waarom Kroatie

• Norbert

Papa Leone,

Het is even ‘off topic’, maar ik wil het je wel uitleggen.

Wat we hier veel zien in Istrië zijn toeristen die thuis nooit op een fiets zitten en die hier dan ineens moeten gaan fietsen. Zouden ze het thuis al lastig hebben dan is het hier op de heuvelachtige kustweg helemaal een ramp.

Men probeert te fietsen en bergje af lukt dat nog wel, maar dan moet men weer omhoog en dat lukt dan niet meer. Als het wel lukt is de snelheid rond de 5 km/u en als het niet lukt gaat men lopen OP DE WEG naast de fiets. Dit zie je voornamelijk op de weg naar Lanterna, naar Zelena Laguna, naar Vrsar, Limski Fjord, rond Novigrad etc.

De kustweg is echter zeer smal, iedere rijstrook krap 2,50 meter breed, oftewel een fietser inhalen houdt in dat je op de andere weghelft moet gaan rijden.

Als het zeer druk is dan is dit onmogelijk en rij je dus met je auto of rond de 5 km/u or op wandeltempo en nu overdrijf ik niet. Wanneer de afstand naar Lanterna 10 km is dan mag jij uit gaan rekenen hoe lang je er dan over gaat doen.

Gevolg ?

Men gaat die fietsers/wandelaars dus wel inhalen en wanneer er dan een tegenligger komt dan is het een vrij gemakkelijke keuze: of een frontale aanrijding of een fietser al dan niet gewond in de berm.

Mag jij 3 keer raden wat de keuze 100 % van de gevallen wordt.

Wellicht dat je nu snapt waarom fietsen op de kustweg gelijk staat aan het hebben van zelfmoord neigingen.

Maar, wanneer je niet de kustweg neemt, dus gewoon de wegen erachter, dan kun je prima fietsen, kom je weinig auto's tegen, is ook beter voor je eigen veiligheid, zit je niet in de uitlaatgassen, zie je nog eens iets van de natuur, lijkt me toch een stuk aangenamer.

• Miss

Hallo Gerrit,

Twee jaar geleden zijn wij op de tiende van de maand ook naar Benkovac gereden alleen we konden geen markt vinden. Kun je me het misschien duidelijk uitleggen. Overigens is het een leuk dorpje om te slenteren, wat te drinken en eten. Daarom zou ik graag nog eens in Benkovac willen kijken voor de markt.

Groetjes..

• gerrit

Het ligt er aan waar je vandaan komt maar de markt ligt net buiten Benkovac.

Je kan daar ook vragen: Gje je trznica dan wijzen ze je de weg welhij ligt aan de weg waar al de steengroeven zijn. waar de Benkovac kamen vandaankomen dat zijn die platte natuurstenen

• gerrit

sorry moet zij Gdje je Trziste

• Jo

Niets, is enkel de vermoedelijke reden waarom Japa het vernoemde. En Jij vroeg er naar!

• Robert

Kroatie betaalbaar? Ja, het is goedkoper, maar vergeet niet te vermelden dat de reis er naar toe je flink wat meer kost (het is toch wat verder rijden…). Kijk bovendien uit als je door Oostenrijk moet, want daar redeneert men dat een paar kilometer per uur te snel rijden gelijk staat aan zware criminele activiteiten. Men is daar volledig doorgeslagen met de hoogte van verkeersboetes.

Verder zijn de prijzen van levensmiddelen in Kroatie de laatste tijd enorm gestegen en campings behoren tot de duurste van Europa. Het is dus maar de vraag of je veel goedkoper uitkomt.

Maar goed, nog en tip als je van wandelen houdt: het nationale park Risnjak (drie kwartier rijden vanaf Rijeka) is misschien niet spectaculair qua watervallen e.d., maar heeft veel bijzondere plant- en diersoorten. Bovendien is het zeer rustig (vooral in vergelijking met Plitvice) en er zijn volop wandelmogelijkheden. In de zomer is het er lekker koel in vergelijking met de soms enorme hitte aan de kust.

• Tes

Tsja, voor ons budget blijkt Kroatie toch wel degelijk goedkoper. Het is ook maar net hoe duur je het zelf wilt maken. Een camping met alles erop en eraan of kun je ook wel zonder dat zwembad, massage salon, verhuur van quads etc. Ik noem maar een dwarsstraat. En qua afstand heb je het ook zelf in de hand Zuid Frankrijk is toch ook een goeie 14oo km. En een gemiddelde camping kost daar toch ook zo'n 45 euro per nacht. Terwijl wij in Kroatie op campings hebben gestaan die toch zeker 15 euro per nacht goedkoper waren.

Voor ons bleek na berekening (alles meegerekend) dat Kroatie voor ons echt goedkoper is. Wanneer je met je gezin met drie kids in Frankrijk een ijsje wilt eten, een lullig raketje kost daar al twee euro, of het overheerlijke ijs in Kroatie voor 70 cent. Uit eten, waar lukt dat nog voor 10 euro pp inclusief alles? De supermarktprijzen vind ik alles meevallen, het is vergelijkbaar met NL. En groenten en Fruit kopen wij bij stalletjes langs de weg, supervers en veel goedkoper.

Dus ja Kroatie is nog betaalbaar!

En de boetes in Oostenrijk? Misschien dan maar iets minder hard rijden dat scheelt een hoop.

• Daphne

hallo,

Wij zijn vorig jaar voor het eerst naar kroatie geweest. Dan wel Split maar dat maakt niet uit. Het eerste wat ik na 1 week al zei was van ik wil echt terug naar dit land. Er zijn een aantal redenen voor:

Het is nog normaal betaalbaar.

Het eten is er erg goed.

De temperatuur is ook goed.

En de plaatsen die je kan bezichtigen heeft nog veel weg van oude dingen in de stadsdelen. Erg leuk allemaal.

Dit jaar gaan we weer naar kroatie toe. Alleen dan bij zadar in de buurt. Heb er nu al veel zin in en ik verwacht ook echt dat het weer een geweldige vakantie gaat worden.

Ik zou zeggen probeer het eens een jaar om naar dit land te gaan en misschien zeg je hetzelfde als ons.

Groetjes Daphne

• Johanna

nou ik ben overgehaald door alle reacties,we gaan .

alleen heb ik nog een vraag ,niemand zegt hoever de uitstapjes rijden zijn.

ik heb zelfs ergens gelezen,op een ander forum, dat de krk watervallen 60 km rijden is,maar als ik dit op zoek op routenet dan is het toch bijna 3 uur rijden van Zaton,ik zou hier toch heel graag heen willen,en ik zou ook graag naar split en makarska willen ,maar om 3 uur heen en 3 uur terug te rijden zie ik eigenlijk niet zitten.en ik heb wel meningen van mensen gelezen die eigenlijk niet van de camping af komen,maar om 1660 km te rijden voor een camping vind ik zonde, dan kan je ook dichterbij een camping zoeken waar van alles te doen is.

maar het is heel leuk om al die enthousiaste reacties te lezen,je wordt gewoon nieuwsgierig dus we moeten wel.

bedankt in ieder geval.

• Evelien

Als je van plan bent om de Krka watervallen, Split en Makarska te bezoeken, is wellicht de Zaton camping bij Sibenik een beter alternatief?

Of wellicht is complex Solaris bij Sibenik een idee?