Kroatie in EU per 1/7/2013

• zelande

Ik moet snel zijn, anders ben ik geblokkeerd.

Ik zal het nog een keer duidelijk uitleggen.

En inderdaad ik krijg nare gevoelens bij de toon welke deze ene persoon aanslaat.

En dat heeft niks te maken met de andere forumbezoekers,

maar wanneer een persoon elk bericht weet aan te grijpen om Kroatie zwart te maken, dan krijg ik braakneigingen bij deze man,

Croatian Airlaines zou failliet gaan binnen afzienbare tijd. Is in het geheel niet het geval

Werkvergunningen zouden niet meer worden afgegeven Is in het geheel niet het geval

Politie kreeg bevoegdheden om huizen binnen te vallen Is in het geheel niet het geval

En alles wat deze man roeptoetert is haat zaaien tegenover Kroatie en de bewoners,

Dan is het feit wat mij verweten wordt niet in Kroatie aanwezig te zijn, dit geldt ook voor dit pesroon en zit nu te reageren vanaf Curacau.

Sorry.

• Guido

Dat je geblokkeerd wordt,daar zit ik al een hele tijd op te wachten want het wordt oervervelend en irritant op het prikbord.

Goed dat je dat zelf begint in te zien.Een verstandige oplossing zou zijn dat niemand maar dan ook niemand nog op Zelande reageert.Hij weet alles blijkbaar beter??? dan mensen met tientallen jaren Kroatië ervaring en sleurt er ook maar de hele wereld en alle andere denkbare onzin bij.Dit is op de persoon gericht en als Bart zijn werk doet moet hij dit verwijderen.

• Jo

Bart heeft vorige week gevraagd (betreffende een andere discussie) het niet op de man te spelen. Ik herhaal bij deze die oproep. Hij heeft me hier indertijd rechten gegeven één en ander te verwijderen ivm de spamgolf die hier toen was maar in deze discussie doe ik dat niet graag. Maar het begint de spuigaten uit te lopen. Wie het schoentje past trekke het aan!

• zelande

Moge duidelijk zijn dat ook heer Norbert op de man speelt.

Maar mijne heren, ik geef U allen gelijk, en ik hoop dat U nog veel plezier moge beleven aan een inhoudelijke diskussie, en laat de

Kroatiehater zijn gram maar halen.

Ik wens U allen nog een prettige vankantie.

• Norbert HR

Bram,

Er zijn op deze topic nu 56 berichten, de helft is van jou en het gros daarvan is schelden en vloeken op mij, op Robert etc. Er staan opmerkingen tussen over het bedrijf wat ik daar heb gehad en zoals eerder opgemerkt kan ik me niet herineren dat jij bij mij op de loonlijst hebt gestaan. M.a.w. al je gebral over ons bedrijf is werkelijk nergens op gebaseerd.

Enige probleem is dat je de neiging hebt om mensen persoonlijk te raken i.p.v. een discussie op argumenten te voeren. Dat is een zeer onvolwassen manier van discussiëren.

Jij weigert categorisch om de ervaringen van personen, die dus WEL in Kroatië wonen of hebben gewoond, te accepteren als waar. Voor iemand die nog NOOIT in Kroatië is geweest snap ik zo'n opstelling absoluut niet. Op basis van welke ervaring, wat voor informatie meen jij het beter te weten of beter te kunnen weten dan degenen die het hebben ondervonden of nog steeds ondervinden ?

Wanneer Robert zegt dat je in Kroatië doktoren moet betalen om vooraan op de lijst te komen dan kun je gevoeglijk aannemen dat dit ook zo is. Helaas ken ik zelf een zeer triest voorbeeld van deze praktijk. Een vriendin van mij, in Zagreb, is haar vader op deze manier kwijt geraakt. Omdat ze het geld niet hadden om de artsen onder tafel te betalen werd haar vader simpelweg continu achter op de lijst geplaatst. Uiteindelijk is hij overleden voordat hij werd geholpen. Dat heeft dus geen ruk te maken met privé verzekering of wat dan ook. De arts zou gewoon worden betaald voor de behandeling, maar wenste EXTRA betaling.

Dat jij hier dan met je grote mond komt vertellen aan Robert dat hij onzin zit te verkopen of dat ik sta te liegen noem ik ronduit onbeschoft. Wanneer jij van mening bent dat het niet waar is dan zal ik je haar telefoonnummer geven en dan mag je een afspraak met haar maken en het haar recht in de ogen vertellen. Ik zal vast een afspraak maken voor jou in het ziekenhuis, ze weegt maar 50 kg, maar kan je garanderen dat ze ontploft.

En deze ervaring hebben veel Kroaten, dus ik zou maar eens wat TV tijd aanvragen en jouw expertise van Kroatië via televisie of radio meedelen. Ik vrees dat je de stortvloed aan scheldwoorden niet eens zult kunnen begrijpen.

De opmerking over jouw vriendin snap je kennelijk ook al niet.

Jij weigert om ervaringen aan te nemen als zijnde waar omdat ze nergens op papier staan vermeld (dat is althans de strekking van je verhaal zoals het op mij overkomt). Veel zaken zul je nimmer op papier krijgen, corrupte figuren zullen nooit in de krant zetten wat ze hebben gedaan. Doch, dat houdt niet in dat niemand het weet ! Wanneer jouw vriendin vreemd zou gaan met het hele dorp dan staat dat ook nergens op papier, maar iedereen zal het weten. Volgens jouw redenatie zou het dan niet waar zijn omdat het nergens op papier staat. Begin je nu dit voorbeeld een beetje te snappen of is het nog steeds onduidelijk ?

Zeker in kleine dorpjes is alles bekend en weet iedereen werkelijk alles over iedereen. Zo ook in Kroatië. Waarom doet de poltie dan niets ? Tja, dat is een goede vraag, het antwoord kun je zelf wel bedenken neem ik aan ?

En de opmerkingen over mijn bedrijf ? Tenzij je daar persoonlijk bij betrokken zou zijn geweest heb je totaal geen enkele weet wat er precies is gebeurd. Ik kan me niet herinneren dat jij bij ons op de loonlijst stond, dus vraag ik me af waar je de wijsheid vandaan haalt om hier allerlei uitspraken er over te doen ?

Echter, ik begrijp heel goed dat het helemaal niet over het bedrijf gaat, het is slechts jouw manier om je haat t.o.v. mij te ventileren. Het is ook zeer onvolwassen gedrag, maar dat ben ik inmiddels wel gewend van jou. Wil je weten wat er precies is gebeurd dan zou je het ook kunnen vragen. i.p.v. als een klein kind gaan zitten speculeren. Feiten checken is niet je allergrootste hobby.

T.a.v. je opmerkingen over het niet willen accepteren van feiten en cijfers kan ik alleen maar stellen dat de grote mensenwereld die wel accepteert. De reden dat Duitsland en Nederland wel een AAA rating hebben en Kroatië niet, ligt niet aan Robert of aan mij. Heb je daar klachten over dan zul je dat op moeten nemen met de rating agencies en wellicht dat ze naar je willen luisteren. Tot de tijd dat die hun rating aanpassen zul je de gevolgen van de lage rating moeten accepteren en dat is dat Kroatië, in tegenstelling tot Duitsland en Nederland meer rente zal moeten betalen.

Meer rente betalen betekent uiteindelijk ook een hogere rente voor particulieren en bedrijven oftewel (om kort te gaan) niet goed voor de economie. Wanneer je dit niet snapt dan zou ik eerst wat economie gaan studeren alvorens weer op Robert of mij te komen schelden.

Gelukkig weet ik wat Robert in het dagelijks leven doet en ook wat hij heeft gestudeerd. Op basis daarvan durf ik de stelling wel aan dat hij weet waar hij het over heeft. Wil je weten wat hij precies doet dan zou je het hem eens vriendelijk kunnen vragen alvorens hem te gaan kleineren, wellicht dat hij het je wil vertellen.

Voorts weet jij ook niet welke studie ik in een grijs verleden heb gedaan, maar toch meen je daar uitspraken over te moeten doen. Veelal gebaseerd op pure haat en niet op enige kennis van zaken. Mijn advies: ‘hou op met op de man spelen en beperk je tot een normale discussie, gebaseerd op feiten’.

Wanneer je van mening bent dat alle feiten in twijfel moeten worden getrokken en dat alleen jouw mening als waarheid mag worden gepresenteerd dan zijn we snel uitgepraat, dan is er namelijk niets meer te discussiëren.

• zelande

De laatste zin, moet ik zeggen, die is uit mijn hart gegrepen.

Prettige vakantie

• L

Geboren in Kro, fam. in Kro, ( waarschijnlijk ) vaker in Kro dan meeste anderen, wonend in Nl en soms/vaak met Norbert eens maar…..een paar jaar geleden moest iemand van ons geholpen worden en dat gebuurde ook - zonder aanbetalingen aan wie dan ook. Dus…..dokters corrupt gaat te ver, een/de dokter corrupt - dat zou best kunnen ( is waarschijnlijk ook zo ).

Wij allen zouden moeten stoppen met generaliseren en alleen onze ervaringen/voorbeelden plaatsen, of is dat niet zo?????

• MarkoMarko

Binnen mijn familie in Kroatië heb ik ook nooit gehoord dat er in de gezondheidszorg extra betaald moest worden, terwijl er toch links en rechts medische ingrepen hebben plaatsgevonden.

Dat betekent natuurlijk niet dat zich geen corruptie op dit terrein voor zou doen. Misschien weten ze binnen mijn familie daar helemaal niet dat van hen verwacht wordt extra te betalen. ;)

Ik kan me in ieder geval herinneren dat er enkele jaren geleden een groot schandaal was van een chirurg uit Rijeka die zich extra liet betalen. (Volgens mij heeft die persoon zijn straf overigens kunnen ontlopen omdat hij kon vluchten naar Bosnië; hij bleek ook de Bosnische nationaliteit te hebben).

In welke mate medische corruptie voorkomt in Kroatië kan ik niet overzien. Ik ben eens gaan googlen en kom onderstaand artikel tegen van het toch gerenommeerde tijdschrift The Lancet (uit 2006). Op grond van dit artikel lijkt medische corruptie zeker niet beperkt te blijven tot een of enkele voorvallen. In hoeverre het over de hele linie gemeengoed is en of de situatie sinds 2006 verbeterd is weet ik niet

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(06)69587-1/fulltext

• Robert

Deze chirurg heeft daar een mooie villa van gebouwd….

Harde cijfers zijn natuurlijk moeilijk te vinden, want niemand loopt ermee te koop ;)

Interessant is ook het voordringen via vriendjespolitiek (bijv. de chirurg of zuster is een bekende van de patient of een vriend van de patient en zet iemand even vooraan de wachtlijst). Hier is vaak geen geld mee gemoeid en de doos bonbons of fles dure wijn zal officieel niet als corruptie worden aangemerkt, maar zuivere koffie is het niet lijkt me….

• zelande

Dus als ik het een en ander dan goed begrijp, zal het met een sterfgeval dan ook wel meevallen.