de kroeg of hoe groen het gras is, maar daar heb je als emigrant niets aan.

De Nederlanders die destijds een huis aan zee op Vir kochten hadden ook graag wat realistische info gehad en niet alleen het zonnige verhaal. Hun huis werd door de overheid afgebroken en zij zijn al hun geld kwijt. Of wat te denken van de buitenlanders die een eigen huis hebben in Kroatië, die fors hebben geïnvesteerd in appartementen, maar die deze appartementen niet mogen verhuren en daardoor fors in de problemen zitten. Of wat te denken van degenen die geen verblijfsvergunning meer krijgen ? Die worden rucksichtlos het land uit gedonderd, of ze daar nu een huis hebben of niet, doet er niet toe, wegwezen.

Dat is Kroatië ook, dat is het Kroatië wat de vakantieganger nooit zal tegenkomen, maar degene die in Kroatië wil wonen wel.

Heb bijna 7 jaar in Kroatië gewoond, had geen schip met geld achter me aan en had ook geen mega salaris van een buitenlandse werkgever of een lokale werkgever die alle rekeningen betaalde. Ben naar Kroatië gekomen en kan zeggen dat ik zo ongeveer alles wel heb meegemaakt op het gebied van ‘zaken doen in Kroatië’.

Het is niet fijn te constateren dat je in het geheel niemand kunt vertrouwen, dat werknemers geen verplichting voelen om te werken wanneer ze dat wel zouden moeten doen (wanneer ze geen zin hebben komen ze gewoon niet), dat leveranciers gewoon niet leveren wat ze hebben afgesproken (en daar nog trots op zijn ook), dat afnemers niet betalen (en daar ook trots op zijn), de overheid je het werken onmogelijk maakt etc. In Kroatië gooit men graag overal de pet naar, ze rotzooien vrolijk aan, het is meer een graai economie (pakken wat je pakken kan) en niet echt een serieuze samenleving.

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik vond het ronduit stuitend om te zien hoe ouders hun eigen kinderen uitbuiten en belazeren. In alle landen waar ik ben geweest heb ik dat nog nooit meegemaakt (zelfs niet in Afrika), maar wel in Kroatië. Dan vraag ik me af wat er rondgaat in het hoofd van zo'n vader of moeder wanneer die het geld (of eigendommen) van de kinderen stelen ? Een opa die werkelijk zijn hele familie voor minder dan het minimum loon laat werken en zelf in een dikke vette Mercedes rondrijdt en mooi weer speelt, terwijl zijn kinderen nog niet eens geld hebben om het huis te verwarmen. Ik kan er nog steeds niet bij, spijt me zeer.

Het is niet zo dat ik van mening ben dat niemand in Kroatië moet gaan wonen. Het is, qua natuur een prachtig land, maar ik ben wel van mening dat Kroatië momenteel slechts voor een beperkte groep geschikt is.

Degenen die genoeg geld hebben, zodat ze niet afhankelijk zijn van Kroatië zelf of degenen die op de een of andere manier in een baan kunnen rollen waar ze meer dan genoeg verdienen, zullen een grotere kans hebben om het te redden dan degenen die een graantje mee willen pikken van het toeristen seizoen.

Kroatië behoort nog niet tot de EU en dus MAG je er ook niet zomaar gaan wonen en werken.

Ik denk dat de waarheid vertellen, hoe hard die ook mag zijn, beter is dan een of ander sprookje vertellen om vervolgens te horen dat men alles is kwijtgeraakt omdat men niet wist waar men aan begon.

• MarkoMarko

Norbert,

Je reageert op een bericht van mij van medio vorig jaar. In dat bericht temper ik het optimisme van een zekere cb01. Daarbij noem ik jouw reacties kritisch. Lijkt me geen negatieve kwalificatie. Ik begrijp dan ook niet waarom je je naar mij toe denkt te moeten verdedigen, op een manier alsof ik hier (vorig jaar) de nodige sprookjes heb verteld.