Terug uit Krk!!!

• lavanda

Precies, als je de “Kroaat”iets beter leert kennen,snap je ook een beetje hoe je ze moet benaderen. Wij komen vanaf 1984 in Joegoslavie/Kroatie en hebben op dat vlak ook al veel meegemaakt. Dat van die kleding herken ik, maar er zit dan denk ik ook een beetje schaamte bij, of gekrenkte trots….Aan de andere kant denk ik wel eens: "hoe zouden wij reageren als er weer zo;n stel verwende vakantiegangers komt?? Sommigen kunnen zich echt gedragen alsof ze de koning zelf zijn…..lopen soms al schreeuwend door de winkel, willen op hun wenken bediend worden….Tsja, dan zou ik er ook chagrijnig van worden…….

Aan de andere kant, als je bijv. een appartement vaker huurt, en je leert de bewoners kennen, kun je het je vaak niet beter wensen!!!! Vorig jaar werd er bij 38 graden nog een kast uit het appartement gesleept, omdat ik het jaar ervoor had opgemerkt dat ht appartement wel vol en donker was…(niet eens naar bedoeld!!!) Vol trots kwamen ze later nog met een ligstoel, magnetron etc aanslepen, alles om het ons naar de zin te maken.tsja, ook dat zijn Kroaten.

• Tes

Jee Minites wat een negatief verhaal zet je hier neer zeg! Wat ontzettend jammer dat jullie het zo ervaren hebben! Ik ben blij dat ik dit absoluut niet herken!

Toch krijg ik het idee na het lezen van je verhaal dat het niet alleen aan de Kroaten heeft gelegen….

Wanneer je te hard rijdt loop je nu eenmaal de kans op een bekeuring, ook in Kroatie, en zoals jij het beschrijft, ben je dus nog gematst ook door de politie doordat zij genoegen hebben genomen met de 500 kuna ipv het werkelijke bedrag. Voor de beeldvorming; toeristen in NL moeten ook direct hun transactie betalen.

Wat de taal aangaat; ik ben in de afgelopen jaren al op heel wat plekken geweest in Kroatie, van het puntje in Istrie tot in het zuiden van Dalmatie, ze spraken allemaal goed engels/duits. En zelf een paar woordjes Kroatisch proberen tovert bij heel wat kroatische mensen een glimlach op hun gezicht en ik kom niet veel verder dan goedendag, dankjewel etc.

In een land waarbij ze nog volop aan de weg aan het werk zijn en bezig zijn hun infrastructuur te verbeteren is het handig om wegenkaarten bij je te hebben, want wat doe je als je tomtom er ineens mee uitscheid?

Ook begrijp ik niet dat je vriend auto gaat rijden als hij niet tegen hoogtes kan, had even van plaats gewisseld, of misschien niet voor een land kiezen waarvan je weet dat het bergen heeft.

Ik vind het niet netjes om een restaurant binnen te lopen en aan het eerste beste tafeltje te gaan zitten, zeker niet als dat nog niet eens is afgeruimd. Wanneer je een restaurant binnen loopt is het wel zo beleefd om even te wachten tot de ober naar je toe komt, dan vraag je vriendelijk of er een tafeltje is voor zoveel personen…..

Misschien de volgende keer inderdaad dan naar een ander land gaan.

• Tes

Het klopt idd dat de prijzen met name in Istrie behoorlijk zijn gestegen de laatste paar jaar. Istrie wordt steeds meer ontdekt door de toerist en daar spelen ze handig op in want er wordt toch wel betaald. Ze zien alleen niet in dat op termijn ze in hun eigen vingers snijden….

Ik heb gelukkig niet de ervaring dat ik om mijn wisselgeld moest vragen, of dat ik ben opgelicht met het paspoorten verhaal of met het tanken.

Het is idd ook zo dat ze bij de restaurants in istrie erg opdringerig zijn omdat ze graag willen dat je bij hen je geld uitgeeft.Dat massale en toeristische is dan ook meteen de reden waarom wij geen Istrie fans zijn maar veel liever kiezen voor de Kvarner en Dalmatie. Waarbij ik wel moet vermelden dat de vakanties die wij wel in Istrie hebben door gebracht ook super waren! Van onvriendelijke mensen merk ik weinig. En degene die je dan treft die toch niet zo vriendelijk zijn, ach daar laat ik m'n vakantie door verpesten!

• Guido

Hallo Tes,het minimum bedrag voor overdreven snelheid was twee jaar terug 300 kuna.Voor 500 kuna schat ik dat er zo tegen de 25 te hard gereden is.Ik reed eens 35 te hard en het ZOU mij 600 kuna gekost hebben en dat binnen de bebouwde kom.In Nederland kost dat iets meer dan €200 en een vermelding bij justitie.

Wat restaurantbezoek aangaat:als ik niet gereserveerd heb kies ik ook altijd zelf mijn plekje aan een tafeltje dat natuurlijk wel is afgeruimd.Als Milites weer van de vervelende ervaringen bekomen is hoop ik dat ze Dalmatië weer eens aandoet.Ik kan haar wel een paar restaurants aanbevelen waar je wel als een echte gast behandeld wordt.

• Carla

Eerlijk gezegd herken ik, behalve de rijstijl, niets uit bovenstaand verhaal. Zoals al een aantal keren gesuggereerd is; misschien moet je Dalmatië weer eens proberen. Ik bevind me in de geboortestad van je moeder en doe dagelijks boodschappen. In de winkels en restaurants word ik niet anders te woord gestaan en/of behandeld dan in Nederland. Aan de kassa en door de verkoopsters word je netjes begroet met ‘dobar dan!’, men bedankt en zegt ‘doviđenja’ (tot ziens). Ook een gezellig praatje kan eraf en wanneer ik in de winkels vraag waar ik iets kan vinden, lopen ze netjes met me heel de winkel door om me het te wijzen en geven ook nog, ongevraagd, tekst en uitleg. Moet toegeven dat dit in het verleden wel anders geweest is, maar er is op dit gebied veel, in positieve zin, veranderd.

Dat jullie Tom-Tom niet naar behoren functioneerde zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat jullie geen recente update hebben.

• Tes

NIET door verpesten bedoel ik dan natuurlijk!

• minites

Waarschijnlijk heb je mn verhaal niet echt goed gelezen want ik zeg helemaal niet dat ze geen engels of duits spreken het was zo in de winkel dat voor ons aan de kassa Polen stonden waar gewoon duits werd tegen gepraat en tegen ons kroatisch, dat is toch raar!!! En wat het te hard rijden betrof, mn vriend zag te laat een bord van 70 km/uur dat vonden we ook niet een ramp ofzo maar hadden hiervoor al steeds onvriendelijke mensen tegen gehad dus vandaar dat we dit een zoveelste tegenslag vonden meer niet joh!!! Die agent had ons idd gematst anders kostte het 1000 euro en dat we gelijk contant moesten betalen dat heb je hier ook idd vonden we ook niet zo erg maar we hadden op dat moment gewoon de schrik te pakken omdat we net dat bedrag bij ons hadden!!! In het restaurant was er geen tAFEL GERESERVEERD DUS KON IK GEWOON ZITTEN MAAR ER MOESTEN NOG SCHONE KLEEDJES OP WAT IK NIET WIST MEER NIET !!!( sorry voor de caps lock, bedoel er niks mee)anders ga ik gewoon netjes wachten natuurlijk!!!

• Tes

Gepost door: minites ()

Datum: 10 juli 2009 22:46

Wij zijn net 1 uurtje thuis en zijn ontzettend teleurgesteld thuisgekomen!! Het land is werkelijk schitterend, maar dat wist ik al want mn moeder komt uit Split waar ik al enkele keren ben geweest/ 11 jaar geleden was de laatste keer!!! De teleurstellingen zitten hem in het volk dat ronduit 9 voor 80- %0 echt zeer onbeschoft is!!! Als we bijv. bij zo'n kiosk een Telegraaf of weet ik veel wilde afrekenen werd het geld gewoon uit onze handen gegrist, in de winkels praten ze alleen in hun eigen taal of wanneer ze zin hebben Duits, je wordt gewoon weggekeken als een stuk vuil alsof je totaal niet welkom bent, we waren met kenissen in Pula in een Mc. Donalds wat gaan eten en ja hoor weer ging het echt flink mis, degene die onze vriend zn bestelling opnam gaf hem een halfopgegeten broodje big mac i.p.v. een verse, het duurde vreselijk lang voordat de bestelling klaar was en dat gebeurde bij iedereen zo totdat mn vriend er wat van zei bij de manager vertelde die vervolgens doodleuk dat dat nioet waar kon zijn in Nederland zou zo'n iemand gelijk zijn ontslagen maar daar dus niet!!! Toen ik en mn vriend naar Pula reden werden we onderweg gelaserd door de policija en kon mn vriend meteen 500 kuna aftikken anders hadden we een probleem meer geld hadden we niet bij ons anders moesten we mischien wel pinnen ofzo!!! Op de wegen rijden de Kroaten echt onbeschoft en slecht je wordt gewoon de weg afgeduwd en ze houden zich niet a.d. snelheid wij wel want willen niet weer een boete toch en ze zitten ioook steeds met hun groot licht in ons gezicht te kn ipperen, vervolgens waren tot overmaat van ramp toen we ‘s avond 23 uur wegreden van onze kenissen uit Pula ook de snelwegen naar Krk afgesloten zodat onze tom tom geen nioeuwe route kon vinden en moetsen we het vragen aan iemand in een tankstation die vertelde dat we richting Rijeka moetsen rijden ( wat echt een ramp was voor mn vriend want die heeft s’nachts echt een probleem met hoogtes en hoog was het!!! Vanmorgen op de terugweg naar Nederland was er weer een snelweg richting Rijeka afgesloten zodat we 2 rondjes reden en hierdoor onze harten in onze kelen zaten vd stress en gelukkig bij toeval ergens linksaf toch naar de grens konden rijden en op de heenrit in Slovenie deed de Tom Tom ook raar en herkende de route niet!!! Al met al erg!!! Het eten, appartement( prive Marija Bonefacic) op Baska was zeer goed en de mensen erg aardig en vertelden dat ze vroeger nog samen met hun buren grilden en nu niet meer!! Als ze elkaar zien is het botweg hallo en dag, hun balen er ook van al die mensen die het wel goed menen! De slechte mensen verpesten het echt voor de goede mensen!!Ik kan 1 ding zeggen dat ze de toeristen hierdoor echt voorgoed wegjagen want bijna geen 1 toerist op Baska keek vrolijk, echt waaar!!! Nog 1 voorbeeld wil ik noemen over een restaurant op Baska die als enige op het water uitkijkt, daar aten we vd week 1 keer maar waren ze ook zeer onbeschoft, mn vriend vroeg om mayonaise voor bij de patat maar kreeg het niet, ik werd zelf afgesnauwd omdat ik te snel wou zitten a.d. tafel die een vrouwelijke ober nog moest afruimen enz…. enz… ik kan nog wel ff doorgaan hier waar we wel zeer goed werden ontvangen was een restaurant ernaast namen ben ik ff kwijt doordat ik net terug ben en nog suffig ben!!! Al met al zijn we eerder teruggegaan met name omdat we hierdoor echt niet prettig meer konden vakantie vieren, mn vriend was gewoon zo boos en op de kast dat ie zelfs bang zou zijn door hun gedrag zelf iemand een klap te verkopen zo gek werd ie gemaakt en ik oook en hierdoor straks zelf vast te komen te zitten, is toch te gek dat je je hiervoor al moet beschermen om eerder weg te gaan! Onze kenissen die in Pula zitten zijn zelfs jaloers op ons dat wij al vandaag zijn vertrokkken maar hun hebbben een week langer te gaan en hebben kinderen waardoor ze niet eerder willen weggaan anders wel!! Echt zonde van al onze voorbereidingen en inspanningen vh rijden , hadden we beter naar een ander land moeten gaan als we dit hadden geweten …. echt jammer van het mooie land met de mooie natuur lekker eten, en mooi glashelder water en niet te vergeten die enige 20 % mensen die het wel menen!!!

M.v.g.

Minites

@ Minites, ik hoop dat je je niet aangevallen voelt door mijn reactie, maar zoals ik jouw eerste verhaal las, lijkt het mij dat het toch niet alleen aan de kroatische mensen heeft gelegen.

Ik ben overigens van mening dat ik wel degelijk je verhaal goed heb gelezen hoor, je zegt; dat ze in de winkels alleen in hun eigen taal spraken en wanneer ze zin hadden duits, nergens sprak je over dat ze tegen de mensen voor je wél duits spraken en tegen julie niet , vandaar dan ook mijn reactie. In dat geval is het wel vreemd ja. (Ik had allerliefst geglimlacht en was stug blijven doorkletsen in mijn allerbeste duits :D )

Dat de bekeuring die je kreeg net een druppeltje teveel was kan ik me voorstellen wanneer je net onprettige ervaringen hebt gehad. Ik begrijp dat het een alles bij elkaar verhaal is geworden, maar wellicht dat het handiger is om de dingen die puur met het land kroatie en de kroatische mensen te maken heeft te scheiden van zaken die dáár niets mee van doen hebben, ondanks dat het voor jou weer iets negatiefs werd, maar dat brengt het verhaal wat genuanceerder.

Wat het restaurant bezoek aangaat verschillen we van mening, wanneer ik een restaurant binnen kom vraag ik altijd even of ze een tafeltje hebben voor zoveel personen en natuurlijk vraag ik dan ook dat ene tafeltje met dat prachtige uitzicht maar uit mezelf gaan zitten doe ik niet.

Toch maakt ook jou reactie nu op mij het gevoel los dat het best wat genuanceerder mag van jou kant uit; jouw; “meer niet joh!!!!” komt niet vriendelijk over; waarschijnlijk zal je dat niet zo bedoelen en het is toch lastig om een verhaal goed op schrijven en is er geen “toon die de muziek maakt” .

Maar zoals ik al zei is het erg jammer dat jij en je vriend dit alles zo hebben ervaren, dus een volgende keer toch nog eens Dalmatie uit proberen?

En dan hoop ik nog natuurlijk dat jullie ondanks alle ellende nog wel van de zon en elkaar hebben kunnen genieten en dat je toch wat uitgerust bent.

• marloes01

Ik ben het vorige jaar op Krk geweest,en dat is mij inderdaad beter bevallen als nu weer Istrie veel minder stress en druk,wat je wel duidelijk in Istrie voelt.Gr.Marloes

• Saina

minites Schreef:

——————————————————-

> En wat het te hard

> rijden betrof, mn vriend zag te laat een bord van

> 70 km/uur dat vonden we ook niet een ramp ofzo

> maar hadden hiervoor al steeds onvriendelijke

> mensen tegen gehad dus vandaar dat we dit een

> zoveelste tegenslag vonden meer niet joh!!! Die

> agent had ons idd gematst anders kostte het 1000

> euro en dat we gelijk contant moesten betalen dat

> heb je hier ook idd vonden we ook niet zo erg maar

> we hadden op dat moment gewoon de schrik te pakken

> omdat we net dat bedrag bij ons hadden!!!

Buiten het feit dat het allemaal erg vervelend voor je is, ook dat niet iedereen het hier met je eens is, vind ik je manier van “communiceren” niet echt bewonderenswaardig (td) (heb je een stuk tekst in de qoute weggehaald, want die is in de quote niet van toepassing)