verschillende vraagjes aan kroatiekenners

• Carla

Ik zal proberen m'n reactie zo kort mogelijk te houden, want Lisette's post wordt nu vervuild. Sorry, Lisette!

Dat klapa's instrumentaal begeleid worden, is een trend, die de laatste jaren sterk in opkomst is en veel klapa's maken zich hier inmiddels, in meer of mindere mate, schuldig aan. 't Heeft ook veel te maken met “commercie”. Dit roept echter veel weerstand op bij de liefhebbers van de autochtone klapa muziek. Persoonlijk heb ik er niet zoveel problemen mee. Een klapa Lučica (bestaat sinds 1966), bijvoorbeeld, zal zich hier echter nooit schuldig aanmaken ;)

“Klapa” is enkelvoud… 'klape" is meervoud.

http://www.youtube.com/watch?v=dQSRALv4Op0&feature=related

• Jo

Starten we toch een ander draadje >:D<

• rebas

Ik begrijp al die negatieve berichten over het verkrijgen van bepaalde voedingsmiddelen niet.

Vooreerst ben ik voorstander van het standpunt dat men gebruik maakt van produkten van het land waar men naar toe gaat.

Bepaalde(medische) omstandigheden kunnen een rol spelen om bepaalde zaken van thuis mee te brengen.

Als je plaatselijke produkten gebruikt steun je ook de plaatselijke economie.

Ik ben een matige bierdrinker,maar wel van speciale Belgische bieren,voor een goed frisse Blonde Leffe kan ik een stukje omrijden.

In Kroatie is Blonde Leffe ook verkrijgbaar,maar ik kies voor het plaatselijke bier,de naam schiet mij niet te binnen.

Alleen dat onsmakelijke afwasbier(heineken)lust ik zeker niet.

Dus mensen,gebruik zoveel mogelijk plaatselijke produkten,de tijd van een zak aardappelen, 2 bakken frisdank 3 kg koffie in de wagen of caravan……..is voorbij.

Als je op vakantie gaat met de caravan of wagen is het nodig om de reeds overladen auto te ontlasten van overbodige produkten,en dat geld ook voor de dames,beperk het meeslepen van tientallen toiletten,een voor s'morgens,s'middags en een voor de avondtijd.

• lisette

Allen hartelijk dank voor de vele reacties.

Ook die van de klappe discussie, zo leert men altijd weer bij toch?

Snap alleende reactie van het thuisblijven niet zo? is dat bedoeld omdat ik vraag naar “bekende” producten?

wij gaan al jaren naar frankrijk. daar verkopen ze ook geen normale pindakaas, en hagelslag. dus dat neem ik danmee van thuis. verder halen we alles bij tuinders en boeren, markt en supermarkt vooral plaatselijke producten.

Echter heeft de tweeling echt een eetprobleem en zijn we langzaan (nu zijn ze al 4) met vast voedsel bezig en 1 smaak per keer aan het introduceren. geen allergieen ofzo dus ik snap die opmerking even niet, nadat ik al had aangegeven dat we van het proeven van smaak en sfeer in het “vreemde land” houden, alleen voor de tweeling dus niet.

Of vat ik hem even verkeerd op? kan ook hoor, is altijd lastig als je moet lezen.

verder als er nog mensen zijn met tips voor dingen die je gezien moet hebben! graag?

• Jo

Wij nemen de kruiden van Podravka mee uit België >:D< . Vooral dan als het nog een redelijk vol potje is. We gebruiken in gang zijn de potjes leeg maar nemen eventueel wel reserve terug mee naar huis.

• Jo

Ik volg je maar gedeeltelijk. In veel gevallen steun je niet de plaatselijke economie maar een grote multinational. En je haalt het beste voorbeeld aan met het bier. Alle grote Kroatische bieren zijn in handen van Heineken, Carlsberg of Anheuser-Busch InBev (het vroegere Stella-Artois). Voor zover ik weet is enkel Velebitsko van Pivovara Licanka nog zuiver Kroatisch. De Stella die ginder verkocht wordt wordt zelfs ginder gebrouwen. En wat Heineken betreft, de Heineken van nu is niet te vergelijken met de Heineken van pakweg 15 jaar geleden. Maar misschien is diegene die ze in Kroatië verkopen wel beter dan de Nederlandse.

En wat betreft andere zaken mee nemen: als ik de Kroatische chokolade niet lekker vind dan neem ik daarom geen Belgische mee. Dan koop ik er ginder gewoon geen. En “voor de goedkoop” doe ‘k het al zeker niet. ’k Vind trouwens dat we de Kroatische economie meer dan genoeg ondersteunen met jaarlijks gemiddeld 4 weken verblijf, 2 à 3 keer in de week restaurantbezoek, dagelijks onze biertjes, etc… Om dan nog maar te zwijgen van de halve auto Kroatische voedingsmiddelen en drank die we meenemen naar huis.

• rebas

Jo,

Natuurlijk zijn grote multinationals werkzaam in Kroatie,maar evenzeer bij ons.

Dat de biermerken van kroatie overgenomen zijn is voor mij geen probleem.

De hoofdzaak is dat de produktie en verdeling gebeurt in Kroatie,dat is dus werkgelegenheid voor de kroaten.

Wat zou er gebeurd zijn als de merken niet waren overgenomen,misschien bestonden ze niet meer.

Heineken blijft Heineken,ik heb een biertje bestelt op een bepaalde plaats.

Wat ze brachten hadden was Heineken,dus maar voor de helft leeggdronken.

Kroatische voedingsmiddelen meenemen naar de EU mag in principe niet,als ze je controleren aan de Sloveense grens kan je de meegebrachte eetwaren in de vuilbak kieperen,maar geen nood,ik breng ook goederen mee.

• rutger

Het is wetenschappelijk bewezen dat al die zogenaamde “bierkenners” die Heineken afwijzen, dit met een blinddoek om niet kunnen herkennen.

• Robert

Ik geef eerlijk toe dat ik vrijwel al het bier lekker vind als ik flinke dorst heb en geen enkel merk in d ekou buiten ;)

• Robert

“Dus mensen,gebruik zoveel mogelijk plaatselijke produkten,de tijd van een zak aardappelen, 2 bakken frisdank 3 kg koffie in de wagen of caravan……..is voorbij”.

Ik ben bang dat juist het omgekeerde geldt. Overal zie ik dat mensen steeds vaker zelf producten meenemen naar Kroatie. Dit niet alleen omdat men de Kroatische (of buitenlandse producten die in Kroatie worden verkocht) niet lekker vindt, maar omdat de producten in de supermarkt zeer hoog geprijst zijn in Kroatie en dit vooral in de toeristische plaatsen.

Het viel me afgelopen weekend weer op in de Plodine (Malinska, Krk). Voor een actie (!) pakket van 4 blikjes bier betaal je daar bijna 10 kuna per biertje! Ter vergelijking: in Rijeka in dezelfde supermarkt kost hetzelfde biertje 6 kuna per stuk. En dit is nog een grote supermarkt. De prijzen in de kleine supermarkten reizen helemaal de pan uit.

Ik kan me helemaal voorstellen dat mensen bepaalde producten zelf meenemen van huis.