Emigreren

• Papa Leone

Lap ik vlieg er weeral af.

• Norbert HR

Bram,

Je doet uitspraken over ons bedrijf, over wat er wellicht zou zijn gebeurd en dat kan alleen wanneer je bij ons zou hebben gewerkt. Dat heb je dus niet, dus vraag ik me echt af waar je je aanmatigende toon vandaan haalt om vast te kunnen stellen wat er met ons bedrijf is gebeurd of wat wij hebben meegemaakt met de lokale overheid, werknemers etc.

Het zou je sieren door gewoon te stellen dat je niet weet wat er met ons bedrijf is gebeurd en dat je dan ook alle uitspraken over ons bedrijf achterwege laat. Alleen degenen die erbij waren weten precies wat er is gebeurd en dat zijn er maar een paar. Die ken ik allemaal persoonlijk en geloof me, jij komt niet in dat lijstje voor.

T.a.v. de wijn heb je helaas niet goed gelezen.

Ik heb niet gesteld dat alle wijn bagger is, ik heb gesteld dat veel wijn bagger is, maar dat er ook zeer goede wijn te vinden is, welke dan echter, door verouderde productie processen veel en veel te duur is om commercieel te exploiteren.

Dat is heel wat anders dan de bewering dat alle wijn bagger is.

Voorts heb ik beschreven hoe het productie proces in Kroatië bij veel wijnbedrijven is, heb ik aangegeven waar de fout ligt en die kennis heb ik weer uit de periode dat ik in Italië woonde en een kennis van mij (mede-eigenaar van een cantina) mij de ins en outs heeft bijgebracht.

Naast de massa produktie produceert hij ook nog deze wijn:

http://www.desmorosso.com/

dus ik ga er toch wel vanuit dat hij weet waar hij het over heeft.

Dat ik een paar jaar terug wijnproducent Tikves heb bezocht helpt natuurlijk. Zij hebben wel heel slim het Italiaanse concept gekopieerd (en daardoor nu ook zeer succesvol zijn), maar dit zul je in Kroatië niet tegenkomen. De reden waarom zul je zelf moeten gaan ontdekken, maar ik zal je als tip geven dat de oorzaak terug te voeren is tot de tijden van Tito…………toen er wel goede wijn op grote schaal werd geproduceerd.

Ik begrijp ook dat je niet weet hoe wetten in Kroatië bekend worden gesteld. Voordat je nu weer van de toren gaat blazen zou ik daar eerst maar eens onderzoek naar doen, want dan zou je namelijk ook begrijpen dat de burgers geheel afhankelijk zijn van wat de kranten publiceren.

Wanneer de kranten verkeerde informatie geven is dat dan de schuld van de lezer of van de krant………of misschien van de overheid ?

Robert heeft misschien wel zin om je uit te leggen waar je de wetten op kunt zoeken, zijn Kroatisch is perfekt en dat heb je wel nodig om nieuwe wetten te kunnen vinden. Let goed op het woord ‘VINDEN’, want daar ligt de sleutel tot het raadsel.

• Robert

Nou omdat je er zo vriendelijk om vraagt ;)

Wetten kan je vinden op www.nn.hr (Narodne Novine). Hier kan je onder het kopje “Sluzbeni dio” op datum alle nieuwe regelgeving vinden.

• L

http://wmd.hr/zakoni-narodne-novine/

• zelande

Norbert,

Nog een laatste vraag,

Waar staat dat ik het heb over Ons bedrijf"

• zelande

Zie je wel,

Het kan toch he om goede informatie te vinden.

Bedankt.

• zelande

Zie je wel,

Het is allemaal niet zo moeilijk.

• L

Deze kan ook…..http://www.zakon.hr/

• zelande

Zie je wel dat het kan.

Je hebt wat tijd nodig om het te lezen, maar de vartaling werkt uitstekend.

• zelande

Hartelijk dank,

Hier zal voor heeeeeel veel mensen zeer nuttige informatie te halen zijn.

Perfekt

M vr gr

Bram