Emigreren

• MarkoMarko

Ik had nog niet begrepen dat we een eind maken aan de discussie.

Maar als de discussieleider dat zegt is dat zo!

Doe in ieder geval de groeten aan Papa L. en ook voor jou nog een prettige avond van wat daar nog over is.

• Norbert HR

Zelande,

Ik begrijp dat jij nu ook de forum beheerder bent geworden ? Lees ineens dat jij besloten hebt dat dit topic als gesloten moet worden beschouwd ? Zo ja, waarom schrijf je dan eerst dat ik zou moeten reageren ?

Had mij voorgenomen niet meer te reageren, maar nadat je weer eens flink om je heen bleef slaan had ik toch zoiets van "zal ik het laten gaan of niet ?' Het antwoord was Nee.

Ik las dat zelfs Robert ineens op de schop werd genomen en dat allemaal omdat hij het in zijn hoofd haalde om de krant te citeren ?

Vind je dat zelf ook niet een beetje vreemde reactie van jou ?

Zoals je wellicht zult weten heb ik bijna 8 jaar in Kroatië gewoond, heb daar een bedrijf gehad (was er dus niet als toerist) en heb vanaf dag 1 al mijn ervaringen op dat gebied gedeeld met iedereen. Tja, dat een toerist een compleet andere beleving heeft is mij ook wel duidelijk. Die komt 2 of 3 weken en gaat weer naar huis. Met een beetje mazzel mooi weer gehad, lekker gegeten, in de zon gelegen, gezwommen of met de boot gevaren, maar dus niet gewerkt. Wanneer die zelfde toerist mij gaat vertellen hoe Kroatië in elkaar steekt t.a.v. zaken doen en wonen moet ik altijd enigzins lachen. Alsof 2 weken vakantie genoeg zijn om erachter te komen hoe het zaken doen is in een land. Consument zijn is niet hetzelfde als producent en werkgever te zijn.

Robert woont daar inmiddels langer dan menigeen op dit forum, is getrouwd met een Kroatische, werkt met zeer veel bedrijven oftewel kent de bedrijfscultuur ook redelijk van binnen en van buiten. Dankzij mijn werkzaamheden van de afgelopen jaren ben ik ook goed op de hoogte met wat er overal speelt en met name hoe het er bij de overheid aan toegaat.

Wellicht dat je ook in Kroatië woont en daar actief deelneemt in het zakelijk verkeer, dat je dus dagelijks te maken hebt met de grappen en grollen van de centrale overheid en van de lokale overheid of de andere bedrijven. Maar in dat geval zou je niet zo reageren zoals je nu doet. Daarom heb ik het idee dat je dus niet aktief bent in het zakenleven in Kroatië.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat je gewoon in Nederland zit, regelmatig in Kroatië op vakantie gaat. Wellicht ben je ook zo'n bevlogen vakantieganger, die het idee heeft dat de Kroaten moet worden beschermd tegen uitbuiting door die boze buitenlanders en in dat geval zou ik je dan toch willen adviseren om eens echt te gaan wonen en werken in het land en dan wel als werkgever.

Prettige avond nog

Norbert

P.S. Over Croatia Airlines ?

Tja, die vliegen inderdaad nog, maar………………………….

Verlies 2009: 197 miljoen Kuna

Verlies 2010: 167 miljoen Kuna

Spijt me zeer, maar ik heb geen glazen bol nodig om te kunnen concluderen dat dit een onhoudbare situatie is. De overheid is bankroet en dan heb je een vliegmaatschappij die vrolijk ieder jaar rond de 25 - 30 miljoen euro verlies maakt. Mag weinig lijken in jouw ogen, maar we hebben het over een zeer kleine maatschappij. Om het even naar Nederlands niveau (bv KLM) over te zetten……….dan zou je praten over een verlies van rond de 500 miljoen per jaar (KLM is grofweg 20 x Croatia Airlines), ieder jaar en dat reeds meer dan een decennium.

In de EU wordt overheid steun niet geaccepteerd, dus zal Croatia Airlines of winst moeten gaan draaien of moeten worden opgeheven.

Maar goed, neem aan dat jij er wel weer een draai aan gaat geven (hoe belangrijk het transport is etc)………………alsof het niet door een commerciële maatschappij te regelen is…..

• Gerrit Peels

Wie is hier nu de arrogante betweter? en laster rondstrooien dat iemand waarschijlijk wit spul heeft gebruikt.

Dat is zelfs laag bij de grond i.p.v arrogant

• zelande

Beste,

Je geeft wederom een staaltje weg van je onbekwaamheden.

Je kunt met eigen ogen lezen, dat ik in Zwitserland woon, en dat ik ongeveer 20 jaar geleden voor het laatst in Kroatie ben geweest.

Maar dan moet je inderdaad kunnen lezen, is een erste vereiste.

Nogmaals terugkomend op CA, omdat dit je toch wel boeit blijkbaar, en je met 2 cijfertjes komt.

Nou beste, als alle bedrijven welke verlies aantonen, ook meteen als failliet moeten worden verklaard, is wel heel erg ver gezocht he.

De BRD “Duitsland” heeft ook een staatsschuld heden van 2.000.000.000.000.000,– jawel 2000 miljard.

Dus wat zijn dat voor eenzijdige uitspraken weer ten nadele van Kroatie, en dat Kroatie enorme schulden heeft, er is geen land meer welke geen

gigantische staatschulden heeft.

Kun je trouwens ook zo opvargen hoor, en kun je per land zien wie hoeveel schulden het heeft.

zelfs de cijfers betr. het BPM staan er bij, (weet je wat dat is BPM)

Je laat zo duidelijk merken, dat je totaal gefaald hebt in Kroatie, en dat iedereen schuldig is, behalve de messias Norbert H.

Er zijn mensen die kunnen tussen de regels lezen, en hier staat heel veel.

• Robert

BPM = …. Beats Per Minute ??? ;)

Of bedoel je BNP (Bruto Nationaal Product)?

Voor de geinteresseerden: deze daalt nog steeds in Kroatie.

• zelande

Beste Gerrit,

1) Ik kan geen berichten verwijderen of weghalen uit dit forum, onmogelijk.

2) Bij Gerrit Peels worden alleen berichten getoond van 3 jaar geleden.

3) Geef mij dan aan welk bericht, ik heb weggehaald, (nogmaals) iets wat ik niet kan, wel eventueel de moderator, maar ik niet.

Gerrit doooeeeei

• zelande

Test doorstaan.

Maar hou toch op met kankeren op dat Kroatie, alle EU landen staan er niet beter voor.

Kroatie is nog steeds niet failliet, terwijl Griekenland, Ierland, Portugal al aan het infuus liggen.

En jullie blijven maar kankeren op dat Kroatie.

Ik snap dit gewoonweg niet.

En geef toch toe , dat de prognose voor CA niet juist was, deze vliegen nog steeds.

Er is niemand, hier, zelfs niet in de regering, of CEO van CA, welke nu, heden, kan aangeven wanneer de stekker er uit gaat.

Of er misschien wel helemaal niet uitgehaald moet worden.

Spekulaties, alleen spekulaties.

Dus onze profeet Norbert H al helemaal niet. Ik kan dat menneke niet meer uitstaan.

Al zijn nieuwe antwoorden weer gelezen vanmorgen, het blijft een arrogant ettertje. Bagger (personal language of Mr NorbertH)

Maar het zal me een worst wezen verder, hij doet maar.

• Robert

Bovenstaand bericht is een reactie op mijn bericht, dus reageer ik toch maar even.

Wat betreft het “test doorstaan”: Het lijkt me niet handig expres (?) verkeerde terminologie te gebruiken. Hiermee zet je veel mensen op het verkeerde been.

Ik kan me ook niet herinneren dat ik heb lopen “kankeren” (citaat zelande, ikzelf ontwijk liever dit soort taalgebruik) op Kroatie.

Op zich ben ik ook helemaal niet zo negatief over Kroatie. Anders zou ik het er ook niet zolang uithouden lijkt me….

• Norbert HR

Bram,

Wonend in Zwitserland, 20 jaar niet in Kroatië geweest, maar wel iedereen hier komen vertellen hoe het er in Kroatië aan toegaat en dan ook nog komen vertellen dat ik, Robert en wellicht nog anderen, niet weten hoe Kroatië ervoor staat. Ik heb het wel eens gekker gegeten, maar nog niet zo sterk.

Beste Bram,

Als jij het allemaal zo goed weet vanaf je Zwitserse locatie………..waarom begin je geen advies bureau voor mensen die naar Kroatië willen emigreren ? Wanneer je in het goede kanton woont hoef je ook nagenoeg geen belasting te betalen. Zug was daarvoor toch het beste, of niet ?

P.S. Ik weet nog steeds niet van wanneer tot wanneer je nu bij ons bedrijf hebt gewerkt, zou het graag horen.

• zelande

Norbert,

Dank voor je tips, maar ook hier blijkt weer dat je er de ballen verstand van hebt, en is het belastingparadijs Freienbach, en dit plaatsje ligt

in kanton Schwyz. Verder zijn er vergaande regelingen te treffen met alle 26 Kantons betreffende belastingregelingen.

Vandaar dat Schumacher ook niet woont in Zug, maar in Vaud.

Ikea oprichter en eigenaar idem.

Tina Turner in Zürich, en hier kan ik de lijst naar believen verder uitbreiden.

Dat Zug voor bedrijfshuisvesting een aantrekkelijke plaats is, heeft niet alleeen met belastingen te maken.

Verder is het zeer gecompliceert, jou dit allemaal hier uit te leggen.

Maar indien je vermogend genoeg bent, kan ik je uiteraard op weg helpen, om je geld hier onder te brengen, en de voordelen kunt genieten van

een sterke valuta, en een aantrekkelijk ondernemersklimaat. (waar eveneens ook korruptie niet geheel uitgesloten is)

Verder Beste, beweer ik echt niet dat ik op de hoogte ben van al het gebeuren in Kroatie, en heb ik mij enkel en alleen

uitgesproken over zaken welke gaan over de adviezen weke je pleegt te geven.

Een voorbeeld hiervan is de wijn, wat je beschrijft als “bagger” zonder ook maar een soort, een aanbouwgebied, of wat dan ook te noemen, en vallen alle Kroatische wijnen bij jou in 1 kategorie, “bagger”

Ook gingen mijn reacties over CA, welke naar jou uitspraken in 2010, op de fles zou zijn en dus niet meer operationeel.

Dit is tot op heden medio 2011 nog steeds niet ingetreden, en vliegt CA nog steeds.

Verder heb ik geschreven betreffende een wetgeving op de werkvergunningen.

Daar jou uitlatingen gebaseerd zijn op krantenberichten en diverse andere forums, mag ik toch stellen dat dit zacht uitgedrukt, weinig met vakkundige adviezen te maken hebben.

Wellicht is het raadzamer zulke berichten te onderstrepen, met links naar publikaties van staatsorganen.

Aan de hand van jou uitspraken zouden er geen nieuwe werkvergunningen meer verleend worden, ook dit is in het geheel niet van toepassing.

Een verder punt is de bevoegdheid van de politie om bij iedereen en alleman zonder opgaaf van reden binnen kunnen vallen, komt niet overeen met je

uitspraken.

De politie mag invallen doen, indien er sprake is van “verdacht”, en ja de politie heeft meer bevoegdheden gekregen.

Maar het is echt niet zo dat elke burger nu een inval van de politie hoeft te vrezen, en dat er in elk huis nu een kamera wordt gemonteerd met afluisterapparatuur.

Dat het niet uitsluitend noodzakelijk is om in een land te wonen, om op de hoogte te zijn spreekt wel voor zich, want ook jij woont niet meer in Kroatie, en je

kunt ook medelingen doen omtrent de situatie.

Verder zijn de uitspraken met betrekking tot werken (zwart of grijs ) ook niet geheel volgens jou uitspraken, maar men dient zich aan de regels te houden,

wat in mijn ogen een normale zaak is.

Men is nog steeds bevoegd om binnen een straal van 500 meter tussen jou en je buurman, legaal kleine werkzaamheden te verrichten, op basis van vriendendienst.

Zoals je Kroatie afschildert in 90 % van je bijdragen hier op dit forum, komt het een ieder over alsof Kroatie een ontwikkelingsland is, met enkel en alleen

negatieve kanten, met vooral een slechte regering, slechte en luie mensen,

Naar mijn informatie is alles enigszins moderater, als door jou beschreven.

Alle items zijn zelfs door mij, die niet in Kroatie woont, gewoon heel makkelijk na te gaan.

Verder zou je me een groot pezier doen door aan te geven, waar ik zou hebben vermeld, dat ik voor jou gewerkt zou hebben , of bij jou in dienst zou zijn geweest

Dit heb ik nooit en te nimmer beweert, noch geschreven Beste.,

Dus ook deze reaktie van jou kan weer afgedaan worden als zijnde “gelezen”, en “beantwoord”.

M vr gr

Bram