Dames en heren,
Gisteren teruggekomen uit Dubrovnik waar ik o.a. op visite was bij porezna uprava/belasting dienst. Ik ging informeren over belastingen op salarissen,pensioenen e.a. - allemaal dingen die mij interesseren, misschien vinden jullie het ook leuk om te weten.
Wat hieronder staat zijn dus geen onzin verhalen en ook geen gevoelsuitspraken, het zijn antwoorden van een aardige dame die bij porezna uprava werkt en die alle tijd ( 55 min ) voor mij nam om mijn vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Na het raadplegen van een hele dikke boek van internationale afspraken over belastingen en na het opzoeken op het internet/intranet zijn onderstaande antwoorden eruit gerold.
Tussen verschillende landen zijn er afspraken gemaakt over dit soort belastingen, tussen Nl en Kroatie dus ook. In alle gevallen mag het NIET gebeuren dat iemand 2 X belasting betaald over zijn/haar salaris of pensioen!!!!!
Belastingen gelden voor inzittenden van Kroatie dus voor diegenen die minstens 183 dagen pj in Kroatie wonen en ook daar staan ingeschreven.
Belasting op salaris ( in mijn geval FLO uitkering, en percentage van mijn salaris dus geen pensioen ) wordt ingehouden in het land dat salaris uitbetaald maar het kan ook zijn dat dat in Kroatie gebeurd ( let dus op, of Nl of Kroatie - GEEN 2X ). Elk jaar moet je in Kroatie belasting papieren invullen en als het blijkt dat je al in Nl belasting hebt betaald ( jaaropgave!!! ) dan hoef je verder in Kroatie dan ook niets meer te betalen. Als dat niet zo zou zijn dan zou je in Kroatie die belasting moeten betalen die niet hoger is dan die in Nl. Zweten is dus niet nodig.
Voor het pensioen geldt het zelfde met een kleine kanttekening. EERSTE 12000NLG ( afgerond 5500€ ) wordt in Kroatie belast, de rest in Nl. In Kroatie zijn eerste 3400 kuna pm vrij van belasting dus het bedrag die je dan zou moeten betalen is zga niks. Over een jaar of 8/9/10 ga ik verder informeren, lekker positief.
Zoals jullie misschien weten Min. Linic is weg uit de regering zodat op dit moment niet zeker is hoe het in toekomst zal gaan met een paar andere belastingen. Zijn voorstel was om de belasting in te voeren op het 2e huis en belasting op de salaris te verlagen. Spaargeld wordt ( nog ) niet belast en de ontvangen rente op het spaargeld ook ( nog ) niet.
Indien van toepassing; omzetten van je Nl rijbewijs naar het Kroatische is heel simpel. Op dit moment…..150 kuna, foto en je Nl rijbewijs inleveren ( volgens regels binnen 365 dagen na inschrijving in Kroatie ), en paar dagen wachten en…..dat was het dan.
Dat was het dan. Ik raad iedereen die van plan is om ( terug ) naar Kroatie te verhuizen eerst langs het lokale kantoor van porezna uprava te gaan zodat hij/zij er achter kan komen hoe het allemaal werkt. Forum kan ons veel helpen, toch, als je naar inbreng van sommigen kijkt…..