Jan,
Helaas voor jou……..ik heb navigatie in de auto, maar heb de kaarten van geheel Europa, gebruik het ding dus in Italie, Duitsland etc. Omdat ik ooit eens wilde weten of het zin had voor Kroatie heb ik er eentje bij de Metro in Rijeka gekocht en ben een week gaan testen. Ik stond letterlijk overal, maar 50 % van de tijd niet waar ik wilde wezen.
Dat is de realiteit en wanneer die volgens jou onder het tapijt moet worden geschoven dan zegt het meer over jou dan over mij.
Ik ben inderdaad iemand die liever de waarheid onder ogen ziet dan helemaal lyrisch allemaal sprookjes gaat vertellen. De waarheid is dat navigatie langs de kust van Kroatie complete kolder is, zelfs Jules de Korte zou er nog niet kunnen verdwalen.
Navigatie apparatuur is een hulpmiddel om ergens te komen, is niet het doel op zich. Wanneer je een hulpmiddel niet nodig hebt dan kun je natuurlijk vol blijven houden dat het noodzakelijk is, maar wie hou je dan voor de gek ? Zo kan lopen met krukken, wanneer je moeilijk ter been bent, vrij aangenaam zijn, maar wanneer je geen krukken nodig hebt is het nogal vreemd om dan wel met krukken te gaan lopen.
En vwb negatief over het land ?
Ben momenteel op Curacao, waar vroeger dezelfde mentaliteit heerste als in Kroatie. Recentelijk heeft de gedeputeerde van toerisme openlijk zijn excuses aangeboden voor de vertraging van de vergunningen voor een nieuw resort. Op de dag van de opening was nog niet alles rond, dus heeft hij besloten om in te grijpen en heeft toestemming gegeven om open te gaan. Tevens heeft hij beloofd om de papierwinkel zo snel mogelijk op te lossen.
Zijn letterlijke woorden waren dat toerisme voor Curacao zeer belangrijk was en men wil de investeerders een stabiele markt aanbieden alsmede aantrekkelijk zijn voor de toeristen.
Inmiddels is hier ook een Academy hotel opgericht, ondersteund door alle hotels, banken, overheid, waar lokale jeugd (bevolking) praktijk ervaring kan opdoen in alle gebieden van het werken in een hotel. Na hun theoretische opleiding lopen ze een jaar stage in dit hotel, daarbij begeleid door een team professionals, maar het zijn uiteindelijk de studenten die het hele hotel runnen. Na deze opleiding is een baan bij de grote hotels gegarandeerd. De hotels hebben dus goed opgeleid personeel en geen vakantiewerkers of gezellige amateurs.
Zo kan het dus ook Jan, zo laat je zien dat je serieus bent en geloof me, 10 jaar geleden was dit volstrekt onmogelijk op het eiland.
Zeg eens beste Jan,
Zie je dat al in Kroatie gebeuren ?