onmensen

• lavanda

Het voelt wel vreemd….De laatste zomers zien we steeds grote posters van Gotovina in een deel van Kroatie.Daar wordt hij inderdaad nog als held getoond….

Terwijl wij als toerist dan denken:“ goh…hij zit toch vast voor oorlogsmisdaden??” Een raar idee….

De opmerking over diegenen die gemoord hebben zijn de misdadigers vind ik wel kort door de bocht.

Natuurlijk ben je fout als je iemand omgebracht hebt…Maar destijds,tijdens het begin vd oorlog zaten wij in Montenegro, bij vrienden. Het was helemaal in het begin, toen de oorlog eigenlijk nog beperkt was tot een stukje Slovenie…

Toen al verdwenen er in Montenegro zomaar spontaan mannen, de man vh postkantoor,de man van een restaurant, winkeltjes bleven dicht….Later bleek dat die mannen 's nachts door het leger werden gehaald. Niet melden en meegaan, nee gewoon thuis opgehaald….en weggebracht om stelling te nemen in een "vijandig gebied!! Niet vrijwillig,maar gedwongen!

Van die vriend waar wij destijds zaten heb ik nog slechts 1 telefoontje gehad,lang geleden.

Hij kon met ons niet meer praten, omdat wij ons niet konden indenken wat voor wrede wending zijn leven had genomen. Deze zachtaardige jongen was ook gedwongen om te gaan vechten,ook hij heeft mensen gedood….niet omdat hij wilde,maar puur omdat hij moest kiezen ''zij dood of ik dood"…….Zijn stem door de telefoon klonk …dood, uitgeblust,verslagen…

Na dit gesprek hebben we nooit meer iets van hem gehoord……

• lipik

In een oorlog (elke oorlog) is niets zwart wit. Maar het Telegraafartikel is wel op zijn minst eenzijdig te noemen.

Dat er tijdens de Oluja-operatie zaken zijn gebeurt die niet juist zijn, dat zal wel. Maar vergeet niet dat dit stuk van de oorlog op z'n minst minder gruwelijk was dan de jaren voordien onder de bezetting door het Joegoslavisch leger en de vele privé-milities die er rond hingen.

Bovendien was deze operatie het terugnemen van eigen bezet gebied, niet het bezetten van andermans land. Vraag maar eens na wat er gebeurde toen de Servische milities deze streek innamen. Er bleef geen enkele Kroaat achter, tenzij ze dood waren. Ook vrouwen, kinderen én hoogbejaarden.

Nadien bij de Oluja zijn inderdaad vele hoogbejaarde Serviers achtergebleven. In Pakrac zijn deze onder andere door het Kroatische Rode Kruis in samenwerking met de Vlaamse hulporganisatie Volk in Nood en enkele andere Rode Kruis afdelingen (Oostenrijk, Duitsland en de VS) opgevangen in een ouderlingentehuis.

Bovendien vind ik ook dat wij (wij, Nederlanders, Europeanen, NAVO-leden) best niet te veel kritiek geven hierop. Het zijn wij die niet verhinderd hebben dat duizenden mannen in Srebrenica afgemaakt zijn in een wel onverbloemde etnische zuivering. 50 Jaar na de holocaust stonden we erbij en keken we er naar. In onze eigen achtertuin. De Kroaten hebben hun eigen bezet gebied teruggenomen zonder onze Europeese steun (maar wel met die van de VS).

Laten we de Kroaten lessen leren in economie, dat kunnen ze nu goed gebruiken !

Hans

• Robert

De vrijlating heeft in ieder geval een enorm positieve impact hier in Kroatie.

Om een voorbeeld te geven: toen ik vanmiddag mijn zoon ophaalde van school hing de vlag daar uit en stonden op het schoolbord een hart met HR (Hrvatska - Kroatie) getekend met de namen van de generaals erbij. Verder overal vuurwerk, vlaggen, tienduizenden mensen op het centrale plein in Zagreb.

• lavanda

En juist dat vind ik zelf wel een beetje eng. Dat nationalisme, wat ik van de zomer ook zag tijdens de “herdenkingsdag”in augustus…..Maar misschien is dat mijn eigen “angst”:

• rebas

Zoals hier iemand opmerkte,vrijgesproken omdat er onvoldoende bewijzen waren.

Dat men in kroatie in gat in de lucht springt bij de vrijlating van beschuldigden kan ik niet begrijpen.

Een paar geleden was ik per toeval op een herdenking in Knin van de bevrijding van het gebied.

Een rare bedoening,nationalisme troef.

Ik voelde mij ergens beklemd bij,dus niet lang gebleven in die streek.

Daarbij kwam ik op de terugweg naar Zadar door een ex oorlogsgebied,mijn stemming beterde er niet op.

Ik heb heel ernstig overwogen om nooit meer naar kroatie te gaan.

Als vlaming heb dit nationaal gevoel niet,ook geen vlaams nationaliteitsgevoel.

Koniginnedag in Nederland kan ik dus niet begrijpen,dat volwassen mensen op stap gaan om ergens in een stad een persoon en haar entourage gaan aanbidden is iets onrealistisch.

• MarkoMarko

“Dat men in kroatie een gat in de lucht springt bij de vrijlating van beschuldigden kan ik niet begrijpen.”

Voor de goede orde: het betreft hier geen vrijlating van beschuldigden, maar vrijspraak van lieden die blijkbaar niet schuldig zijn bevonden. Je kunt zeggen “vrijgesproken omdat er onvoldoende bewijs was”, maar je kunt even goed zeggen “onvoldoende bewijs om schuldig bevonden te worden”. Blijkbaar twijfel je aan de juistheid van het oordeel van het Joegoslavië-tribunaal. Ik deed dat bij het vorige vonnis, zonder mezelf overigens als nationalist of als onvolwassene te willen bestempelen. Het hele Joegsolavië-tribunaal is wat mij betreft een politiek circus en ik vraag me af of dit soort van internationale rechtspraak überhaupt zinvol is. Toch ben ik erg blij met de uitspraak en geloof oprecht dat een eerdere juridische misstap is rechtgezet.

• MarkoMarko

Vrijgesproken bij gebrek aan bewijs wil niet zeggen dat je het niet hebt gedaan, maar evenmin, wellicht minder nog, dat je “het” wel hebt gedaan. Wat dat betreft lijkt me de qualificatie “onmensen” niet op zijn plaats.

• rutger

Die hele regio is ziek.

Ze wachten (hopen?) tot er weer een nieuwe oorlog komt.

Iedereen weet ook precies de afkomst van zijn buren, voor het geval dat …

Ze zullen nooit rust hebben tot de “ander” volledig is uitgeschakeld.

Dat het op scholen wordt gepromoot is nog zieker.

• L

Weet je ook wanneer de oorlog gaat beginnen, als je het weet wil je het dan tijdig doorgeven zodat ik dan de bekenden aldaar tijdig kan waarschuwen? Enig hard bewijs voor al je stellige uitspraken??? Ken je iedereen in “hele regio”? In welke school zit je, wat wordt daar promoot?

• Robert

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook vreemd stond te kijken toen ik die dingen op het schoolbord zag staan. Dat breng je toch niet op die manier over aan kinderen van 8/9 jaar? Ben benieuwd wat ze precies gezegd hebben bij de tekeningen, maar mijn zoontje had zelf nog meer vragen dan antwoorden.

Fascinerend (voor sommigen beangstigend) hoe in een keer een heel volk uit zijn dak gaat en doet alsof de Messias is wedergekeerd op aarde na de gebeurtenis van gisteren. Ook heel veel bekenden van mij die nooit iets hebben laten merken m.b.t. nationalistische gevoelens.

Wat betreft die Koninginnedag: toen ik nog in Nederland woonde ging ik echt niet op stap om de koningin te eren maar gewoon om flink wat biertjes te drinken. En ik vermoed dat ik niet de enige was die dit als hoofdreden zag ;)