Veel van de hotels / restaurants zijn rijp voor een bezoekje door Herman den Blijker of Gordon Ramsey.
De allergrootste oorzaak van de huidige situatie is terug te leiden tot het feit dat het gros van de Kroaten zelf geen flauw idee heeft wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Ze bekijken toerisme slechts vanuit 1 standpunt……………het eigen standpunt.
Sommigen hebben echt het idee dat je alleen maar een appartement hoeft te bouwen, bed erin en de toeristen staan te trappelen om een exorbitant bedrag te betalen.
Hetzelfde geldt voor de restaurants. Men denkt: ‘hé, ik kan koken, dus laat ik eens een restaurant openen en dan verdien ik in 2 maanden een fortuin tegen zo min mogelijk kosten’.
Wat er werkelijk komt kijken bij het openen van een restaurant, een bar, een hotel……….daar hebben ze geen kaas van gegeten. Ze weten niet hoe ze toeristen in hun tent moeten krijgen, hebben geen idee wat ze de klant aan moeten bieden en dus krijg je gewoon weer een bar of restaurant wat in feite een kopie is van een succesvolle tent ergens anders.
Een eigen idee of concept hebben ze niet, het is gewoon nadoen en dan vreemd staan te kijken dat het niet loopt.
Koppel dit aan de enorme regeldrift en bureaucratie van de overheid en het recept voor een mislukking is kant en klaar.
Je zou dan wel kunnen zeggen: ‘och wat zielig’, maar ik ben van mening dat amateurisme niet verder gestimuleerd hoeft te worden. Wanneer men het toerisme niet serieus neemt………..waarom zouden de toeristen hen dan wel serieus moeten nemen ?
Lever je een slechte prijs / kwaliteit verhouding ? Dan is het heel simpel…………toeristen zullen wegblijven, inkomsten gaan omlaag, er wordt verlies gedraaid en de tent gaat failliet. Misschien komt er daarna iemand die het nog een keer gaat proberen, hopelijk met een beter concept, maar zo niet dan blijft de plek gewoon leeg en wordt uiteindelijk misschien omgebouwd tot winkel, huis, verzin het maar.
Door de crisis, de exorbitante prijsstijgingen, het grotere aanbod, het slechte weer etc moeten de bars, hotels, restaurants, appartementen etc gaan werken voor hun geld. Ze moeten inventief zijn op het gebied van marketing, ze moeten actief klanten gaan zoeken en ze moeten kwaliteit leveren.
Doen ze dat niet dan is het snel afgelopen.
Voor veel Kroaten zal het momenteel een spoed cursus worden en velen zullen zakken als een baksteen voor het examen. Wanneer Kroatië dan ook nog eens in de EU komt dan zal de kust worden overspoeld met buitenlandse ondernemers, die wel weten hoe het moet en de jaloersheid die we dan gaan zien zal immens zijn.
Ik zal er geen medelijden mee hebben.