@ Katty,
Het spijt me dat je droom zo ruw wordt verstoord en ik begrijp dat je mij dit kwalijk neemt. Misschien had je het leuker gevonden wanneer iedereen hier had geroepen: ‘fantastisch idee, moet je doen, is geen enkel probleem, je zult in een paradijs terecht komen’.
Als dat zo is dan kun je maar beter gewoon niets lezen, dan moet je gewoon gaan en dan zie je wel hoe het in de praktijk gaat.
Het zou een beetje vreemde instelling zijn, maar goed, ieder zijn manier zal ik maar zeggen.
Mocht je nu toch wat uitleg willen dan wil ik je wel op weg helpen, maar nogmaals, je droom zal ruw verstoord worden.
Kroatië behoort niet tot de EU, dus ze hebben eigen regels.
Wil je wonen en werken in Kroatië dan zul je een verblijfs- en werkvergunning aan moeten vragen.
Kroatië heeft, in tegenstelling tot wat velen denken, de afgelopen jaren de regels voor die vergunningen stevig aangescherpt, zo erg zelfs dat in 2009 van de bijna 500 aanvragen in Istrië zo ongeveer alles werd afgewezen. Zelfs mensen met een eigen bedrijf kregen geen vergunning. Waarom ?
Men heeft de regel dat je pas een vergunning krijgt wanneer je een Kroaat full time in dienst hebt, Officieel bestaat die regel niet, want het zou een ‘2 van de 3 voorwaarden’ moeten zijn, maar de overheid gebruikt deze regel momenteel om de werkloosheid omlaag te brengen.
Huizen verhuren is de laatste jaren zo sterk aan banden gelegd dat Kroaten wel mogen verhuren, maar buitenlanders moeten weer via een Kroatisch bedrijf verhuren (dus weer extra kosten). Voort moeten appartementen een categorisatie hebben en ook daar doet men moeilijk.
Recentelijk heeft men weer een nieuwe wet ingevoerd, om de grijze economie aan te pakken, ik zou zeggen ‘lees en huiver’:
http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=news&action=display&thread=8319&page=1
Dit zijn dus geen verzinsels, dit is gewoon wat men daadwerkelijk meemaakt.
Er zijn inderdaad wel Nederlanders en Belgen die er wonen er werken. Velen zijn echter getrouwd met een Kroaat of Kroatische en dat geeft je toch een andere status. Anderen zijn met een schip met geld in Kroatië geland, zijn er ook al meer dan 10 jaar, ook zij hebben een andere status.
Kijken naar hoe anderen het hebben zal jullie niet veel helpen. Je moet focussen op je eigen situatie en dat is dat je op een schip wilt gaan varen.
Prima idee, maar ga nu eens serieus op zoek naar de eisen waar je aan zult moeten voldoen.
Dat is een verblijfsvergunning, een werkvergunning en je zult je diploma's geaccepteerd moeten krijgen. Dan moet je nog een baan krijgen oftewel alle rompslomp met belastingen, verzekeringen etc.
Ik kan het niet leuker maken dan het is, maar kan je voor bijna 99 % garanaderen dat je die verblijfs- en werkvergunning niet gaat krijgen.
Maar je weet het nooit, wellicht dat je die 1 % nog kunt verzilveren, dus vraag die vergunning liefst morgen aan en wacht dan af wat er gaat gebeuren. Hoe dan ook, ga niet werken zonder die vergunning. In de eerder geciteerde topic kun je zien wat voor boetes er bv worden uitgedeeld voor werken met gereedschap waarvoor de papieren niet aanwezig zijn !! (je verzint het niet, maar het is de realiteit van de dag).