Papa Leone,
Het is even ‘off topic’, maar ik wil het je wel uitleggen.
Wat we hier veel zien in Istrië zijn toeristen die thuis nooit op een fiets zitten en die hier dan ineens moeten gaan fietsen. Zouden ze het thuis al lastig hebben dan is het hier op de heuvelachtige kustweg helemaal een ramp.
Men probeert te fietsen en bergje af lukt dat nog wel, maar dan moet men weer omhoog en dat lukt dan niet meer. Als het wel lukt is de snelheid rond de 5 km/u en als het niet lukt gaat men lopen OP DE WEG naast de fiets. Dit zie je voornamelijk op de weg naar Lanterna, naar Zelena Laguna, naar Vrsar, Limski Fjord, rond Novigrad etc.
De kustweg is echter zeer smal, iedere rijstrook krap 2,50 meter breed, oftewel een fietser inhalen houdt in dat je op de andere weghelft moet gaan rijden.
Als het zeer druk is dan is dit onmogelijk en rij je dus met je auto of rond de 5 km/u or op wandeltempo en nu overdrijf ik niet. Wanneer de afstand naar Lanterna 10 km is dan mag jij uit gaan rekenen hoe lang je er dan over gaat doen.
Gevolg ?
Men gaat die fietsers/wandelaars dus wel inhalen en wanneer er dan een tegenligger komt dan is het een vrij gemakkelijke keuze: of een frontale aanrijding of een fietser al dan niet gewond in de berm.
Mag jij 3 keer raden wat de keuze 100 % van de gevallen wordt.
Wellicht dat je nu snapt waarom fietsen op de kustweg gelijk staat aan het hebben van zelfmoord neigingen.
Maar, wanneer je niet de kustweg neemt, dus gewoon de wegen erachter, dan kun je prima fietsen, kom je weinig auto's tegen, is ook beter voor je eigen veiligheid, zit je niet in de uitlaatgassen, zie je nog eens iets van de natuur, lijkt me toch een stuk aangenamer.