Grappig,
Dacht altijd dat het aan mij lag.. Ben zelf oorspronkelijk van Kroatische afkomst, maar van jongs af aan opgegroeid in Amsterdam.
Moet zeggen ik deel jullie mening zeer zeker. Maar ik vind de mensen niet veel anders dan in Nederland.
Ik denk dat de mensen in Kroatie gewoon geen komedie spelen en recht door zee zijn. En ik begrijp dat een hoop mensen dat niet verwachten bij een land als Kroatie. Immers de zee, de zon, het landschap en de schilderachtige dorpjes doen redelijk Italiaans aan. En Italie roept altijd associaties op van gastvrijheid?
Maar Kroaten zijn nu eenmaal anders en zeer zeker geen Zuid-Europeanen, maar Balkanezen met hun eigen cultuur. Dit zal dan ook merkbaarder zijn naarmate men verder vanaf Istrie gaat zitten.
Aan de andere kant worden toeristen in Amsterdam of Scheveningen ook niet echt niet altijd met open armen ontvangen hoor. En niet altijd is iedereen even vriendelijk met name tegenover buitenlandse toeristen, ongeacht die mensen nu wel of niet een hoop geld meenemen. Sterker nog kwam gisteren in hartje Amsterdam een groep Spanjaarden tegen die grofweg geweigerd waren bij een discotheek en die dachten een weekendje vertier te gaan vinden in Amsterdam……
En dit zijn zaken die ik steeds vaker hoor en zie in de winkels en op terassen in Amsterdam, niemand krijgt een voorkeursbehandeling.
Blijf vooral jezelf en vergeet niet dat toeristen te gast zijn en de plaatselijke bevolking zeer zeker niet de clown uitgaat hangen tervermaak.
Zover ik weet hebben Kroaten in ieder geval zeer zeker geen hekel aan Nederlanders, sterker ik hoor alleen maar goeds over ons. Ze behandelen iedereen gewoonweg hetzelfde net als hun eigen bevolking en dat gaat er inderdaad soms iets bot aan toe en de communicatie is natuurlijk wat lastiger als je de taal niet spreekt net als in Nederland.
Ps. ik denk trouwens dat MariaR eigenlijk anders heet en zich voordoet als een ander. Iedereen die de topics van de afgelopen paar maanden over de onvriendelijkheid van de Kroaten heeft gevolg weet denk ik wel wie ik direct bedoel.
Ik hoop dat die persoonlijk zichzelf ook aangesproken voelt en ophoudt met negativiteit te verspreiden.