Terug uit Krk!!!

• minites

Ik vind dat ik wel erg word afgebrand hier, wat het schrijven betreft, is ook heel moeilijk als je iemand niet hoort praten maar alleen maar de teksten ziet!!! Zoals ik het hier opschrijf, zo hard komt het niet uit mn mond als jullie me zouden zien en horen!!! En wat betreft dat “ joh” waar iedereen me op afrekent, bedoel ik echt niet raar ofzo maar meer van maakt niet uit anders weet ik echt niet hoe ik het anders moet neerzetten.

• lavanda

Minites,

Dat je hier zo word afgebrand voor je gevoel, komt denk ik door je eigen reacties. En hoe meer je reageert hoe erger het word. Lees je eigen verhaal nog eens objectief door….en bedenk wat er nu helemaal is misgegaan, en door wiens fout.

Want als je het goed bekijkt is er weinig waar de Kroaat iets aan kan doen…niet aan het Tomtom verhaal, niet aan de bekeuring want die was terecht, eigenlijk ook niet aan het restaurant-verhaal….was ook je eigen houding…niet aan het praten van Kroaten want wij spreken in de winkels toch ook alleen Nederlands,waarom moeten zij zich aanpassen aan al die buitenlanders??? Het enige is nog het MC Donald verhaal……ja, en dan vraag ik me toch echt af in hoeverre dat een half opgegeten broodje was……Sorry,maar je maakt het zelf erg groot…maar dat had ik al eerder geschreven……..

• Robert

Wat een onzin van sommigen om te suggereren dat Kroaten uit Dalmatie vriendelijker zijn dan Kroaten uit Istrie. Hoezo generaliseren? Het is maar hoe je zelf met andere mensen omgaat.

• jean paul

ik vind dat minites hier wel heel hard wordt aangevallen.

zij heeft een naar gevoel overgehouden aan haar kroatie bezoek.

misschien verwoordt ze het een beetje knullig maar dit doet niets af aan haar (en die van anderen) ervaring.

mensen in het toerisme zouden veel beter moeten luisteren naar dit soort ervaringen.

de mening van mensen die voor de eerste keer of na lange tijd een land bezoeken hebben een uitgebreid referentiekader.

zij hebben vaak meerdere landen bezocht en weten wat ze kunnen verwachten voor hun geld.

anders is het met mensen die ieder jaar naar hetzelfde land (plek) gaan.

zij hebben totaal geen referentiekader (afgezien van diegene die naast bv kroatie ook nog eens een ander land bezoeken).

om dan maar te zeggen: “ga de volgende keer maar naar spanje” is een ontzettende dooddoener.

zo wordt de kwaliteit van het (kroatische) toerisme nooit verbeterd.

• jean paul

“de mening van” moet weg.

• lavanda

Robert,

Als je het hele verhaal leest, snap je dat we dat nou juist bedoelen…..Vaak ligt het aan je eigen houding.

Maar over het algemeen lees je hier meer klachten over het toerisme in Istrie als over het toerisme in Dalmatie…………

Overigens bezoeken we naast Kroatie, (waar we inmiddels de kust van Krk tot aan Dubovnik hebben gezien) ook regelmatig Duitsland en Oostenrijk…..dus wij hebben wel degelijk een referentiekader.

• Jacques

Misschien omdat er (veel) meer Nederlanders naar Istrie gaan dan naar Dalmatie?

• lavanda

Zou kunnen….. maar daar komen we toch niet uit;)

• Marko

Misschien heb je gelijk, maar Minites mag haar teleurstellingen in Kroatië wel eens terugbrengen tot de essentie. Normaal reageren op deze brij van overspannen frustaties is immers haast onmogelijk. Zoals ik het nu overzie denk ik in ieder geval niet dat de locatie (Istrië, Dalmatië of voor mij part Spanje) de kern van het probleem is.

• Norbert HR

Ben het volledig eens met Jean Paul.

Wanneer je werkzaam bent in het toerisme dan is het gewoon je TAAK en je WERK om het de toeristen naar de zin te maken.

Wil je dat niet dan moet je niet in het toerisme gaan werken, simple as that.

Een klacht van een toerist of klant afdoen als ‘zal wel niet waar zijn’ of ‘zullen ze het zelf wel naar gemaakt’ hebben is dodelijk.

Ook de opmerking ‘ik heb dat nog nooit meegemaakt’ doet absoluut niet ter zake. Zodra er ook maar 1 persoon is die het wel heeft meegemaakt dan heeft die persoon het volste recht om daar over te klagen. Ze betalen immers ergens voor en dan hoor je gewoon service te krijgen.

Het goedpraten wat velen graag doen, en vaak komt dat weer voort uit het feit dat de ‘Kroaten zo zielig zijn’ of ‘dat de Kroaten het zo slecht hebben’ is een volstrekt idiote redenering.

Feit is dat dit land de afgelopen 10 jaar absoluut niets gepresteerd heeft anders dan het verhogen van de prijzen, het verlagen van de service en het plunderen van de kas door de politici.

Veel Kroaten zien het toerisme als een heel eenvoudige manier om het geld voor het hele jaar te verdienen en daar dan zo min mogelijk voor te doen. Daar komen ze ook eerlijk voor uit, dus ik verzin dit niet.

Veel Kroaten zien het toerisme ook als een recht en de toerist heeft slechts de plicht om het geld achter te laten.

Wat de Kroaten echter nog steeds niet door hebben is dat hun eigen instelling van invloed is op de hoeveelheid toeristen die terug willen komen naar Kroatië. Wanneer je een toerist slecht behandelt dan is het niet alleen die ene toerist die niet meer terug komt, het zijn ook nog de toeristen die, op basis van het horen van die ervaring, besluiten om dan maar niet naar Kroatië te komen. Of dat een terechte conclusie is doet niet ter zaken. Het enige wat telt is dat die toeristen ergens anders naartoe gaan en dus geen geld in Kroatië achter zullen laten. Dat is uiteindelijk waar het allemaal om is te doen.

Het is jammer dat de Kroatische overheid het toerisme niet serieus neemt en het amateurisme maar door laat gaan. 5-sterren hotels nemen personeel in dienst, wat nimmer in de horeca heeft gewerkt, doch zij bepalen wel het gezicht van het hotel. Restaurants doen exact hetzelfde en het resultaat is duidelijk.

Draait het restaurant slecht dan zal de eigenaar geen moment aarzelen om het personeel niet uit te betalen en het personeel weet dat ook.

Momenteel is het nog steeds veel te stil in Kroatië, er zijn zeer weinig toeristen en wat velen al jaren geleden zagen aankomen komt nu voor de Kroaten als een volslagen verrassing. Plotsklaps moet er worden gewerkt voor het geld, moet men service gaan verlenen en moet men zich gaan onderscheiden van de rest om klandizie te trekken. De goede tenten kunnen dit en doen het ook. De amateurs focussen alleen op het geld en zijn nu al in volstrekte paniek over hoe ze de winter door moeten komen.

Koppel daar nog eens het feit dat de Kroatische overheid zo blut is als het maar zijn kan, de EU een onhaalbaar ideaal is geworden en je zult doorkrijgen dat dit land zich langzaam in de afgrond stort en ze hebben geen flauw idee hoe ze het tij moeten keren, iedereen is met zichzelf bezig en een lange termijn visie ontbreekt volledig.

Spijt me het te moeten zeggen, maar het zal er de komende jaren niet beter op worden wanneer men niet drastisch gaat ingrijpen.

Oh, en die knipperende lichten ……………………?

Dat doet men om je juist te waarschuwen dat er een politie controle is !!!!