Het word elk jaar erger !!??

  • PiliJohn

    Bij elkaar kwamen we tot in 2009 zo'n 8 jaar achter elkaar in Kroatie.

    De eerste keer in Istrie (Porec, echt jankend daar weggegaan vanwege die

    chagrijnige en onbehulpzame campingmedewerkers), en vervolgens Dalmatie.

    Daar hebben we het altijd fijn gevonden, en zoals iemand al eerder verwoordde :

    Je wilt dan niks negatiefs meer horen over de bevolking en het personeel.

    Maar vanbinnen weet je toch dat er iets niet helemaal goed zit bij echt heel veel winkelpersoneel en ook wel inwoners.

    Vaak werd je bij het afrekenen aan de supermarktkassa niet eens aangekeken en werd het wisselgeld ergens in jouw richting gesmeten.

    Al die tijd irriteerde het me zelfs als iemand maar enigszins negatief sprak

    over Kroatie en/of bevolking (je ziet dat wel meer hier in discussies, waarom ??)

    Je praat dat dan altijd weer goed door te zeggen dat ze zoveel hebben meegemaakt, maar hoe verklaart dat dan inderdaad het gedrag van juist de jongeren onder hen?

    Nu dit jaar eens gekozen voor een Griekse vakantie met de caravan vanwege

    het avontuur en de “ broodnodige variatie”.

    En ik kan jullie verzekeren dat de Grieken echt het tegenovergestelde zijn

    in hun gedrag.

    Zeer vriendelijke behulpzame mensen (niet een uitgezonderd), echt een verademing.

    Jammer alleen dat ze zich in het verkeer nou net weer tegenovergesteld gedragen. Ze rijden daar echt als idioten.

    Maar voor ons was het dit jaar echt een vakantie feestje, wat niet wil zeggen

    dat we niet meer naar Kroatie zouden gaan.

    Daarvoor is het een te mooi land om links te laten liggen, en zit de liefde toch wel heel erg diep.

  • geert wauters

    Als Belg heb ik mij na 22 bezoeken aangepast , ik heb steeds klein geld bij mij ga nooit met grote coupures naar de supermarkt of betaal via betaalterminal , zeg ook sober BOG-BOG , ik begin niet te zeuren voor een plastiek zakje .

    Ik werk zelf in een Supermarkt ( Hupermarkt Carrefour als assistent winkel-direkteur moesten wij onze mensen 650 euro / maand betalen voor het werken in een winkel van 07-21 - zeven dagen op de week zou ons personeel er ook niet vrolijk bij lopen , wij vinden zo-vie-zo al geen personeel als er op zondag moet gewerkt worden ) Deze mensen aan 650 euro/maand zien daar dus touristen die op , ze herkennen je echt wel , op 1 week meer bier , toiletpapier, enz kopen, dan zei op 1 maand verdienen , die mensen aan de kassa zijn niet nors maar gewoon gefrustreerd .

    Ik koop nu reeds een paar jaar niet alles meer in 1 winkel maar ga naar verschillende , trouwens ook in Kroatie is het voordelig om de folderaanbidingen te volgen

  • PiliJohn

    Je zegt het zelf al Geert : we passen ons gewoon aan, maar dat is nu juist wat

    mensen op den duur zo gaat tegen staan.

    Bovendien halen de meesten van ons echt niet voor honderden euro's bij

    de supermarkt op de camping, en daar gebeurt het juist regelmatig dat je het

    wisselgeld dat je wordt toegeworpen zowat van de grond moet rapen.

    En voor wat die frustratie betreft : Ik heb zelf ruim 20 jaar voor een bedrijf gewerkt waar dagelijks klanten kwamen die per uur meer konden besteden dan ik in een heel jaar, maar als ik zo zou hebben gereageerd als de medewerkers waar we het nu over hebben dan zou ik na het 1e jaar al geen brood meer op de plank hebben gehad.

    Vaak is het ook zo dat na het toeristen seizoen deze mensen langere tijd helemaal geen werk meer hebben.

    Ook blijf ik erbij dat het niet alleen maar voorkomt onder b.v. supermarkt personeel, maar ook onder de gewone bevolking.

    Ik denk dat menigeen onder ons kan beamen dat ze vaker dan eens aan de kant gedrukt werden door Kroaten die vonden dat ze het recht hadden een

    rij wachtende toeristen gewoon te passeren en voor hun beurt geholpen werden.

    Zoals gezegd kan ik zelf ook weinig kritiek verdragen over dit feit, en waarom weet ik ook niet.

    Ik deed bovenstaande meestal af door te denken dat ik maar te gast was en me moest aanpassen, en dat is natuurlijk zo krom als maar kan.

    Misschien is het wel zoiets wat wij Nederlanders hier ook geneigd zijn te doen :

    nl. klagen over alles en nog wat in Nederland, maar als het erop aan komt willen we hier toch niet weg.

    Neemt niet weg dat ik best kan begrijpen dat vele toeristen het gewoon zat zijn en een andere bestemming zoeken.

  • MariaR

    PiliJohn weet 't precies te verwoorden.

    In de 14 jaar dat wij er komen hebben we ons continue aangepast en het gedrag van de Kroaten maar onder de mat geveegd met ; ze kunnen er niets aan doen.

    Wij zoeken excuses voor hun onbeschofte gedrag ; of het ligt aan het vroegere communisme, of het ligt aan de lage lonen, of het ligt aan de laatste oorlog, enz. enz.

    Er zijn altijd wel redenen te vinden.

    Feit blijft dat je zo niet met elkaar omgaat.

    En nauurlijk in elk land zul je wel een chagerijn tegekomen maar in Kroatie is het blijkbaar voortaan schering en inslag.

    Het valt ons en onze medevakantiegangers op dat het elk jaar verergerd.

  • Ernesto

    Ik ben niet van plan om tijdens mijn vakantie foldertjes door telezen met aanbiedingen, Wij worden thuis al gek van die troep op de deurmat.

    Het feit dat de kroaten 650 euro verdienen heb ik ook geen medelijden mee je moet wel kijken wat het gemiddelde inkomen is daar dan hebben ze een heel normaal salaris hoor.

    Het kan nooit een reden zijn dat je de klanten af snauwt om dat je te weinig verdient gan dan niet werken zeg ik maar. De klant kan er ook niets aan doen sterker nog als deze niet zouden komen was er geen werk.Ooit weleens in indonesie geweest daar verdienen ze een euro per dag slapen in krotten en hebben haast niet te eten maar vriendelijk dat de mensen zijn.Kom op mensen open de ogen de kroaten zijn ons zat dat merk je aan alles.

  • roger

    Hoi,

    Waar ben je ergens geweest,en welke campings in Griekenland?,enkele jaren geleden hebben we dit ook met de caravan gedaan.

    Ben je ook met de campingboot geweest?.We hebben nl zin om dit nogmaals gaan te doen.

    Alvast bedankt

  • halina

    zelf heb ik dit niet mee gemaakt overal zijn de mensen aardig voor mij meschien ook wel omdat ik ook het kroatisch taal kan .

    Zelf kom ik niet in hotels ik heb in kroatie een eigen woning en dan heb je niet zoveel last van .

    Ik vind het er fantastisch er gaat niets boven Kroatie de zee en de zon.

  • lavanda

    Ik heb me vanaf het begin van de discussie afgevraagd, of ik me hierin kan vinden….of ik echt dingen over het hoofd zie, of dingen slik die ik in Nl niet zou slikken….

    Maar echt niet!! Maar inderdaad, wij zitten niet op een camping of in een hotel. Misschien maakt dat het verschil…….Ik weet het niet, voor ons blijft het nog altijd een mooi land, waar je voor weinig geld goed kunt eten…..de mensen over het algemeen gewoon vriendelijk zijn……Volgend jaar gaan we gewoon weer!!

  • PiliJohn

    Hoi Roger,

    Ik ben bang dat het dan heel erg off topic gaat worden, maar als je je profiel aanmaakt kan ik je misschien via de webmaster een prive-bericht sturen.

    Met vr.groetjes,

    John

  • roger

    Hoi John,

    Ik heb me geregisteerd,als het goed is.

    Alvast bedankt