Immigreren naar omg Zadar

• Wiel De Keyser

Beste Katty,

Je bent een echte “dromer” en daar is op zich niks mis mee, de meeste mensen doen dat te weinig ;)

Maar je moet voor jezelf toch uitmaken waar de grens ligt tussen droom en realiteit en ik vrees dat die grens héél erg ver af ligt van jou droom. Ik begrijp dat jullie willen gaan varen (in loondienst) op een boot met toeristen. Heb je je al eens afgevraagd wanneer die boten varen? Wel, ik zal het je vertellen, die boten varen in Juli en Augustus en daarna is het Finito!

Heb je je al eens afgevraagd hoeveel wachtende Croaten er voor jou staan aan te schuiven voor zo'n job? Ik zal het je vertellen: niemand, want er is gewoon géén jobaanbod. Het is volgens mij dan nog zeer de vraag of jou in België behaalde vaarbrevet geldig is om in Croatië met betalende toeristen te gaan varen (een eigen bootje is geen probleem). De kans is groot dat je daarvoor in Croatië zelf een ander (lees: zwaarder) examen zal moeten afleggen en dat zal dan uiteraard in het Croatisch zijn.

Jullie beheersen 3 talen tamelijk goed zegt je zelf, maar als je je verstaanbaar wil maken moet je ook een tegenpartij hebben die die talen beheerst……..Ik herhaal het, zonder een grondige kennis van het Croatisch sta je NERGENS.

Ik ben heus geen “zwartkijker” hoor maar zou mezelf eerder beschrijven als een “optimistisch ingestelde realist” en heb een 36 jarige loopbaan als zelfstandig ondernemer achter mij.

Wat je ook besluit, ik wens je in ieder geval alle succes toe B)

M.v.g.

• Jo

Het zal er inderdaad wel amper vriezen maar ook daar is het koud in de winter. Wij waren ooit de eerste helft van september op Pag toen het weer omsloeg en de temperaturen zakten van 28° naar 14°C. Ook in de winter komen daar dagen voor waar je amper 5° zal halen. En op de koop toe veel regen.

'k Heb je een mailtje gestuurd met contactgegevens van Nederlanders die we er kennen, neem eens contact met hen op. Zij zitten wel in Istrië.

• Norbert HR

Kattyvds,

Ik moet je toch echt gaan adviseren om eens flink je huiswerk te doen, want ik begrijp uit je antwoord dat jullie eigenlijk geen flauw idee hebben waar je gaat terecht komen, maar bovenal wat er aan regelgeving boven je hoofd hangt.

Ten eerste mag je als buitenlander niet zomaar werken in Kroatië. Dat papiertje uit België is leuk, maar zal niet worden geaccepteerd oftewel daar zul je opnieuw examen, in het Kroatisch, voor moeten doen. Dan krijg je te maken met het feit dat je een werkvergunning moet hebben voor hetgeen je wilt gaan doen en die zul je niet krijgen. Zonder werkvergunning mag een Kroatisch bedrijf je niet eens een bezem vast laten houden.

Ik heb het zelf, bij ons bedrijf, meegemaakt dat 2 van onze eigen mensen (Nederlanders die op bezoek waren) de gevangenis indraaiden wegens werken zonder werkvergunning. Eentje was en lamp aan het aansluiten, de ander stond met een bezem in de hand !! De inspecteur was gestuurd door een concurrent ! Zo gaat dat in Kroatië.

Omdat er momenteel een enorme werkloosheid is en men de banen dus voor de eigen bevolking wil houden zul je, hoogstwaarschijnlijk, niet eens een werkvergunning kunnen krijgen voor een toeristische baan. Wachttijden kunnen, na aanvraag van de vergunning, oplopen tot bijna een jaar ! In die tijd mag je dus ook eigenlijk niets doen.

Je kunt het gedeeltelijk omzeilen door een eigen bedrijf op te richten, maar dat gaat je zoveel geld kosten dat het totaal niet interessant is.

Kortom, tenzij je ergens connecties hebt, vrees ik dat je het werken in Augustus gewoon kunt vergeten of je moet het illegaal willen gaan proberen. 1 telefoontje van een jaloerse concurrent en je zit flink in de nesten. Gewoon een keertje aangehouden worden bij een standaard controle van de politie en het is ook over en uit.

Het werken met dieren klinkt leuk, maar praktijk is dat je hooguit een baantje als vrijwilligster zult kunnen vinden. Kroaten hebben een hele andere omgang met dieren dan wat wij gewend zijn en dan druk ik het nog netjes uit. Je zou kunnen proberen een asiel op te zetten, maar daar komt veel bij kijken en een vergunning zal zeer lastig zijn.

T.a.v. het weer is het in de zomer natuurlijk vrij aangenaam, doch in het najaar en in de winter kan het ook daar knap koud zijn. De Bura (en die heerst daar flink) is geen pretje, het is een ijs- en ijskoude wind en die gaat tot op je bot. Ook sneeuw en temperaturen beneden het vriespunt zul je in die streek genoeg meemaken. Ik zat in Istria en daar waren (Pazin) temperaturen van - 20 geen uitzondering. Meestal gingen we begin September 's nachts al onder nul, daar hoef je in Nederland nog niet op te rekenen. Maar goed,dat zal je in de streek bij Zadar wel bespaard blijven.

Echter, zodra de toeristen zijn vertrokken gaat het leven in Kroatië op een zeer laag pitje. Ook in Zadar zal vrijwel alles dicht zijn, hoewel je nog iets mazzel hebt met het feit dat het een studentenstad is. Maar of jullie nu tussen de studenten willen gaan staan is nog maar de vraag.

En ja, er zijn een aantal Nederlanders, Belgen die in die regio wonen en die het goed naar de zin hebben. Doch ook zij zullen beamen dat het wonen en werken in Kroatië een zeer lastig gebeuren is.

Zoals Wiel al scbreef: ‘dromen is leuk, maar je leeft met de realiteit en die moet je dus onder ogen zien’.

Ik denk dat jullie veel meer kans maken om je droom waar te laten worden op Bonaire. Dat is nog altijd deel van Nederland, zijn al je papieren geldig, kun je ook vrij eenvoudig aan het werk gaan en het is het hele jaar mooi weer.

• rita

Dag katty,

ik kan iedereen bijspringen, denk goed na voor je vertrekt.

je gaat zeker geen stookkosten besparen in de winter in kroatie, het kan er heel koud en vochtig zijn, het is zeker geen land zoals spanje waar de oudjes gaan overwinteren, het kan er heel guur zijn.

en inderdaad ga je er heel moeilijk werk vinden, zelf spreek ik nl, frans, engels, duits en kroatisch en ik zou niet weten hoe ik er moet beginnen.

en vergeet vooral niet dat ze nog heel corrupt zijn, dat is het ergste van al, zelfs tot de rechters toe.

ik zou zeggen, geniet gewoon van de vakantie ter plaatse en denk goed na over dat “overwinteren” in kroatie.

je mag me gerust mailen rjossart@partena.be, dan kan ik je gerust nog wat uitleg geven

• kattyvds

Tja, al die berichten zijn hier enorm ontmoedigend. Ik zocht hier maar op het forum of ik info kon vinden, en blijkbaar heb ik die dus gevonden :(

We gaan in ieder geval op vakantie in augustus, dat feit staat vast. Ik begrijp nog steeds niet hoe het komt, dat mensen die in die streek wonen zeggen dat zo zoveel zonuren hebben en nooit vriesweer.. en hier is het net of we kiezen voor Polen…

• kattyvds

Onze vaarbrevetten, die wij hopen te behalen in de maand juli, zijn geldig om in gans de wereld te werken met touristen (Yachtman, ICC en marifoon) en moet volgens de ambassade enkel vertaald worden. Ik deed lang zaken in Ayamonte, bij de Portugese grens, maar daar is het voor mijn man te warm en het vaarwater van de atlantische oceaan is onvergelijkbaar. En ja, we zijn aan het begin van een grote stap,ok. Maar we kunnen nog alle kanten uit, gelukkig maar :)

• kattyvds

Zijn er hier Belgen die het forum volgen aub?

• Wiel De Keyser

Ja hoor. (Misschien niet een “echte Belg” maar een Vlaming)

M.v.g.

• Jo

Yep, uit de omgeving van Aalst.

• Frank_V

Hallo,

Natuurlijk zijn er Belgen op dit forum welke met belangstelling deze discussie volgen.

Als ik mijn persoonmijke mening mag geven (ga al meer dan 20 jaar naar Kroatie) vrees ik een beetje dat je teveel idealist bent. Ik en mijn vrouwtje hebben de grootste bewondering voor jouw dromen, we hebben het ooit zelf overwogen maar wees een beetje kritisch voor jezelf en bestudeer de haalbaarheid toch maar goed. Als jullie de financiele en praktiche mogelijk hebben om een ‘sabbatjaar’ in te lassen dan zou ik zeker een poging wagen. Ik zóu je aanraden niet al je Belgische ‘bruggen’ achter je op te blazen. Zoals ik al zei, wij hebben het ook overwogen, wegens grote voorliefde voor Kroatie, en met veel pijn in het hart uiteindelijk toch besloten de gok niet te wagen. Belgie is een gecompliceerd land, maar dat is maar klein bier vergeleken met de regeertoestand in Kroatie.

Norbert op dit forum kan je optimaal informeren, met de nodige kennis van zake.

Vraag je even af, waarom houd de Europese unie zolang de toetreding van Kroatie tegen….

Over jullie examen voor yachtman en marifoon: ik bezit ook een boot met marifoon en toestanden. Belgie levert nog geen ICC af (in tegenstelling tot Nederland). Ieder jaar hangen wij af van de havenmeester of die al dan niet de goodwill heeft ons een vaarvsticker te verschaffen, al is mijn vaarbewijs ok en marifoon idem. het is bizar, maar een enveloppe doet op dat moment soms wonderen…. Kwestie van de situatie een beetje te schetsen.

Het je graag meer info over onze ervaringen dan hoor ik het wel

Veel succes,

Met vriendelijke groetn,

Frank en Anja, rasechte Belgen