Appelmoes

• Boris

@ Heleen Sonnemans,

Helemaal mee eens, wat een gezeur. Halve appels op sap of appelmoes - als je er niet zonder kunt dan blijf je toch lekker thuis. Witlof is er hier zelden, maar prei is ruim voorhanden evenals aubergine en courgette. Belgisch bier en mosselen zijn overal te krijgen, dus die twee weken zonder spruitjes of frieten overleven jullie heus wel.

• lipik

niet dat ik weet, als ik het klaar maak voor Kroaten, dan vinden ze het altijd zeer vreemd dat wij ‘fruit’ eten bij ons vlees en dan nog wel warm fruit… dus vrees ik dat het niet te krijgen is.

ps : ze vinden het dan overigens wel lekker, stoofcarbonaden met appelmoes en gekookte aardappeltjes.

• Carla

:) Deze groenten zijn hier weldegelijk verkrijgbaar, Jo! Dat weet ik 100% zeker, daar wij ze namelijk zelf, behalve gedurende de zomermaanden, naar Kroatië exporteren.

• jean paul

Carla Schreef:

——————————————————-

> :) Deze groenten zijn hier weldegelijk

> verkrijgbaar, Jo! Dat weet ik 100% zeker, daar wij

> ze namelijk zelf, behalve gedurende de

> zomermaanden, naar Kroatië exporteren.

een vraagje van een leek:

waarom exporteren jullie niet tijdens de zomermaanden?

• Carla

Dat is zuiver een kwestie van vraag en aanbod. In de zomermaanden eet men bijv. liever tomaten, sla, courgettes, aubergines etc. Bovendien kent men in Kroatië een zogenaamd ‘preleman’. Dat is een soort heffing ter bescherming van het eigen produkt, gedurende bepaalde periodes in het jaar voor bepaalde produkten. Wanneer dit ‘preleman’ op een bepaald produkt van kracht is wordt het dus niet geïmporteerd, omdat het dan te duur wordt.

• jean paul

preleman is dus een van de ontelbare redenen dat kroatie niet bij de EU komt.

• Marko

Als dat een van de redenen is waarom Kroatië niet tot de EU wordt toeglaten dan hebben ze bij de EU wel een behoorlijke lading boter op het hoofd (what's new?). Naar buiten toe staat de EU immers zelf stijf van protectionistisch gedrag.

• lipik

In plaats van die ‘preleman’ zou men er beter aan doen om de landbouw wat te steunen en uit te bouwen tot een echte landbouwindustrie (ja is nodig of je kan niet meer mee).

Het is eigenlijk triest dat ik in Delnice (Gorski Kotar, het groene hart van Kroatie), in de Konsum tomaten kocht uit … Nederland. Als Kroatische tomaten goedkoper zouden zijn (lees : economischer gekweekt) dan zouden die Nederlandse tomaten er gewoon niet liggen. Als je door de Neretva rijdt dan vraag je je af waarom er zo weinig groenten te vinden zijn, er is nochthans voldoende water, warmte én grond.

• Carla

jean paul Schreef:

——————————————————-

> preleman is dus een van de ontelbare redenen dat

> kroatie niet bij de EU komt.

::o :S Geen flauw idee hoe je hier op komt! Het één heeft niets met het ander te maken. Kroatië is echt het enige land niet dat er zoiets als een ‘preleman’ op na houdt. Binnen de EU bestaan afspraken op dit gebied en die zullen t.z.t. óók voor Kroatië van kracht zijn. Enne… Kroatië komt écht wel bij de EU.

• Carla

Ik begrijp je redenering wel, Hans. De landbouw wordt hier overigens wel, van o.a. overheidswege, gesteund. Landbouwgrond bewerken is hier (in grote delen van Kroatië althans), om diverse redenen, iets anders dan in Nederland. Om te beginnen zou men eerst aan grondverkaveling moeten gaan doen. Ook is de rotsachtige grond vaak niet met dezelfde machines te bewerken als in Nederland. Jongeren trekken reeds sinds jaar en dag van het platteland naar de grote(re) steden.

Wanneer je het over de Dolina Neretva hebt… daar is inderdaad voldoende water, warmte en grond. Het gebied staat o.a. bekend om zijn satsumas (mandarijnen). Het komt in Kroatië echter nogal eens voor dat noodweer allerlei oogsten vernietigt. Zo ook dit jaar, als gevolg van de enorme hagelbuien begin augustus. De definitieve balans is men aan het opmaken, maar, naar verluidt, zal bijv. de mandarijnenoogst dit jaar 50 à 60 procent lager uitvallen dan voorzien was. Dit houdt dan vervolgens weer in dat men dit jaar geen mandarijnen kan exporteren, maar ze zelfs mogelijk zal moeten importeren om in eigen behoefte te kunnen voorzien.

Zo kan het dus ook gebeuren dat jij in Gorski Kotar Nederlandse, Spaanse of Canarische i.p.v. Kroatische tomaten eet. E.e.a. heeft er ook mee te maken dat de oogsten niet overal op hetzelfde moment plaatsvinden. Wanneer men niet in eigen behoefte kan voorzien moet men ook importeren, doen wij in Nederland en België ook. Voor jouw info: die ‘Kroatische’ tomaten zijn vaak ook Nederlandse tomaten. Die tomaten ontstaan namelijk uit zaad… Nederlands zaad :D Zo zijn de Kroatische aardappelen uit Nederlandse pootaardappelen ontsproten ;)