Het word elk jaar erger !!??

  • MariaR

    Het lijkt wel of het elk jaar erger wordt met het humeur van de Kroaten.

    Natuurlijk zijn er ook vriendelijke Kroaten hoor, ik wil ze niet allemaal over een kam scheren.

    Maar . . .

    Dit jaar weer een paar prachtige voorbeelden gehad van hoe het vooral niet moet.

    Op het Solaris resort in Sibenik was het personeel uitermate vriendelijk, maar owee als je buiten het resort kwam.

    Chagerijnig en onbeschoft ten top !!

    Wij komen nu al 14 jaar in Kroatie en in het begin dachten we dat de mentaliteit anders was vanwege het vroegere communisme.

    Maar de jongere garde is echt veeeeel erger. Die maken volgens mij een sport van toeristje pesten en vergeten voor het gemak even dat wij daar wel ons geld laten, waar zij dan weer van eten zeg ik maar.

    Het is ons wel duidelijk geworden dat er daar iets goed fout zit met die lui.

    Voor ons volgens jaar maar eens even geen Kroatie, we hebben even geen zin meer in chagerijnige smoelwerken tijdens onze zonnige vakantie.

  • Miep7

    Vreemd, nog nooit ervaren na 10 jaar al in kroatie komend.. Maar goed, misschien is onze instelling ook opener, ik weet het niet. Iedereen zijn mening zal ik maar zeggen.

  • minites

    Jammer, zeg!!! Wij hadden dat idd verleden jaar ook maar dan in Baska!! Echt vervelend, ik begrijp u volkomen!!

    M.v.g.

    Minites

  • Robert

    Er is pas geleden een onderzoek naar gedaan in Kroatie met behulp van mystery shopping. Daar kwam uit dat zo'n 10 procent van het personeel dat op toeristen is gericht niet bepaald gastvrij is.

    Rotte appels zitten er dus wel bij, maar 90 procent is blijkbaar wel in orde.

  • JaPa :o)

    Robert,

    In Krk-stad heb ik dat gelukkig ook nog nooit ervaren!

    JaPa.

  • lipik

    Ik kan me voorstellen dat er grote verschillen zijn tussen bv een groot resort in Istrie en een klein dorpje langsheen de kust in Kvarner of Dalmatië. In de bergen in Gorski Kotar bv kan ik niet klagen, integendeel. Iedereen is er vriendelijk én behulpzaam. Maar dat er hier en daar wel bullebakken rondlopen zal we waar zijn. Alleen mag je niet veralgemenen. 't is niet omdat het personeel op één bepaalde camping niet vriendelijk is dat het overal zo zou zijn. Veelal zal je zien dat ofwel de meerderheid ofwel niemand onvriendelijk is in een bedrijf (waar ook in Europa). Meestal heeft dat te maken met de algemene sfeer in een bedrijf. Als een baas optreedt tegen onvriendelijk gedrag en zelf ook vriendelijk is tegen klanten en personeel zal dat de ganse bedrijfssfeer bepalen. (als je bedrijf natuurlijk van de staat is …. )

    Hans

  • lavanda

    Vorig jaar hebben we een echt staaltje “verkeerd gedrag” meegemaakt. We werden 100% zeker opgelicht voor 100 kuna. Ik betaalde een fles drank van 90 kuna met een briefje van 200 kuna, kreeg echter slechts 10 terug.

    Ipv excuses, werden we chagrijnig aangekeken, werd met veel bombarie de chef gehaald, de kas globaal geteld…………en naar ons geld konden we fluiten…..Waarbij de hele houding van het personeel zo ontzettend negatief was, dat we die supermarkt nooit maar dan ook nooit meer in gaan…..

    Dit jaar het tegenovergestelde in een restaurant in Trogir. We komen er al een aantal jaren, een paar keer per week eten(als we er in de buurt zijn…..maar dat je dan als “oude vrienden”onthaalt word met zoenen etc., elke avond gratis dessert en als klap op de vuurpijl een geweldig diner op de laatste vakantieavond, is toch wel weer de andere kant van het verhaal…..

    Overal zijn rotte appels, maar ook goede, ook hier in Nl.

    Over het algemeen vind ik het nog erg meevallen…..kleine uitzondering voor het supermarktpersoneel, want dat vind ik in de meeste gevallen niet het gezelligste soort…..

  • MariaR

    Zoals gezegd was het personeel op het resort idd erg vriendelijk en behulpzaam.

    Niets dan lof voor de mensen in de restaurants ed. op Solaris (Sibenik)

    Het gedrag van personeel in de supermarkten is diep bedroefend. Zowel in Istrie alsook in Dalmatie.

    Een enkeling daargelaten, aan die 90 % zijn wij in al die jaren nog nooit gekomen.

    Mensen in de rij duwen je bijna omver om voor te kruipen.

    Maar goed, we smilen maar een keer om toch een goed voorbeeld te geven en vooruit maar weer.

    Maar ondertussen jeuken je handen om daar een keer iemand flink bij zijn/haar strot te grijpen.

    En daar zit je tijdens je vakantie absoluut niet op te wachten.

    Ik heb ook het idee dat ze onderling elkaar het licht in de ogen niet gunnen, ze kijken de hele dag chagerijnig en zijn blijkbaar ontevreden met het leven dat ze leiden.

    Toch gaat ons dit nu steeds meer irriteren.

    Wat een verademing als je dan op de terugreis in Oostenrijk overal met een lach begroet wordt.

  • rita

    Vergeet niet dat de oude generatie nog onder het “communistisch” systeem gewerkt heeft. Was je beleefd of niet, niemand kon je ontslagen.

    En oorlog of niet, je kan de mentaliteit van een generatie niet veranderen door een naamsverandering van een land.

    Ik kom al van in 1984 in Kroatie, en zie elk jaar hoe er met de toeristen in de hotels omgegaan wordt. Sommigen zijn vriendelijk, anderen niet.

    Moest het mijn hotel zijn, ik zou wel weten wat de gevolgen waren maar de meeste hotels zijn nog steeds in handen van de overheid en er gebeurt niets.

    De nieuwe generatie is een ramp, ze willen niet werken voor 4-5000 kuna, hangen liever wat rond en laten het werk dan maar aan de mensen van het binnenland over of aan de Bosniers. Ik vrees dat het slecht gaat aflopen met die generatie. ook fout van de ouders natuurlijk, maar die zijn teveel met zichzelf bezig.

    ik zie het elk jaar erger en erger worden en vrees dat het land meer en meer de dieperik ingaat.

    zelf mag ik niet klagen, maar ik ben niet echt een toerist, ik verblijf particulier maar vind het triest dat er zo'n mentaliteit heerst

  • Ernesto

    Na vele jaren Kroatie is het voor ons ook afgelopen.Het volk ziet de toeristen weer in grote getallen komen en de buit is dus binnen.Kroatie is de laaste jaren erg veranderd de prijzen de kwaliteit en zeker het humeur. Wij hebben dit ook weer ervaren dit jaar. en nu weet ik dat er mensen gaan reageren dat het niet zo is maar wij spreken de taal komen hier al heel lang dus weten wij echt wel waar we over praten. Oook wij waren ooit verliefd op Kroatie konden niets verkeerds horen maar mensen ogen uw ogen het is toch niet meer het zelfde. Oook geef ik de toeristen zelf hier enigzins de schuld van er heerdt nu een hoog Lorett de mar sfeertje in Kroatie heel jammer! En inderdaad in Oostenrijk zijn ze vele malen vriendelijker veel dichterbij ook dus Kroatie niet meer voor ons snik,snik het is mooi geweest.