Bij de EU,,???

• zelande

He Norbert,

Mag ik je erop wijzen, dat alles wat je hier beschrijft,overal in de wereld van toepassing is, en niet een Kroatisch unicum is.

Overal waar mensen uit de overheden verdwijnen, nationaal, regionaal en zelfs lokaal, wordt dit financieel vergoedt.

Daar komt bij dat vele funkties overgenomen zijn en worden door externe experten, adviseurs etc, wel te verstaan privepersonen, welke door enorme vergoedingen te werk gaan.

Deze personen, vrijwel niets met het desbetreffende instituut te malken hebben, maar zeer vaak door “vrinden” aan het baantje geholpen zijn.

Dit zou jij toch moeten weten, en zeker op Curacau.

Misschien zegt het woord “wachtgeld” je iets????

Dit is niets anders als watje hierboven omschrijft hoor.

• zelande

Ons Norbertje,

Wat schreef je mij ook alweer?????

Waarom ik anderer landen noem in vergelijking met Kroatie????? Waarom zie ik hier dan Griekenland opduiken????

Ik begrijp nog steeds niet, beste Norbert, dat je op Curacau zit, en nog steeds niet in Brussel, want daar zitten ze toch echt wel verlegen om een topeconoom zoalsjij.

Het wordt langzaam vervelend, elke keer weer je negatieve uitlattingen hier terug te vinden.

Ben je werkelijk zo een pessimist, ben je zo gefrustreerd door het falen van je EIGEN zakelijk optreden hier in Kroatie.

Want dat is het gewoon, de haat op Kroatie als antwoord op je eigen falen.

Voor iedereen een oplossing klaar hebben, maar zelf hier gevlucht te zijn.

Opgave, faillissement van de verhuurder van de loods.

Nou er staan legio loodsen leeg in Kroatie.

Sorry Norbert, ik kan het niet meer zien en lezen, je galspugerij over dit landen zijn bewoners.

Ga iets zinnigs doen.

• zelande

Ons Norbertje,

Heb je nu ook al de wetenschap van de betalingsmoraal van de supermarkten?????

Ja; zul je wel komen met het verhaal,dat ze jou rekeningen niet snel genoeg betaald hebben, maar dat zal wellicht een gevolg zijn van eigen falen.

Ik ken in ieder geval leveranciers, welke GEEN problemen hebben met dit bedrijf, en er met succes zaken mee doen.

Mocht een dergelijke afnemer, inderdaad niet aan de verplichtingen voldoen, dan zijn de winkels in mum van tijd leeg, want een beetje leverancier, heeft een zeer efficient debiteurenbeleid, en zal dan ook

de leveringen stoppen, bij het NIET nakomen van de afspraken.

We praten hier niet over een kruideniertje op de hoek van de straat.

Maar om met jou woorden te spreken, graag een preciese uitleg, wat is dan de exakte betalingstermijn welke bovengenoemd bedrijf aanhoudt????

Ken jij de leveringsvoorwaarden, van de verschillende aanbieders, (en dat zijn er nog al wat)??????

Heb je inzicht in de fakturatie, boeking, opvolging, en uiteindelijk de betaling.

Een beetje “econoom” kan dit beantwoorden.

Het is een beetje kort door de bocht, om een bedrijf als “wanbetaler” te betitelen,zolang je er zelf geen zaken mee doet, en ik ga ervan uit dat JIJ niet echt veel levert vauit Curacau.

Maar nogmaals, wellicht in het verleden, toen je nog een succesvol zakenman was in Kroatie, kun je hier meer over vertellen.

Weet je dat het strafbaar is, dergelijke uitspraken in het openbaar te uitten??

Dus wellicht voor jou, blijf je buiten schot op Curacau, en blaf maar verder als gebeten hond, velen hebben je door, en nemen je hoe langer hoe minder serieus.

Het verbaasd me telkens weer, waar je deze ongefundeerde uitspraken vandaan haalt.

• Norbert HR

Och gut, ons Orakel is weer wakker geworden ?

Ik begrijp niet waarom je ineens weer in een scheld kannonade uitbarst, maar kennelijk weet je het weer allemaal beter. De persoon die nog nooit van zijn hele leven in Kroatië is geweest zal ons weer even gaan vertellen hoe Kroatië in elkaar steekt. Ik ben een en al oor, dus ga je gang.

Ten eerste zou ik je willen adviseren om eens wat aan je Nederlands te doen.

Curacau schrijf je als Curacao

Verbaasd moet natuurlijk zijn verbaast.

Ik zou niet weten wat ik tegenwoordig vanuit Curacao zou moeten leveren aan Kroatië, kortom dat doe ik dus ook niet.

En ja, ik heb destijds aan de supermarkten geleverd en ja daar was ook Konzum bij. Metro had een perfecte betalings moraal, Konzum kreeg je niet tot betalen, heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd eerdat ze betaalden !

Je wist natuurlijk ook al dat Heineken niet in Konzum te krijgen is (althans in ieder geval tot een aantal jaar terug), Konzum betaalde hen ook niet, hebben ze via een rechtszaak terug moeten halen, stond ruim 30 miljoen Kuna open.

Tegenwoordig is er een wet aangenomen wat dit soort praktijken verbiedt, maar dat wist je natuurlijk al. Kennelijk was het toch nodig om de grote bedrijven te dwingen een normale betalings termijn aan te houden. Zat er dan toch misschien een waarheid in mijn verhaal ? Zou dat volgens jou mogelijk kunnen zijn ?

En waarom waren de schappen dan niet leeg ?

Het zomer seizoen duurt hoeveel maanden ? Juist ja, een maand of 3. Wat is de standaard (contractueel afgesproken) betalingstermijn ? Hé ? Ook 3 maanden. Dus………..eerdat ze zouden moeten gaan betalen is het seizoen toch al voorbij en heb je al geleverd. Dan heb je dus al je kosten voor productie en distributie gemaakt en zijn de campings etc alweer dicht. Heeft niet verder leveren ook weinig zin meer of wel soms ? Een groot deel van de leveranciers leveren namelijk alleen in de zomer.

Tja, jij als alwetend, in Zwitserland wonend, nooit in Kroatië geweest, orakel, had ons dan ook kunnen vertellen dat ieder bedrijf wel aan de supermarkten MOET leveren, want als je dat niet doet…………………bij wie zou je je spullen dan kwijt moeten ? Bij de buurt winkels ? Hmmmmmmmmm, dan zul je niet veel verkopen. De supermarkten zitten op de campings en daar wil je toch echt je spullen kwijt, je moet immers als bedrijf ook aan je omzet zien te komen, zeker wanneer het seizoen zo kort is.

Kortom, wil je jouw product uberhaupt kunnen verkopen en er ook nog wat marge op halen, dan ben je wel verplicht om met de supermarkten in zee te gaan. Maar ja, wie kan zich dat veroorloven ?

Want zoals jij natuurlijk ook heel goed weet moet je zogenaamde ‘listing fees’ betalen en die kunnen fors oplopen. Die betaal je per supermarkt en zo betaal je bv per Konzum 500 tot 1000 Kuna voor 1 jaar jouw product in hun winkel. Ze hebben inmiddels ruim 500 Konzums, dus mag jij mij gaan vertellen wat je dan aan listing fees moet betalen.

Plodine heeft slechts 21 winkels, maar daar mag je toch wel 150,000 Kuna op tafel leggen en bij een zaak als Kerum betaalde je per vierkante meter per maand in het hoogseizoen. Die wisten ook vrolijk te melden dat zij leefden van de listing fees en niet van de omzet van de supermarkt zelf.

Maar dit alles wist jij natuurlijk al, Zelande.

Jij met je grote bek en onmetelijke kennis over het walhalla Kroatië, door jou persoonlijk gebombardeerd tot slachtoffer………..slachtoffer van de praktijken van oneerlijke buitenlanders, al dit wist jij natuurlijk al, want jij doet al decennia lang zaken met de grote supermarkten en de vele bedrijven in Kroatië.

Of niet soms ?

De reden dat ik daar weg ben is meerdere malen beschreven, sommigen weten het van mij persoonlijk (bv Gerda), het is absoluut geen geheim.

Overigens is het jou ook wel bekend, neem ik aan, dat de staatsschuld in 20 jaar tijd ruim 20 keer zo groot is geworden ! De totale schuld ligt inmiddels op 120 % van BNP, niet slecht zou ik denken.

Inmiddels gaat het in beslag nemen van eigendommen op grote schaal verder, veel bedrijven zijn inmiddels alles kwijt en velen zijn ook hun huis kwijt.

Nee, het gaat echt lekker daar, je had volledig gelijk, ik zat er ver en ver naast, het is nog nooit zo goed gegaan als tegenwoordig, ze hebben echt grote vooruitgang geboekt.

Sanader is opgepakt wegens corruptie en…………….weer vrijgelaten. Inderdaad, met het aanpakken van de corruptie maken ze ook grote vooruitgang.

En jij weet natuurlijk ook dat er op 22 januari een referendum is, maar dat veel Kroaten er uberhaupt geen heil in zien dat dit eerlijk gaat verlopen. Zij vrezen dat of het referendum ter zijde geschoven gaat worden of dat er zal worden geknoeid met de uitslag, want voor hen staat wel vast dat de politici hoe dan ook voor Europa gaan kiezen, die hebben daar het meeste bij te winnen. De burgers hebben alleen maar te verliezen.

Maar ook dat is voor jou natuurlijk geen nieuws.

Al met al moet ik concluderen dat je eigenlijk nog steeds niets van het land afweet, maar wel continu claimt dat je alle wijsheid in pacht hebt. Helaas voor jou heb ik er 8 jaar gewoond en dan vrees ik dat ik toch iets meer weet dan jij.

• MarkoMarko

Voor de goed orde: zonder hiermee een oordeel te geven of de aanpak van corruptie al dan niet ten goede is gekeerd, Sanader is niet vrijgelaten maar met beperkte bewegingsvrijheid op borgtocht vrij. Zijn proces gaat gewoon door.

En voor wat betrett het referendum over de EU-toetreding, veel Kroaten zullen de mening zijn toegedaan die jij beschrijft, maar ook veel, het lijkt erop nog meer, hebben die mening niet. Dat zullen we morgen zien.

En als dan een meerderheid voor toetreding blijkt te zijn, zal nog moeten blijken of manipulatie met de cijfers bewaarheid wordt of slechts de mening is van de slechte verliezer. Nu is dat allemaal speculatief.

En dat vooral de politici EU-voorstander zijn, waar in Europa zien we dat niet?

• Jo

De bevolking heeft ingestemd met 66% van de stemmen van het referendum.

• nammerlaan

Tsjee Jo, wat ben je vroeg!

• JaPa :o)

Ik weet niet of ik nu mijn vrienden moet feliciteren, zij hebben/hadden niet zo'n hoge pet op van toetreding bij de EU.

Nu verwachten ze nog meer ellende en bemoeienis van het buitenland!

JaPa.

• zelande

Hallo Norbert,

Bedankt voor je reaktie.

Aangaande een topic over “bij de EU” zijn we terechtgekomen bij betalingsmoraal en staatsschuld.

Beginnen we bij de uitleg over de betalingsmoraal.

Uit de omschrijving blijkt ook hier weer, dat je van economie wel heel weinig verstand hebt, en dat het vermoeden juist was dat jij hier ook geleverd hebt, geen toeval.

Ik neem dan ook aan dat je destijds zeer trots was een klant als bovengnoemd in je klantenbestand te hebben.

Dat deze klant wellicht niet, of niet korrekt betaald (in jouw geval dan), heeft niks te maken met de algehele betalingsmoraal van een bedrijf.

Ik neem aan dat je de boekhouding nooit hebt kunnen en mogen inzien

De uitleg van een kort zomerseisoen, en niet betalen van de rekeningen, hebben dan ook niets met elkaar te maken

Klanten en leveranciers, zijn in beide gevallen afhankelijk van elkaar, voor de een is het kunnen aanbieden van produkten zeer belangrijk, daar de wens van de konsument aanwezig is

Voor de leverancier is het belangrijk een langdurige zakenrelatie op te bouwen, voor een langdurige afzet van zijn produkten

Om dit te bereiken, zijn de betalingsvoorwaarden, dan ook een belangrijk onderdeel, nogmaals, belangrijk voor beide.

Maar wie ben ik, om een persoon zoals jij, hier te verbeteren, een man welke dagelijks rondloopt op de accounantsafdelingen van supermarkten, airlines en ook regeringen, wat kan ik hier nog aan toevoegen.

Dat de staatsschuld van Kroatie zo is opgelopen, is ook weer geen uniek geval, en ga maar eens na hoeveel de staatschuld opgelopen is van o.a. Nl, Duitsland Frankrijk en de USA, en dan

een vergelijking maken.

Dat je ons mededeeld dat politici worden vrijgelaten, moet dan ook weer worden verbeterd door een ander, en dat de door jouw genoemde persoon dus niet is vrijgesproken, maar onder zeer strenge voorwaarden, niet meer in arrest zit.

Dit is wel een aanmerkelijk verschil, of zie ik dat verkeerd.

Je stellige voorspelling van de uitslag van de gehouden afstemming,m.b.t. bijtreden tot de EU, blijkt ook hier weer, een totale foute voorspelling te zijn geweest.

En beste Norbert, zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Blijf maar bij de adviezen welke je geeft omtrent de toeristische aangelegenheden, dan zit je vrij goed, maar je economische kennis, laat hier en daar toch wel te wensen over.

En nogmaals, het zou je sieren een beetje minder af te geven op Kroatie en zijn bewoners.

• Jo

Niet echt, ‘t was eerder laat! Aan ’t programmeren geweest en dan verlies je de tijd wel eens uit het oog.