Emigreren

• Susanne Tomasovic

Ik had de moed al bijna opgegeven dat er nog zou worden gereageerd en vind het erg leuk dat dit nu toch het geval is. Wij zijn inmiddels al wel met een aantal concrete dingen bezig in de omgeving vanSplit, maar ik merk dat het nog niet zo makkelijk is iets te starten. Plannen zijn er genoeg maar dit ook echt een vorm geven is een tweede.

Ik zou ook zeker graag contact hebben en vraag me eigenlijk af of we dit nu steeds via dit prikbord moeten doen. (ik ben hierin niet zo erg thuis)

Ik hoor graag van jullie

Susanne

• Angelo

Wij zijn eigenlijk opzoek naar een Nederlands stel die gëemigreerd is naar Kroatie en die wij deze zomer kunnen opzoeken om te kunnen vragen over hoe het hun is verlopen. En natuurlijk of zei tips hebben en ons deze willen geven.

IK KAN JULLIE WEL HELPEN,MAAR DAN MOET IK WEL WETEN UWE WENSEN!

GROET! ANGELO

• Susanne

de vraag is eigenlijk heel simpel. Bent u of kent u iemand die geemigreerd is naar Kroatie en zo ja, hoe is dat verlopen? Wij willen graag weten wat we zouden kunnen verwachten.

Ik hoor graag van u

Vriendelijke groet,

Susanne Tomasovic

• Renny

Hallo allen,

Ik zie veel berichten, maar niets concreets.

Indien je iets in Kroatie wil starten, heb je een lange adem nodig en zal je er vaak naar toe moeten.

Wij gaan binnen nu en twee weken voor de tweede keer dit jaar om een bedrijf te starten.

Doel is om dit jaar nog een stuk grond te kopen om daar ons bedrijf op te gaan starten.

Tevens heb je daar goede mensen nodig die zaken voor je regelen. Een notaris en advocaat.

Je zal zeker een bedrag voor reserve mee moeten nemen om de eerste twee jaar te kunnen overbruggen. Je bedrijf zal niet vanaf dag 1 een topomzet draaien.

Het liefst zouden we morgen vertrekken, maar dat gaat gewoon niet.

Vrienden van ons hebben er twee en een half jaar over gedaan om te emigreren naar Kroatie.

Ben wel benieuwd naar verhalen van mensen die de stap al genomen hebben over hun ervaringen.

Groeten,

Renny

• Susanne

Hallo Renny,

Al een lange tijd zijn we serieus bezig met emigratieplannen. Ons enthousiaste plan ontstond al ongeveer 3 jaar geleden. We kennen Kroatie erg goed. Mijn man komt ervandaan. We hebben er ook veel contacten.Toch lijkt het niet te lukken met onze plannen. Het kopen van grond of een huis loopt telkens weer stuk op bijv de enorm hoge grondprijzen of papieren die niet in orde zijn. Ook het opzetten van een een bedrijfje lijkt niet te mogen lukken. Ook hier lopen we keer op keer tegen zaken aan die we vantevoren niet konden voorzien. Ons aanvankelijke enthousiasme is inmiddels al enigszins getemperd en twijfel slaat nu toch wel een beetje toe.

Ik ben benieuwd naar jullie plannen. Wat wil je gaan opzetten en waar wil je dit gaan doen?

• Renny

Hoi Susanne,

Je moet er gewoon voor blijven gaan. Wat wat als je oud en versleten bent en steeds denkt had ik het maar gedaan????.

Je leeft maar een keer, dus zorg dat je dromen werkelijkheid worden!

Wij hebben inmiddels ook al een aantal teleurstellingen achter de rug voor wat betreft het kopen van een stuk grond. Inmiddels hebben we een makelaar gevonden die begrijpt wat we zoeken en ook erg zijn best doet.

Zo zoekt hij van te voren uit of de papieren in orde zijn.

Voor we hem leerden kennen hebben we al een paar keer meegemaakt dat de prijs van en stuk grond in eens bijvoorbeeld van € 50.000,- naar € 150.000,- steeg toen we de deal wilden gaan sluiten.

Het zijn een stel boeven daar ;-)

Ik kan ze niet helmaal ongelijk geven, ze proberen het gewoon en er zijn buitenlanders die belachelijke bedragen willen/ kunnen betalen. Deze buitenlanders verzieken wel de markt, want iedereen denkt onderhand dat zijn of haar huis of stukje grond goud waard is. Zo vergelijken ze huizen in het binnenland met huizen die eerste rij aan zee staan en vragen dezelfde prijs. Ondanks dat er al jaren niets meer aan het huis gedaan is.

Ook vergeet en onderschat men vaak de kosten die er nog bij een stuk land komen voor stroom, water en telefoon.

Een stara Kamena Kuca is niet meer te vinden, een ruine of onbetaalbaar.

Het hangt er van af wat en waar je iets zoekt, want ik weet nog wel e.e.a. te koop.

Het starten van een bedrijf is niet zo moeilijk het neemt wel veel tijd in beslag. Om een D.O.O. te starten kan je ook iemand als rechtspersoon aanstellen die in Kroatie zaken voor je kan regelen.

Over onze plannen wil ik hier eigenlijk niets kwijt,

je weet nooit wie er mee leest ;-).

Als de zaken rond zijn laat ik het hier wel weten.

We wachten momenteel op de stukken en verdere informatie van een paar stukken land in Dalmatie.

Dus, hou vol en als je er echt voor wil gaan, gaat het best lukken.

Als je wat meer zou willen weten, zouden we verder via de mail contact moeten hebben, want verdere persoonlijke of bedrijfs informatie plaats ik hier liever (nog) niet.

Groeten,

Renny

• Susanne

Hoi Renny

Dank je wel voor je openhartige reactie.Het is natuurlijk begrijpelijk dat je niet alles op internet wilt zetten. Ik meen te begrijpen dat jullie in Dalmatie zoeken, dat is ook de omgeving waar wij bezig zijn en ook contacten hebben. Misschien dat je hier iets aan kunt hebben. Het is misschien verstandig via de mail contact te hebben.

Ik hoor graag van je

Susanne

• Renny

Hoi Susanne,

Je kunt mij mailen naar: renny2@live.nl

Groeten,

Renny

• Dick Spijkerman

Hallo,

Ik heb jullie berichten gelezen. Ik ben ook naar Kroatie verhuisd en heb nu al weer 4 jaar mijn bedrijf in kroatie. Alles prima en wel maar nu sinds 01-01-2008 heeft kroatie een nieuwe wet die buitenlandse investeerders wel moeten weten. Het is namelijk dat als men niet geboren is in kroatie en dus geen kroatisch paspoort heeft men in zijn of haar bedrijf op zijn minst 1 werknemer van kroatische afkomst in dienst moet nemen voor 8 uur per dag 5 dagen in de week, 12 maand per jaar. Dit is plicht. Ook moeten nieuwe inversteerders in 3 jaar tijd nog eens 100.000,- euro investeren. Doet men dit niet dan krijgt men geen werk/verblijfsvergunning. Ik heb het door een advocaat uit Zagreb laten uitzoeken, want ik kon het niet geloven dat je iets verplicht wordt. Maar helaas de wet is wet. Dus houd er rekening mee met de extra kosten die erbij gaan komen.

Maar het blijft een mooie ervaring om in kroatie iets te beginnen.

Succes,

Groeten,

Dick.

• Vele & Silvia

Wij(met 2 kinderen) zijn van plan in 2010 terug te keren naar Kroatie,waar wij zelf vaandaan komen.Voor ons is het mischien een voordeel dat wij kroatisch en nederlends taal beheersen, van een eigen woning beschiken en heel veel kennisen hebben in Split, onze gebortestad.Ik vraag me af heeft iemand misschien ook voor ons een voorsteel.(voor werk)