Croatian Airlines

• ruzica

Hoe is het trouwens met Croatian Airlines ????

• lipik

Slecht vrees ik. Vroeg of laat wordt dat iets als Sabena. Of laat ons hopen dat het opgekocht wordt door een of andere grote maatschappij. Per slot van rekening als een KLM, Air France enz.. al niet op hun eentje kunnen bestaan, waarom zou een CroAir dat kunnen. Dit is een van de vele staatsbedrijven die vroeg of laat ofwel moeten ophouden te bestaan of drastisch moeten gaan afslanken/vernieuwen/innoveren en vooral volk gaan moeten buiten gooien. Hoe spijtig dat ook is voor die mensen, maar per slot van rekening zijn veel van die bedrijven gewoon een vorm van verdoken (dure) werkloosheidsuitkering.

Een van de betere voorbeelden zijn hun scheepswerven. Die van Split is er nu in geslaagd een groot schip af te leveren zonder staatssubsidie (mag niet meer van Europa). Dus het kan blijkbaar wel. Al zal het voor veel scheepswerven te laat zijn.

• renen

Volgens mij heeft Robert de weddenschap gewonnen. Wat was de inzet?;)

Beste Norbert, zo te zien kloppen de cijfers die je vorig jaar presenteerde niet echt:

Kroatië werkloosheid hoogste sinds mei 2003

Kroatische Times 22-02-2010

Het werkloosheidspercentage in Kroatië klom naar 19,6 procent in januari, de hoogste is sinds mei 2003, het Centraal Bureau voor de Statistiek gegevens blijkt.

Kroatische Employment Services (HZZ) ingeschreven werklozen in januari 334.378, 14.500 personen of 4,5 procent meer ten opzichte van december van vorig jaar.

De chief economist van de Split Bank Zdeslav Santic zegt dat de cijfers niet verrassend zijn, de portal Business schrijft:

“Dit is zoals verwacht, en de werkloosheid zou de 20,5 procent kunnen bereiken tijdens het eerste trimester,” Santic zei, toevoegend dat dit zijn hoogtepunt zou zijn.

Santic waarschuwde dat, hoewel de werkloosheid wordt gezien als de huidige sociaal probleem, de lage arbeidsparticipatie is ook een grote zorg uit economisch oogpunt.

De perspectieven voor een sterkere economische groei die zou kunnen leiden tot meer werkgelegenheid ten minste in de middellange termijn zijn zwak

Wil overigens niet zeggen dat de situatie in Kroatie rooskleurig is. Pozdrav

• Robert

Ben bang dat ik Norbert niet kan houden aan de weddenschap, want hij is gevlucht uit Kroatie ;)

• Norbert HR

Nou, gevlucht is een groot woord !

Gewoon verhuisd naar een ietwat warmer oord, waar ik me toch meer thuis voel……….ja, dat wel.

Er viel simpelweg weinig meer te doen in Kroatië en dan hoef ik er ook niet meer te wonen. Zomer is wel aardig (beetje kort), maar voor de rest is wonen in Kroatië mij uitzonderlijk slecht bevallen.

Croatia Airlines heeft inderdaad de zomer overleefd, maar heb niet het idee dat ze nu ineens goed draaien, sterker nog, de maatschappij bevindt zich nog immer in zwaar weer. Zodra de overheid ophoudt met geld storten valt de tent direct om oftewel ze draaien verlies en momenteel alleen nog op overheidsgeld. De vraag is hoelang ze dat vol kunnen blijven houden. Het concept van Croatia Airlines is nog steeds het verkeerde concept en nog steeds niet levensvatbaar. Het is dus nog altijd een kwestie van tijd.

Maar, om even op de cijfers van de werkloosheid terug te komen.

Ik denk dat de werkelijke cijfers nog vele malen hoger liggen. Ken meer dan genoeg mensen die uberhaupt niet eens meer staan geregistreerd als werkzoekenden. Ze krijgen geen uitkering meer en dus hebben ze ook geen zin aan de verplichting om zich continu te blijven melden. Voorts ken ik een groot aantal werknemers die al maanden geen salaris hebben gehad, simpelweg omdat het bedrijf waar ze werken in de problemen zit. Zij zijn in feite ook werkloos, maar worden dus niet als zodanig geteld.

Daarom, de werkelijke werkloosheid zou wel eens flink hoger kunnen liggen dan wat men momenteel opgeeft.

• Jo

Ik kom nog op 3 andere prikborden en daar gebeurt het niet. Eigenaardig!

• Guido

Ik kan die spammer alleen maar adviseren een psychiater te raadplegen want volgens mij heeft hij ze niet op een rijtje.

• zelande

Jan,

Het is een oud bericht en oude zaken, maar Norbert is van mening dat hij over alles maar dan ook alles eits afweet.

• zelande

Ja

Je hebt mogen helpen bij het laden en lossen van de vliegtuigen.

• zelande

We zijn inmiddels in 2011, en Crotian Arlines, is nog steeds in de lucht.

Norbert, waar zijn je “professionele” voorspellingen, en je uitermate korrekte uitspraken???