Immigreren naar omg Zadar

• kattyvds

Wij wonen in dendermonde. Mijn man is opgegroeid in Canada, ik in Aalst.

We hebben de mogelijkheid een sabbatjaar te nemen, wat wij zowieso al voor ogen hebben. Wij kunnen onze woning verhuren, en we zijn bezig aan het zoeken naar een oplossing voor onze domiciliering wat onze grootste zorg is momenteel: hoe kunnen wij een belgisch adres houden, en onze domicile houden? We hebben geen familie waar we dat kunnen (onze mama's zijn te oud, en de kinderen zullen het risico niet willen nemen, ze weten trouwens ook nog niet echt af van onze plannen)

De yachtman ea brevetten kunnen wij in veel landen gebruiken, indien het land het verzoekt. Ik stond er ook al bij stil waarom de unie de boot afhoud….

We gaan dit jaar zien in de omgeving van Zadar, omdat wij dachtten dat het klimaat daar goed was, maar blijkbaar is dat nogal verwarrend :) Maar volgende stap kan evengoed ook naar Indonesie zijn waar onze beste vrienden een klein fabriekje hebben. Ah,daarvoor dienen ook de forums op het internet, om uit het ei te kruipen en rond te zien :) We hebben alles, in ons huidige leven, waar een ander zou van dromen. Maar wij dromen precies anders.

• MarkoMarko

“Vraag je even af, waarom houd de Europese unie zolang de toetreding van Kroatie tegen….”

Neem alle raadgevingen op dit prikbord ter harte, maar laat je niet leiden door de “principes” van de Europese Unie. Haar handelswijze t.a.v. de laatste toetredingen en haar houding jegens de huidige lidstaten bieden toch weinig houvast……………

• kattyvds

@norbert hr: waarom is het onmogelijk om in Kroatië een verblijfsvergunning te bekomen als je werk vind, of zelfstandig wordt?

volgens u is het dus quasi onmogelijk om ooit werk te vinden, daar in de omgeving van Zadar en Vodice. Dus zijn die mensen die daar wonen, een bedrijfje hebben en nederlandstalig zijn, ons mailen en trachtten te helpen….gewoon bedriegers uit uw eigen land of wat…. Dus zijn die nieuwe projecten van Havens, aanlegplaatsen, nieuwe mogelijkheden tot excursies, volgens U allemaal nep… Dan zie ik U ook op een topic zeggen dat het niet gepast is hier op dit forum, vragen te stellen over werken en wonen in Kroatië, omdat dit forum volgens U een ‘vakantieforum’ (zie ergens vorig jaar op iemand zijn topic rond de 6e maand geloof ik ) is..Tja, dan moet ik inderdaad een ander forum zoeken en hier afsluiten, met dank dan aan de mensen die toch intresse hadden in wat ik aan het zoeken was.

• MarkoMarko

Ik kan me niet voorstellen dat Norbert ooit gezegd heeft dat dit louter een vakantieforum is.

• Norbert HR

@ Katty,

Het spijt me dat je droom zo ruw wordt verstoord en ik begrijp dat je mij dit kwalijk neemt. Misschien had je het leuker gevonden wanneer iedereen hier had geroepen: ‘fantastisch idee, moet je doen, is geen enkel probleem, je zult in een paradijs terecht komen’.

Als dat zo is dan kun je maar beter gewoon niets lezen, dan moet je gewoon gaan en dan zie je wel hoe het in de praktijk gaat.

Het zou een beetje vreemde instelling zijn, maar goed, ieder zijn manier zal ik maar zeggen.

Mocht je nu toch wat uitleg willen dan wil ik je wel op weg helpen, maar nogmaals, je droom zal ruw verstoord worden.

Kroatië behoort niet tot de EU, dus ze hebben eigen regels.

Wil je wonen en werken in Kroatië dan zul je een verblijfs- en werkvergunning aan moeten vragen.

Kroatië heeft, in tegenstelling tot wat velen denken, de afgelopen jaren de regels voor die vergunningen stevig aangescherpt, zo erg zelfs dat in 2009 van de bijna 500 aanvragen in Istrië zo ongeveer alles werd afgewezen. Zelfs mensen met een eigen bedrijf kregen geen vergunning. Waarom ?

Men heeft de regel dat je pas een vergunning krijgt wanneer je een Kroaat full time in dienst hebt, Officieel bestaat die regel niet, want het zou een ‘2 van de 3 voorwaarden’ moeten zijn, maar de overheid gebruikt deze regel momenteel om de werkloosheid omlaag te brengen.

Huizen verhuren is de laatste jaren zo sterk aan banden gelegd dat Kroaten wel mogen verhuren, maar buitenlanders moeten weer via een Kroatisch bedrijf verhuren (dus weer extra kosten). Voort moeten appartementen een categorisatie hebben en ook daar doet men moeilijk.

Recentelijk heeft men weer een nieuwe wet ingevoerd, om de grijze economie aan te pakken, ik zou zeggen ‘lees en huiver’:

http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=news&action=display&thread=8319&page=1

Dit zijn dus geen verzinsels, dit is gewoon wat men daadwerkelijk meemaakt.

Er zijn inderdaad wel Nederlanders en Belgen die er wonen er werken. Velen zijn echter getrouwd met een Kroaat of Kroatische en dat geeft je toch een andere status. Anderen zijn met een schip met geld in Kroatië geland, zijn er ook al meer dan 10 jaar, ook zij hebben een andere status.

Kijken naar hoe anderen het hebben zal jullie niet veel helpen. Je moet focussen op je eigen situatie en dat is dat je op een schip wilt gaan varen.

Prima idee, maar ga nu eens serieus op zoek naar de eisen waar je aan zult moeten voldoen.

Dat is een verblijfsvergunning, een werkvergunning en je zult je diploma's geaccepteerd moeten krijgen. Dan moet je nog een baan krijgen oftewel alle rompslomp met belastingen, verzekeringen etc.

Ik kan het niet leuker maken dan het is, maar kan je voor bijna 99 % garanaderen dat je die verblijfs- en werkvergunning niet gaat krijgen.

Maar je weet het nooit, wellicht dat je die 1 % nog kunt verzilveren, dus vraag die vergunning liefst morgen aan en wacht dan af wat er gaat gebeuren. Hoe dan ook, ga niet werken zonder die vergunning. In de eerder geciteerde topic kun je zien wat voor boetes er bv worden uitgedeeld voor werken met gereedschap waarvoor de papieren niet aanwezig zijn !! (je verzint het niet, maar het is de realiteit van de dag).

• AB

Heeft iemand van jullie ooit naar ˝ik vertrek˝gekeken? Daar komen landen in voor als Frankrijk, Italië, Duitsland enz. Is ook niet allemaal koek en ei, mensen dromen nu eenmaal van weggaan uit Nederland (of een ander land), willen iets anders proberen, denken dat het leven beter, mooier, interessanter enz enz wordt als je alles omgooit. Waarom ook niet? Ik het het ook gedaan, heb alles in Nederland achter mij gelaten en heb een enorm risico genomen, gelukkig is het goed gegaan, het had ook helemaal fout kunnen gaan maar daar houd je heel stiekem toch rekening mee? Het is zeker goed om van iemand advies te krijgen maar we willen het uiteindelijk toch allemaal zelf meemaken met goede of slechte afloop. Succes kattyvds!

• renen

Beste Katty,

Wij hebben vrienden die 4 jaar geleden van Nederland naar Kroatie verhuisd zijn. Een werk en verblijfsvergunning kan je wel krijgen, zolang je maar in je eigen onderhoud kan voorzien.

Zij hebben daar een bedrijf dat teak meubelen importeert. Momenteel geen fijne tijden omdat, zoals je al heb kunnen lezen het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met de economie in Kroatie. Onze vrienden wonen in de omgeving van Zadar. Wij gaan er meerdere keren per jaar heen. We zijn de afgelopen jaren in elke maand wel een keer geweest.

De temperaturen zijn over het algemeen goed rond Zadar. Ja januari en februari kunnen fris zijn. snachts kan het licht vriezen, maar als overdag de zon schijnt kan je als snel uit de wind lekker in een shirtje zitten.

Als je een bedrijf wil starten, kan je mij mailen. Ik heb nog een slapende bv in Kroatie waar we niets mee doen. In 2008 hebben we deze bv gestart omdat we een huis of grond wilden kopen. Vanaf 2009 heb je daar geen bv meer voor nodig. Wij hebben inmiddels in de buurt van Zadar grond gekocht en hebben de aanvraag voor een bouwvergunning lopen.

Over twee weken gaan we er weer heen om met een goed aannemer te praten.

Ja, het is allemaal niet heel erg makkelijk in Kroatie om vergunningen etc. te krijgen voor werk of wat dan ook. Als je een positieve instelling hebt kom je een heel eind.

Ja, sommige dingen duren erg lang, maar ga in Nederland of België maar vergunningen aanvragen, wij weten hier waar we moeten zijn, maar als buitenlander in Nederland of België is het ook lastig als je de taal niet goed spreekt. Ook een vergunning in Nederland of België kan erg lang duren.

Toch moet je wel over een enorme dosis doorzettingsvermogen beschikken. Wij hebben ook plannen gehad om wat in Kroatie te beginnen, maar voorlopig zou ik daar niet aan beginnen.

Wij vinden Kroatie een geweldig land en de mensen zijn in Dalmatie bijzonder vriendelijk en gastvrij.

Ons doel is om voor het einde van het jaar ons huis gebouwd te hebben. Maar als dat niet lukt, dan maar volgend jaar.

Als je vragen hebt over de omgeving Zadar kan je mij altijd mailen.

Groeten Rene

• kattyvds

MarkoMarko Schreef:

——————————————————-

> Ik kan me niet voorstellen dat Norbert ooit gezegd

> heeft dat dit louter een vakantieforum is.

ik heb ook niet ‘louter’ geschreven.

• kattyvds

Graag wou ik iedereen bedanken voor de antwoorden op dit forum. De informatie was hier duidelijk genoeg voor mij. Ik heb niet de bedoeling gehad om iemand af te schilderen als storend. Norbert schrijft: ik begrijp dat je mij dit kwalijk neemt???????? Meneer, Norbert, je moet niet in mijn plaats ‘denken’ Ik ben niet zo een fanatiek mens die iemand, die mij wil helpen,' iets kwalijk' zou nemen.

Marko: ik heb toch niet ‘louter’ geschreven..mensen toch! Lees het forum door, en zie dat er wel degelijk stond, dat dit forum niet bedoeld is om discussies over werken en wonen te openen, maar bedoeld was als vakantieforum.

Nog veel leuke vakanties in Kroatië iedereen

Groetjes

katty

• kattyvds

Ik snap echter ook dat er mensen zijn die zich zo hebben vast gebeten in een vertrek naar Kroatië dat er helemaal niets is wat hen op andere gedachten kan brengen, die zien mijn commentaar slechts als negatief gebrabbel van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Zij zullen het allemaal wel even anders en beter doen en hangen zich op aan de enkelen die geen of minder problemen hebben.

Ik hoop van harte dat de nieuwkomers geen problemen zullen hebben, ik kan alleen maar zeggen…………..ik hoop dat je niet van een koude kermis thuis komt. En om eerlijk te zijn…………….een vakantie forum is nu niet echt een objectieve plek om uit te vinden hoe wonen in een land is. Vakantie gangers zijn nu eenmaal in een hosanna stemming, komen 2 weken en gaan weer weg, waarbij het wel duidelijk is dat ze zich vermaken, anders komen ze immers niet op vakantie.

@ Marko: Dit is het tekstje waar ik las dat dit een vakantie forum is en geen ….. gepost op 16 juni bij topic Emigreren.

Het lijkt me wel of men hier tracht een ruzie uit te lokken in plaats van een discussie. Daar doe ik dus niet aan mee. Er is al stress genoeg in de wereld :)