belasting op pensioen in Kroatie

• Gerrit Peels

Door dit gedoe en de ambtenarij in HR heb ik mijn huis verkocht. Als je daar iets te weten wil komen van een ambtenaar krijg je als buitenlander helemaal geen medewerking.

Maar Kroaten kunnen alles in korte tijd geregeld krijgen.

Misschien ga ik er alleen nog op vakantie al begin ik daar ook aan te twijfelen.

• L

Bedankt voor de wijze les ( het is toch de les…..of niet? !!!

• Jo

Inderdaad >:D<

• Jablan

Meer inhoudelijk, Jo:

De Nederlandse Belastingdienst heeft bij wet geregeld toegang tot praktisch alle financiële gegevens van iemand. Bijna overal waar je je BSN (BurgerServiceNummer = weinig Burger, nog minder Service, maar u bent vooral een Nummer) gebruikt, is dit het geval. De koppeling van allerlei andere bestanden doet de rest.

Het wordt het meest duidelijk zichtbaar bij het jaarlijks ritueel om aangifte te doen. Dan kan al vrij snel na 1 januari, maar wie wacht op de vooraf ingevulde aangifte, krijgt een indruk hoeveel de Belastingdienst weet:

- Inkomen uit vroegere en tegenwoordige arbeid

- Hoogte van de hypotheek en andere leningen

- Via het kadaster grondbezit

- Via de banken de saldi van je rekeningen, verdachte transacties (alles boven de 10.000 euro), effecten- en aandelenbezit

- Via de andere EU-belastingdiensten soms gegevens over buitenlandse bezittingen, dat is per land verschillend.

- enz.

In Kroatië heeft men dit min of meer gekopieerd om het zwarte circuit te verkleinen. Berucht voorbeeld is het verplichte kassasysteem, waardoor de BTW-opbrengsten dit jaar zoveel zijn gestegen, dat er ruimte was om een laag-btw-tarief in te voeren op voedsel.

Alleen is men in HR nog een stap verder gegaan: bij overboekingen wordt het HR-fiscale nummer ook gebruikt en de overboeking geclassificeerd (Energie heeft een andere code dan de telefoonmaatschappij). Vult je de nummers en codes niet in, kun je niets overboeken.

Zo beter?

• Miha

Heel even,heb eigenlijk geen zin in deze discussie,staat enigszins los van main issue.

31.10.2013 heeft RH conventie op wederzijdse administratieve bijstand in belastingzaken ondertekent(Strassbourg-Council of Europe).

Jablan,zoals je ergens zei,het is data-exchange systeem,kenmerken zijn automatisch(of spontaan zoals NN 28/96 zegt) of on-demand.’request’. In volkstaal,aanvraag rolt bij belastingdienst binnen en dan is de deur van informatieverstrekking open,omdat meeste kern registers in Nederland toegankelijk zijn voor belastingdienst.

p.s. oude konventie, was gemodificeerd 27.5.2010 in Parijs en is van kracht per 1.6.2011.

Het is eigenlijk bedoeld voor elke OECD staat. Voor ons(HR) was dat niet alleen in dit kader belangrijk,maar diende ook als eerste vereiste om FATCA met USA aan te gaan in overeenstemming met aanbevelingen van Europese Commissie.

• L

Dames en heren,

Gisteren teruggekomen uit Dubrovnik waar ik o.a. op visite was bij porezna uprava/belasting dienst. Ik ging informeren over belastingen op salarissen,pensioenen e.a. - allemaal dingen die mij interesseren, misschien vinden jullie het ook leuk om te weten.

Wat hieronder staat zijn dus geen onzin verhalen en ook geen gevoelsuitspraken, het zijn antwoorden van een aardige dame die bij porezna uprava werkt en die alle tijd ( 55 min ) voor mij nam om mijn vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Na het raadplegen van een hele dikke boek van internationale afspraken over belastingen en na het opzoeken op het internet/intranet zijn onderstaande antwoorden eruit gerold.

Tussen verschillende landen zijn er afspraken gemaakt over dit soort belastingen, tussen Nl en Kroatie dus ook. In alle gevallen mag het NIET gebeuren dat iemand 2 X belasting betaald over zijn/haar salaris of pensioen!!!!!

Belastingen gelden voor inzittenden van Kroatie dus voor diegenen die minstens 183 dagen pj in Kroatie wonen en ook daar staan ingeschreven.

Belasting op salaris ( in mijn geval FLO uitkering, en percentage van mijn salaris dus geen pensioen ) wordt ingehouden in het land dat salaris uitbetaald maar het kan ook zijn dat dat in Kroatie gebeurd ( let dus op, of Nl of Kroatie - GEEN 2X ). Elk jaar moet je in Kroatie belasting papieren invullen en als het blijkt dat je al in Nl belasting hebt betaald ( jaaropgave!!! ) dan hoef je verder in Kroatie dan ook niets meer te betalen. Als dat niet zo zou zijn dan zou je in Kroatie die belasting moeten betalen die niet hoger is dan die in Nl. Zweten is dus niet nodig.

Voor het pensioen geldt het zelfde met een kleine kanttekening. EERSTE 12000NLG ( afgerond 5500€ ) wordt in Kroatie belast, de rest in Nl. In Kroatie zijn eerste 3400 kuna pm vrij van belasting dus het bedrag die je dan zou moeten betalen is zga niks. Over een jaar of 8/9/10 ga ik verder informeren, lekker positief.

Zoals jullie misschien weten Min. Linic is weg uit de regering zodat op dit moment niet zeker is hoe het in toekomst zal gaan met een paar andere belastingen. Zijn voorstel was om de belasting in te voeren op het 2e huis en belasting op de salaris te verlagen. Spaargeld wordt ( nog ) niet belast en de ontvangen rente op het spaargeld ook ( nog ) niet.

Indien van toepassing; omzetten van je Nl rijbewijs naar het Kroatische is heel simpel. Op dit moment…..150 kuna, foto en je Nl rijbewijs inleveren ( volgens regels binnen 365 dagen na inschrijving in Kroatie ), en paar dagen wachten en…..dat was het dan.

Dat was het dan. Ik raad iedereen die van plan is om ( terug ) naar Kroatie te verhuizen eerst langs het lokale kantoor van porezna uprava te gaan zodat hij/zij er achter kan komen hoe het allemaal werkt. Forum kan ons veel helpen, toch, als je naar inbreng van sommigen kijkt…..

• Miha

Ik lees informatie die jij vergaard hebt en heb toch indruk dat je niet alles gezegd is. Voor zover ik weet,moet men ook gemeentelijke belasting betalen,zgn PRIREZ POREZU NA DOHODAK’. Percentage is verschillend per gemeente.

Behalve dat,hou rekening met bepaalde inhouding op AOW(exacte informatie bij SVB).

En tot slot,meeste mensen vergeten dat,zolang je gezond en wel ben is alles ok,daarna…..

Meest optimale oplossing is status ‘nerezident’ behouden;dan heb jij recht op goede Nederlandse gezondheidszorg ter beschikking,jij betaalt keurig belasting in Nederland en ben verlost van deze in mijn ogen komische constructie van belasting betalen in 2 staten.

Het verhaal van 12000 is juist,echter,hoe dat technisch belastingdiensten onderling verrekenen is mij niet helemaal duidelijk. Ten eerste belastingaangifte doet men in beide landen ergens begin van het jaar.Als men recht heeft op belastingteruggave van Nederlandse fiscus,loopt met jaar achter…of niet?

• L

Zoals gezegd, ik heb alleen geinformeerd naar de belasting op salaris en pensioen omdat dat het enige is wat mij persoonlijk interesseert. Door mij genoemde regels/afspraken heb ik zelf in dat “dikke boek” zien staan. Zoals je weet dat leest niet zo makkelijk maar er staat er wel, genoemde vrouw was een soort hoofd adviseur en heeft alles goed doorgenomen. Alle overige onformatie kunnen per persoon verschillen en iedereen zou voor zichzelf gewenste informatie moeten opvragen. Dat over prirez klopt inderdaad, voor gemeente Konavle is het 8% ( als ik het goed onthouden heb ). Hoe daarmee om te gaan, krijg je daarvoor een aparte “acceptgiro” of betaal je all in in jou gemeente heb ik niet gevraagd. In Nl moet ik ook elk jaar OZB ( oude naam??? ) en bv waterschap belasting betalen, een soort prirez? Met een beetje tijd en inderdaad een beetje ( veel ) geduld kom je achter alles wat je moet weten.

Hoe dan ook, al die verhalen dat je bij wijze van spreken in Kroatie een krediet nodig zou hebben om al die extreem dure ( dubbele/2x, dus in Nl en in Kroatië ) belastingen te kunnen betalen zijn dus ONZIN!!!

• Miha

OZB(onroerendezaakbelasting) is niet te vergelijken met ‘prirez na dohodak’.

Immers,OZB is in Nederland een belasting die door gemeenten wordt geheven van eigenaren en gebruikers van onroerende zaken(woningen,huizen etc.).

Prirez is in Kroatië gemeentelijke belasting op INKOMEN.

.

Krediet,lening,o.i.d. is erg overdreven.

.

Waar het om gaat is het volgende;hoeveel geld blijft in mijn portemonnee als ik als ‘nerezident’ mijn belastingplicht voldoe in Nederland,blijf mijn ziektekosten daar betalen en gebruik maken van uitstekende gezondheidszorg(als ik die vergelijk met Kroatische),en hoeveel geld hou ik over als ik mij laat uitschrijven uit bevolkingsregister in Nederland,gezondheidszorg in Nederland kwijt ben,verhuis naar Kroatië en betaal (deel) belasting incl. prirez en wat er nog bij komt(ziektekosten o.i.d.) in Kroatië,en (deel) belasting in Nederland.

• L

Net gelezen;

Volgens nieuwe Min. van Financien zal de belasting op ontvangen rente van je spaargeld vanaf 2015 betaald moeten worden, hoeveel is op dit moment nog niet zeker.

OZB zal volgens hem in 2016 en 2017 nog zeker niet betaald moeten worden, wanneer die in zal gaan is niet bekend.