PS: ik heb het vermoeden dat je de verkeerde link heb opgeslagen of gekopieerd…..?
Wil niet vervelend zijn, maar dat dorpje kan iedereen vinden. Cres heeft namelijk 1 hoofdweg en wanneer je niet met je ogen dicht over de weg kachelt kom je vanzelf het dorpje tegen.
Het dorpje heeft niet eens zijwegen, is gewoon een doorgaande straat, je moet ook je auto voor het dorpje parkeren en de rest lopen. Helemaal doorrijden tot het eind kan ook, maar veel plezier bij het terugrijden.
Natuurlijk staat het leuk zo'n TomTom, maar volstrekt onzinnig in Kroatie. Alleen in Zagreb, Rijeka Karlovac kan het nut hebben, maar langs de kust heb je het ding niet nodig.
In Kroatie lopen alle wegen of Noord-Zuid of Oost-West. In de zomer zijn de meeste dorpjes grotendeels voor verkeer afgesloten, dus daar heeft een TomTom ook geen zin. Zonder gekheid, je moet in Kroatie heel erg je best doen om daar te verdwalen en ik heb voor de gein wel eens navigatie uitgeprobeerd in Istria. Tweemaal een weiland ingestuurd en 1 keer van Vrsar naar Limski gestuurd terwijl ik naar Pazin moest. Is dus flink omrijden, wie gewoon op een kaart kijkt is er dus een stuk sneller.
Ik weet dat men in Nederland zo ongeveer het idee heeft dat je zonder TomTom niet de weg op kan, men vertrouwt blindelings op het ding, maakt niet uit waar het apparaat de mensen heen stuurt. Waar zijn de oude tijden gebleven van gewoon borden lezen en even op de kaart kijken ?
Argument dat je dan vaak hoort: ‘maar ik heb zo’n ding, dus waarom niet gebruiken'.
Klopt, maar tenzij de kaart van Kroatie er al in zit is het een beetje vreemd om 50 euro uit te geven voor een elektronische kaart welke dan ook nog eens niet echt up to date is. Geef dan 5 euro uit voor een normale papieren kaart.
42 % dekking houdt in dat slechts 42 % van alle wegen in kaart zijn gebracht. De rest van de wegen staan er dus gewoon niet op en kent de TomTom dus ook niet.
Om een voorbeeld te geven, ik heb er ooit eentje getest in Istria (gewoon om te kijken wat er nu wel en wat er niet op de kaart stond), maar de weg van Porec naar Pazin (en die ligt er al een behoorlijk aantal jaren) bestond volgens het systeem niet.
Zandpaden werden aangemerkt als normale wegen en werden dus ook gewoon gebruikt door het systeem, zo rij je dus ineens de weilanden in omdat het systeem van mening is dat het gewoon een weg is. Dat een boer dan vervolgens een hek over de weg heeft geplaatst, om zijn land af te bakenen, is minder van belang voor de TomTom.
Als laatste is men volop bezig met het verleggen van wegen en ik kan je garanderen dat die nieuwe wegen absoluut niet op de kaart staan. Die komen er namelijk pas op wanneer iemand de moeite neemt om ze exact door te geven en dat doet niemand.
Beetje gelijk heb je wel…….In Split gebruiken we hem wel vaak, omdat het gewoon handig is om bepaalde wegen en parkeerplaatsen te vinden….Maar in het achterland van Split wilde Tomtom ons toch met alle geweld landweggetjes opsturen waar werd gewaarschuwd voor de evt. aanwezigheid voor mijnen…..of gewoon de toegangsweg naar een huis……
Mag een groot verschil zijn, maar blijft voor mij nog altijd navigeren op een rechte weg, zonder zijwegen, met een GPS…………schromelijk overtrokken.
Bv naar Primosten ?
Snelweg volgen tot afslag Sibenik, doorrijden naar Sibenik, borden Primosten volgen en wonder boven wonder rij je dan vanzelf Primosten binnen. Auto parkeren en dorpje inlopen, rijden is zinloos.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar goed, eenieder die perse niet zonder TomTom op stap kan of wil…………..mijn zegen heb je, ik kijk liever om me heen en laat af en toe ook even de weg de weg, neem ik een afslag naar een mooi dorpje of een strandje en heb dat geen zin in ‘maak een u-bocht’ of ‘keer om’ en dat iedere 20 seconden.
Maar ………..nu ik er zo over nadenk………..mocht je de Tom Tom gewoon blindelings volgen dan kom je wel op plekken waar de gewone sterveling nooit zal komen. Midden in een mijnenveld is toch een aparte ervaring, zit toch gratis bij de prijs van TomTom in. Niet slecht.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?