Ja, Europa wil veel dingen beslissen voor ons, maar een fatsoenlijk Europees tolsysteem kunnen ze niet ontwikkelen.
Lang leve Europa.
Het bewijst maar weer eens waarom ik toen NEE gestemt heb.
Ben benieuwd hoe Kroatië hierop gaat reageren, want het moge duidelijk zijn dat het grootste deel van het geld niet afkomstig zal zijn van personen die in Slovenië zullen verblijven, maar op weg zijn naar Kroatië.
Kroatië zal dan wel reageren van: ‘Hé, wacht eens even ! Jullie geld verdienen aan onze toeristen ? Dan moeten wij er ook nog wat op verdienen.’
En zo zien we binnen de kortste keren dat ook zij dit soort dingen gaan invoeren.
Slovenië houdt aan deze truc toch mooi een kleine 105 miljoen euro over (toeristen op doorreis).
wat een gezever over dat tolvignet.
zwitserland heeft al jaren een vignet dat alleen per jaar gaat.
en dan die oostenrijkers: je kan daar inderdaad een vignet voor 2 maanden (+/- 25 euro) of een 10 daagse vignet (9,09 euro) kopen.
maar wat heb je dan? je moet nog steeds voor ieder tunneltje en pas bijbetalen.
heeft iemand wel eens uitgerekend wat het verschil is tussen 35 euro per half jaar en 2x 9,09 euro plus die tunneltjes en passen?
en ga je ook nog een weekje op wintersport (kan in datzelfde halve jaar trouwens) ben je 3x 9,09 euro kwijt plus al die tunneltjes en passen.
slovenie is een "doorrij-land': geen overnachtingen maar wel de wegen kapotrijden.
ik geef ze groot gelijk.
zou willen dat oostenrijk een vignet had voor een half jaar voor 35 euro. maar dan wel inclusief al die tunneltjes en passen zoals slovenie.
het wachten is op kroatie. die zullen ook wel aan een vignet gaan. maar dan wel duurder want “wij hebben meer wegen”.
groeten,
job/geert
Ha Jan, Job, Geert,
(Je kloont wel vaak, hoor! Er moeten niet ál teveel Geertjes komen!)
Wat ik wilde zeggen, je kunt niet ontkennen dat je in Oostenrijk héél wat meer asfalt mag verslijten voor je vignet. Van Šentilj tot Maribor heb je slechts 5 km snelweg en dan is een vignet van 35 euro toch wel redelijk duur, dacht je niet? Ik kan me dus wel voorstellen dat sommigen hier niet zó blij mee zijn.
maar oostenrijk heeft veel meer “blijven hangende” toeristen.
die niet alleen het wegennet verslijten maar ook nog wat uitgeven.
en dat heel wat meer asfalt valt wel mee omdat je voor ieder stukje/tunneltje extra moet betalen.
ik moet steeds van naam veranderen vanwege die censuur-chinees die mij om het minste geringste een ban geeft.
dit zal ook wel weer verwijderd worden.
Jan, Job en Geert, (zucht, hoop dat je voorlopig aan mag blijven alszijnde Jan!)
Af en toe heb je 't er dan ook wel naar gemaakt, hè?!? :-) Je bent best wel een beetje verzuurd daar in ZG.
En over verslijten van asfalt gesproken dan zouden dus ook Kroatië, Nederland en Duitsland een vignet in moeten voeren. Kassa voor Kroatië! Denk bijv. alleen maar eens aan al die Turken uit o.a. Nederland. België en Duitsland die ieder jaar v.v. naar Turkije door Kroatië tuffen. Tjee, houdt Kroatië straks ook nog geld over om fietspaden aan te leggen! Laten we ook Frankrijk en België niet vergeten met het oog op de Nederlandse vakantiegangers die o.a. richting Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Portugal trekken. Jan, Job en Geertje toch!
Heb eens contact genomen met de ambassade van Slovenie om duidelijkheid te hebben. Het vignet gaat in vanaf 1 juli en geldt voor auto's, caravans en moto's. De overige voertuigen betalen nog gewoon zoals voorheen tol tot in 2009. Het vignet is verplicht op autostrade, expressweg en ringwegen!! De prijs voor 1 jaar is 55 € en een half jaar 35 €, voor moto's is dit 50% minder. Dit jaar kan men enkel vignetten kopen voor een half jaar omdat de jaarvignetten geldig zijn vanaf 1 januari tot 31 december. (goed gezien want dat brengt nu meer op!!!).
En de vignetten zullen WAARSCHIJNLIJK te koop zijn in de tankstations.
Dus mensen voor een ritje dat normaal heen en terug laat ons zeggen 15 € kost betaal je nu 35 € ! En eraan ontsnappen kan ook niet want je moet altijd één van die wegen nemen al is het maar een stukje en de Slovenen kennende!
Mijn vraag is enkel; Belgie is ook een doorvoerland en onze wegen worden ook stukgereden door allerhande vervoer, waarom mogen wij geen wegentaks vragen? Wij brave Belgen moeten dit nu allemaal betalen! En Europa maar moord en brand roepen! En waar blijft Europa nu?
http://www.kroatisch-restaurant-jadran.be
Ziehier het antwoord van de ambassade.
From July 1st 2008 the vignets will be necessary for personal cars, vans and motobikes, while lorries / trucks and buses will be paying the toll at the toll stations (as now) until the introduction of tolling satellite system in 2009. The vignets will be necessary for driving on highways, expressways, and bypasses (rings around towns).
For cars and vans the price for 1-year vignete will be 55 € and 35 € for half-year vignete , for bikes 50% less. This year it will be possible to buy only half-year vignetes. This is because one-year vignete is always valid from 1st january until 31st december.
Vignetes will be most probably available at the gas stations.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?