Geschrokken prijzen hotels!!!

• Norbert HR

Zal ik het dan maar even in perspectief plaatsen ?

HIer op Curacao zit je voor 45 euro per dag in een apt met zwembad. Paar maanden terug was ik even op Aruba, voor 50 euro zat ik aan zee, in een hotel, woonkamer, slaapkamer, plus terras. En om aan te geven dat het geen uitzondering was. De maand daarvoor was ik op Bonaire, 100 meter van zee, 40 euro per nacht.

Kan aan mij liggen, maar dat zijn volgens mij gewoon normale prijzen. Ik weet dat 40 ‘niet veel’ klinkt en daar ligt ook meteen het probleem. Sinds de invoering van de euro ‘klonk’ het allemaal spotgoedkoop. Wat 30 DM was kostte ineens nog maar 15 euro. Wat 100 DM was werd ineens ‘slechts’ 50 en toen vonden veel Kroaten plotseling dat ze te weinig kregen voor hun appartementen. In Kuna was het nog steeds hetzelfde bedrag, maar in euro leek het allemaal niets nada noppes. En zo kregen we ieder jaar prijsverhogingen van 15 tot 20 % voor de kiezen. Nergens op gebaseerd, geen economische onderbouwing………….nee, gewoon omdat ze dat wilde hebben.

Toen bedacht een lolbroek dat er satelliet televisie, een luxe keuken, flat screen televisies en meer van dat soort overbodige luxe in de kamers moest. Uiteraard moest daar ook weer fors voor worden betaald, doch niemand die de toerist vroeg of het wel noodzakelijk was. Iemand had bedacht dat het leuk was en ineens werd het de standaard.

Ik geef je op een briefje dat de gemiddelde toerist die televisie, die satelliet, al die andere luxe niet zou missen als het er niet zou zijn. Een kamer op vakantie is gewoon een plek waar je slaapt, meer is het niet. Zitten doe je buiten op het terras, eten ook, dus ik zou zeggen ‘hou op met al die onzinnige luxe waar niemand om heeft gevraagd’.

Al jaren vraag ik me af wanneer iemand in het gat in de markt duikt van no frills vakanties oftewel een soort formule 1 of ETAP hotels in Kroatie. Alleen de basics zijn aanwezig, de rest kun je apart voor bijbetalen als je dat zou willen.

Op die manier zou Kroatië zich weer een beetje in de markt kunnen prijzen, want voorlopig hebben ze de klassieke fout gemaakt die Spanje, Frankrijk, Oostenrijk en Italië langgeleden ook hebben gemaakt. Het heeft sommige landen bijna 10 jaar gekost om te herstellen van de implosie van het toerisme. Vrees dat Kroatië nog veel langer nodig zal hebben.

• L

In Cavtat en Dbk is het in de zomer bijna onmogelijk om een hotelkamer te vinden, dit ondanks zo “enorm” hoge prijzen. Dit geldt ook voor app's. Dat weet ik ( gedeeltelijk ) uit “verhalen” van diegenen die het zouden moeten weten!!!??? Of jullie het kennen weet ik niet maar in Dbk zijn er o.a. hotels Ivka en Adria. Dit zijn zgn city hotels en 1 van de 3 eigenaren is mijn goede kennie/vriend. Zij moesten deze zomer regelmatig gasten wegsturen omdat ze vol zaten. Van 06/2011 - 09/2011 zaten zij voor 97% vol. Hoe kan dat? Hotels zijn vol ( jun-sept ), er wordt gesproken over zeer hoge prijzen. Waarom gaan dan die mensen naar bv Cavtat en Dbk? Als je iets heer erg duur vind dan “koop” je het niet, toch? Andere streken van Kro ken ik niet goed genoeg dus kan ik ook niets over zeggen!

• Papa Leone

Wat is dit nu weer voor een uitleg? In Bonaire kost een hotel zoveel en dat is een corecte prijs. Komaan dat is appels en citroenen vergelijken. Maar wacht even, ik heb geboekt in Albanie voor volgend jaar en betaal 25 € voor halfpension en dat is in Europa he. Hoe kan je nu spreken van corecte prijzen tussen verschillende continenten? En wat meer is, er zijn in Kroatie genoeg goede hotels aan een mindere prijsklasse. Het is maar hoeveel je wil of kan betalen voor iets. Het is al te gemakkelijk om altijd iets af te breken of te vergelijkingen te maken. Ook in Kroatie heb je goedkope en duurdere appartementen en dat is overal zo. Bovendien is alles in Europa duurder aan het worden en daar moeten wij ons bij neerleggen of anders thuisblijven.

• Aart

Wij gaan september 2012 naar Hotel Meteor in Makarska, we betalen 770 euro voor 8 dagen half pension.

Vorig jaar waren wij in Baska op het eilland KRK, daar moesten wij 900 euro betalen voor 8 dagen in een stacaravan (nu weet ik waarom sommige dit een gouden eiland noemen) en moesten toen zelf eten koken of uit eten gaan.

• Norbert HR

Papa Leone,

Dit is wel degelijk een juiste vergelijking om aan te geven hoever de gekte is doorgeslagen in Kroatië. Kroatië is inmiddels bijna het duurste land in Europa geworden vwb vakanties en dan doe je toch iets goed fout als je het mij vraagt. Wanneer het land nu echt veel meer te bieden had dan was het wellicht nog te rechtvaardigen, doch er is in Kroatië nagenoeg niets veranderd……….alleen de prijzen.

Economisch gezien is er dus geen reden waarom de prijzen de afgelopen sky high zijn gegaan en het verhaal dat alles in Europa duurder is geworden gaat ook niet op. Pak de inflatie lijsten van de afgelopen jaren er maar bij en kijk dan even naar de prijsstijgingen van de accomodaties in Kroatië. Inflatie is gemiddels 2 - 3 % op jaarbasis en over 10 jaar praat je dan over iets van 35 %. De hotelprijzen zijn echter met 300 - 500 % gestegen.

Oorzaak is dat er geen enkel beleid achter de prijsontwikkeling zit. Hotel eigenaren wensen investeringen in 3 jaar afbetaald te hebben, terwijl daar doorgaans 10 jaar voor staat. Daarnaast gaat het echt zo dat men een balletje opgooit over de te behalen winst en vervolgens pakt men de bezettingsgraad van het voorgaande jaar.

Eh voila, zie daar de basisprijs, welke dan wordt verhoogd met de investeringen.

Het slaat werkelijk nergens op en op de lange termijn leidt het alleen tot een groot fiasco. Spanje heeft dezelfde fout gemaakt en er voor mogen betalen. Frankrijk idem dito en Oostenrijk gelijk eender.

Je zou toch zeggen dat je dan als overheid gewaarschuwd bent, maar niets daarvan, gewoon lekker aanklooien en spelen met de inkomens van zeer veel werknemers. Want wat gaat die overheid doen wanneer de toeristen massaal wegblijven ? UItkeringen betalen ? Waarvan ? Het land is zo failliet als het maar zijn kan, geen nieuwe inkomsten en geen economische groei.

Daarom is een vergelijk met bv Bonaire of Aruba wel degelijk een realistische verglijking, want als ik die vergelijking kan maken dan maken meer toeristen die vergelijking. Ook zij kijken waar ze naartoe kunnen voor het beschikbare budget. Wanneer je dan i.p.v. naar Kroatië voor minder geld naar de zon in het Caribisch gebied kan dan is de keuze niet zo moeilijk meer.

Spanje is de laatste jaren fors goedkoper geworden, dus ook dat land is inmiddels een betere optie dan Kroatië.

• Papa Leone

Komaan mensen vergeet Europa! Het gras is nu toch groener aan de andere kant van de wereld! Joepie eindelijk kunnen we naar het paradijs. Bedankt Norbert HR.

• L

Zojuist gekeken op booking.com, hotel Alga Tucepi - voor de periode van b.v. 27/07 - 10/08 2012 ( zomer dus ) een 2 persoonskamer vanaf 1750 €. Zo “ERG DUUR” is het ook niet!!!

• JaPa :o)

L.

Ik denk ook dat Norbert een beetje overdrijft, maar dat is ook niet zo erg, dan worden we weer eens wakker geschud!

Jij hebt een voorbeeld gegeven van hotel Alga Tucepi - voor de periode van b.v. 27/07 - 10/08 2012 ( hoogseizoen dus )

een 2 persoonskamer vanaf € 1750,– en zegt dat het niet “ERG DUUR” is!!!

Ik vind dat zeker niet goedkoop, en waarom vind ik dat, omdat ik je in die zelfde periode (14 nachten in het hoogseizoen) in Krk-stad op het eiland Krk een appartement voor 2 personen kan aanbieden voor € 990,– incl. ontbijt, airco, eco en meldingskosten. Dus, het valt nog wel mee! En Krk-stad is best een leuke stad om je vakantie door te brengen, het heeft een leuke boulevard aan de haven met restaurants en barretjes waar je lekker kunt eten en drinken, en er wordt nog heel wat georganiseerd waar je dan ook van kunt genieten.

Allen een fijne vakantie in Kroatië toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Norbert HR

@ Papa Leone,

Je kunt er de draak mee steken, maar je mist het belangrijkste punt.

Het gaat er niet om dat nu net Bonaire, Curacao of Aruba goedkoper is. Ik had net zo goed Spanje of Italië kunnen gebruiken als voorbeeld en enige tijd geleden heb ik dat al een keer gedaan. Met name eten/drinken/uitgaan is spotgoedkoop in Spanje op dit moment en de prijzen van accomodatie kelderen zo ongeveer per week. Nog immer zorgt dat niet voor volle hotels, dus de prijzen zullen nog wel verder dalen.

En dat is het punt waar het eigenlijk om gaat. Wanneer Kroatië door blijft gaan met geen rekening houden wat er in de rest van Europa of de wereld gebeurt dan vindt het zichzelf op een goede dag terug met half lege hotels, met lege restaurants en als gevolg daarvan een hoge werkloosheid, de bevolking zonder geld om de winter door te komen oftewel een zeer diepe crisis. Doorgaans duurt het een jaar of 10 eerdat een land de klap van ‘wegblijvende toeristen’ te boven komt en aangezien ik Kroatië wel een beetje ken durf ik de stelling wel aan dat het land (en de bevolking) die 10 jaar niet zullen overleven.

Dan komt Kroatië binnen de EU en loopt het land direct leeg. De jeugd zal massaal uitwijken naar het buitenland (zoals destijds ook al op veel eilanden is gebeurd) en wat achterblijft zal in armoede leven.

Was Joegoslavië dan zo perfect ?

Niet echt, maar op het gebied van toerisme deden ze een heleboel goede dingen. Lage prijzen en gaan voor massa toerisme was een zeer goede keuze. De markt van massa toerisme is vele malen groter dan de niche markt van ‘de rijke toerist’ en rijk moet je zo langzamerhand wel zijn wanneer je op vakantie wilt in Kroatië.

• L

JaPa,

je hebt gelijk, er is dus voor iedereen wat; Krk, Tucepi, Dubrovnik…..verblijf a b.v. 300 € pw, 500 € pw, 800 € pw, 1000 € pw…..

Krk is ( ook volgens mijn neef die daar een stukje grond bezit ) een hele leuke eiland maar voor mij zijn Cavtat & Dubrovnik 2/3 X pj “the place to be”. Nog effe dit, je begint je inbreng met o.a….“een beetje”, wat mij betreft kan je het gerust weg laten.

Een fijne dag verder!