Bij de EU,,???

• Robert

Carla,

Ik denk dat je wat op de zaken vooruit loopt.

Er is naar mijn weten nog niemand van de politieke kopstukken daadwerkelijk veroordeeld voor corruptie. Tot nu toe dus alleen voorgeleid. Als ze er met een minimale straf vanaf komen noem ik dat niet aanpakken van de corruptie.

Het afslanken van het ambtenaren apparaat gaat over een paar regeringsfunctionarissen en niet over de tienduizenden ambtenaren die ze er in totaal uit zouden moeten zetten op de verhouding overheidsmedewerker/werknemer priveonderneming weer op orde te krijgen.

Er is inderdaad beloofd dat de totale belastingdruk niet zal stijgen, maar er is nog niet een concrete maatregel (met getallen erbij bedoel ik) voorgesteld. Met is alleen nog aan het verzinnen wat ze zouden kunnen doen en of dit uberhaupt uitvoerbaar is.

Gezien de eerdere “beloftes” van Kroatische regeringen m.b.t. belastingaanpassingen en het niet nakomen hiervan ben ik dus nog even sceptisch totdat bekend wordt hoe er daadwerkelijk iets uitgevoerd gaat worden. Er is al aangegeven door de minister van financien dat e.e.a. wel even kan gaan duren (behalve een eventuele de BTW verhoging!!!) dus Kroatie loopt ook nog de kans dat de rating agencies ongeduldig worden en de rating voor Kroatie gaan verlagen, met alle gevolgen vandien.

Maar goed, hoop doet leven. Ik zou blij zijn als er eindelijk eens iets gaat gebeuren om de economie hier te stimuleren.

• Carla

Robert,

Ik begrijp dat jij eerst een uitspraak en veroordeling wilt zien. Daarvoor zal echter eerst het proces plaats moeten vinden. Ik ben heel benieuwd of er nu daadwerkelijk adequate straffen opgelegd zullen worden.

Het met 1/3 afslanken van het ambtenaren apparaat is inderdaad op regeringsniveau, maar alle begin is een begin, nietwaar. Zo zouden ze in de toekomst ook de lokale administraties aan moeten pakken. Wanneer je bijv. alleen al naar het absurde aantal bestuurlijke administraties op een eilandje als Brač kijkt, valt hier veel winst te behalen. De nieuwe regering ‘draait’ echter pas een paar dagen en het zou een illusie zijn om te verwachten dat alles over één nacht anders zou zijn.

Wat de PDV (BTW) betreft; bovenstaand heb ik al aangegeven dat het nog even afwachten is wat daar precies uit zal rollen. Geen enkele PDV-stop is nog bekend, behalve dat het PDV-percentage van 0% op brood, melk en medicijnen gehandhaafd zal blijven tot 2013.

Jij mag rustig sceptisch zijn en dat zijn er velen met jou. Het valt ook zeker niet mee om de bestaande chaos weer met de neus de goede kant op te krijgen. Ik hoop echter dat het ze lukken zal.

• Norbert HR

Carla,

Ik mag misschien de kranten niet lezen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet up to date blijf met de informatie.Gelukkig heb ik hier en daar nog genoeg contacten, die mij de waarheid vertellen en niet de verzonnen waarheid van de regering.

Zo is wellicht naar buiten gebracht dat men aan het inkrimpen is, maar in werkelijkheid is het toch iets anders.

Hetgeen nu is geschied is dat ambtenaren van de voorgaande club worden vervangen door mensen van de nieuwe club. Uiteraard gaan de oude gewoon naar huis met behoud van salaris en de nieuwe moeten uiteraard weer salaris krijgen. Per saldo lijkt het dan alsof er niets is veranderd, terwijl in werkelijkheid de post ‘salaris’ sterk is verhoogd.

Voorts zijn in diverse steden tal van nieuwe ambtenaren aangenomen op de meest wildvreemde posities. Zo bestaan er nu officiële voorlichters voor zelfs kleine dorpjes en ra ra, dat zijn inderdaad allemaal HNS mensen. Hun inspanningen tijdens de verkiezingen moeten worden beloond en dan geef je ze dus een wazige functie.

Het zakken vullen is weer begonnen en ik ken dat systeem werkelijk van binnen en van buiten, want denk niet dat Kroatië alleen staat op dat vlak. Op Curacao gaat het precies eender en hoe dat is afgelopen weten we allemaal. Vorig jaar heeft Nederland alle schulden afgelost, zodat men met een schone lei kon beginnen, maar in krap 1 jaar tijd zijn de schulden alweer ver boven de 100 miljoen. Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om te bedenken wat er met dat geld is gebeurd. Afgelopen week stond er weer in de krant dat er bij een vliegmaatschappij ruim 12 miljoen gulden was verdwenen. Waar kwam dat geld dan vandaan ? Van een overheidsstichting belast met………………..woningbouw !! Tja, en daar zaten nu net weer nieuwe bestuurders.

Zo gaat het ook in Kroatië en het klinkt hard om te zeggen, maar verwachten dat Kroatische ambtenaren en politici ophouden met graaien, fraude en verduistering staat gelijk aan een gevangenis laten runnen door de criminelen zelf. Dat werkt ook niet. Daar hoef je ook niet te verwachten dat er ineens goudeerlijke burgers naar buiten lopen.

Daarom klinkt het wellicht zeer negatief, maar ik sta uitermate sceptisch tegenover het zelf reinigend vermogen van de Kroatische overheid, net zoals ik sceptisch sta tegenover het zelfreinigend vermogen van Griekenland, Italië , Curacao, Roemenië, Bulgarije, Hongarije etc. Wie daar wel in gelooft kan maar beter een jaar abonnement op de Efteling nemen, daar zijn de sprookjes tenminste nog wel leuk voor de bezoekers.

• Papa Leone

Of zoals de geschiedenis zich herhaald beste NorbertHR. Negatief tot in de kist. Croatian air Lines failiet, slechte wijn en ga zo maar verder. Geef nu ook eens iemand het voordeel van de twijfel in plaats van altijd direct de boel af te breken. Denk je nu echt dat je als buitenstaander zomaar ergens waar ook ter wereld een bedrijf kan opstarten? Naief zijn zij die het tegendeel geloven maar naief zijn kan ook plezant zijn.

In ieder geval veel geluk gewenst.

• L

Gelukkig zijn er ook nog Nl en Be, toch Norbert???

• Norbert HR

Och gut, daar gaan we weer, de waarheid moet het liefst zo ver mogelijk worden weggestopt, want die willen we liever niet horen.

Ik begrijp dat jullie ook veel vertrouwen hebben in het herstel van Griekenland ?

Dan denk ik dat jullie zo ongeveer de enigen zijn.

Of durven jullie daar dan wel de waarheid onder ogen te zien ? Dan vraag ik me toch af…………waarom wel bij Griekenland en gaan de ogen op dicht wanneer we over Kroatië praten ?

Of denken we soms dat dit het enige forum over Kroatië is waar deze dicussie wordt gevoerd ?

Ik zou zeggen ga eens kijken op de Duitse, Italiaanse en Engelse fora over Kroatië. Precies dezelfde vragen en precies dezelfde discussies. ‘Moet Kroatië bij de EU’, ‘Wat gaat het worden met de nieuwe regering’, ‘Hoe zit het met het nieuwe belastingplan’ en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dan kom je ook mensen tegen die er wonen en die toch een hele andere kijk op de zaken hebben. Sommigen wonen in Zagreb, andere in Varazdin, weer anderen op Korcula, in Split, Dubrovnik, Zadar, Vukovar, Karlovac, Istrië etc kortom zo'n beetje heel Kroatië is wel vertegenwoordigd.

Dan komt ook nog mijn vriendin uit Kroatië en die spreekt toch zo'n beetje om de dag met thuis, waarna ik het in geuren en kleuren te horen krijg. Als er iemand in Pazin, Pula, Porec etc een scheet laat dan krijgen we dat echt wel te horen.

En dan denken Papa Leone en L dat al die mensen het fout hebben ?

Dan moet je wel lef ……………of flinke oogkleppen hebben, spijt me zeer.

Ik noem het dan ook niet negatief denken, het is gewoon realistisch denken en de boel gewoon op de werkelijke waarde schatten. Het heeft weinig zin om alle mooi praterij te accepteren, uiteindelijk wordt die wel achterhaald door de waarheid. Wishful thinking is leuk voor de verkiezingen, worden allerlei sprookjes verteld en mooie toekomstbeelden voorgeschoteld…………..maar zodra men eenmaal aan de macht is gaat het masker vaak al snel af en gaat men over tot de orde van de dag.

Hetgeen ik schreef komt niet uit de grote duim, dat heb ik gewoon van de mensen die er wonen en werken, dus wanneer zij aangeven dat de aloude wisseltruc weer is toegepast bij de ambtenaren dan ben ik daar niet verbaasd over. Dan weet je gewoon dat het weer meer van hetzelfde gaat worden.

Zolang figuren als Bandic geen strobreed in de weg wordt gelegd is er van aanpak van corruptie geen sprake. Dat is en blijft voor mij zo ongeveer de meetlat. Voorlopig zal hij nog wel blijven zitten, dus blijft alles bij het oude.

Wie niet weet wie Bandic is…………zoek even op Google………hij is de burgermeester van Zagreb en nog een klapje erger dan Sanader.

• Robert

Die laatste (Sanader) loopt overigens weer gewoon vrolijk rond, na een jaar in voorarrest gezeten te hebben. Dit ondanks het feit dat hij beschuldigd wordt voor ik weet niet wat allemaal en hij al eerder “toevallig” het land uitging op de dag dat bepaald werd dat hij gearresteerd zou worden. Hij is toen overigens opgepakt in Oostenrijk, waar hij eerst een tijd in de gevangenis heeft doorgebracht.

Dit alles lijkt me geen goed signaal m.b.t. corruptieaanpak!

• Carla

Sorry, Norbert, in deze moet ik het met Papa Leone eens zijn. Je bent werkelijk onverbeterlijk 8-) Zelden (gelukkig) iemand met zo'n negatieve instelling ontmoet.

Dat er in Kroatië n.a.v. de recente verkiezingen aanstellingen op gemeentelijk niveau zouden hebben plaatsgevonden is ten enenmale onjuist. De nieuwe regering is nauwelijks geïnstalleerd en de onderministers zijn zelfs eergisteren pas benoemd. Ik weet echter wel waar jij dat verhaal m.b.t. die gemeentelijke voorlichters vandaan hebt… letterlijk ‘geleend’ van “R” op het Britse expat ‘visitcroatia’ forum:

Varazdin has the right model I feel. The senior SDP and HNS acolytes are moving to plum jobs in various ministries whilst new acolytes are filling their vacated posts. Better still, several new positions are now on offer, the mayor now has an official spokesperson is one example (who just happens to be a HNS activist - funny that!).

The Zupaniaja and the City are now both bloated with a greater number of staff than ever before. The usual post-election musical chairs exercise has been completed and has resulted in HNS people being in position of all the highest paid posts.

That should fix everything.

Read more: http://visitcroatia.proboards.com/index.cgi?board=living&action=display&thread=8863#ixzz1i6J9ssSl

unquote

Iets wat mogelijk in Varaždin en Županja heeft plaatsgevonden is nog altijd niet van toepassing op heel Kroatië en geen algemeen gegeven. Varaždin is ook niet bepaald een ‘kleine gemeente’ in Kroatië en het is ook niet zo vreemd wanneer daar een gemeentelijk voorlichter aangesteld zou zijn. Die kennen wij bijv. in Nederland ook, niet waar?!?

Verder vind ik jouw uitspraak: “maar verwachten dat Kroatische ambtenaren en politici ophouden met graaien, fraude en verduistering staat gelijk aan een gevangenis laten runnen door de criminelen zelf.” op z'n zachts gezegd; héél gedurfd!

De nieuwe regering is nog nauwelijks geïnstalleerd en nog volop doende de ‘erfenis’ van de voormalige bewindvoerders te inventariseren en jij staat alweer met je oordeel klaar. Van mij krijgen ze het voordeel van de twijfel tot het tegendeel bewezen is. Eerlijk gezegd zou ik niet graag in hun schoenen staan, want ze staan voor zeer zware opgave.

• L

Vaak met Norbert eens alleen … ondanks dat ik zelf uit Kro. kom durf ik niet alles zo stellig uit te spreken zoals hij het doet.

Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat Norbert dat allemaal zo goed weet. Hij zal misschien een X100 mesnen uit Kro. kennen maar het lijk mij dat hij iedereen daar kent; alle inwoners van Dalmatie, Slavonie, Istrie….., hij draagt kennis over alle topics die revue passeren…..Zijn mening moeten we respecteren, zijn stellingen in de prullenbak gooien, misschien nog beter…..niet reageren!

A.u.b. Niet letten op mogelijke spelfouten, ha, ha, ha…..

• Papa Leone

Hij zou de ideale nieuwe grote man van Kroatie zijn!!! De problemen zouden rap opgelost zijn.

Gelukkig nieuwjaar en veel plezier in Kroatie.

Papa Leone