verschillende vraagjes aan kroatiekenners

• lisette

Hallo,

Wij gaan voor het eerst naar kroatie, na jaren lang frankrijk.

Nu heb ik een zeer moeilijk etende tweeling die pas net beginnen verschillende dingen te eten.

nu vroeg ik me af is er pindakaas/hagelslag en yoghurtdrank te verkrijgen in Kroatie (of iets vergelijkbaars)

en is er “gewoon” brood of iets aparts.

we willen a.s donderdag vertrekken, rond 20.00 uur savonds. met caravan. en hopen dan in oostenrijk een camping te vinden rond 10 of 11.00 smorgens… met zwembad. dan willen we zaterdagmorgen weer vertrekken om zo rond 12.00 in istrie te zijn.

is dit haalbaar?

en waar (en nog belangrijker hoe) staat aangegeven waar je je wegenvignet voor slovenie kan halen? en waar plak je die op?

Zijn er langs de (snel)weg goede stopmogelijkheden die je kent vanuit frankrijk speeltuintje toilet picknicktafels?

kun je met (anwb)visakaart overal betalen? of alleen in de grotere plaatsen denk aan tol, diesel, boodschappen?

en tot slot wat moet je vooral gezien hebben als je in de omgeving van Umag zit (een stuk(je) ervoor moeten rijden is niet erg.

groet, een gezin met 4 kinderen van 8, 6 en 4 jaar.

• Jo

Hallo,

Of er hagelslag of pindakaas weet ik niet, alle zuivelprodukten zijn er zoals in België. In Nederland zal de keuze misschien wel iets groter zijn. Brood is er in verschillende soorten en vormen, meestal wit. De laatste jaren komt er ook wel meer donker/meergranenbrood.

Als je 't tweede deel op zaterdagmorgen pas gaat rijden hou er dan rekening mee dat het aan de tunnels (Karawanken-, Tauern- en Katsbergtunnel) en aan de grensovergang Slovenië-Kroatië zeer druk kan zijn. Dus eerder om 4 uur proberen te vertrekken dan om 8 of 9 uur. En nog liever proberen op vrijdag dat stukje te rijden.

Vignetten koop je gewoon in de laatste tankstations voor de grens. De laatste in Duitsland verkopen zowel die voor Oostenrijk als voor Slovenië. Je plakt ze normaal links bovenaan de voorruit. Ze kleven ontzettend goed en zijn nadien moeilijk te verwijderen. Op onze laatste vakantie leerden we een truukje om ze toch snel te verwijderen: lichtjes nat maken met wat speeksel of detergent. En zodra je terug de grens over bent haal je 't er zo weer af. Zowel Oostenrijk als Slovenië ben je op 2 à 3 uur door.

Langs de snelwegen zijn voldoende rustplaatsen en/of tankstations. Op gewone rustplaatsen ook meestal toilet. Speeltuintjes hebben we nog nooit op gelet, als je geen kinderen meer hebt in die leeftijdsgroep ;)

Alle betalingen kunnen met kaarten. Toch voor tol, benzine meestal, supermarkten ook. Kleine winkeltjes en/of stalletjes op markten meestal niet. Bevraag je vooraf bij je bank hoe je voordeligst betaalt, het wisselt nogal van bank tot bank aangaande de kosten die ze aanrekenen. Hier een linkje om op te zoeken waar er automaten zijn om geld uit de muur te halen. Eerst land kiezen en dan stad of gemeente en je krijgt direct alle locaties.

Wat je gezien moet hebben is moeilijk te zeggen, er is zo veel te zien in Istrië, zeker als je'r voor de eerste keer komt. Kunstenaarsdorp Groznjan, Motovun (filmfestival, ik dacht in augustus), Lim-fjord, Porec en Rovinj. Misschien ook Pula in het zuiden of Hum, meer oostelijk. Moeilijk in te schatten wat “een stukje” is gezien de leeftijd van de kinderen. In de grotere (kust)steden heb je meestal een aquarium maar over het gebodene kan ik weinig zeggen. Wij hebben er ooit één bezocht en dat viel wel mee. 'k Weet alleen niet meer of het in Porec of Rovinj was.

Het uitzicht vonop de top van de Ucka is ook wel de moeite maar dat is dan weer al een eind verder (tegen Opatija bijna).

'k Denk dat Umag weinig typisch Kroatisch is, eerder Italiaans. Wat taal betreft, probeer in de taal die je zelf best spreekt, Engels of Duits. Meestal verstaan ze wel één van de twee. In Umag zal je zeker ook in 't Italiaans terecht kunnen als je dat zou spreken.

Als je nog vragen hebt dan horen we 't wel. Hoe gerichter, hoe eenvoudiger om te antwoorden. Ook de zoekfunctie hier kan wel helpen.

• lisette

Allereerst hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.

We nemen de pindakaas en hagelslag voor de tweeling dan maar gewoon mee (het enigste wat ze tot nu toe op brood lusten)

verder kijken we wat daar plaatselijk te halen valt, vind ik zelf veel leuker dan het standaart van thuis.

Als we donderdagavond om 20.00 uur wegrijden, kunnen we dat dan halen met caravan om pas in slovenie te overnachten?

Bedankt voor de link van die banken die ga ik zeker even bekijken. anders had ik de heen en terug weg + eventueel diesel daar met de kaart gedaan, en de rest gewoon gepind geld.

Ik wilde liever niet van te voren wisselen.

In zuidfrankrijk reden we gerust tot 100 km om wat te zien. dat is nu ook geen probleem, desnoods met een overnachting erbij wanneer het ECHT gezien moet worden als je dr toch bent.(camperauto plus klein tentje en je bent al heel ver)

Ik ga het gewoon over me heen laten komen en misschien bevalt het ons zo goed, dat we volgend jaar weer gaan en dan een ander plekje.

• JaPa :o)

Lisette,

Lees ook hetgeen hier http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/15742815/wisselkoers-bankautomaten#msg-15742815 over het betalen met VISA en bankpas staat geschreven.

Wat je in ieder geval nooit moet doen is Kroatisch geld halen op de bank in Nederland, want dan betaal je de hoofdprijs

Een fijne vakantie in Kroatië toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Jo

Wat wij ook meenemen: ons eigen koffiemerk. Persoonlijk vinden we de Kroatische koffie niet zo lekker om hem te maken op de wijze die we zelf gewoon zijn, dus filterzakje in filter bovenop thermoskan. Als de Kroaten hem maken (op turkse wijze) dan vind ik hem wél lekker maar met “onze” koffie kan je ook geen Turkse koffie maken.

Als je 100 km geen probleem vind kan je (denk ik) gans Istrië doorkruisen. Wat je echt moet gezien hebben zijn de Plitvice meren. Ik zou het zeker niet doen vanuit Istrië voor één dag maar meenemen op de heen- of terugreis. Vanuit Umag ligt het wel uit de route natuurlijk. Maar persoonlijk (en vele met mij) vind ik dat je voor Plitvice een ganse dag nodig hebt, dus 2 overnachtingen in de buurt.

Of je Slovenië kan halen hangt natuurlijk af hoe snel je rijd en hoeveel/hoe lang je rustpauze neemt onderweg. Camping Bled is een camping waar wij al een paar keer overnacht hebben. Als je vrijdag in de morgen of zelfs late voormiddag daar arriveert kan je rustig de omgeving wat verkennen en dan zaterdagmorgen zo vroeg mogelijk naar Istrië doorrijden. Wat je wel veel ziet is dat gewoon op de parking van een tankstation overnacht wordt met de caravan of mobilhome. Je vertrekt dan wanneer je wil. Op een camping kan je dikwijls pas weg tegen 7 uur (verplichte nachtrust).

Wat geld betreft, wij pinnen normaal gesproken alles. Visa/Mastercard gebruiken we héél zelden. Je hebt genoeg pinautomaten. Uitzonderlijk zullen we in een restaurant eens betalen met creditcard.

Laat het inderdaad over jullie heen komen. En bedenk dat hoe meer je afzakt naar het zuiden, hoe meer je het echte Kroatië leert kennen. We hebben zelf ooit op een terugreis een aantal uur in Umag doorgebracht en we hadden daar meer een Italië-gevoel dan een Kroatisch.

Kijk ook eens rond of je op een avond ergens in de buurt een klapa optreden kan meepikken. Klapa is een typisch Kroatisch muziekgenre. A-cappela muziek (meestal) door een mannenkoor.

• rutger

Pindakaas is wel verkrijgbaar hoewel ik geen Calve heb gezien.

Het staat in het koelvak.

Komt waarschijnlijk doordat het “peanut butter” is.

• JaPa :o)

Jo,

Voor Lisette dan hier een voorproefje van de Klapa muziek: http://www.youtube.com/watch?v=M7c_ASc3MhI&feature=related

JaPa.

Hoe is het in België?

• lisette

bedankt Japa, mooie muziek. Ik weet niet hoe het in Belgie is, Ik kom van de veluwe nederland.

• lisette

Oke bedankt. dus gewoon op z`n engels….

ik neem dan 1 pot mee als het op is dan maar op de kroatische pindakaas. lusten ze het niet dan maar droog brood.

• Papa Leone

Hoe mooi dit liedje ook is maar dit is geen klapa!!! Klapa wordt gebracht door groepen van meerdere mannen of vrouwen, belangrijk is dat het gezang is ZONDER muziek en de tekst gaat over het dagelijkse leven, liefde of visserslied. Het festival in Omis is een toonaangevend gebeuren in deze bijna typische Kroatische zangvorm. Ik durf bijna zeggen dat iedere stad of zelfs dorpje een klapa groep heeft.

Klapa betekend eigenlijk “enkel stem”.