Het word elk jaar erger !!??

  • Bojan

    Grappig,

    Dacht altijd dat het aan mij lag.. Ben zelf oorspronkelijk van Kroatische afkomst, maar van jongs af aan opgegroeid in Amsterdam.

    Moet zeggen ik deel jullie mening zeer zeker. Maar ik vind de mensen niet veel anders dan in Nederland.

    Ik denk dat de mensen in Kroatie gewoon geen komedie spelen en recht door zee zijn. En ik begrijp dat een hoop mensen dat niet verwachten bij een land als Kroatie. Immers de zee, de zon, het landschap en de schilderachtige dorpjes doen redelijk Italiaans aan. En Italie roept altijd associaties op van gastvrijheid?

    Maar Kroaten zijn nu eenmaal anders en zeer zeker geen Zuid-Europeanen, maar Balkanezen met hun eigen cultuur. Dit zal dan ook merkbaarder zijn naarmate men verder vanaf Istrie gaat zitten.

    Aan de andere kant worden toeristen in Amsterdam of Scheveningen ook niet echt niet altijd met open armen ontvangen hoor. En niet altijd is iedereen even vriendelijk met name tegenover buitenlandse toeristen, ongeacht die mensen nu wel of niet een hoop geld meenemen. Sterker nog kwam gisteren in hartje Amsterdam een groep Spanjaarden tegen die grofweg geweigerd waren bij een discotheek en die dachten een weekendje vertier te gaan vinden in Amsterdam……

    En dit zijn zaken die ik steeds vaker hoor en zie in de winkels en op terassen in Amsterdam, niemand krijgt een voorkeursbehandeling.

    Blijf vooral jezelf en vergeet niet dat toeristen te gast zijn en de plaatselijke bevolking zeer zeker niet de clown uitgaat hangen tervermaak.

    Zover ik weet hebben Kroaten in ieder geval zeer zeker geen hekel aan Nederlanders, sterker ik hoor alleen maar goeds over ons. Ze behandelen iedereen gewoonweg hetzelfde net als hun eigen bevolking en dat gaat er inderdaad soms iets bot aan toe en de communicatie is natuurlijk wat lastiger als je de taal niet spreekt net als in Nederland.

    Ps. ik denk trouwens dat MariaR eigenlijk anders heet en zich voordoet als een ander. Iedereen die de topics van de afgelopen paar maanden over de onvriendelijkheid van de Kroaten heeft gevolg weet denk ik wel wie ik direct bedoel.

    Ik hoop dat die persoonlijk zichzelf ook aangesproken voelt en ophoudt met negativiteit te verspreiden.

  • MariaR

    Nou Bojan,

    Ik heet toch echt Maria, kan er ook niets aan doen.

    In mijn overige postings kun je zien dat ik al vele hoeken van Kroatie heb gezien.

    Ik zal aan vrienden en kenissen Kroatie altijd aanprijzen als een prachtig en zonnig vakantieland waar je zeker eens geweest moet zijn.

    Maar . . . ik zal waarheidsgetrouw ook melden dat een groot deel (niet iedereen natuurlijk) van de bevolking alles behalve vriendelijk is.

    Helaas kun (en soms wil) je daar niet altijd met een boog omheen.

    Voor ons wordt t na 14 jaar tijd voor iets anders.

    Maar Kroatie komt zeker weer.

  • MariaR

    Hey PiliJohn,

    Ik zag je op het Griekenland forum.

    Ik ben bang dat we elkaar volgend jaar daar ergens tegenkomen :)

    We zijn op zoek naar dezelfde dingen zag ik.

  • Norbert HR

    Kom eens kijken op Curacao !

    Altijd aangenaam zonnetje, 30 - 35 graden iedere dag, prachtig helder water, genoeg leuke plekjes om te bekijken.

    Ok, we hebben een klein probleem met de criminaliteit, maar wanneer je een beetje uitkijkt zul je daar weinig last mee hebben.

    De service op het eiland is behoorlijk verbeterd en alles gaat er zeer relaxed aan toe. Tegenwoordig zijn vakanties op Curacao ook niet al te duur meer.

    Ik zit er binnenkort weer, kan genoeg tips geven over waar je wel en waar je niet moet zitten en het allergrootste voordeel ?

    Het is het hele jaar mooi weer, dus maakt totaal niet uit wanneer je komt.

    Zo !!

    Dat is een stukje ongegeneerde reclame, want ik zal maar niet beginnen over de houding van de Kroaten alhier. Veel Kroaten ergeren zich ook groen en geel aan de houding van hun landgenoten. Des te verbazingwekkender is het te lezen dat buitenlanders hen door dik en dun blijven verdedigen.

    Dan is het beter dat ik maar niets zeg !

  • MariaR

    Hey Norbert,

    Curacao lijkt me geweldig.

    Is voor mijn man echter 1 probleem ; vliegangst :S

    Die krijg ik echt niet in een vliegtuig.

    Wie weet kan ik 'm nog ooit drogeren of zo . . .

  • PiliJohn

    Hoi Norbert,

    jij zegt hier :

    Veel Kroaten ergeren zich ook groen en geel aan de houding van hun landgenoten. Des te verbazingwekkender is het te lezen dat buitenlanders hen door dik en dun blijven verdedigen.

    Dan is het beter dat ik maar niets zeg !

    :)

    Ik heb even een opsomming gemaakt van mensen die helemaal nergens last van hebben :

    - Mensen die een veel “opener instelling” hebben als ik en vele anderen :S

    (fijn als je dat weet van jezelf, en de anders bewerenden niet eens kent)

    - Mensen die nooit op een camping of appartementencomplex komen

    - Mensen die van Kroatische afkomst zijn

    - Mensen die bang zijn

    - Mensen die maar niets zeggen omdat het toch geen zin heeft

    Met andere woorden : we zeiken gewoon.

    Je hebt echt gelijk, we kunnen voortaan maar beter zwijgen.

    Nog veel geluk en succes gewenst op je “criminele” eilandje.

    Met vr.groeten,

    John

  • PiliJohn

    Hoi Maria,

    Nou, je hoeft niet bang te zijn om me tegen te komen hoor.

    Ik ben een vriendelijke, vrolijke man die iedereen gedag zegt en

    graag een praatje maakt.

    En als het klikt, dan drinken we daar ook nog eens op.

    Alvast Proost !

    Groetjes,

    John

  • MariaR

    Dag John,

    Nou graag, ik heb al een heerlijke Griekse wijn gevonden ; Imiglykos (tu)

    Komt helemaal goed !

  • PiliJohn

    Maria,

    Ik ben helaas geen wijnkenner/liefhebber.

    (Die wijn van jou klinkt als een enge ziekte, ik hoop dat ie beter smaakt :))

    Dan hou ik het voorlopig wel bij een ouzo of :)-D. Goed ?

    Als het maar gezellig wordt, toch ?

    Groetjes,

    John

    P.S. : Het bier (Karlovacko) in Kroatie is veeeeeeel lekkerder als in Griekenland, dat zal ik zeker missen.

  • Wiel De Keyser

    Ja, smaken verschillen nu eenmaal, alle dagen 30° à 35° vind ik persoonlijk VERSCHRIKKELIJK, dan blijf ik liever thuis. (td)

    Geef ons maar 20° à 25°, daarom gaan we zo graag naar Slovenië (tu)