Kattyvds,
Ik moet je toch echt gaan adviseren om eens flink je huiswerk te doen, want ik begrijp uit je antwoord dat jullie eigenlijk geen flauw idee hebben waar je gaat terecht komen, maar bovenal wat er aan regelgeving boven je hoofd hangt.
Ten eerste mag je als buitenlander niet zomaar werken in Kroatië. Dat papiertje uit België is leuk, maar zal niet worden geaccepteerd oftewel daar zul je opnieuw examen, in het Kroatisch, voor moeten doen. Dan krijg je te maken met het feit dat je een werkvergunning moet hebben voor hetgeen je wilt gaan doen en die zul je niet krijgen. Zonder werkvergunning mag een Kroatisch bedrijf je niet eens een bezem vast laten houden.
Ik heb het zelf, bij ons bedrijf, meegemaakt dat 2 van onze eigen mensen (Nederlanders die op bezoek waren) de gevangenis indraaiden wegens werken zonder werkvergunning. Eentje was en lamp aan het aansluiten, de ander stond met een bezem in de hand !! De inspecteur was gestuurd door een concurrent ! Zo gaat dat in Kroatië.
Omdat er momenteel een enorme werkloosheid is en men de banen dus voor de eigen bevolking wil houden zul je, hoogstwaarschijnlijk, niet eens een werkvergunning kunnen krijgen voor een toeristische baan. Wachttijden kunnen, na aanvraag van de vergunning, oplopen tot bijna een jaar ! In die tijd mag je dus ook eigenlijk niets doen.
Je kunt het gedeeltelijk omzeilen door een eigen bedrijf op te richten, maar dat gaat je zoveel geld kosten dat het totaal niet interessant is.
Kortom, tenzij je ergens connecties hebt, vrees ik dat je het werken in Augustus gewoon kunt vergeten of je moet het illegaal willen gaan proberen. 1 telefoontje van een jaloerse concurrent en je zit flink in de nesten. Gewoon een keertje aangehouden worden bij een standaard controle van de politie en het is ook over en uit.
Het werken met dieren klinkt leuk, maar praktijk is dat je hooguit een baantje als vrijwilligster zult kunnen vinden. Kroaten hebben een hele andere omgang met dieren dan wat wij gewend zijn en dan druk ik het nog netjes uit. Je zou kunnen proberen een asiel op te zetten, maar daar komt veel bij kijken en een vergunning zal zeer lastig zijn.
T.a.v. het weer is het in de zomer natuurlijk vrij aangenaam, doch in het najaar en in de winter kan het ook daar knap koud zijn. De Bura (en die heerst daar flink) is geen pretje, het is een ijs- en ijskoude wind en die gaat tot op je bot. Ook sneeuw en temperaturen beneden het vriespunt zul je in die streek genoeg meemaken. Ik zat in Istria en daar waren (Pazin) temperaturen van - 20 geen uitzondering. Meestal gingen we begin September 's nachts al onder nul, daar hoef je in Nederland nog niet op te rekenen. Maar goed,dat zal je in de streek bij Zadar wel bespaard blijven.
Echter, zodra de toeristen zijn vertrokken gaat het leven in Kroatië op een zeer laag pitje. Ook in Zadar zal vrijwel alles dicht zijn, hoewel je nog iets mazzel hebt met het feit dat het een studentenstad is. Maar of jullie nu tussen de studenten willen gaan staan is nog maar de vraag.
En ja, er zijn een aantal Nederlanders, Belgen die in die regio wonen en die het goed naar de zin hebben. Doch ook zij zullen beamen dat het wonen en werken in Kroatië een zeer lastig gebeuren is.
Zoals Wiel al scbreef: ‘dromen is leuk, maar je leeft met de realiteit en die moet je dus onder ogen zien’.
Ik denk dat jullie veel meer kans maken om je droom waar te laten worden op Bonaire. Dat is nog altijd deel van Nederland, zijn al je papieren geldig, kun je ook vrij eenvoudig aan het werk gaan en het is het hele jaar mooi weer.