vojvodina

• gerrit

Ja isto

Ik ook

• Jo

Doe het maar omgekeerd: Nederland bij Vlaanderen. De hoofdstad van Europa ligt toch al bij ons.

• Filip

Vojvodina mag van mij onafhankelijk van Servië worden. Ik zeg niet dat we dan later niet weer samen moeten komen in EU maar is voor iedereen beter als je weet dat je ergens mag blijven waar je cultuur en religie gerespecteerd wordt.

In veel regio’s in de wereld worden rechten van minderheden niet gerespecteerd. En dat is triest. Daarom is beter dat iedereen zijn eigen plekje mag krijgen waar hij zich veilig mag voelen.

• Guy

Inderdaad,Filip,als de serven in Kosovo, waar de ellende begonnen is, wat meer de godsdienst de kultuur van de albanezen hadden gerespecteerd en ze op hetzelfde niveau hadden behandeld als hun eigen mensen , was het misschien niet zo uit de hand gelopen.

• Guy

Tronwens de in Kroatië wonende Serven en mensen van servische afkomst werden steeds voorgetrokken en gebieden waar nogal wat van die lui woonden kregen bvb mooie wegen.Denk maar uit die tijd aan de weg van de luchthaven Zemunik naar Obrovac:prachtige weg maar de de weg vanaf Zadar naar de luchthaven lag er in schandelijke staat bij.Ook werd iedere uiting van nationaal gevoel bij de kroaten sterk onderdrukt.Ook de godsdienst werd onderdrukt:in de kerken zag je hoofdzakelijk oude vrouwtjes en kinderen.

• Carla

Wat jij beweert klopt helemaal, Guy! Bijv. binnen het politieapparaat waren de hoogste posities toebedeeld aan Serviërs, terwijl de Kroaat, lager in rang, zijn werk op mocht knappen. Binnen het leger was het niet anders. Ik heb ook meegemaakt, toen mijn man dienstplichtig was, een diensplichtig Kroaat op kerstavond de mis bij wilde wonen… ‘t werd ’m ronduit verboden. Nu je het over de weg bij het vliegveld van Zadar hebt… er schijnt nog niet veel verbeterd te zijn. Zo'n week geleden heb ik daarover een heel artikel, met bijgevoegde foto's, gelezen, dat wanneer er een vliegtuig op het vliegveld van Zadar wil landen of opstijgen, het autoverkeer tot stilstand gebracht wordt, omdat de vliegtuigen rakelings over de weg scheren.

Enfin, de Kosovaarse professoren kruipen nu hun kelders uit en kunnen nu weer gewoon lesgeven in schoolgebouwen i.p.v. kelders :-)!

• Marko

Alsof het opsplitsen van landsdelen resp. het uitroepen van onafhankelijkheid toonbeeld zijn van de Europese gedachte. Enfin, België, met notabene de Europese hoofdstad op haar grondgebied, zegt wat dat betreft genoeg.

Maar dat hoort meer thuis op het prikbord van België, alwaar overigens alleen in de talen Engels en Swahili gecorrespondeerd mag worden ;-) .

• Marko

Die weigering betreffende het bijwonen van de mis op Kerstavond lijkt me toch meer een communistische dan een Servische pesterij.

• Carla

Welke nationaliteit hadden de leidinggevenden destijds en onder welk regime leefden we toen? Zowel het één als het ander dus.

• Jo

Koeterwaals mag ook!