Appelmoes

• jean paul

lipik Schreef:

——————————————————-

> In plaats van die ‘preleman’ zou men er beter aan

> doen om de landbouw wat te steunen en uit te

> bouwen tot een echte landbouwindustrie (ja is

> nodig of je kan niet meer mee).

> Het is eigenlijk triest dat ik in Delnice (Gorski

> Kotar, het groene hart van Kroatie), in de Konsum

> tomaten kocht uit … Nederland. Als Kroatische

> tomaten goedkoper zouden zijn (lees : economischer

> gekweekt) dan zouden die Nederlandse tomaten er

> gewoon niet liggen. Als je door de Neretva rijdt

> dan vraag je je af waarom er zo weinig groenten te

> vinden zijn, er is nochthans voldoende water,

> warmte én grond.

zoals recent uit een onderzoek naar voren kwam:

kroaten zijn te lui om te werken.

daar zijn ze ook voor op de vingers getikt.

• Marko

“een” onderzoek?

Sterke onderbouwing voor een scherpe analyse, Geert, eh Jean Paul!

• jean paul

Marko Schreef:

——————————————————-

> “een” onderzoek?

> Sterke onderbouwing voor een scherpe analyse,

> Geert, eh Jean Paul!

wereldbank is sterk genoeg?

http://www.europa-nu.nl/

• lipik

Jean-Paul stelt het hier vrij scherp. Ik zou het eerder noemen : gebrek aan initiatief.

Reden : (onder andere) generaties die niets anders gekend hebben dan communisme. De staat zal het wel oplossen.

Deze mentaliteit heerst er ook bij de (nog te vele) staatsbedrijven, daar is zin voor initiatief bijna uit den boze.

Een voorbeeld : verleden week zaterdag sluit men in Crni Lug (Gorski Kotar) het water af van 8 uur ‘s avonds tot 6 uur ’s ochtends. Zomaar zonder enige verwittiging. In het dorp is de ingang van een Nationaal Park en zijn er minsten 10 huizen waar er appartementen/kamers verhuurd worden.

Bij navraag (wat je zelf moet doen) blijkt een leiding naar het reservoir (bij ons zou dat de watertoren zijn) lekgeslagen te zijn door de ‘Sume’, de bosbouw-staats-firma. Resultaat, het reservoir wordt niet tijdig meer bijgevuld. Dus sluiten ze 's nachts de watertoevoer af zodat het reservoir kan bijgevuld worden. Deze situatie duur nu - bijna 10 dagen later - nog steeds verder.

Kan je je voorstellen wat effect het heeft op toeristen die ‘s avonds terugkomen van een wandeling en een douche willen nemen ? of gewoon koffie willen zetten, het toilet willen doorspoelen ,… Of wat doe je als iemand vraagt of je huis nog te huur is ? verhuren zonder water ’s avonds ?

Zaterdagochtend werd een hoofdleiding in Aalter (Oost-Vlaanderen) lekgeslagen. Iets voor 12 uur 's middags was deze hersteld en toch werd er intussen al water in flessen uitgedeeld door de watermaatschappij.

Zo kan ik nog wel enkele verhalen vertellen. Hopelijk denkt men nu niet dat Europa alles zal komen oplossen. Er zullen trouwens nog veel tranen vloeien bij al die staatsbedrijven als men ten minste een echte kuis wil houden. Bij al die bedrijven werken er minstens 20 tot 50% te veel mensen.

• Marko

Was het niet een kleine moeite geweest dat meteen in je vorige bericht mee te nemen?

Dan hadden we tenminste direct kunnen lezen dat de door jou gestelde conclusie een wel heel gesimplificeerde interpretatie is van jou en niet de uitkomst is van dat onderzoek.

Gelukkig laat Lipik zien dat het ook anders kan.

• jean paul

Marko Schreef:

——————————————————-

> Was het niet een kleine moeite geweest dat meteen

> in je vorige bericht mee te nemen?

> Dan hadden we tenminste direct kunnen lezen dat de

> door jou gestelde conclusie een wel heel

> gesimplificeerde interpretatie is van jou en niet

> de uitkomst is van dat onderzoek.

> Gelukkig laat Lipik zien dat het ook anders kan.

“een waarschuwing die de Wereldbank aan Zagreb heeft gegeven.”

is in gewone mensentaal: op de vingers getikt.

en als ik zeg “kroaten zijn te lui om te werken” zullen diplomaten dat vertalen naar “De Wereldbank sprak van ,,kolossaal dood kapitaal'' op de Kroatische landerijen.”

het is dus geen interpretatie maar gewoon een vertaling zodat ook de gewone man het begrijpt.

maar ik denk dat jij zonder die vertaling al door hebt hoe kroaten echt zijn.

• bero

Bij de Interspar hier in zadar is appelmoes te koop.. Het staat onder de duitse naam ‘Apfel mus’. en smaakt ook nog eens naar appelmoes… (en we kwamen ook een zakje duivis pinda's tegen (11,49 kuna ;))

• De gewone man

Beste jean paul,

Hartelijk dank voor je heldere vertaling, of was het nu toch een interpretatie.

Maakt niet uit.

Bedankt dat ik dankzij jouw toedoen weet hoe en wat ik moet denken.

Op eigen kracht had ik, gewone man, nooit gelezen wat ik had moeten lezen.

Nogmaals dank je wel hiervoor!

De Gewone Man