nou het was zeker rustiger! meer lege plekken op de camping en op straat veel rustigher dan voorgaande jaren
Hoorde vandaag dat Hvar nagenoeg uitgestorven is. Hotels in Istrië beginnen al last minute kamers aan te bieden voor de halve prijs om toch maar gasten binnen te krijgen.
Tja, dat krijg je wanneer je niet wilt luisteren naar de wereld economie en als een dom varken je prijzen gaat verhogen wanneer heel Europa de prijzen omlaag gooit.
Soms denk ik dat Kroaten het echt nooit en te nimmer zullen leren, ze snappen vrij weinig van het toerisme en de regering snapt er nog veel minder van.
Trieste zaak.
Maar…………..goede zaak voor degenen die nu nog goedkoop op vakantie willen, even zoeken naar de koopjes en je kunt een perfecte vakantie hebben.
Oftewel: ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’.
Wij zijn net terug uit Dalmatie, en het was inderdaad rustiger. Wel waren er wat meer Nederlanders. Overigens waren de prijzen nauwelijks hoger als voorgaande jaren, een hoofdgerecht bij een restaurant was misschien 5 kuna meer ,maar de pizza's en het drinken waren dezelfde prijs. De prijzen voor de appartementen die wij geboekt hadden waren ook gelijk aan vorig jaar……
Ik vond het wel opvallend dat de Duitsers bijna volledig verdwenen zijn uit Kroatie, maar er veel meer fransen en polen waren als andere jaren…….(ik weet eigenlijk niet wat prettiger is)
Het is momenteel doodstil in Istria, de Italianen zijn massaal weggebleven en de schrik zit er nu toch wel behoorlijk in bij de Kroaten. Veel hotels bieden nu 50 % korting op de overnachting, maar het zal niet meer helpen, dit seizoen is volledig verloren en ze hebben het volledig aan zichzelf te danken. Alleen een blinde kon dit niet aan zien komen en om het nog erger te maken hebben de Kroaten (als enigen in Europa) ook nog eens de prijzen verhoogd t.o.v. 2008.
Was gisteren in Umag, Novigrad en Porec, het zou hoogseizoen moeten zijn, maar het was uitgestorven, geen kip te bekennen.
Vraag me af wat voor excuus de Kroaten nu weer gaan verzinnen om dit goed te praten. Het is echt een volk wat niet kan anticiperen en niet kan reageren op wijzigende omstandigheden oftewel die gaan dus nergens naartoe, behalve naar de verdoemenis. Zelden zoiets doms gezien als wat ik dit jaar voorgeschotelt krijg en iedereen zag dit vorig jaar reeds aankomen.
Die Italianen zaten dan waarschijnlijk zuidelijker want in Dalmatie waren ze wel. En zoals ik schreef, de prijzen waren nauwelijks hoger. Overigens was de bevolking er net als anders, zeer vriendelijk. Op 1 mevrouw in Split na. In een supermarkt in Split kochten we een fles drank voor 80 Kuna, ik betaalde met 200 kuna en kreeg 20 kuna retour……Naar die 100 andere kuna;s kon ik fluiten!!! De kas werd binnen 5 minuten opgemaakt met veel bombarie en heeeeel erg globaal, maar mijn geld kreeg ik niet! Ik ben er zeker van dat er opzet in het spel was…..maar goed,als je dan de taal niet machtig bent trek je aan het kortste eind…
Net terug van een weekje Krk. Nog nooit zo druk gezien. Dit wordt ook bevestigt door de officiele cijfers.
Over het geheel genomen is er een lichte min wat toeristen betreft. Hotels doen het slecht, campings en priveappartementen goed. Dat laatste hebben wij ook gezien, want we hebben nog nooit zoveel aanvragen binnengekregen voor onze appartementen.
Al met al is de situatie vooralsnog beter dan dat ze in het voorseizoen vreesden.
Norbert, misschien is er een tweede Porec maar ik kan je verhaal niet bevestigen. Nog steeds overal problemen met parkeren vanwege de toeristen, de winkels vol etc. Doodstil is zeker niet het juiste woord en heb meer dan voldoende kippen gezien. Zeker, iets minder dan vorig jaar maar zeker niet zoals jij het beschrijft. Ik merk de laatste tijd wat meer zwartgalligheid in je berichten. De restaurants die ik ken draaien top, de grot Baredine heeft het drukker dan ooit en ook ik krijg dagelijks mailtjes binnen van toeristen die een overnachting zoeken. Ik moet helaas dagelijks nee verkopen omdat we vol zitten, en dat op het eerste jaar dat wij open zijn.
Ik besef best dat jij goed op de hoogte bent van de situatie maar zo extreem als jij het stelt…….
Kom eens langs voor een kop koffie, om eens van gedachte te wisselen.
Groeten
Jacques
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?