konobo nono in slano

• minites

Ik ben het volledig met Norbert eens, je kan idd nog beter een appartement in Spanje of nog beter Turkije kopen!! In Turkije kan je al een appartement met gemeenschappelijk zwembad voor 23.000 euro kopen, je gelooft het of niet!! In Kroatie kosten ze nieuw vanaf minimaal 80.000 euro!! Ze moeten zich schamen die Kroaten!!

• L

Oplossing is dus gevonden………..er moeten huizen in Turkije of Spanje worden gekocht i.p.v. die in Kroatie!!!???

Hebben jullie die prijzen vergeleken met NL, in A'dam kost een garage al meer dan 80000 €, als je voor hetzelfde bedrag een app. in Kro. kan kopen dan was er voor mij keuze makkelijk. Ik ga voorlopig nog niet een app. in Turkije kopen, voor diegenen die dat gaan doen …. veel succes.

• MarkoMarko

Op de Nederlandse vastgelopen huizenmarkt, waar alles netjes verloopt volgens bepaalde gesubsidieerde concepten, valt niets meer te halen. Dus shame on you, Kroaten, dat jullie niet tegemoet komen aan de hoge rendements investeringsdrang van bepaalde kopers! Dat jullie zomaar een slaatje willen slaan uit mensen die geld willen verdienen met een lucratieve investering. En nu moeten die zelfs helemaal naar Turkije uitwijken, omdat jullie markt niet doet wat de kopers willen! Veel gekker moet het echt niet worden…………….!

• Norbert HR

@ L + Marko Marko

Ik merk dat jullie beiden niet veel van de huizenmarkt begrijpen.

Een huis of appartement koop je om verschillende redenen.

De belangrijkste reden is natuurlijk omdat je een huis nodig hebt om in te wonen, maar dat is bij een vakantiehuis natuurlijk niet het geval.

Dan kun je natuurlijk een vakantiehuis kopen alleen voor jezelf, gewoon de rest van het jaar leeg laten staan, niet naar omkijken en dan heb je altijd iets waar je naartoe kunt gaan. Kun je doen wanneer je bulkt van het geld, maar zelfs die eigenaren houden niet van kapitaal vernietiging oftewel ook zij wensen bij verkoop wel een rendement te hebben.

En dan heb je nog de panden welke worden gekocht, puur als investering. Dat kan dan zijn rendement door huuropbrengst of door snel te verkopen.

Rendement door snel verkopen kun je in Kroatië wel vergeten, want daar mag je dan vrolijk een flinke puist belasting over betalen. De bestaande regelgeving verbiedt dit soort speculatie.

Dan blijft nog over rendement d.m.v. verhuur (en wat eigen gebruik) van het pand, maar dat kost tegenwoordig ook een flinke zak met geld, dus is ook steeds minder aantrekkelijk).

Uiteindelijk komt het dus altijd neer op rendement.

Wanneer je je geld een beetje netjes weet te beleggen dan moet een rendement van 5 % mogelijk zijn. Dat houdt in dat je dus op een investering van 100,000 euro ieder jaar 5,000 euro rendement maakt.

Dan wordt natuurlijk de grote vraag waarom je hier in Kroatië een huis zou moeten kopen wat geen rendement oplevert of zelfs verlies draait ? Voor 5000 euro kun je normaal gesproken een leuke villa huren, dus daarvoor hoef je niet het hele pand te kopen. Kortom, een huizenmarkt welke geen rendement oplevert voor de huiseigenaren is geen huizenmarkt, dat is gewoon een hele slechte investering.

Dan kun je als Kroaat wel alles willen bouwen, maar wanneer je de koper geen kans geeft om rendement te maken dan zul je geen koper vinden, blijf je met je huis zitten en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling of wel soms ?

Om het heel simpel te stellen, de Kroaten hebben alleen zichzelf ermee wanneer ze een slechte investering proberen aan te bieden aan buitenlanders. Het is dus in het belang van de Kroaten zelf om ook wat voor de koper over te laten, maar dat is in dit land een heel lastig concept.

En even ten overvloede……………….dat huizen in Amsterdam, New York, London etc 10,000 euro per vierkante meter kosten wil niet zeggen dat een huis in Kroatië hetzelfde op moet brengen. Ik hoop dat jullie dit zelf ook begrijpen of wil je nu echt gaan vertellen dat Porec, Novigrad etc vergelijkbaar zijn met voornoemde steden ?

Als dat zo is dan is iedere uitleg verder overbodig.

• MarkoMarko

Het lijkt er eerder op dat jij niet leest wat ik schrijf dan dat ik niet veel zou begrijpen van jouw huizenmarkt.

Hoe dan ook, het gaat er om hoe een markt IS, hoe achterlijk en onvolwassen dan ook, en dus niet hoe die ZOU moeten zijn, volgens algemeen geldende concepten en spelregels of jouw stramien. Als een investeerder die basisregel niet onderschrijft dan heeft hij op die markt niets te zoeken. Dan kan hij zijn heil beter elders zoeken (en hiermee zeg ik niets anders dan jij) i.p.v. zich met zijn niet te verwezenlijken rendement te verschuilen achter zogenoemd beschamend en dom gedrag van de ander.

• Norbert HR

@ Marko,

Je kunt het beter omdraaien. De markt heeft investeerders nodig, een markt heeft altijd klanten nodig, want zonder klanten is er geen markt.

Wanneer de markt zich zo gedraagt dat de produkten te duur zijn dan is dat niet de fout van de klant, dan is dat de fout van de producent.

Hier ligt de huizenmarkt op zijn gat door zowel de crisis, de regelgeving als de opstelling van de verkopers. Kennelijk vinden de kopers het aanbod te duur en weigeren of kunnen die prijs niet betalen.

Hoe dan ook, in beide gevallen is het de fout van de producent. In het ene geval is kennelijk de prijs / kwaliteit verhouding niet zoals die wezen moet en in het andere geval is het dus een kwestie van timing. Maar in beide gevallen is het niet de schuld van de consument.

• rita

Zo, blijkbaar heeft mijn vraag naar Konoba Nono heel wat teweeg gebracht.

De corruptie wint blijkbaar nog altijd in Kroatie, ook ik heb deze zomer verhalen gehoord waar ik als Belgische niet echt bij kan.

gelukkig kan ik goed relativeren en ben ik nogal nuchter ingesteld.

Maar voor wie wil kopen of bouwen in Kroatie, wees gewaarschuwd. Er is nl sprake van belasting op eigendom en vermits ze toch geld nodig hebben, vrees ik dat die er zal komen.

Zelf heeft mijn man 3 jaar geleden een voorschot gekregen voor de verkoop van zijn grond. Ondertussen moet echter het urbanistisch plan goedgekeurd worden (vriendjespolitiek) en is de rest nog lopende.

volgens mijn nuchtere Belgische mening gaat het hier echter gewoon om het witwassen van maffiageld, ik denk dat in Belgie geen kat mij gelooft als ik mijn verhaal vertel.

ik ben tot het wijze besluit gekomen om nog wat te werken in Belgie en in Kroatie mijn verblijf gewoon te huren en te betalen, lijkt me het goedkoopste en de rest zien we wel.

Maar ging de discussie niet over een restaurant in Slano?

iK VIND het wel handig dat jullie toch veel weten over de corruptie, zo kan ik af en toe eens iets vragen als ik nog info nodig heb.

bedankt

• minites

Het is erg genoeg maar waarr maar corruptie voert daar helaas echt de boventoon. Wij zaten dit jaar in het ( armoedige) Kastela Sucurac, en hoorden gewoon van iemand dat ze geld hadden gehad voor een nieuwe haven aan te lagen aan de Kastela, de haven kwam wel maar de rest van het geld hadden de inwoners zelf in eigen zak gestoken om daar zelf vette boten mee te kopen!! Echt jammer dat het er zo erg aan toe gaat daar, mijn familie komt uit Split en daar namen we altijd kleding en voedingsmiddelen voor mee uit Holland maar werden met de nek aangekeken. Ze denken gewoon geld te krijgen want wij zijn miljonairs zeggen ze maar dat is niet zo , ze vergeten dat ook wij niet elk jaar daarnaartoe kunnen gaan en eerst keihard moeten werken om uberhaupt op vakantie te kunnen!!

• MarkoMarko

De schuldvraag wil ik in het midden laten. Dat een markt investeerders nodig heeft is zondermeer waar evenals dat kopers op de huizenmarkt momenteel het aanbod te duur vinden of weigeren de gevraagde prijs te betalen. De verkopende partijen daarentegen zijn blijkbaar (nog??) niet bereid de prijs te verlagen. Mogelijk omdat dat (nog??) niet in hun plaatje past (al dan niet ergens op gebaseerd), mogelijk omdat de noodzaak van prijsverlaging nog tussen de oren moet groeien, mogelijk omdat ze gewoon wachten op betere tijden en kunnen wachten met het nemen van de winst. Net zoals de investeerders hun marktspelletje willen spelen, zo geldt dat net zo goed voor de andere kant, laat staan de investeerders die aan beide zijden opereren. Dat daar (voor beide partijen overigens) risico's aan zitten moge duidelijk zijn, doemscenario's voor de markt, met alle gevolgen van dien, zijn gemakkelijk te bedenken en momenteel ligt zo ongeveer overal de vastgoedsector volledig op zijn gat (niet alleen in Kroatië). Ik wil het hier op geen enkele wijze opnemen voor de verkopende partijen, maar evenmin voor de jammerende investeerders. Om in dit geval de schuld zondermeer bij de verkopers te leggen, omdat het spelletje niet loopt zoals de investeerder momenteel zou willen zien, gaat me dan ook te ver. Nog veel meer om te spreken van beschamend gedrag, de uitspraak van Minites, waar ik in eerste instantie op heb gereageerd.

• L

Norbert,

jou laatste opmerking is terecht maar…………..

we hebben het dan ook over app.'s die in grote/bekende steden 5 of 10 X meer kosten dan die in Kro., hoe groot zou het verschil volgens jou moeten zijn ???

20 X, 30 X of……

Mijn kennis over huizenmarkt is inderdaad niet al te groot, ik heb een huis in Kro.; daardoor denk ik dat 80000 € niet te veel is, het moet natuurlijk een kwalitatief goede app. zijn.

Dat je in regio Dbk circa ( vanaf ) 1500/2000 € per m2 betaalt is volgens mij O.K.

Uiteraard, iedereen moet ( als hij/zij dat wil ) een huis kopen in een land die hem/haar het meest aanspreekt !!!