Geschrokken prijzen hotels!!!

• MariaR

Wij hebben over 't algemeen de afgelopen 16 jaar altijd prima kunnen eten in Kroatie hoor, idd heerlijke verse vis, een prima biefstukje, goede olijfolie, maar geen culinaire hoogstandjes. Dat biedt de Kroatische keuken echt niet.

En met die paar bekende gerechten vul je echt geen kookboek.

De prijzen waren ook altijd goed, ik hoop voor de Kroatiegangers dat dat zo zal blijven al ziet het daar nu niet naar uit.

• Norbert HR

Zullen we het er gewoon op houden dat het Kroatisch eten anders is dan het Nederlandse eten ?

Het is inderdaad geen hoogstaande keuken, met verfijnde recepten, maar dat kun je ook niet verwachten. Kroatië is meer een land van boeren en vissers geweest, dus dat zul je ook terugvinden in de keuken. Niet dat dit slecht is, want de groente komt vers van het land, is zeer smaakvol en het vlees of de vis is goed vers. Veel verder dan op de grill gooien of in de oven komt men niet, maar dat hoeft ook niet direct.

Je moet deze keuken inderdaad niet vergelijken met de Italiaanse of Franse keuken. Zelfs de echte Spaanse keuken (niet die uit de toeristische plekken) kun je niet vergelijken met de Kroatische keuken.

Het gaat er dus niet om welke keuken nu het beste is, het gaat er m.i. om of je het lekker vindt of niet, maar maak daarbij niet de fout om toeristische troep te vergelijken met goed eten. Ik heb het al vaker gezegd en blijf het nog maar eens herhalen: Kwaliteit en massa toerisme gaan niet samen !

Verwacht dus geen hoogstaande culinaire standjes in een toeristen gebied. De meeste restaurants zullen daar alleen zoveel mogelijk klanten af willen werken, in een zo kort mogelijke tijd, tegen zo laag mogelijke kosten (oftewel winst maximaal). Ja, er zullen uitzonderingen zijn, maar je moet ze wel weten te vinden. Wil je echt goed eten dan kom je of na het seizoen of je gaat naar een plek waar men niet afhankelijk is van het toerisme. Daar moeten ze immers wel kwaliteit leveren om te kunnen overleven.

• nammerlaan

He jammer, dat we gaan eindigen……volgen van de discussie was het hoogtepunt van mijn dag…..heerlijk!

• Carla

Hè, hè, nu jullie eindelijk eens uitgekakeld zijn m.b.t. junk food (waar deze post van Samantha c.q. Minites overigens helemaal niet over ging), wil ik alleen even kwijt dat ik bijv. de pašticada, rišoto, gerechten a la buzara, ispod peke, tripice (aan mij niet besteed, maar… voor de liefhebbers), sarma, brudet, bakalar bianco s mlincima, en desserts zoals bijv. semi freddo, rožata etc… gemist heb.

Ik ben bang dat toeristen teveel op zoek zijn naar een ‘Broodje van Kootje’ en niet weten waar ze neer moeten strijken. Zoals ik in 't verleden ook al een aantal keren gezegd heb; de gouden regel is… kijk waar de lokale bevolking neerstrijkt… en dit geldt zowel voor restaurants als terrasjes.

Eet smakelijk! :)-D

• JaPa :o)

Hallo Carla,

Het vuurtje was net aan het doven, en nu ga jij het weer oprakelen met de lekkere nieuwe gerechten!

Eet smakelijk.

JaPa.

• MariaR

Hahaha, nou dan zal ik 't vuurtje maar weer doven . . . . 90% van de door Carla genoemde gerechten komen van oorsprong uit de Italiaanse keuken en zijn echt niet Kroatisch . . . maar wel erruuug lekker !! (tu)

• Carla

Ook de, door jullie veel besproken, čevapčići zijn van oorsprong niet Kroatisch ;)

Zoals Norbert zei: “Je moet deze keuken inderdaad niet vergelijken met de Italiaanse of Franse keuken. Zelfs de echte Spaanse keuken (niet die uit de toeristische plekken) kun je niet vergelijken met de Kroatische keuken.” :D

• MarkoMarko

90% van wat er in de haute cuisine en andere restaurants van Nederland geserveerd wordt is niet echt Nederlands. En dat is maar goed ook! ;)

• Carla

Amen!

• Geert Wauters

Wij gaan reeds meerdere jaren niet meer op hotel ZEKER niet in cavtat of dubrovnik , wij huren voor het 4 de jaar een deel van een woning op het eiland Ciovo , bij Trogir , nieuw met alle comfort , zwembad airco draadloos internet …… Voor 12 nachten betalen wij 800 euro voor 2 personen , er is plaats voor 4 personen ( zelfde prijs) Wij hebben reeds geboekt voor 2012