Drukte in Kroatie?

• EBC

We zijn inmiddels weer een weekje terug en kan nu echt niet vinden, dat het doodstil was in Kroatie. Het viel ons wel op dat je niet meer in de file staat als je naar Porec wilt, maar het was er prettig druk. Onze camping stond bijna vol en misschien dat het allemaal iets rustiger is dan voorgaande jaren, maar van doodstil was echt geen sprake.

Het viel me op dat er in verhouding zelfs meer Nederlanders dan voorgaande jaren waren. Waar ik wel van geschrokken ben is van sommige prijzen. Waar ik 5 jaar geleden nog 7 kuna voor een cappuccino betaalde, moest ik nu 20 kuna betalen. Het ligt er wel helemaal aan waar je gaat zitten. Bij ons op de camping zijn blijkbaar de ( consumptie) prijzen verdrievoudigd.

• Sabina

Wij zijn net terug van Polari (Rovinj)maar daar ook helemaal niets te merken dat het rustiger zou zijn.

Ook de laatste week weer heel veel Italianen net zoals andere jaren.

In het stadje Rovinj ook goed druk en ook dezelfde verhalen van Pula gehoord.

Dus Robert ik begrijp niet waar jij het vandaan hebt dat het zoveel rustiger is.

• Jo

Van die prijzen voor een cappucino hebben wij in juni op Pag toch niets gemerkt, hoor! Koffie 6 à 7 kuna, cappucino 8 à 9. Uitzonderlijk eens 10. Bier 15 kuna voor een halve liter (van ‘t vat). Maar ook het flessenbier meestal niet ddurder, tenzij dan importbieren. Daar had je één bepaald Nederlands bier (’k dacht Bavaria) voor 20 kuna voor 33 cl. Maar wij zijn tevreden met pivo teceno veliko :)

• maarten

In de vorige reactie's over de drukte maar met name de prijzen zie je goed het prijsverschil van Istrie en Dalmatie.

Istrie lijkt qau drukte en prijs steeds meer op zandvoort aan zee.

Verleg je horizon eens en rij een stuk verder kroatie in dan zie je ook nog eens hoe mooi kroatie is en je betaald bijna de helft minder voor je comsumptieve gebruiken.

Groetjes Maarten.

• An!ta-mv-2-meiden

maarten Schreef:

——————————————————-

> In de vorige reactie's over de drukte maar met

> name de prijzen zie je goed het prijsverschil van

> Istrie en Dalmatie.

> Istrie lijkt qau drukte en prijs steeds meer op

> zandvoort aan zee.

> Verleg je horizon eens en rij een stuk verder

> kroatie in dan zie je ook nog eens hoe mooi

> kroatie is en je betaald bijna de helft minder

> voor je comsumptieve gebruiken.

>

> Groetjes Maarten.

En daar ben ik het dus helemaal mee eens …. Was voor ons “pas” het 2e jaar dat wij naar Istrie gingen , maar weet nu al 1 ding zeker ; We gaan volgend jaar weer naar Kroatie maar nietnaar Istrie !!!!

• Jo

Onzin. Van 2002 tot 2006 hebben we altijd Istrië gedaan (diverse plaatsen). In 2007 zowel in juni als september naar Pag. In 2008 weer in Istrië. En dit jaar weer op Pag. En ik kan je verzekeren dat het geen 10% verschil is.

• EBC

De prijsverhoging is volgens mij vooral te danken aan '' Maistra " Voorheen werd het restaurant daar gepacht en waren de prijzen redelijk, nu ze zelf het restaurant e.d. beheren zijn sommige prijzen behoorlijk gestegen. Op een terrasje in Vsar e.d. viel het ons nog steeds erg mee.

We zijn in Istrie en Dalmatie geweest, maar heb geen prijsverschil kunnen ontdekken.

• Norbert HR

Jo,

Nu heb je ook wel precies het feest eiland uitgezocht, dus logisch dat de prijzen daar weer wat hoger zijn.

Over het algemeen kun je navolgende aanhouden als tip.

Prijzen van accommodatie zijn in het zuiden beduidend lager dan in Istrië, TENZIJ je gaat voor de extreem populaire plekken, maar dat is zeer logisch.

Prijzen in de supermarkten zullen nagenoeg identiek zijn (m.u.v. de eilanden a.g.v. hogere transport kosten) omdat de ketens overal dezelfde prijzen hanteren.

Prijzen van eten in restaurants zijn in Istrië ongeveer 10 to 20 % lager dan het zuiden. De kwaliteit is dan ook wel wat minder en de keuze is ook wat beperkter.

Het rijden naar het zuiden is in tijd, door de nieuwe snelweg, niet zoveel langer als de reis naar Istrië, maar uiteraard betaal je wel tolgeld.

De natuur is in het zuiden totaal verschillend van Istrië, je kunt het verschil zelfs ruiken (loofbomen tegen naaldbomen en andere planten soorten). Door de vele eilanden voor de kust is zowel het uitzicht als het zeewater eveneens anders. De zee is, door die eilanden, op veel plaatsen een soort binnenwater, met dus zeer weinig golven.

• ellen van kooij

Vanmorgen zijn we thuis gekomen van vakantie. In Slovenie (camping Menina en camping Terme Catez) was het net zo druk als een paar jaar geleden, maar in Kroatie (camping Starigrad-Paklenica) was het echt een heel stuk stiller.

Veel lege plekken op de camping, veel lege terrassen.

• ellen van kooij

Bij Starigrad Paklenica waren wel Italianen (allen met van die grote campers :) ) maar inderdaad véél minder dan andere jaren.