voor onder je grondzeil van je voortent een stuk plastic (van bv de gamma) dat je daarna weggooit. Dat scheelt een hoop ellende met die mooie rode kroatische klei die na een regnbui zo lekker gaat kleuren.
@marco :
reparatieset :
je hebt 2 verschillende soorten, de ene is een spuitbus met schuim, daarbij is je band om zeep en veel moeite om je velg terug netjes te krijgen. Bovendien werkt dit ook niet voor veel kilometers. De tweede soort die je nu veel ziet bij nieuwe autos is een vloeistof die je via het ventiel i nde band brengt en die de gaatjes dicht, samen met een kleine compressor die via de sigarenaansteker werkt om de band terug op druk te brengen. Heel wat gedoe en nadien een smeerboel. De band en velg zijn wel weer bruikbaar, MAAR : dit systeem werkt enkel bij een simpel gaatje van een nageltje. Een ‘kap’ in je band van bv over een steen te rijden of een boorsteen te raken is onherroepelijk niet te herstellen, dus ook niet met die set. Een ietwat groter gat in het loopvlak van de band is ook niet herstelbaar.
Vandaag in De Standaart :
(ter info voor de Nederlanders : De Standaart = krant in Vlaanderen en VAB is de Vlaamse ANWB zeg maar)
VAB klaagt verdwijnen van volwaardig reservewiel aan
Uit een onderzoek van VAB-Reisbijstand blijkt dat bandenpech op de tweede plaats staat van de meest voorkomende oorzaken van autopech bij vakantiegangers. Vier op de tien auto’s blijken echter niet meer over een reservewiel te beschikken, maar over een alternatieve reparatiekit, een kleiner wiel of een ‘runflat’-band.
Maar met die alternatieven is VAB niet gelukkig, zo zegt de organisatie donderdag in een communiqué.
Van alle vakantiegangers die de alarmcentrale van VAB contacteren omdat ze kampen met autopech, kent 26 procent startproblemen. Zestien procent heeft een lekke band, tien procent heeft een ongeval gehad.
Op basis van het onderzoek concludeert VAB dat bandenpech in 46 procent van de gevallen voorkomen kan worden door een grondige controle van de band vooraf en door een meer voorzichtige rijstijl. Opmerkelijk, zo zegt VAB, is wel dat slechts 61 procent van de auto’s over een volwaardige reserveband beschikt.
Vier op de tien moet het stellen met een alternatief hulpmiddel: een kleiner wiel met beperkingen in gebruik - of een ‘thuiskomertje’ - in 56 procent van de gevallen, een reparatiekit (31 procent) of een zogenaamde ‘runflat’, die na een lek rijden nog tijdelijk mogelijk maakt (13 procent).
VAB meent dat de autoconstructeurs naar deze alternatieven overstappen omdat ze daarmee opbergruimte en kosten besparen. Omdat bandenpech op reis daardoor veel problematischer kan worden, is VAB evenwel niet blij met deze gang van zaken.
Zo kan elk alternatief een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur aan, terwijl ook de actieradius beperkt is. Wie zijn lek herstelt met een reparatieset, en dus een chemisch vulmiddel in de band pompt via het ventiel, kan bijvoorbeeld niet meer dan 50 kilometer meer afleggen. Bovendien werkt zo’n reparatiekit slechts bij kleinere lekken.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF02072009_033
Nu zie ik hier al een aantal keer een 111 formulier voorbijkomen.
Ik ga nu al een paar jaar naar kroatie en heb nog nooit een dergelijk formulier meegenomen.
Kan iemand me uitleggen wat het precies is en wat er gebeurd als ik een arts nodig heb en dat formulier nodig heb. OH en moet ik dat formulier bij mijn ziekte verzekeraar vragen of bij mijn reisverekeraar?
Alvast bedankt
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?