Bij deze wil ik iedereen afraden met de auto (of eigenlijk helmaal) naar Kroatie te gaan. De kans op problemen (o.a.) bij de grens is groot. Ik zelf werd, geloof het of niet, niet toegelaten tot Kroatie omdat ik een barst in mijn voorruit had. Ik moest eerst mijn voorruit laten repareren (op zondag) alvorens ik de grens over mocht. De manier en de toon waarop ik werd behandeld had een groot checkpoint Charlie gehalte, van de oostzijde welteverstaan. Ik snap werkelijk niet waar de Kroatische douane mee bezig is. Op deze manier komt het natuurlijk nooit meer goed in dit land. Komen wij hardwerkende Nederlanders (met ons belastinggeld wordt ook Kroatie geholpen) naar hun land en krijgen we zo een behandeling. Met de politie is het niet veel beter. Na een inhaalmaneuvre kwam ik per ongeluk net een paar meter over een doorlopende streep terecht. Het was voor de inhaalmaneuvre niet te zien dat de onderbroken streep zou wijzigen in een doorlopende streep. Verder was er absoluut geen sprake van enig gevaar voor derden en haalde ik bovendien een soort van invalidevoertuig in dat niet sneller ging dan 25 km per uur. Je raadt het al: net voorbij de bocht politiecontrole ! Boete 50 Euro. Viel niet mee te praten. Rara waar het geld uiteindelijk terecht is gekomen.
Ik heb absoluut geen woorden voor het gedrag van de autoriteiten in Kroatie. Ik zal iedereen die ik ken sterk afraden naar Kroatie te gaan. Ik moest er helaas doorheen en uiteraard ben ik wel de grens overgekomen, zei het 50 km verderop (waar ze overigens geld wilden omdat ik een tafel in mijn auto had). Voor mij: NOOIT MEER KROATIE. Ik heb vele jaren in Bulgarije gewoond en ben echt heel wat gewend als het om douane en politie gaat. Kroatie slaat echter alles als het gaat om onvriendelijkheid en corruptie bij de autoriteiten. Wat mij betreft komt Kroatie ook NIET in de EU.