Het voelt wel vreemd….De laatste zomers zien we steeds grote posters van Gotovina in een deel van Kroatie.Daar wordt hij inderdaad nog als held getoond….
Terwijl wij als toerist dan denken:“ goh…hij zit toch vast voor oorlogsmisdaden??” Een raar idee….
De opmerking over diegenen die gemoord hebben zijn de misdadigers vind ik wel kort door de bocht.
Natuurlijk ben je fout als je iemand omgebracht hebt…Maar destijds,tijdens het begin vd oorlog zaten wij in Montenegro, bij vrienden. Het was helemaal in het begin, toen de oorlog eigenlijk nog beperkt was tot een stukje Slovenie…
Toen al verdwenen er in Montenegro zomaar spontaan mannen, de man vh postkantoor,de man van een restaurant, winkeltjes bleven dicht….Later bleek dat die mannen 's nachts door het leger werden gehaald. Niet melden en meegaan, nee gewoon thuis opgehaald….en weggebracht om stelling te nemen in een "vijandig gebied!! Niet vrijwillig,maar gedwongen!
Van die vriend waar wij destijds zaten heb ik nog slechts 1 telefoontje gehad,lang geleden.
Hij kon met ons niet meer praten, omdat wij ons niet konden indenken wat voor wrede wending zijn leven had genomen. Deze zachtaardige jongen was ook gedwongen om te gaan vechten,ook hij heeft mensen gedood….niet omdat hij wilde,maar puur omdat hij moest kiezen ''zij dood of ik dood"…….Zijn stem door de telefoon klonk …dood, uitgeblust,verslagen…
Na dit gesprek hebben we nooit meer iets van hem gehoord……