Terug uit Krk!!!

• jean paul

beste melita,

wat vind je dan van de kwaliteit van het toerisme in kroatie vergeleken met duitsland en oostenrijk?

prijs/kwaliteit verhouding, gastheerschap …..

• lavanda

Ik heb net een reactie ingetikt…..weer weggehaald….nog eens ingetikt…en weer weggehaald, omdat ik eigenlijk niet meer van plan was om te reageren.Want ondertussen herhaald zich weer de eeuwige discussie tussen mensen die Kroatie een heerlijk vakantieland vinden, en mensen die menen dat een ander zich aansteld als hij/zij zegt dat het er prettig is!!

Maar goed, als ik de prijzen vergelijk tussen Oostenrijk en Kroatie dan zit er denk ik over het algemeen weinig verschil in….als je dan het “terrasje hangen”niet meeteld.Want dat is in Oostenrijk gewoon niet te betalen. Een glas fris verschilt niet heel veel, maar als je koffie, bier en wijn vergelijkt is het in Kroatie toch echt een stuk voordeliger.

Ook de prijs van een apartement/kamer is in Kroatie een stuk voordeliger. In beide landen valt het me op dat het niet echt veel duurder word..in tegenstelling tot nederland…..

Wij zelf zijn erg tevreden over het gastheerschap in Kroatie. Wij verblijven altijd in een appartement waar de bewoner zelf ook woont. En wij zijn best kritisch, want is de bewoner een grote chagrijn stappen we zo weer op…..Maar eigenlijk hebben wij het altijd getroffen….schiet me wel te binnen dat we 2 jaar geleden een discussie hebben gehad over de prijs van gebruik van de airco (zij wilde 10 euro,en ik was niet van plan het apparaat voor haar af te betalen….) Over het algemeen doet men erg hun best om het de gast naar de zin te maken…….Terwijl wij in Oostenrijk regelmatig hebben meegemaakt dat de “gastvrouw”pas een praatje kwam maken als het op betalen aankwam.E het qua gastvrouwschap wel erg makkelijk verdienen is. Af en toe wat beddegoed/handdoeken neerleggen, aan het eind een bedrag in rekening brengen voor het schoonmaken….en dan ook nog verwachten dat je het netjes achterlaat….Betalen voor de eindschoonmaak hebben we in Kroatie nog nooit gedaan…en de gastvrouw komt bijna dagelijks even naar je toe om een praatje te maken.

Het supermarktpersoneel is in Oostenrijk wel een stuk vriendelijker,soms bijna eng….eigenlijk het tegenovergesteld van de gemiddelde kroatische supermarktpersoneeel……

Overigens ga ik voor de bevolking, het land met zijn natuur en natuurlijk het heerlijke weer naar Kroatie…..en niet omdat ik de kroaten zielig vind…..maar gewoon omdat ik het er prettig vind!!!!!

Nogmaals ik was niet meer van plan om te reageren….want een positief geluid is bijna verboden lijkt het wel….Ach, misschien ben ik wel erg tollerant,en stoor me niet aan iemand die zijn dag of week niet heeft (:P)

Duitsland heb ik hier even buiten beschouwing gelaten omdat het vaak gaat om een enkele dag of hooguit 2 dagen…..en dan kun denk ik niet objectief oordelen…

• roger

Hallo,

ik ben het met norbert eens.

Is het echt rustiger daar als anders ?

gr roger

• jean paul

beste melita/lavanda,

ik vraag met name om de prijs/kwaliteit verhouding omdat ik vind dat daar wel degelijk een verschil in is.

de prijzen voor kamers in oostenrijk/duitsland en kroatie zijn inderdaad vrijwel gelijk.

de kwaliteit daarentegen verschilt wel degelijk als je goed kijkt: donzen dekbedden en kussens in o en d maar de goedkoopste dekens in k., degelijke badkameruitrusting tegenover plastic of dun metalen zeepbakjes, goede degelijke kasten tegenover goedkoop spaanplaat enz.

ook in de restaurants vind ik het er in o en d veel verzorgder uit zien.

al met al heb ik ervaren dat er in o en d over toerisme veel beter wordt nagedacht en alles qua struktuur beter voor elkaar is.

• marloes01

Juist en duidelijk omschreven Norbert,zij hebben niet in de gaten dat ze hun eigen ruiten in het gooien zijn,ze zijn te fixeert bezig,dit gaat hun kop kosten,in deze tijd van recessie kan je beter het aan de klanten geven,ook een stuk service is dan belangrijk,dan naar de belastingen brengen,aan het strand van Medulin kan je normaal in Junie over de koppen lopen,dit jaar zeer weinig touristen,wel uit hun eigen land of slovenie,en die zaten niet op de terrasjes maaor aan het strand met hun picknickmand en drinken,om maar een voorbeeld te noemen,voor een kilo watermeloen 5,99 kuna,en dan te weten dat daar een kelner staat te werken voor 800 euro netto,maar wel van s'morgens 10uur tot 1 uur in de nacht waarvan 2 uurtjes rust tussendoor.Het is jammer,dat ze dit zelf niet in de gaten hebben,ik heb deze ervaring reeds in 2002 in Duitsland meegemaakt met de de komst van de Euro in Altnahr,ik had daar ieder jaar met Hemelvaart mijn vaste optredens,voorheen kosten een Pils 1,60 Dm,met de komst van de Euro kosten een Pils 3,00 euro en een Weintje 3,30 euro,een jaar later was alles tote Hose,en heden ten dagen in 2009 nog steeds tote hose,dit is ook nooit meer goed gekomen,dit noem ik dan als voorbeeld,wat voor oorzaak dit kan hebben. Gr.Marloes

• jean paul

vergeet ik nog de campings.

volgens een onafhankelijk onderzoek van de anwb is kroatie het duurste kampeerland in europa.

vergelijk de gemiddelde camping in k eens met die in o of d.

ik weet wel dat er goeie tussen zitten in k maar er zit heel veel bagger tussen.

ze zouden zich moeten schamen.

• marloes01

Voor een eenvoudig kamertje in Istrie zonder iets is 60 euro toch veel geld,voor dat geld heb je in Duitsland wel een mooi Hotel voor met een uitgebreid ontbijt,met verzorging van je kamer iedere dag,dit heb ik in Istrie wel zelf moeten bijhouden,de poetsvrouw veegde wel iedere morgen het balkon,maar voor de deur werd ons een bezem met handveger neergezet,zelfs het clocetpapier heb ik uit een andere kamer weggehaald,zo weing service en intresse hebben ze in hun vaste klanten. Gr.Marloes

• lavanda

Oke, en dan is meteen duidelijk dat we op verschillende dingen letten…..Ik vind Oostenrijk wel een stuk duurder als het om de kamerhuur gaat, wij betalen toch al snel 80-100 euro voor 4 personen,en dan moet je zoeken.Terwijl ik in Kroatie voor 60-70 euro in een 5 persoons appartement zit…

Misschien heb je gelijk dat er in Oostenrijk meer over nagedacht is, maar het heeft ook al veel langer te maken met het westerse toerisme. Aan de andere kant is het ook wat de bewoner zelf aan luxe gewend is …. en dat is bij de Oostenrijker veel “nederlandser”als bij de kroaat. Je hebt gelijk: het meubilair en de toiletartikelen is minder luxe als bij ons of in O/D……maar dat is bij de meeste kroaten thuis op hetzelfde “mindere ”niveau,misschien heeft dat dus niets te maken met het “toeristen plukken”, maar met de levensstandaard en eigen gewoontes.

Wat de entourage in restaurants betreft is dat denk ik hetzelfde verhaal, het is nog steeds geen “westers”land(ik bedoel eigenlijk geen super ge-organiseerd west europees land), maar is dat dan niet meteen ook de charme?? Ik heb vandaag overigens een koelkast uit een failliet nederlands restaurant gezien…daarvan zou je ook aan onze normen gaan twijfelen….

En misschien ben ik wel naief en zie ik het niet….maar ik geniet wel als ik straks weer op het terrasje aan zee zit, met een heerlijk glas prosec voor mijn neus …. Net als ik in Oostenrijk weer kan genieten van dat lekkere dekbed, of die warme badkamervloer…

Waar ik me overigens wel steeds meer aan erger in Kro, is het laten betalen van statiegeld, en dan de flessen niet terugnemen….jij gooit ze in de afvalcontainer, en vervolgens komt de plaatselijke bevolking om ze dan elders wel in te leveren….Vreemde manier van handelen, of ik begrijp het systeem niet.

• lavanda

Wij kamperen niet, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen…..

• lavanda

En dan zijn we weer bij het begin van de discussie: is er dan echt verschil tussen Istrie en Dalmatie???? Of moet ik dit jaar een dubbele zak geld meenemen……Ik wacht het gewoon af…Is de prijs echt omhoog geschoten,ben ik met anderhalve week terug….