Zal ik het dan maar even in perspectief plaatsen ?
HIer op Curacao zit je voor 45 euro per dag in een apt met zwembad. Paar maanden terug was ik even op Aruba, voor 50 euro zat ik aan zee, in een hotel, woonkamer, slaapkamer, plus terras. En om aan te geven dat het geen uitzondering was. De maand daarvoor was ik op Bonaire, 100 meter van zee, 40 euro per nacht.
Kan aan mij liggen, maar dat zijn volgens mij gewoon normale prijzen. Ik weet dat 40 ‘niet veel’ klinkt en daar ligt ook meteen het probleem. Sinds de invoering van de euro ‘klonk’ het allemaal spotgoedkoop. Wat 30 DM was kostte ineens nog maar 15 euro. Wat 100 DM was werd ineens ‘slechts’ 50 en toen vonden veel Kroaten plotseling dat ze te weinig kregen voor hun appartementen. In Kuna was het nog steeds hetzelfde bedrag, maar in euro leek het allemaal niets nada noppes. En zo kregen we ieder jaar prijsverhogingen van 15 tot 20 % voor de kiezen. Nergens op gebaseerd, geen economische onderbouwing………….nee, gewoon omdat ze dat wilde hebben.
Toen bedacht een lolbroek dat er satelliet televisie, een luxe keuken, flat screen televisies en meer van dat soort overbodige luxe in de kamers moest. Uiteraard moest daar ook weer fors voor worden betaald, doch niemand die de toerist vroeg of het wel noodzakelijk was. Iemand had bedacht dat het leuk was en ineens werd het de standaard.
Ik geef je op een briefje dat de gemiddelde toerist die televisie, die satelliet, al die andere luxe niet zou missen als het er niet zou zijn. Een kamer op vakantie is gewoon een plek waar je slaapt, meer is het niet. Zitten doe je buiten op het terras, eten ook, dus ik zou zeggen ‘hou op met al die onzinnige luxe waar niemand om heeft gevraagd’.
Al jaren vraag ik me af wanneer iemand in het gat in de markt duikt van no frills vakanties oftewel een soort formule 1 of ETAP hotels in Kroatie. Alleen de basics zijn aanwezig, de rest kun je apart voor bijbetalen als je dat zou willen.
Op die manier zou Kroatië zich weer een beetje in de markt kunnen prijzen, want voorlopig hebben ze de klassieke fout gemaakt die Spanje, Frankrijk, Oostenrijk en Italië langgeleden ook hebben gemaakt. Het heeft sommige landen bijna 10 jaar gekost om te herstellen van de implosie van het toerisme. Vrees dat Kroatië nog veel langer nodig zal hebben.