Verdwijnen Kroatische en Balkan-restaurants

• KiCo

Als je hier in Belgie of Nederland op restaurant gaat, welke plaatselijke gerechten ga je dan eten. Haal daar de Italiaanse en Franse keuken uit weg en er schiet ook niet meer zoveel over van de menukaart.

Als je gaat eten krijg je op vele plaatsen ook het blad sla, de tomaat, een schijfje komkommer en worteltjes op je bord. Zoveel variatie in groenten is er hier dus ook niet.

Wat belangrijk is, is de manier hoe ze het eten klaarmaken en dat het lekker smaakt. Ik denk dat je dan beter niet de Chinese keuken binnen stapt. Het is bekend dat het hier niet altijd even hygienisch aan toe gaat.

In Kroatie weet ik vele goede restaurants waar ik erg lekker kan eten. Natuurlijk ook een aantal mindere plaatsen ontdekt ..

Op ontdekkingstocht gaan dus. Soms zal het tegenvallen en soms word je leuk verrast.

KiCo

• Jo

Zoals ik bij een andere poster al aangaf: adresjes graag!

• Norbert

Ik ken wel een paar restaurants hier in de buurt waar je zeer goed kunt eten. Restaurant Trost in de marina van Vrsar is er zo eentje. Het is gewoon een internationale keuken, maar wel van goede kwaliteit.

En het restaurant van Zigante nabij Motovun is inderdaad goed. Gewoon een internationale keuken, maar alles met truffels en daar mag je mij wel voor wakker maken.

Wil je agriturismo dan zou je bv eens Ograda kunnen uitproberen op de weg van Pazin naar Zminj. Je moet van tevoren bellen, eten wat de pot schaft, maar het is allemaal vers en komt daar van het land of is daar geslacht.

Ander goed restaurantje is naast het oude Monsena (bij Rovinj). Is ook een soort agriturismo en daar kan ik de vegetarische schotels aanbevelen.

In Zagreb zitten ook wel goede restaurants maar ook daar praat je over de internationale keuken en niet over Kroatisch.

En de Nederlandse keuken ?

Tja, die is (zoals ik al zei) net zo belabberd als de Kroatische keuken, stelt niet veel voor en daar zul je mij dus ook niet lyrisch over horen zijn. Geloof niet dat ik echt sta te trappelen om een bord hutspot met rookworst achterover te slaan.

• KiCo

Restaurant Baletna skola in Kastel Luksic is erg goed en bekend in de omstreken.

Intrada in Kastel Novi. Zeer goe en zeer betaalbaar. Dit restaurant is het gehele jaar goed gevuld, van winter tot zomer.

Wij hebben ongelooflijk gegeten in Vodice maar ik ken de naam niet.

Ook in het oude centrum van Split, bij een groot plein was het eten tevens super.

deze restaurantjes vallen mij direct te binnen maar er zullen er zeker nog zijn.

KiCo

• Marko

Die oproep van je is mij blijkbaar ontgaan.

Van welk deel van Kroatië had je graag adresjes gehad?

• Kees

Kico, waarschijnlijk bedoel je Konoba Varos vlakbij het Tudjman plein in Split. Dat is een goed restaurant met Kroatische specialiteiten.

In Opatija restaurant Bevanda is ook aan te bevelen als je een keer wat “luxer” uit eten wilt.

Boven Makarska ligt een restaurant waar ze hele lekkere peka serveren.

In Tucepi is een leuk restaurant waar je heerlijk vis aan het water kunt eten.

Verder vindt ik het onzin dat er wordt gezegd dat Kroatie geen goede keuken heeft omdat blitva een stampot is en omdat steaks, pasta's, schnitzels etc. niet Kroatische gerechten zijn. Er zijn genoeg gerechten die wel Kroatisch zijn en ook lekker zoals peka en scampi buzara. Het is een keuken zonder allerlei bijkomende in elkaar getoverde “Haute cuisine” gedoe. Pure producten op een lekkere manier klaargemaakt. Dat vindt ik ook een goede keuken.

Ook wil ik reageren op die opmerking van Norbert: als restaurants niet dicht gaan doordat er geen opvolging is dan komt het doordat er te weinig wordt verdient. Het is nog altijd zo dat “mensen” eigenaar van een restaurant zijn en “mensen” kunnen veranderen. Alsof je alleen maar met je baan kan stoppen als je met pensioen gaat. Misschien vindt je iets anders leuker in het leven, of is er een persoonlijke gebeurtenis waardoor je iets anders met je leven gaat doen.

• Jo

Doe om te beginnen maar Istrie en Pag.

• Kelly

Restaurant Dudo in het dorpje Dinjiska op eiland Pag!

• gerrit

Restaurant Dalmatie in Starigrad Paklenica

• KiCo

Het is een restaurant op Narodni trg. Ik kijk eigenlijk bijna nooit naar de namen maar weet gelukkig nog wel altijd hoe ik er moet geraken :)

KiCo