konobo nono in slano

• Jablan

Het komt meer en meer voor tegenwoordig. Dubbele oorzaak: wanneer je alles apart op de menukaart zet, dan kan de menukaart nog verder beperkt worden (kostenbesparing: minder voorraad) + Belastingverhogingen van eerder dit jaar terwijl de prijzen niet zo snel mee omhoog kunnen.

Een van onze vaste hotels lijdt een marginaal bestaan. De eigenaar heeft verder een transportbedrijf en kan daarvan leven, de bistro/hotel draait ongeveer quitte met 2 kokkinnen in de keuken en verder minimum aan personeel. De ene kokkin houdt zich netjes aan de opdrachten van de baas, wat leidt tot

- alles in de frituur en het frituurvet natuurlijk te lang gebruiken

- pizza's met nepkaas en nepham

- ‘kun je wat anders bestellen, dit duurt te lang om te maken’

Met de andere kokkin kunnen we prima overweg, wat leidt tot

- alles wordt naar onze wens bereid, niet in de frituur.

- pizza's met echte kaas en echte tomaten

- ze is eerlijk over wat er op voorraad is, als er iets niet is, dan komt het de volgende dag.

Gevolg: we kijken 's morgens wie er dienst heeft in de keuken en beslissen dan waar we die avond zullen eten.

De eigenaar denkt dat het vanzelf beter zal gaan; wij weten beter. Het is dat dit hotel voor ons op een handige plek ligt en de kamers in orde zijn …

• Carla

Ik kende hun prijzen ook niet, maar 195 Kuna voor 2 porties cevapcici is onmogelijk en… Internet bood ook hier uitkomst. Heb dus maar meteen de hele prijslijst van Konoba ‘Baletna Skola’, als ‘bewijsstuk’ geplaatst :D. Moet zeggen dat alles bij hun redelijk geprijsd is! Voor 62 Kuna p.p. heb je cevapcici, frieten en een gemengde salade. Hun prijslijst geeft duidelijk aan wat je krijgt voor welk bedrag en dat je de bijgerechten apart bestelt.

Die ‘maaltijden’, die je voorgeschoteld krijgt tijdens zo'n boottocht staan inderdaad niet al te goed bekend. Uitzonderingen daargelaten. Cevapcici kun je overigens het best zelf maken of je moet precies weten waar ze goede cevape verkopen.

• Jo

Ik houd me aanbevolen voor een goed recept voor cevapcici. Dus laat maar horen, Carla!

• aggie

je kunt zakjes kruiden kopen in croatie die zijn lekker hoor

misschien heeft de turktoko het ook wel

die hebben ook de vegetal kruiden

en de lidl en aldi hebben ook in de diepvries

is ook goed te eten hoor

dobar tek

gr aggie

• l

“Nono” is mij niet bekend. Wat betreft Z-Kroatie….. er zijn plaatsen waar je gewoon lekker en voor “normale” prijs kan eten. Voorbeeld is Cavtat waar bijna alle restaurants borden met prijzen buiten hebben staan. Naar mijn weten is Dbk ook O.K.

• Carla

Er bestaan verschillende variaties, afhankelijk van de streek, op dit thema, Jo. Een eenvoudig recept is:

400 gr. rundergehakt

100 gr. varkens- of lamsgehakt

zout

peper

en voor de liefhebber wat fijngehakte knoflook

Alles goed mengen, 't liefst een half uur :D, en vervolgens vingerdikke, zo'n 5 cm lange, rolletjes draaien. Deze zet je vervolgens een aantal uren weg in de koelkast, waarna ze in de koekenpan kunnen of, nog beter, op de grill of barbecue (indien voorhanden: gebruik gedroogde takjes van wijnranken i.p.v. briquetten). Afhankelijk van je voorkeur doe je er dan fijngesneden ui of ajvar bij.

• Norbert HR

Veel van de hotels / restaurants zijn rijp voor een bezoekje door Herman den Blijker of Gordon Ramsey.

De allergrootste oorzaak van de huidige situatie is terug te leiden tot het feit dat het gros van de Kroaten zelf geen flauw idee heeft wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Ze bekijken toerisme slechts vanuit 1 standpunt……………het eigen standpunt.

Sommigen hebben echt het idee dat je alleen maar een appartement hoeft te bouwen, bed erin en de toeristen staan te trappelen om een exorbitant bedrag te betalen.

Hetzelfde geldt voor de restaurants. Men denkt: ‘hé, ik kan koken, dus laat ik eens een restaurant openen en dan verdien ik in 2 maanden een fortuin tegen zo min mogelijk kosten’.

Wat er werkelijk komt kijken bij het openen van een restaurant, een bar, een hotel……….daar hebben ze geen kaas van gegeten. Ze weten niet hoe ze toeristen in hun tent moeten krijgen, hebben geen idee wat ze de klant aan moeten bieden en dus krijg je gewoon weer een bar of restaurant wat in feite een kopie is van een succesvolle tent ergens anders.

Een eigen idee of concept hebben ze niet, het is gewoon nadoen en dan vreemd staan te kijken dat het niet loopt.

Koppel dit aan de enorme regeldrift en bureaucratie van de overheid en het recept voor een mislukking is kant en klaar.

Je zou dan wel kunnen zeggen: ‘och wat zielig’, maar ik ben van mening dat amateurisme niet verder gestimuleerd hoeft te worden. Wanneer men het toerisme niet serieus neemt………..waarom zouden de toeristen hen dan wel serieus moeten nemen ?

Lever je een slechte prijs / kwaliteit verhouding ? Dan is het heel simpel…………toeristen zullen wegblijven, inkomsten gaan omlaag, er wordt verlies gedraaid en de tent gaat failliet. Misschien komt er daarna iemand die het nog een keer gaat proberen, hopelijk met een beter concept, maar zo niet dan blijft de plek gewoon leeg en wordt uiteindelijk misschien omgebouwd tot winkel, huis, verzin het maar.

Door de crisis, de exorbitante prijsstijgingen, het grotere aanbod, het slechte weer etc moeten de bars, hotels, restaurants, appartementen etc gaan werken voor hun geld. Ze moeten inventief zijn op het gebied van marketing, ze moeten actief klanten gaan zoeken en ze moeten kwaliteit leveren.

Doen ze dat niet dan is het snel afgelopen.

Voor veel Kroaten zal het momenteel een spoed cursus worden en velen zullen zakken als een baksteen voor het examen. Wanneer Kroatië dan ook nog eens in de EU komt dan zal de kust worden overspoeld met buitenlandse ondernemers, die wel weten hoe het moet en de jaloersheid die we dan gaan zien zal immens zijn.

Ik zal er geen medelijden mee hebben.

• aggie

nono ken ik alleen van een super goeie pizzaria in porec

• Norbert HR

Klopt, maar dat is een hele andere NoNo, die draaien al jaren zeer goed, hebben bezorgservice en het is er altijd druk.

• Jo

We hebben zakjes kruiden voor cevapcici, hoor! Brengen we elk jaar mee. Ik weet het niet uit het hoofd maar ik denk dat ze van Podravka zijn, de fabrikant van Vegeta. En in Vlaanderen hebben noch Lidl, noch Aldi ze in de diepvries. Lidl vroeger wl maar nu niet meer.