Verdwijnen Kroatische en Balkan-restaurants

  • John

    Voor de liefhebbers van Kroatische en Balkan-restaurants wordt de spoeling steeds dunner. Kroatisch restaurant Split in Amsterdam heeft per 1 oktober jl haar deuren gesloten. Ook Balkan restaurant Dubrovnik te Arnhem is onlangs gesloten.

    Erg jammer omdat Kroatie als vakantieland weer erg populair aan het worden is…

    Genieten van de Kroatische keuken in Nederland wordt steeds beperkter daar steeds meer Kroatische en Balkan-restaurants dus helaas verdwijnen….

    Tijd voor nieuwe aanwas dus…

  • Henk

    Wat dacht je van Adriatic in Den Haag? Die is sinds vorige week verkocht en is niet Kroatisch meer.

  • mirjana

    Heemstede restaurant Pula lekker eten en hij is er nog steeds

  • KiCo

    In Antwerpen heeft Kroatisch restaurant Dubrovnik ook al een tijdje geleden zijn deuren gesloten .. jammmmmmmer!

    KiCo

  • eric

    de kroatische keuken is gewoon te beperkt om er een restaurant op te laten draaien (evenals de nederlandse keuken).

    het spreekt de mensen ook niet zo aan (vet, fantasieloos).

  • cleppie

    Hi

    Wat lees ik allemaal…

    Zonde echt zonde, maar… Gisterenavond had ik vanuit kroatie mijn goede vriend Tom Dusevic aan de lijn van het kroatische restaurant “de witte pauw” in Elspeet. Dit restaurant gaat op zeker nog wel een tijdje door, en zij bestaan deze maand 20 jaar, hulde hiervoor.

    En geef me op m'n ….. als men denkt dat ik dit puur schrijf voor de reclame, maar dat is echt niet zo hoor.

    Leuke bijeenkomstigheid, de dag na het concert van Oliver op 4 april gaan we met z'n allen heerlijk eten bij “de witte pauw”. Dit is toch wel super.

    cleppie Slavonac.

  • mihael

    vet en fantasieloos??

    ik zal maar eerst is een keer een kroatisch restaurant gaan bezoeken!

    reden waarom ze sluiten

    1 een te klein doelgroep

    2 het kroatische mentaliteit (ga ik verder niet op in), ga maar met andere kroaten hierover praten!

    deze 2 combinaties doen helaas onze restaurants de das om

    laters

    Mihael

  • Evelien

    Ook in Amersfoort zat een Balkan restaurant, maar deze heeft ook al enige tijd geleden zijn deuren gesloten…

  • eric

    waarom zou de doelgroep te klein zijn?

    er wonen 16 miljoen mensen in nederland.

    kijk eens naar de chinese/japanse/thaise restaurants.

    zitten daar alleen maar aziaten binnen?

    deze restaurants hebben een uitgebreide keuken, zijn zeer innovatief en laten zich altijd bijscholen.

    als je dit niet doet kun je wel sluiten.

    het ligt zeker aan de mentaliteit van oostblokkers:

    "ik heb een (donkerbruin) restaurant omdat mijn vader dit ook al had.

    nu zullen de mensen toestromen."

    maw denken dat je er bent als je je deuren opent.

    maar dan begint het pas: af en toe je kaart veranderen, cursussen blijven volgen, etc.

    maar dit gebeurt niet.

    kijk eens naar de balkan: fantasieloos.

    omdat ze altijd in een land hebben geleefd waar geen initiatief nodig was. het werd door de overheid geregeld.

    plus het niet hard willen werken.

    dit is een mediterraan kwaaltje.

    kom bij aziaten niet aan met “de kantjes er af lopen”.

    kroaten vinden het snel wel goed.

    hetzelfde zie je in kroatie in het toerisme: 2 maanden (hard) werken en 10 maanden uitrusten.

    zeg nu niet dat dat komt omdat er geen toeristen zijn buiten het hoogseizoen.

    dat moet je stimuleren.

    waarom is het aan de nederlandse kust altijd druk terwijl de zon zelden schijnt?

    omdat wij innovatief zijn en het toerisme stimuleren.

  • kiCo

    U zegt dat de chinese keuken innoveert? Naar mijn inziens is er niet veel verander in 20 jaar aan de gerechten bij een Chinees.

    Bij vele krantenartikels over Kroatie wordt toch de goede Kroatische keuken vernoemd. Ter plaatse heb je steeds de uitgebreide keuze tussen vlees of visgerechten. De speciliteit van het binnenland zijn de vleesgerechten en die van de kust vooral visgerechten.

    Vroegere vrienden hadden in Antwerpen restaurant Split. Zij hebben ooit verkocht daar ze veel geld verdiend hadden aan het restaurant en zijn terug gekeerd naar Kroatie. In Zandhoven bij Antwerpen moet je zeker voor de weekends een tijdje van te voren reserveren om een tafeltje te kunnen krijgen. In Herentals draait het restaurant ook super. Er zijn legio gevallen waar het ook een succes is. Bij de restaurants hierboven is tevens niet vermeld waarom ze zijn gestopt. Misschien hebben ze wel genoeg verdiend?

    En wees maar zeker dat er ook veel Chinese restaurants het failissement moeten aanvragen.

    KiCo