onmensen

• Jo

Wij hebben in Oost-Slavoniê vrienden van beide “kanten”. Zowel uit Bosnië gevluchtte Kroaten als “plaatselijke” Serven (misschien is het correcter om te spreken van katholieken en orthodoxen, 't zijn tenslotte allemaal ex-joegoslaven). Je voelt gewoon aan je water dat daar niet veel nodig is om de boel weer te laten verzieken. Wie “gelijk” heeft laten we dan nog in het midden. Wat het helemaal erg maakt is dat het allemaal over futuliteiten gaat en dat het vooral frustraties over het gebeurde zijn die boven komen ipv echt fundamentele verschillen of standpunten.

• rebas

Wat betreft die Koninginnedag: toen ik nog in Nederland woonde ging ik echt niet op stap om de koningin te eren maar gewoon om flink wat biertjes te drinken. En ik vermoed dat ik niet de enige was die dit als hoofdreden zag

Dat kan ik toch niet opmaken als ik dat op de TV zie uitzenden.

Waarom is het dorp of stad waar ze naar toe gaat dan zo vol mensen???

Waarom men in scholen aan kinderen van 8 of 9 jaar zulke verklaringen geeft is nog een teken dat de frustaties en vooroordelen TOV andere volkeren in de regio nog steeds een rol spelen.

Dat doet mij denken aan palestijnse kinderen met een geweer in hun hand en leuzen roepen tegen Israel;

Israelische kinderen konden een boodschap kwijt aan hun Palestijnse leeftijdsgenoeten.

Alleen spijtig dat deze wensen op raketten werden geschreven luttele minuten vooraleer ze naar Gaza werden afgeschoten in de vorige Gazoorlog.

• Hugo

Wat een leuk forum.

Een Belg die Koningin Beatrix vergelijkt met een Kroatische oorlogsmisdadiger die wegens gebrek aan bewijs is vrijgesproken.

Jaloers omdat Belgie het voor de troonsopvolging moet hebben van een homofiele prins (niets op tegen hoor) die zijn vrouw via k.i. zwanger moet maken?

• lavanda

Volgens mij is het verhaal iets anders…..Het verhaal ging over nationalistisch gedrag.Het gedrag wat gisteren vertoond werd door de Kroaten in Kroatie.En dat nationalistische gedrag werd vergeleken met het gedrag van nederlanders tijdens koninginnedag….Nergens word Koningin Beatrix vergeleken met meneer Gotovina…Het verhaal van die prins heeft hier nog veel minder mee te maken….

• rebas

@Hugo

Een Belg die Koningin Beatrix vergelijkt met een Kroatische oorlogsmisdadiger die wegens gebrek aan bewijs is vrijgesproken.

Jaloers omdat Belgie het voor de troonsopvolging moet hebben van een homofiele prins (niets op tegen hoor) die zijn vrouw via k.i. zwanger moet maken?

rebas

Als je ergens op reageert gelieve dan de tekst die er geschreven staat klaar en duidelijk te lezen.

Volgens mijn bescheiden mening heb je dat helemaal niet begrepen.

En waarom zou ik in godsnaam jaloers moeten zijn op een homofiele prins en zijn beminnelijke gade?

Voor mijn part mag deze prins en aanhang zo snel mogelijk ergens anders naartoe gaan en nooit meer terug komen.

Want dit staat er aan te komen,bij de scheiding in Belgie is er geen koning meer nodig.

Hopelijk duurt dit niet lang meer.

Dan kunnen Franstaligen en Nederlandstaligen hun eigen boontjes doppen en zal er geen conflict naar de normen van ex-jougoslavie nodig zijn.

Hopelijk begrijp je dit wel..

• Jo

Onzin. Vlaanderen kan z'n eigen boontjes niet doppen zonder België. Zeg dat deze Vlaming het gezegd heeft.

• Andre

Net terug van een zakenreis naar Zagreb.

Het plein gezien waar gefeest werd door vrijlating van generaals.

Angstwekkend.

Deed me denken aan de tijd dat ik in Amsterdam-West woonde.

Als er weer eens een Marokkaanse scooter-klootzak, die een tas had geroofd, na een nachtje politiebureau thuiskwam en werd opgewacht door zijn vriendjes.

Feesten omdat je de rechterlijke macht voor het lapje hebt gehouden.

En iedereen wist dat ze wel schuldig waren.

Iedereen in Kroatie weet dat hun “helden” schuldig zijn maar feesten omdat de rechters ze niet konden pakken.

Een volk dat militairen als held ziet is sowieso fout.

Mooie held ben je als je verantwoordelijk bent voor het (laten) uitmoorden van kinderen en bejaarden.

En MarkoMarko: Aan je schrijfstijl te zien heb je een behoorlijke opleiding genoten (in Nederland?).

Des te beschamend dat jij ook op dat plein had kunnen staan.

Alleen het eens kunnen zijn met rechters als ze jouw mening toegedaan zijn.

Als ik dan ook lees dat op de basisscholen in Kroatie dit soort stemmingmakerij plaatsvindt, rijzen mij de haren ter berge.

Angstwekkend omdat dit land binnenkort bij de EU-familie hoort.

Als zo iemand in mijn familie zo komen zou ik hem heeel goed in de gaten houden en hard op de vingers tikken bij iedere misstap.

Begrijp me niet verkeerd: Ik weet heel goed dat Kroaten niet de enigen zijn die foute generaals hebben maar dit forum is over Kroatie dus vandaar mijn post.

Mijn zakenreis was orienterend maar als het aan mij ligt was dit mijn laatste bezoek.

• L

Veel succes in een ander land!?

• MarkoMarko

Op grond van mijn schrijfstijl, strookt mijn kijk op de gang van zaken blijkbaar niet met de mening die je van iemand met een behoorlijke opleiding mag verwachten (welke opleiding ik dan ook waar genoten moge hebben). Dat kan iets zeggen over mij, maar misschien is het wel zo dat de zekerheden waar jij vanuit gaat minder stellig zijn dan ze lijken of minder stellig zijn dan men je (opzettelijk of niet) wil doen geloven. Iets wat natuurlijk evenzo goed geldt voor mijzelf.

Dat ik het alleen eens zou zijn met rechters als ze mijn mening zijn toegedaan is inherent aan het hebben van een mening/oordeel over iets. Dat lijkt me op iedereen van toepassing te zijn; zie je eigen mening over de vrijlating van de generaals en, in tegenspraak met de uitspraak van het gerechtshof, het steevast blijven hebben over oorlogsmisdadigers/beschuldigden door anderen op dit forum.

Overigens de euforie die momenteel heerst in Kroatië heeft niet alleen te maken met het vrijkomen van de generaals maar betreft zeer zeker ook een ontlading van opgekropte frustraties nu het tribunaal de operatie Storm niet ziet als een gemeenschappelijke criminele onderneming, hetgeen voor Kroatië een belangrijke constatering is.

Tenslotte, dat je je bij het zaken doen mede laat leiden door je overtuiging en kijk op de wereld, i.p.v. sec te kiezen voor de zaken zelf, kan ik alleen maar waarderen.

• Papa Leone

Ik denk dat ik verleden week ergens in China geweest ben? Als ik de commentaren hier lees staat Kroatie op het punt om een nieuwe oorlog te beginnen en heerst de haat onder de bevolkingsgroepen. Ik was in Bosanka Gradiska, ben niet iemand die gewoon op een kamertje zit maar iemand van de wereld. Dit wil zeggen dat ik een pintje ga drinken en onder de bevolking kom, nee niet alleen komen maar ook praten.

Een klein verhaal vertellen? 2 jaar geleden was ik in Sarajevo, een bruin cafeetje en de plaatselijke bevolking mijn medemensen. Na mijn eerste pint was ik reeds in gesprek met een man en na tien minuten waren we met meerdere mensen aan mijn tafel. Benieuwd als ik ben heb ik ook info gevraagd over hoe het was tijdens de oorlog en hoe het nu was. Wat bleek? We waren er samen met zowat alle bevolkingsgroepen en iedereen had wel een geliefde verloren. Maar onderliggende haat? Niets van gemerkt! Ze gaven de politiek de schuld.

En ja er zijn gebieden waar het misschien “spannender” is, waar in de scholen twee verschillende lessen geschiedenis gegeven worden en waar de kinderen gescheiden zijn. Maar om te spreken van spanningen? De meesten hebben hun een duurbetaalde les geleerd!

En wat Andre betreft. In ieder land en zeker ook bij ons in Belgie zijn er die “roepers” en racisten, zijn er de swastika's, maar om dan te zeggen dat ze niet bij onze familie behoren gaat toch een beetje te ver. Ik heb zeker zoveel angst tegenover het opkomende racisme hier in onze beschaafde landen!

Wat Gotovina betreft, wanneer een land in oorlog gedropt wordt zijn er spijtig genoeg altijd slachtoffers! Wat daar gebeurt is kan niemand goedkeuren, maar ook hier bij ons zijn wandaden gebeurt tijdens de voorbije oorlogen en iedereen heeft zijn helden. En ja Gotovina is nu éénmaal de bevrijder van zijn land.

Maar beste Andre om nu te zeggen dat je de Kroaten maar beter in de gaten houdt als zij in de EU komen is een beetje kort door de bocht! Kijk eerst eens in eigen boezem vooraleer je anderen gaat beschuldigen.

En nog vergeten te zeggen, ik was vrijdag ook in Zagreb!