Wij zijn destijds hier met een bedrijf begonnen, nieuw produkt geïntroduceerd op de Kroatische markt en ondanks alle goede voorbereiding (markt onderzoeken, juridische ondersteuning, ontmoetingen op ministeries in Zagreb etc) bleek de realiteit 180 graden anders te zijn.
Alle toegezegde medewerking van de overheid bleek niets van waar te zijn, klanten willen het produkt wel hebben……….maar niet voor betalen (zodra ze daadwerkelijk moeten gaan betalen veranderen ze als een blad aan de boom), lokale overheids instanties interesseert het totaal niet wat bv Pula of Zagreb heeft toegezegd of beloofd en zo wordt wat makkelijk was ineens een immens gevecht, waarbij je normaal werken even moet vergeten en vaak net zo achterbaks moet worden (en doen) als dat ze zelf doen. Wie hier eerlijk blijft in het zaken doen heeft hier weinig te zoeken, dan ben je je geld zo kwijt. Veel bedrijven willen namelijk dat je eerst even betaald alvorens ze komen werken of leveren. Mijn advies: doe dat nooit, want je geld ben je kwijt en je zult hen nooit zien of de kwaliteit welke je krijgt geleverd is ver beneden alle peil.
Onthou ook altijd dat een contract hier geen waarde heeft. Je kunt alles op papier zetten wat je wilt, het is volstrekt zinloos, want het is niet af te dwingen. Het juridisch systeem functioneert niet, dus waar zou je je gelijk willen halen ? Je hebt dus in veel gevallen wel gelijk, maar je kunt er niets mee doen en …………….dat weten ze, maken ze dus volop gebruik van.
Wat heb je er aan dat je over 10 jaar gelijk zult krijgen wanneer je iets over 1 week nodig hebt ?
Onze huiseigenaar was, volgens het contract, verplicht om electriciteit en water te leveren. Zijn bedrijf ging failliet, hij draaide de stroom en water dicht en meldde vrolijk: ‘dan ga je toch lekker naar de rechter’………..wetende dat dit jaren zou duren.
Gevolg ?
5 bedrijven konden hun deuren sluiten en het interesseert ze niets.
Dus, ik ben hier over een maandje of 2 weg, terug naar Curacao. Het bedrijf is uitgewerkt, probeer wat machines te verkopen en dan is het weg wezen voordat de winter weer toeslaat oftewel uiterlijk eind september hier weg.
Je kunt hier alleen een verblijfsvergunning krijgen indien je een bedrijf hebt en dan ook nog minimaal één Kroaat full time in dienst hebt. Afgelopen jaar (2009) hebben bijna 600 buitenlanders een aanvraag verblijfsvergunning ingediend en ALLES, op een paar na, is afgewezen. En dat leidde er toe dat velen het land hebben verlaten, nu illegaal zijn of heen en weer reizen tussen hun huis hier en andere plekken.
Dan heb je natuurlijk nog de kosten voor het bedrijf en de nodige andere bureaucratie, wat het leven niet makkelijk en aangenaam maakt. Wie hier een bedrijf wil opzetten kan maar beter zorgen dat hij/zij vaste contracten met de overheid kan regelen of GEHEEL afhankelijk is van buitenlandse klanten, want wanneer je van Kroatische klanten afhankelijk bent dan wens ik je veel succes.
Koppel daar nog eens het extreem koude weer in de winter, plus de vele regen in herfst en lente aan vast en het plaatje van het idyllische Istrië verdwijnt heel snel. Feit is dat we tegenwoordig hooguit een maand of 2 tot 3 per jaar redelijk weer hebben en de rest is slechter dan in Nederland. Ik heb in heel veel landen gewoond, doch qua klimaat was het hier het slechtst, af en toe hete zomer maanden en zeer koude winters.
Niet echt een goede verhouding en zeker geen reden om Nederland te verlaten.
Velen komen hier alleen in de paar zomermaanden en vinden de rust, de natuur etc helemaal het einde. Wat ze niet zien (of meemaken) is de periode na het zomerseizoen en dat is eigenlijk ook het grootste deel van het jaar. De hele zomer is namelijk voorbij voordat je het in de gaten hebt.
Ik snap echter ook dat er mensen zijn die zich zo hebben vast gebeten in een vertrek naar Kroatië dat er helemaal niets is wat hen op andere gedachten kan brengen, die zien mijn commentaar slechts als negatief gebrabbel van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Zij zullen het allemaal wel even anders en beter doen en hangen zich op aan de enkelen die geen of minder problemen hebben.
Ik hoop van harte dat de nieuwkomers geen problemen zullen hebben, ik kan alleen maar zeggen…………..ik hoop dat je niet van een koude kermis thuis komt. En om eerlijk te zijn…………….een vakantie forum is nu niet echt een objectieve plek om uit te vinden hoe wonen in een land is. Vakantie gangers zijn nu eenmaal in een hosanna stemming, komen 2 weken en gaan weer weg, waarbij het wel duidelijk is dat ze zich vermaken, anders komen ze immers niet op vakantie.