Emigreren

• Kristina&Marin

Hai Vele & Silvia,

Wij zitten ook te denken om terug te keren naar Kroatie,maar we zitten er ook mee wat voor werk je daar nou eigenlijk moet doen!?Ik heb meer mijn twijfels over zorgverzekeringen en dat soort zaken hoe dat daar gaat.Ik ben bang dat we daar financieel veel slechter zullen hebben dan hier.En dan ook met 2kinderen!

En ik vroeg me af hoe oud jullie kinderen zijn?

Groetjes

• Karin en Matija

Goedeavond allemaal,

Wij zijn een jong stel en zitten er ook over na te denken om te verhuizen naar Kroatie. Mijn vriend komt uit Duga Resa een dorpje vlakbij Zagreb.. Hij woon al vele jaren in Nederland, maar het blijft een droom om weer terug te keren..

Graag zou ik ook meer informatie willen van nederlanders die ernaar toe verhuizen.. Ik ben inmiddels begonnen met een taal cursus. Makkelijk is anders, maar sla me erdoor heen. Gelukkig dat me vriend en schoonfamilie me helpen hierbij.

Graag hoor/lees ik de verhalen,die me de drempel kleiner maakt om deze grote stap over een tijd te nemen.

Groetjes Karin

• Guido

Zou de te verwachten toetreding tot de EU dergelijke wetten niet in strijd met de europeesche regelgeving kunnen zijn?

• Norbert HR

De wetten zouden moeten veranderen, maar doen dat niet, sterker nog, ze worden alleen nog maar strikter gemaakt. Investeren en wonen in Kroatie is zeker geen pretje wanneer je de verwachting hebt dat je even snel iets kunt regelen of verkopen.

Tenzij je echt iets hebt wat men 100 % nodig heeft of dat je een service levert speciaal gericht op het toerisme dan ben je in voor een grote verrassing.

Was pas geleden in Spanje en moet toch zeggen dat het ondernemers klimaat, het leefklimaat en de totale kosten, daar toch een stuk beter zijn dan in Kroatie. Ja er is een crisis in Spanje, maar die hebben we ook in Kroatië.

Doch, huurprijzen, regelgeving, bevoorrading etc zijn daar toch een stuk aangenamer en wanneer je dan ook nog eens de prijzen in de supermarkten, restaurants, infrastructuur, klimaat etc meeneemt, dan begin je toch te beseffen dat wonen en investeren in Kroatië neerkomt op jezelf de meest moeilijke omstandigheden geven, maar zolang je dat goed beseft is het prima.

Wil je werkzaam zijn in het toerisme besef dan echter wel heel goed dat het seizoen hier vele malen korter is dan in andere landen, dus je omzet zal ook een stuk lager zijn dan wat mogelijk is in andere landen.

• Karen

Ik hoor nu al zo veel mensen met wensen om te emigreren naar Kroatië dat ik dacht dat het misschien leuk is om keer een middag/avond bij elkaar te komen om ideeen, plannen uit te wisselen en kennis te maken. Wie weet komen we zo ook een stukje verder. Ik wil daartoe best het initiatief nemen.

Zelf droom ik ook van een leven in Kroatië maar dat is als (alleenstaande) Nederlandse vrouw helemaal al niet makkelijk. Zelfs in Nederland een baan vinden met connecties in/naar Kroatië valt niet mee.

Daarom leuk om mensen bij elkaar te brengen? Begin juli of eind augustus/september? Zelf ben ik in Kroatie (Rovinj) van 20 juli tot 10 augustus.

Wie interesse heeft kan mij best mailen op karen.vinke@hotmail.com zodat ik wellicht wat kan organiseren. Lijkt me leuk, wie doet mee?

groet, karen

• Jo

Maak je hier eens een accountje aan, dan kan ik je een privéberichtje sturen met een email van een jong Nederlands koppel dat hier al bijna 10 jaarwoont en werkt.

• heleen Sonnemans

Hoi Karen,

Ik heb je een mailtje gestuurd, misschien heb je het nog niet gezien.

groetjes Heleen

• Britt-Marie

Is het niemand opgevallen dat dit berichten en reacties zijn van rond 4 jaar oud?

• Norbert HR

Ja hoor, maar kennelijk zijn er toch weer nieuwe reacties en begint de topic weer opnieuw.

Vraag me alleen wel af waarom iemand in hemelsnaam naar Kroatië zou willen emigreren, terwijl het vrijwel onmogelijk is om aan een verblijfsvergunning te komen.

• harry

al jaren terug, zijn hier postings geweest over ..huizen kopen, wie weet een makelaar?

grond kopen, maar hoe??

werk zoeken

zaak beginnen

willen wonen

enz enz.

heb nooit een reaktie terug gelezen, hoe het met die plannnen makers is afgelopen

verstrikt verwurgd in de administratieve en burokroatische regels?

en met de staart tussen de benen teruggekeerd?