Carla,
Ik denk dat je wat op de zaken vooruit loopt.
Er is naar mijn weten nog niemand van de politieke kopstukken daadwerkelijk veroordeeld voor corruptie. Tot nu toe dus alleen voorgeleid. Als ze er met een minimale straf vanaf komen noem ik dat niet aanpakken van de corruptie.
Het afslanken van het ambtenaren apparaat gaat over een paar regeringsfunctionarissen en niet over de tienduizenden ambtenaren die ze er in totaal uit zouden moeten zetten op de verhouding overheidsmedewerker/werknemer priveonderneming weer op orde te krijgen.
Er is inderdaad beloofd dat de totale belastingdruk niet zal stijgen, maar er is nog niet een concrete maatregel (met getallen erbij bedoel ik) voorgesteld. Met is alleen nog aan het verzinnen wat ze zouden kunnen doen en of dit uberhaupt uitvoerbaar is.
Gezien de eerdere “beloftes” van Kroatische regeringen m.b.t. belastingaanpassingen en het niet nakomen hiervan ben ik dus nog even sceptisch totdat bekend wordt hoe er daadwerkelijk iets uitgevoerd gaat worden. Er is al aangegeven door de minister van financien dat e.e.a. wel even kan gaan duren (behalve een eventuele de BTW verhoging!!!) dus Kroatie loopt ook nog de kans dat de rating agencies ongeduldig worden en de rating voor Kroatie gaan verlagen, met alle gevolgen vandien.
Maar goed, hoop doet leven. Ik zou blij zijn als er eindelijk eens iets gaat gebeuren om de economie hier te stimuleren.