Kroatie in EU per 1/7/2013

• Carla

:D Sta je ook eens op de eerste plek, maar je hebt helemaal gelijk, Robert! Ben er trouwens vandoor. Eens kijken of ik op Riva nog een paar van die raddraaiers van afgelopen zaterdag de nek om kan draaien. Jammergenoeg was het gros van die wapperende, rechterhandjes echter nog minderjarig en mag hetgeen wat ik het liefst zou doen dus ook weer niet.

• Robert

Je kan de burgemeester ook uitkiezen hoor. Ik had niet de indruk dat die blij was met de parade….

Inmiddels is er ook vanuit Kroatie flinke kritiek op deze man, die min of meer de organisatie van de parade de schuld geeft en beweert dat men de wens van het volk maar moet respecteren.

De Nederlandse ambassadeur, die in Split aanwezig was, is hoofditem in het nieuws vandaag. Ze uit haar afschuw over het gebeuren en stelt extra toezicht voor voor Kroatie, ondanks het afspreken van de datum tot toetreding tot de EU.

Zo, nu zijn we toch weer bij het oorspronkelijke onderwerp.

• Carla

Deze burgemeester is van mening “dat het zelfs beter verlopen is dan verwacht”. 't Is jammer dat je niet in Split woonachtig bent, want dan zou je weten wat de doorsnee mening over deze burgemeester is. Enfin, de YouTube-filmpjes over deze man zeggen meer dan voldoende.

Zover mij bekend, was Stella Ronner-Grubačić niet persoonlijk aanwezig. Wel GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen. Zij stond zo'n beetje recht tegenover mij toen het schaamteloze gebeuren op Riva begon.

Wat betreft die monitoring; deze is hard nodig en zelfs noodzakelijk. Dit laatste heeft ook onze vriendenkring vanavond beaamd. Hun kijk op, en mening over, de gebeurtenissen van afgelopen zaterdag, en het feit dat hun kinderen afgelopen zaterdag ‘kokend’ thuiskwamen, vormen overigens de factor dat ik nog steeds hoop koester voor deze stad.

• Jo

Staven met bronnen,Robert. Liefst in 't Nederlands, bespaart mij zoekwerk :)-D

• Carla

Hier kun je de reactie van de Nederlandse ambassadeur lezen, Jo. In het artikel staat ook vermeld dat ze zich afgelopen zaterdag in Karlovac bevond, dus ze was inderdaad niet persoonlijk aanwezig tijdens de Gay Pride.

link artikel:

http://www.vecernji.hr/vijesti/nizozemska-veleposlanica-split-je-potvrda-da-vam-treba-monitoring-clanak-299811

• Robert

Ik denk dat de berichtgeving wat rommelig was zaterdag in de kranten, want ik las in de Jutarnji op het Internet dat ze er persoonlijk aanwezig was. Ook sprak men van 300 arrestaties, wat later weer drastisch omlaag gebracht werd (ik kan de berichten niet meer vinden, want de site van Jutarnji doet het niet goed meer sinds dit weekend). Ze zullen haar wel hebben verward met die andere Nederlandse mevrouw.

Maar een ritje van Karlovac naar Split duurt maar een paar uur dus je weet maar nooit ;)

En ik verwacht natuurlijk een persoonlijk ondertekende verklaring van de ambassadeur dat ze niet aanwezig was, geverifieerd door de notaris, anders ben ik niet overtuigd ;)

• Carla

::o 't Is hopelijk toch niet besmettelijk hè?!? ;)

Klopt, de berichtgevingen in de media zijn, zoals gewoonlijk, niet allemaal correct. Zo werd en wordt bijv. ook vermeld dat het om 10.000 tegenstanders van de Gay Pride zou gaan, hetgeen niet juist is. Verspreid langs de route hadden zich groepjes hooligans geïnstalleerd, maar het was absoluut niet zo dat alle aanwezigen ‘anti’ waren.

Behalve dat de M.E., in vol ornaat, overvloedig aanwezig was (alle aanwezig zijn overigens door de politie, meerdere keren, op video gezet) waren er ook veel agenten in civiel aanwezig. Ik stond één van die snotapen te observeren die een (héél bekend) supporterssjaaltje voor z'n gezicht bond en vervolgens z'n capuchon opzette. Voor ik het besefte werd hij door drie agenten in burger, met boeien in de achterzak, tegen de grond gewerkt en afgevoerd. Het was echter dweilen met de kraan open. Ze stonden teveel verspreid.

• Robert

Zo, dat is wel erg streng. Mag je al niet meer je favoriete voetbalclub aanmoedigen dan? En een capuchon opzetten tegen de zon?

Was een lekker sfeertje daar zo te horen…..

• rita

Beste Bram,

Blijkbaar ben je een echter “Kroatiekenner”. Ik wens je heel veel succes met de toetreding van Kroatie bij de EU en als het dan al zou lukken, wil ik graag je reactie vernemen als je enkele jaren later de mededeling hoort dat de EU en het IMF 80 miljard EUR toestoppen aan Zagreb. Eens zien of je dan nog blij bent als Nederlandse belastingbetaler.

Ik ben het volledig met Norbert eens en vrees het ergste.

Ik betaal jaarlijks 13.000 EUR bedrijfsvoorheffing (dit is belasting) op mijn loon, vakantiegeld en eindejaarspremie.

ik heb er niets op tegen dat ik dat bedrag betaal, ik krijg er veel voor terug maar heb er stilaan genoeg van om andere landen te moeten helpen.

ik stel voor dat je tijdens je vakantie eens met de bevolking praat, zowel oud als jong, en niet de mensen constant “afbreekt” die er gewerkt en gewoond hebben, die weten echt wel waarover ze praten.

sinds jij op dit prikbord komt, heb je alleen maar commentaar op mensen die het kunnen weten. Weet je wat, ga solliciteren in Kroatie, ze kunnen je als uithangbord gebruiken.

wees eens realistisch en leer naar de mensen ginder luisteren.

er is sprake van “belasting op bezit” wat bij ons normaal is. De kroaten weten niet hoe ze dat nog moeten betalen. Wat bij ons reeds generaties ingeburgerd is, zien zij nu met lede ogen aankomen.

en leg eens aan een kroaat uit welke vaste kosten jij maandelijks hebt, dan zal je hun reactie wel zien.

leg ze maar eens uit welke verzekeringen jij allemaal moet betalen, verzekeringen die zij zelfs nog niet kennen.

zij zijn corruptie inderdaad gewend, maar zoals een kroaat mij enkele jaren geleden zei “ het wordt hier nog erger dan zuid-amerika”.

eindelijk hebben ze ingezien dat ze door hun eigen volk “geneukt” worden. waar vroeger al hun geld naar belgrado ging, gaat het nu naar zagreb.

en wees maar zeker dat hun eigen politiekers vervloeken, je moet gewoon eens praten met de mensen en er naar luisteren.

en als je het land niet kent, moei je er dan gewoon niet mee. je breekt iedereen af, mensen die het kunnen weten. en neen, ik ken norbert niet persoonlijk maar weet dat hij gelijk heeft.

en dat weet mijn kroatische man ook, die is lang genoeg hier om te weten hoe het hier is en hoe het er daar aan toe gaat.

ik hoop je binnen enkele jaren te horen als je voor kroatie mag gaan betalen.

want nu hun eigen volk uitgemolken is, zijn wij aan de beurt

• Carla

Ja… om uit je vel te springen en over je nek te gaan :(