L.,
Schot in de roos! Nederland heeft een uniek pensioenstelsel. Het systeem bestaat uit drie pijlers: de overheidsvoorziening AOW, de aanvullende collectieve pensioenen en de individuele verzekering die mensen zelf treffen. Eerste pijler is helder,dat is wat Kroaten vermoedelijk bedoelen ‘sociale systeem’ . 3e pijler zijn o.a. ‘lijfrente’ potjes die men zelf opbouwt;worden in Nederland,op Nederlandse bankrekening uitbetaald na aftrek vaan loonheffing. Het blijft 2e pijler over,in mijn geval ABP(ik heb o.a. 22 jaar als staatsdienaar bij min. van verkeer en waterstaat-dep. wegverkeer opgebouwd,en overige pensioen uit bankwezen later ondergebracht). A fijn,ABP is het bedrijfstakpensioenfonds voor werkgevers en werknemers van overheid en onderwijs. Hoe Kroaten over ABP denken,weten ze volgens mij zelf niet!!
De ene zegt,valt onder sociale systeem,de andere ambtenaar zegt,neee,het is private fond!.
Overigens,maand geleden(7.11.2013) heb ik schriftelijk vragen m.b.t. belasting gedropt bij porezna-uprava(bel.dienst).Ik heb alle gegevens doorgegeven en aangegeven dat hun antwoord voor mij van vitaal belang is,het is basis voor mijn beslissing waar ik mij definitief wil vestigen. A fijn,bevestiging van ontvangst en dat is dat. Geen enkele respons verder. In en in triest!Dat zegt genoeg,ik ben er zat van.
Nog iets,conform bilateraal verdrag NL-Hr mag Kroatië belasten tot 12.000 HFL(zal ergens rond 5500€ zijn). Hoe dat werkt en of dat ueberhaupt werkt,heb ik geen idee.
Als dat werkt,dan is bilateraal verdrag voor het vermijden van dubbele belastingen niets anders dan stukje papier voor recycling,wat naar mijn mening ook zonder betreffende bepaling al is.
Er zijn diverse brochures van porezna uprava in omloop(o.a. porezni priručnik,oporezivanje mirovina) met veel bla-bla,maar wat je zoekt zal jij niet vinden.
p.s. jij kan net als ik op web side van porezna uprava on line vragen stellen,wellicht heb jij meer geluk met antwoord dan ik;ik begin er niet meer aan,het is genoeg geweest.
Bok