vergeet niet.........

• Lascivious

JaPa :o) Schreef:

——————————————————-

>

> Naar een verdragsland?

> Nederland heeft met een aantal landen verdragen

> gesloten in het kader van de sociale zekerheid,

> die onder meer voorzien in het verlenen van

> onmiddellijk noodzakelijke medische zorg met:

> Bosnië-Herzegovina, Kaapverdië, Kroatië,

> Macedonië, Servië en Montenegro, Tunesië en

> Turkije. In deze landen kan niet de EHIC gebruikt

> worden, daarvoor in de plaats geldt het 111

> formulier. Het 111 formulier kunt u aanvragen bij

> uw ziektekostenverzekeraar. Voor de volgende

> landen is dat:

> Formulier NL/HR 111

> Voor spoedeisende medische zorg aan een persoon

> uit Kroatië.

ik heb van mijn verzekering TRIAS/VGZ het volgende antwoord op formulier NL/HR 111gekregen:

dit formulier word vanaf 1-1-2009 alleen nog maar gebruikt voor nederlanse ingezetenen met een buitenlandse afkomst. Het is voor u voldoende om een kopie van de polis mee te nemen. Mocht u onverhoopt medische hulp nodig hebben zou u dan zo vriendelijk willen zijn om dan ons alarmnummer te bellen, zij bemiddelen in de kosten en dergelijke.

• Norbert HR

Het zwart betalen voor een operatie is nog steeds schering en inslag. De vader van een vriendin van mij is een paar jaar geleden overleden omdat de familie het geld niet had om de dokter te betalen. Hij vroeg kennelijk 20,000 euro om de vader te opereren (naast de standaard fee voor de operatie).

De familie heeft hem nu aangeklaagd, maar ook daar komen ze niet ver mee.

Doktoren hebben hier nog altijd de gewoonte om de families te vertellen dat er lange wachtlijsten zijn, dat de geliefde nu onderaan staat, maar dat met wat geld wel wat te regelen is.

Officieel verdienen artsen dan misschien niet zoveel, doch in het zwarte circuit gaat zeer veel geld om. Ze krijgen betaald voor vrijwel alle operaties die ze verrichten.

Er zijn ook wat privé klinieken, waar het wel duurder is, maar waar dit soort praktijken niet bestaan.

Moet ook zeggen dat ik dit bij tandartsen nog niet heb meegemaakt, maar dat zijn ook meestal minder urgente situaties. Neem aan dat Robert hier meer over kan vertellen.

Het is inderdaad een grof schandaal dat artsen, tegen hun gelofte in, gebruik maken van de situatie en urgente patiënten geld afhandig maken door ze voor het blok te zetten.

• lavanda

Oja,vergeet niet: om je alarmnummers in bijnv. je mobiel te vermelden…..denk aan nr.s van bank,verzekering etc.