Rita,ik ken deze informatiebron,daar heb jij niets aan. Het is raamwerk,daar staat ook dat in principe bilaterale verdragen van toepassing zijn.
Als jij nadere informatie over Kroatië in keuze venster zoekt staat land eens niet bij.
Kroatië is nog maar pas lid van de EU en veel dergelijke websites worden wel gemaakt maar dan later te weinig (of niet snel genoeg) bijgewerkt. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom Kroatië er nog niet tussen staat.
Of misschien is de wetgeving te complex om de info snel bij te werken. En als er zaken zijn die strijdig zijn met de Europese wetgeving zal Europa Kroatië wel op de vingers tikken. Hoe snel de wetgeving dan aangepast zal worden is nog een andere zaak. Dat zien we hier in België ook.
Hallo Jo,
Het is niet mijn intentie om deze wet hier onder loep te nemen,hoe rot en amoreel wet op zich is,daar zijn andere wegen te bewandelen. Waar het om gaat is de naleving van het verdrag die onze landen met Kroatië afgesloten hebben. ik heb ter inzage beide verdragen,Belgische en Nederlandse,heb ook Duitse en Zwitserse(geen EU staat) doorgenomen.Met name als het om Nederlandse verdrag gaat zie ik vreemde dingen in context tot huidige belastingwet van Kroatië(2012) technisch mogelijk maken dubbel aangeslagen te worden voor pensioen uit fondsen,laat staan mysterieuze definitie va belasting(wel belasten/niet belasten door Kroatië) op AOW(nou,dan zou de zaak echt ontploffen).
Dat is nimmer de bedoeling geweest. Ergo,omdat de wet jong is,kan Nederland beter preventief dan correctief handelen,de problematiek in kaart brengen en afhandelen. Het is gewoon,botweg gezegd,vraag ze het verdrag te respecteren en nakomen. Dat is alles.
Ik heb de indruk,omdat ik overal waar ik met de melding aanklop,voor gesloten deur blijft staan,dat eerst ellende moet gebeuren,bijvoorbeeld iemand die rijk is en wat connecties heeft,flinke belastingvordering,of boete voor het ontwijken van belastingplicht in de bus ziet binnen rollen,dan gaat de zaak rollen.
Kroatische regering is overigens doof op alle reacties van eigen burgers die in buitenland leven en overwegen terug te keren. Net als wet ‘Lex Perkovic’ zal daar Manolito met breekijzer moeten ingrijpen,dan luisteren ze wel.
Overigens,het werkt zo.De Europese Commissie is belast op de toezicht en naleving van de EU-verdragen. De Commissie kan dan ook een verdragsscheidingsprocedure starten. Ook voor de lidstaten bestaat er een mogelijkheid een verdragsscheidingsprocedure te starten.
http://www.minbuza.nl/ecer/dossiers/rechtsbescherming/verdragsschendingsprocedure.html.
Gelukkig is er een escape route voor Nederlanders en die ligt in de combinatie van woonadres, het land van je bankrekening en een enkele of dubbele nationaliteit.
Als je twee woonadrerssen hebt, 1 in HR en 1 in NL, dan mag je in beide landen probleemloos een bankrekening aanhouden. In Nederland op basis van je woonadres èn je Nederlandse nationaliteit; in Kroatië op basis van je woonadres èn de Kroatische nationaliteit.
Gebruik de Nederlandse bankrekening om je inkomsten uit Nederland op te ontvangen en de Kroatische bankrekening voor evt. inkomsten uit Kroatië.
De Nederlandse belastingdienst heeft onbeperkt inzage in jouw bankrekening en met de gewijzigde fiscale wetgeving in HR is de controle in Kroatië nog veel scherper dan in NL. Hou daar rekening mee bij het overboeken van bedragen tussen de bankrekeningen.
Dit is de makkelijke legale truc, die het probleem omzeilt en dubbele belastingaanslagen voorkomt.
Meer ingewikkeld, maar in de praktijk toegestaan, is het verrekenen van de Kroatische belastingen met de IB in Nederland. Vanuit Nederlands gezichtspunt betaal je nl. teveel belasting en die mag je (nu nog) verrekenen. Het grote nadeel hiervan: je moet een tot twee jaar wachten op de teruggave. Dit is de route voor Nederlanders met alleen de Nederlandse nationaliteit en in beide landen een woonadres.
Jablan,
“De Nederlandse belastingdienst heeft onbeperkt inzage in jouw bankrekening”
.
In de tussentijd heb ik mij in in’s en out’s van deze materie in verdiept.
Het is volkomen juist wat U hierboven schrijft. Echter,wellicht weet u dat niet,heeft Kroatische belastingdienst(porezna uprava) inzage in Uw inkomsten in meeste EU landen(o.a. NL,DE),porezna uprava zegt dat openlijk zelf. Aan 2 rek.nrs heeft U niets,want het komt toch bovenwater dat U inkomsten heeft waarover U in Kroatië heel veel belastinggeld moet betalen. Het is zeer reëel dat U vroeger of later oproep krijgt van porezna uprava om op te helderen waar U van leeft mocht U pensioen op Nederlandse rek.nr. uitbetaald krijgt;dan begint vervelende kant van het verhaal met zeer beroerde einde voor U,U krijgt forse boete en financiële eis van porezna uprava met terugwerkende kracht etc etc.
Kortom,er zijn drie mogelijkheden; U kunt voor Nederlandse begrippen armoedig leven met Uw pensioen uit Nederland,in Nederland blijven,of U kunt een andere plekje uitzoeken. Alles anders is balanceren op de rand van overtreding. Ik heb mijn woning in verkoop gezet,vaarwel gezegd en besloten in Nederland te blijven,ik heb niet 42 jaar in Nederland gewerkt om laatste dagen botten te kluiven.
Overigens,U kunt wel terugvordering van Nederlandse fiscus eisen,maar,tragikomisch,dat maakt bilateraal verdrag NL-HR belachelijk(is toch niets,maar dan echt niets waard) over het voorkomen van dubbele belasting en last but not least,als U narekent betaalt u alsnog teveel belasting. Kortom,einde oefening. Ik ken paar mensen die inmiddels teruggekeerd zijn naar Oostenrijk diep teleurgesteld,net als ik. Het is maar een goedwillende waarschuwing aan mensen die overwegen zich in deze avontuur te storten, niet doen!
p.s. voor alles boven 8800 HRK(ca 1160 €) op maandbasis betaald men in Kroatië 40% belasting,U mist evt. toeslag voor gezondheidszog,huurtoeslag en soortgelijke benefit’s,dus reken ’s uit.
Vr.gr.
echt triest om te zien hoe kroatie zijn “onderdanen” kaal plukt.
bij ons is de beslissing genomen: we blijven in belgie wonen en gaan er enkel nog op vakantie.
net zoals de homo's worden ook de gepensioneerden verplicht hun land te ontvluchten.
waarom zijn ze eigenlijk toegelaten tot de EU? ik weet het tot op vandaag nog altijd niet
Ik denkt wat genuanceerder over dit alles,wat niet wegneemt dat ik over 2 partijen minder positieve mening heb,regeringen van Koninkrijk der Nederlanden en Republika Hrvatska. Eerste,omdat,wie ik ook in Nederland attent maak op bilateraal verdrag NL-HR(23.5.2000) en de gevolgen(realiteit) die ontstaan zijn in 2012 wegens nieuwe belastingwet in Kroatië,daar stuit ik op muur van nonchalance,onwetendheid en onbegrip. In godsnaam,toenmalige min. van financiën heeft het verdrag zelf getekend!
Wat RH aangaat,staatskassa is leeg,het geld moet maar ergens vandaan komen,dus….
Triest is dat wij,65+,zwakkeren in de maatschappij,moegestreden van het leven,werk,zorgen,kinderen,belastingen,bureaucratie,wij willen eigenlijk heel weinig,gewoon rustig herfst en winter van het leven doorbrengen op plekje waar we vandaan komen. Dat wordt ons,ontnomen,in mijn ogen onterecht..
Overigens ik zeur niet over belasting betalen,ik wil best redelijke belasting betalen,prirez(gem. belasting) betalen….maar dat moet redelijk,acceptabel,normaal zijn.
Als deze belastingvoet die nu ook voor bejaarden geldig is,redelijk is,dan weet ik het ook niet meer,ik beleef het als diefstal in witte handschoentjes met wetboek onder arm.
vr.gr.
Hoe moet ik dit verstaan?
“…..Osim Njemačke, postoji još nekoliko zemalja kod kojih se na ostvarene mirovine ne mora plaćati porez, osim u nekim izuzećima (mirovine iz privatnih fondova). To su: Belgija, Danska, Finska, Južnoafrička Republika, Kina, Mauricijus, Makedonija, Nizozemska, Oman, Poljska, Rumunjska, San Marino i Švedska…..”
Dus, de vrijstelling van de belasting op de pensioenen zou volgens het citaat hierboven voor Be en Nl moeten gelden, of niet?
Weet iemand hiervan iets meer? Miha?
Als een echte goede egoist zou ik willen weten waaronder valt bv het ABP ( ambtenaren pensioenfonds ), “privatni fond” of niet?
Het is weliswaar in het Kroatisch maar gezien de topic ( of is het … het topic? ) zal het hopelijk geen probleem zijn.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?