Verdwijnen Kroatische en Balkan-restaurants

• gerrit

volgens mij ben jij kok

• eric

bijna goed ;-)

• Jo

'k Ga maar even onderaan reageren.

Ik versta best dat de Kroatische restaurants gelijdelijk aan verdwijnen want in feite moet ik Eric gelijk geven: de keuken stelt niet veel voor. Als je er op vakantie bent is het allemaal best lekker (en je moet zelf niet koken als je kampeert). Maar eens terug thuis in Vlaanderen weet ik wel betere zaken om te gaan eten.

Je hebt inderdaad een grote verscheidenheid aan vis, maar allemaal eender klaargemaakt: op de grill. Ga in om het even welk Kroatish kustplaatsje de restaurants af: allemaal een gelijke menukaart.

Wat vind je er van groenten? Slaatjes, erwtjes, blitva en daar houd het meestal mee op.

Iemand vernoemt hier Peka: inderdaad soms lekker/ We hebben het ondertussen ginder een viertal keer gegeten twee keer stelde het niet veel voor: droog vlees met aardappelen. Eén keer was bij Kroaten thuis, best lekker. Verschillende soorten vlees, aardappels, paprika's en uien. En het vlees niet droog. En in september vinden we in Novalja een restaurantje waar het op het menu staat. Wij vol verwachting binnen en peka besteld. Jammer meneer, het seizoen is voorbij, we hebben het niet meer. Gelukkig konden we het bestellen voor enkele dagen later en we moeten toegeven, het was lekker.

Gevulde paprika's of zuurkool: als je geluk hebt vind je een restaurant waar je het kan krijgen. Ook heel lekker, maar het is geen grote keuken.

En het vlees in de kustrestaurants: een shnitzel, kalfslapje of een steak. Vind ik nu eerlijk gezegd ook geen grote kookkunst. Om van de cevapcici maar te zwijgen. Ik ga in België niet op restaurant om worst te eten, hoor.

Wat je in de Kroatische restaurants voorgeschoteld krijgt overstijgt het niveau van de betere vlaamse frituur niet. Hopelijk gaan er enkele Kroatische jongeren in de grote Europese restaurants in de leer. Ze hebben in Kroatië de goede, eerlijke produkten en grondstoffen. Als ze dan nog leren koken komt het wel in orde.

Nu moet ik eerlijk zijn: we hebben wel ergens een goed restaurant gevonden: in Livade. Het huisrestaurant van truffelfirma Zigante Tartufi. Maar de prijs was er dan ook naar.

En ondanks alles blijf ik een Kroatië-fan en gaan we volgend jaar zeker terug. Maar dicht het land aub geen grote culinair aanbod toe.

• eric

dank u

• aggie

hoy

we zijn echt van plan om in de wintermaanden eens na de witte pauw te gaan

we wonen niet ver van elspeet dus lijkt me lekker en leuk

als cleppie het zegt neem ik aan dat het zo is

hij is toch wel een kenner

oke ik laat weten hoe het was

oja heb je nog tips cleppie

groeten aggie

komen al heel lang in kroatie dus ken best veel menu,s

• Marko

Om te beginnen, nogmaals, ik vind het te kort door de bocht, een verklaring voor de sluiting van Kroatische restaurants op voorhand te zoeken in de kwaliteit van het gebodene.

De Kroatische keuken op te hangen aan de vele, vele, veel te vele fastfoodachtige restaurants aan de kust, waar pizza aangevuld met risotto, raznici en cevapcici de boventoon voert, is net zoiets als de Nederlandse en Belgische keuken op te hangen aan het gemiddelde eetcafé in Valkenburg respectievelijk Knokke. In dat soort tenten draait het enkel en alleen om geld te verdienen met de minste inspanning. Eentonigheid troef, aanbod van groente eender. Goed eten is daar ver te zoeken.

Dat je in Vlaanderen betere restaurants kent dan die je hebt bezocht in Kroatië mag ik geloven. Zo kan ik je garanderen dat ik je betere Kroatische restaurants kan noemen dan de eetgelegenheden die ik in België heb bezocht. M.a.w. niets zeggend.

Wil je in Kroatië goed eten dan moet je op zoek gaan naar de eetgelegenheden waar men maaltijden (marenda/gablec) serveert voor de werkende bevolking. Dit zijn geen restaurantjes met haute cuisine. Dus geen zalmreepjes op een bedje van sla. De keuze per dag is ook niet breed. Wel eerlijke maaltijden, die je graag voorgeschoteld krijgt (tenminste ik). Je vindt ze doorgaans buiten de toeristische centra. Uiteraard kun je ook op zoek gaan naar de echt goede (vis-/wild)restaurants. De prijs is dan veelal navenant.

En het eten zal meevallen, zal soms tegenvallen. En tegenvallers zijn natuurlijk extra zuur als je in je vakantie vol verwachting aan tafel schuift en het eten beantwoordt niet aan je smaak en/of (Belgisch) vcerwachtingspatroon.

• Norbert

Ben het met Jo en Eric eens, de ‘echte’ Kroatische keuken is eigenlijk net zoals de Nederlandse keuken……….stelt niet al teveel voor. Hier lees ik dan sommigen lyrisch zijn over Blitva, maar zodra ik het heb over stamppot boerenkool, hutspot of stamppot zuurkool zouden diezelfde personen gaan zitten lachen, terwijl het in feite precies hetzelfde is (groente gemixed met aardappelen, voor de rest niets).

En zeg nou eerlijk, sinds wanneer is een Wiener Schnitzel een Kroatisch gerecht geworden ?

Een Cordon Bleu heeft volgens mij ook niet echt een Kroatische oorsprong en wanneer je i.p.v gewone ham dan de ham uit Istrië neemt dan krijg je ineens een Zagrebacka Steak, dus dat zou dan weer wel Kroatisch zijn ?

Risotto, Spaghetti, Tortelloni, Canneloni, Pizza ? Tja, waar zou dat vandaan komen ? In ieder geval niet uit Kroatië !

Een peper steak, is dat dan misschien Kroatisch ? Ook niet echt. Ombolo een culinair waagstuk ? Eh ……..nee.

En een visje op de grill ? Dat kan inderdaad iedereen, leuk voor op vakantie op een terrasje aan het water, maar om daar nu veel geld in Nederland voor te betalen ?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, zoals bv de ‘pannekoeken’, niet echt een culinair hoogstandje, dan denk ik eerder aan crepe suzette.

Waarom blijven de Chinese restaurants dan nog immer draaien. Alleen de goede restaurants blijven daar lange tijd in leven en bij de Chinees gelden nog altijd twee dingen: Ten eerste is het lekker, de Nederlander houdt van Chinees eten (onze versie van chinees eten dan wel te verstaan) en ten tweede is het nog steeds goed betaalbaar.

Maar het feit dat een land nu niet echt een hoogstaande culinaire traditie heeft doet niets af aan het feit dat het nog wel te eten kan zijn. En eigenlijk kun je ook niets anders verwachten, want het oude Joegoslavië was natuurlijk gewoon een land van boeren en buitenlui, een eenvoudig leven.

Dit in tegenstelling tot de Fransen, die zo'n beetje leven voor een goede maaltijd. Een Fransman en het eten verpesten ? Die brandt nog liever zijn huis af ! Voor een Fransman is het eten zo'n beetje het hoogtepunt van de dag en hetzelfde geldt voor de Italianen. Velen van ons denken dat spaghetti en pizza zo ongeveer het enige is wat de Italiaanse keuken te bieden heeft…………..maar die zou mensen zou ik dan graag wat adresjes in Italië geven, om daar eens de echte Italiaanse keuken te leren kennen.

• Norbert

Moet ook hier Eric gelijk geven, de Kroatische wijn is over het algemeen van slechte tot zeer slechte kwaliteit, terwijl de prijs heel anders doet vermoeden.

Vaak is het een leuk slobberwijntje, maar om nu te zeggen ‘daar ga ik even een straatje voor om’…..niet echt. En dan moet ik zeggen dat de prijs voor die slobberwijn nog vrij hoog is.

Ik ben een wijnliefhebber, probeer altijd alles uit en ben hier slechts een paar wijnen tegen gekomen waar ik van zeg ‘de moeite van het drinken waard’, maar de prijzen zijn dan ook niet van dommemans huize.

Peljesac ? Komt inderdaad goede wijn vandaan, maar daar betaal je dan wel 20 tot 25 euro per fles voor !

Ga ik even de grens over naar Italië dan kan ik mezelf verdrinken in de goede wijn en daar betaal ik dan gemiddeld een 3 tot 5 euro voor en doe ik echt ruig dan ben ik voor een topwijn net 10 euro kwijt. Een goede Barolo kan ik in Italië reeds voor 12 euro vinden, terwijl diezelfde wijn bv in Nederland rond de 30 tot 40 euro opbrengt.

Met dat in het achterhoofd zijn prijzen IN KROATIE van 20 tot 25 euro per fles natuurlijk van de zotte.

De Kroatische wijnen zijn daarnaast niet echt constant in kwaliteit en kennen een vrij hoge zuurgraad. Als je daar van houdt is er niets aan de hand, maar het is niet echt mijn smaak.

Er zijn een paar wijnhuizen die een uitzondering vormen op dit grote geheel, maar het is vreemd dat we al die uitzonderingen eigenlijk kunnen tellen op de vingers van 1 hand. Het is ook jammer dat die wijnen dan weer direcht exorbitant duur zijn.

Het zou juist zo moeten zijn dat de slechte wijnen de uitzondering zouden moeten zijn en dat we die zouden moeten kunnen tellen op de vingers van 1 hand.

• eric

dank u.

• Jo

Sommigen zijn hier ook lyrisch over het speenvarken aan het spit. Stelt ook niet veel voor, vind ik. Toevallig heb ik deze namiddag varken van het spit gegeten hier in Vlaanderen, het verschil was groot. Het was een grootvarken, geen speenvarken. Het zat van deze morgen 9 uur op het spit en is maar aangesneden rond 17 uur deze namiddag. Grote verschil met kroatië was dat er een grote schaal onderstond met het druipvet (gemengd met marinade, vermoed ik) waarmee de kok alle 10 minuten het varken mee overgoot. Dat was tenminste sappig vlees.

In Kroatië hebben we het op twee plaatsen gegeten, in Novalja was het best doenbaar maar onderweg van Plitvitce naar de kust was het niet te vreten.