Och gut, ons Orakel is weer wakker geworden ?
Ik begrijp niet waarom je ineens weer in een scheld kannonade uitbarst, maar kennelijk weet je het weer allemaal beter. De persoon die nog nooit van zijn hele leven in Kroatië is geweest zal ons weer even gaan vertellen hoe Kroatië in elkaar steekt. Ik ben een en al oor, dus ga je gang.
Ten eerste zou ik je willen adviseren om eens wat aan je Nederlands te doen.
Curacau schrijf je als Curacao
Verbaasd moet natuurlijk zijn verbaast.
Ik zou niet weten wat ik tegenwoordig vanuit Curacao zou moeten leveren aan Kroatië, kortom dat doe ik dus ook niet.
En ja, ik heb destijds aan de supermarkten geleverd en ja daar was ook Konzum bij. Metro had een perfecte betalings moraal, Konzum kreeg je niet tot betalen, heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd eerdat ze betaalden !
Je wist natuurlijk ook al dat Heineken niet in Konzum te krijgen is (althans in ieder geval tot een aantal jaar terug), Konzum betaalde hen ook niet, hebben ze via een rechtszaak terug moeten halen, stond ruim 30 miljoen Kuna open.
Tegenwoordig is er een wet aangenomen wat dit soort praktijken verbiedt, maar dat wist je natuurlijk al. Kennelijk was het toch nodig om de grote bedrijven te dwingen een normale betalings termijn aan te houden. Zat er dan toch misschien een waarheid in mijn verhaal ? Zou dat volgens jou mogelijk kunnen zijn ?
En waarom waren de schappen dan niet leeg ?
Het zomer seizoen duurt hoeveel maanden ? Juist ja, een maand of 3. Wat is de standaard (contractueel afgesproken) betalingstermijn ? Hé ? Ook 3 maanden. Dus………..eerdat ze zouden moeten gaan betalen is het seizoen toch al voorbij en heb je al geleverd. Dan heb je dus al je kosten voor productie en distributie gemaakt en zijn de campings etc alweer dicht. Heeft niet verder leveren ook weinig zin meer of wel soms ? Een groot deel van de leveranciers leveren namelijk alleen in de zomer.
Tja, jij als alwetend, in Zwitserland wonend, nooit in Kroatië geweest, orakel, had ons dan ook kunnen vertellen dat ieder bedrijf wel aan de supermarkten MOET leveren, want als je dat niet doet…………………bij wie zou je je spullen dan kwijt moeten ? Bij de buurt winkels ? Hmmmmmmmmm, dan zul je niet veel verkopen. De supermarkten zitten op de campings en daar wil je toch echt je spullen kwijt, je moet immers als bedrijf ook aan je omzet zien te komen, zeker wanneer het seizoen zo kort is.
Kortom, wil je jouw product uberhaupt kunnen verkopen en er ook nog wat marge op halen, dan ben je wel verplicht om met de supermarkten in zee te gaan. Maar ja, wie kan zich dat veroorloven ?
Want zoals jij natuurlijk ook heel goed weet moet je zogenaamde ‘listing fees’ betalen en die kunnen fors oplopen. Die betaal je per supermarkt en zo betaal je bv per Konzum 500 tot 1000 Kuna voor 1 jaar jouw product in hun winkel. Ze hebben inmiddels ruim 500 Konzums, dus mag jij mij gaan vertellen wat je dan aan listing fees moet betalen.
Plodine heeft slechts 21 winkels, maar daar mag je toch wel 150,000 Kuna op tafel leggen en bij een zaak als Kerum betaalde je per vierkante meter per maand in het hoogseizoen. Die wisten ook vrolijk te melden dat zij leefden van de listing fees en niet van de omzet van de supermarkt zelf.
Maar dit alles wist jij natuurlijk al, Zelande.
Jij met je grote bek en onmetelijke kennis over het walhalla Kroatië, door jou persoonlijk gebombardeerd tot slachtoffer………..slachtoffer van de praktijken van oneerlijke buitenlanders, al dit wist jij natuurlijk al, want jij doet al decennia lang zaken met de grote supermarkten en de vele bedrijven in Kroatië.
Of niet soms ?
De reden dat ik daar weg ben is meerdere malen beschreven, sommigen weten het van mij persoonlijk (bv Gerda), het is absoluut geen geheim.
Overigens is het jou ook wel bekend, neem ik aan, dat de staatsschuld in 20 jaar tijd ruim 20 keer zo groot is geworden ! De totale schuld ligt inmiddels op 120 % van BNP, niet slecht zou ik denken.
Inmiddels gaat het in beslag nemen van eigendommen op grote schaal verder, veel bedrijven zijn inmiddels alles kwijt en velen zijn ook hun huis kwijt.
Nee, het gaat echt lekker daar, je had volledig gelijk, ik zat er ver en ver naast, het is nog nooit zo goed gegaan als tegenwoordig, ze hebben echt grote vooruitgang geboekt.
Sanader is opgepakt wegens corruptie en…………….weer vrijgelaten. Inderdaad, met het aanpakken van de corruptie maken ze ook grote vooruitgang.
En jij weet natuurlijk ook dat er op 22 januari een referendum is, maar dat veel Kroaten er uberhaupt geen heil in zien dat dit eerlijk gaat verlopen. Zij vrezen dat of het referendum ter zijde geschoven gaat worden of dat er zal worden geknoeid met de uitslag, want voor hen staat wel vast dat de politici hoe dan ook voor Europa gaan kiezen, die hebben daar het meeste bij te winnen. De burgers hebben alleen maar te verliezen.
Maar ook dat is voor jou natuurlijk geen nieuws.
Al met al moet ik concluderen dat je eigenlijk nog steeds niets van het land afweet, maar wel continu claimt dat je alle wijsheid in pacht hebt. Helaas voor jou heb ik er 8 jaar gewoond en dan vrees ik dat ik toch iets meer weet dan jij.