Croatian Airlines

• zelande

Robert, als je er 1 kunt vinden, dan geef ik een rondje.

En advies over horeca, routes, eilanden of wat dan ook, NEGATIEF ik heb reakties gelezen van onder andere een Carla, die doet wel even uit de doeken

wat haar mening is en wat haar ervaringen zijn.

Mensen de grond in boren welke een nieuw start willen maken in Kroatie, gewoon finaal de grond in boren.

Of het is een vriend van je of je bent op 2 ogen stekeblind..

Ik lees de tekst van Kattyvds hierboven, dit is gewoon erg, dat zij nog steeds terugkijkt wat hij allemaal wel niet geschreven heeft.

Triest zo een persoon ook nog te verdedigen.

We zien hem ook niet meer sinds enkele dagen, wat ook zeer frappant is.

Want telkens als er nieuwe berichten geplaatst werden was hij er als de kippen bij om zijn kommentaar te spuien.

Hij heeft sinds vele jaren nu eindelijk een beetje tegenwind gekregen, en met de staart tussen de benen vertrokken.

gewoon zo gelopen als zijn “bussinesscarriere” hier in Kroatie.

Nu zien we hem gelukkig niet meer, hij is blijkbaar entlarvrt.

• Robert

Ik ben bang dat je wat negatieve en onaardige uitspraken betreft Norbert aardig naar de kroon begint te steken.

Citaat zelande, 29/5 12:51: Of het is een vriend van je of je bent op 2 ogen stekeblind..

Waar slaat dat op???

Berichten met goede adviezen van Norbert zijn er best te vinden, echter alleen als je het wilt…. Hij heeft zelfs een tehuis voor een hond proberen te vinden via dit forum.

Dat jij blijkbaar een persoonlijke vete met hem hebt is jouw probleem, maar val anderen daar niet mee lastig.

En het is niet vreemd als er iemand niet binnen een dag of wat reageert op berichten. Ik zit ook niet elke dag op het forum te kijken.

• kattyvds

Bedankt voor de tip Jo. En ja mensen, laat ons hier aub stoppen met op die manier te reageren, want eigenlijk brengt dat niks op hé.Ik zou zeggen: stop…andere onderwerpen gezocht. Hopelijk komen er hier op het prikbord gauw nieuwe, leuke vragen, van mensen die intresse hebben in één of ander onderwerp in verband met Kroatie!

• Norbert HR

Zelande of Bram,

Norbert HR en Norbert zijn inderdaad dezelfde persoon, kon een aantal jaren geleden niet meer inloggen onder de eigen naam, moest weer opnieuw een account aanmaken, dus vandaar. En nee, ik zit niet iedere dag op het forum.

Wie ik ben en wat ik in Kroatië heb gedaan is absoluut geen geheim, geloof dat iedereen het wel weet, dus omdat jij hier nu nieuw bent houdt dat niet in dat ik alles weer ga herhalen. Ook mijn werkzaamheden in de luchtvaart kun je terugvinden op het forum, dus veel leesplezier zou ik zeggen.

Op CA heb ik in een ander topic al gereageerd, want daar begon je er ook al over.

CA heeft in 2010 een verlies geleden van 167 miljoen Kuna, in 2009 192 miljoen Kuna.

Nu kun jij hoog van de toren blazen dat dit een flut bedrag is, doch voor een kleine maatschappij is dat een knappe prestatie. Mijn analyse van het bedrijf op zich is dus, helaas voor jou, geheel correct. De maatschappij leeft alleen nog bij de gratie van de overheid en de vraag is……………hoelang wil men dit volhouden ? Het land zelf is zo goed als failliet, alle economische indicatoren staan op rood en er is geen zicht op enig herstel. Dit verzin ik niet, dit kun je zelf zo nazoeken via openbare bronnen. Je zou ook de NL ambassade in Zagreb kunnen vragen om je iedere maand de economische analyse toe te sturen…………hoef je niet te zoeken.

Zodra Kroatië bij de EU komt is het in ieder geval over en uit met de financiering van CA, de EU accepteert deze staatshulp niet. De boel moet dus worden geprivatiseerd, maar niemand uit de luchtvaart industrie zal deze failliete boel op deze manier voort willen zetten.

Maar ik neem aan dat jij, net als ik, ook jarenlang in de luchtvaart hebt gewerkt, dus je zult het inmiddels wel weer beter weten.

Ergens begrijp ik jouw probleem niet. Mensen vragen naar informatie over wonen en werken, maar dat zou dan in jouw ogen alleen mogen wanneer het positief is ? De realiteit moeten we maar onder het tapijt schuiven omdat we die niet willen horen ? Voor vakantiegangers misschien interessant, maar wie ergens wil gaan wonen moet even van die roze wolk afkomen en moet gewoon de realiteit onder ogen zien. Oogkleppen opdoen en dan maar afreizen is het recept voor een grote mislukking. Lijkt me niet dat je dat anderen toewenst dus zou ik blij zijn wanneer ik te horen krijg hoe het er werkelijk aan toegaat in een land en niet een sprookje uit de Efteling.

Zeg eens beste Bram,

Heb jij ooit geprobeerd om te gaan wonen en werken in Kroatië ? Wie van de anderen die commentaar hebben heeft dat wel gedaan ? En dan wel volop commentaar leveren op degene die dat wel heeft gedaan ?

Het is een beetje het motto: ‘Let’s kill the messenger'

Het is nog altijd beter om te weten wat je te wachten staat, zodat je er eventueel wat aan kunt doen. Ik ben er de afgelopen jaren iets teveel tegengekomen die met goede bedoelingen afreisden naar Kroatië en volledig berooid zijn teruggekeerd. Het ergste geval was nog wel een echtpaar op Vir. Huis gekocht, belasting betaald, alles was legaal…………..totdat de overheid het huis volledig afbrak, wet was even met terugwerkende kracht aangepast. Zelfs tussenkomst van de ambassade mocht niet baten.

En de positieve berichten ?

Zijn er wel, maar je zult even moeten zoeken.

Zal je een tip geven………ga maar eens zoeken op Losinj, Korcula, Dubrovnik, Dalmatië.

• zelande

Het schijnt niet op te houden,

Je moet ook echt altijd en overal het negatieve zoeken, en gal spugen.

Ik heb veel berichten van je gelezen, en hier kan ik niet in terugvinden dat je in de vliegbranche bezig bent geweest.

Ik kan alleen terugvinden dat je in de ijsbranche hebt proberen iets op te bouwen in Kroatie.

Als ik dan je verdere “adviezen” hier zo lees, is dat duidelijk dat je hierin gefaald hebt.

Wellicht je eigen advies niet helemaal opgevolgd, nl het seizoen is hier maar heel kort.

Dan ga je verder met gal spugen over de Kroatische wijn.

Het is bagger, het is niet te zuipen, en voor die prijs zijn andere wijnen te koop.

BULLSHIT

Wijn als wijn noemen is al een feit, maar je noemt geen druivensoort, wit, rood, rose, welke streek de wijn aangebouwd wordt

niks geen ene moer, en maar kankeren op de wijn.

In Frankrijk is b.v. een Bourgogne ook duurder als in het buitenland, wellicht door de exportsubsidies, geen idee.

Betr. CA, wanneer je hier zo vol overtuiging loopt te roeptoeteren,“ mensen niet meer boeken, kan wel eens zijn dat je te voet moet gaan,”

en dan bestaat de CA nog steeds, Waar zijn dan jou ZO op background info en professioneel inzicht gebaseerde voorspellingen.

Het is diep bedroevend, zoals je mensen probeert te intimideren,

Wat is in jou ogen nog goed aan Kroatie.

De regering is korrupt, (dat zal in andere landen ook wel voorkomen)

De bewoners zijn korrupt, en bovendien zijn ze nog aardslui ook, en verder komen mensen hun afspraken niet na.

De campings doen denken aan koncentratiekampen, (letterlijk geschreven)

De wijn is bagger

en ga zo maar door.

Elk, maar dan ook elk bericht, kom je met je zogenaamde waarschuwende vingertje, en je toon wordt steeds meer

vermanend. De mensen hebben geen idee wat ze hiermee aanmoeten, en zitten ook niet te wachten op jou baggerberichten, om maar in jou spraakgebruik te blijven.

Ga dit maar doen op het door jou zo geliefde Bonaire, Curacau, of waar dan ook, waar de wereld nog in orde schijnt te zijn.

Verder een advies, mocht je daar met ijs willen beginnen, is het natuurlijk zo, dat je wel enorm veel zon hebt,

maar daar is de konkurentie ook iets groter, En misschien dat je daar af en toe een paar biljetjes zal moeten laten zien.

En hou je bagger verhalen voor je

Let's kill the messager, heeft hier toch geen moer mee te maken, en dat voorbeeld van een huis afbreken, nou nou, nou, dat zal echt wel niet het enige

huis zijn geweest.

En alleen omdat de messias zegt dat alles legaal toeging, zal dat ook wel zo zijn???

Ik ken het geval niet, maar met 3 woordjes,“ Alles was legaal” is dat ook zo.

Die baggerverhalen hoeven vele mensen niet.

Dat je een helboel mensen hebt geimponeerd, heeft je een kick gegeven, en je bent steeds een stapje verder gegaan, en

je kunt het niet laten, zelfs nadat je het land hebt moeten verlaten., wegens falen, en wellicht nog andere praktijken.

Prettige dag nog

• Norbert HR

Bram,

Heb ik jou soms iets misdaan ?

Op basis van wat voor informatie durf jij de stelling aan dat hetgene wat ik heb geschreven onjuist is ?

Of zijn dat alleen onderbuik gevoelens ?

Het door jou bejubelde Kroatië heb je 20 jaar niet bezocht, maar toch meen je exact, maar dan ook werkelijk exact aan te geven dat de ervaringen van mensen die er wel hebben gewoond volledig onjuist zijn ?

En dan benoem je mij tot betweter ?

Dat noem ik lef hebben !

Voordat je nu weer hoog van de toren gaat blazen, neem eerst eens de moeite om in de auto / vliegtuig te stappen en kom eens kijken. Richt eens een bedrijf op, vraag eens hier en daar een vergunning aan en kom ons daarna vertellen hoe het je is vergaan. Wanneer jij geen problemen bent tegengekomen en de procedures compleet anders zijn dan ik heb vermeld zal ik mijn welgemeende excuses aanbieden.

Omdat je Kroatië zo verschrikkelijk goed kent zul je ons natuurlijjk prima kunnen vertellen dat vele Kroaten inmiddels ver onder de armoede grens leven. Salarissen van ambtenaren worden soms niet uitbetaald en bij veel bedrijven gebeurt precies hetzelfde. Geloof je me niet dan geef ik je de namen van een paar kennissen, onder voorwaarde dat jij het openstaande bedrag aan salaris aan hen overmaakt. Ik denk dat ze je eeuwig dankbaar zullen zijn.

Tot die tijd zou ik wat meer terughoudendheid betrachten en je beperken tot info over zaken waar je wel verstand van hebt. Nogmaals, een onderbuik gevoel is niet hetzelfde als ervaring in de materie hebben. En ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, verre van dat, maar ik durf de stelling wel aan dat ik het land vele malen beter ken dan jij of een aantal anderen alhier.

Over de algemene bedrijfscultuur kan Robert je ook zeer veel vertellen. Ik kan je vertellen wat onze ervaringen waren met onze eigen klanten. Robert komt echter bij veel bedrijven over de vloer en wat hij daar dan doet mag hij je zelf vertellen (als hij daar zin in heeft), maar geloof me, hij weet ook echt wel wat er speelt. Jij vanuit je huis in Zwitserland, zonder enige praktische ervaring in het dagelijks omgaan met lokale bedrijven, hebt die kennis niet. Kun je kwaad om worden, kun je van gaan schreeuwen en schelden, je hebt die ervaring niet, dus kom mij niet uitleggen dat mijn ervaringen met ons bedrijf incorrect waren.

T.a.v. CA zou ik ook wat minder onderbuik gevoelens tonen. Wanneer je iets van economie af zou weten dan zou je beseffen dat er een groot verschil is tussen de economie van een land en de levensvatbaarheid van een bedrijf. Waar jouw vergelijking met het BNP van Duitsland dan op slaat is mij echt een compleet raadsel.

Waar kun je het dan wel mee vergelijken ?

Probeer eens Lehman Brothers, DAF, RDM of ieder ander bedrijf wat de deuren heeft moeten sluiten wegens financiële problemen.

Wanneer je slechts kunt bestaan dankzij overheidsgeld, het concept niet winstgevend of levensvatbaar is, dan heb je weinig echte redenen van bestaan. Zoals eerder aangegeven accepteert de EU geen gesubsidieerde bedrijven die actief zijn op de commerciële markt oftewel niet alleen CA, maar ook de scheepsbouw in Kroatië gaan het lastig krijgen. Voor de scheepsbouw voorzie ik nog wel mogelijkheden, dat kan nog worden omgetoverd tot een rendabel gebeuren. Voor CA ligt dat totaal anders, maar als luchtvaart expert weet jij dat natuurlijk heel goed.

En nee, de cijfers van CA stonden niet in het verslag van de ambassade, maar gewoon in de jaarverslagen van de maatschappij zelf. Kun je vinden op het internet, is leuk leesvoer. Tja beste Bram, ik mag in jouw ogen onzin uitkramen, maar de onzin welke ik uitkraam onderbouw ik wel met feiten en niet met onderbuikgevoelens. Mag misschien vreemd klinken, maar ik prefereer feiten boven verzinsels.

Het zwaard van Damocles hangt dus nog altijd boven CA, want er gaat een punt komen waar de regering het niet meer kan verkopen om geld in de bodemloze put CA te storten, terwijl de gewone burgers niet eens meer geld hebben om eten te kopen, medicijnen te betalen etc. De vraag is dan alleen nog: 'wanneer besluit de regering dat CA onverkoopbaar is (staat al enige tijd in de etalage) en dat verder handhaven economisch gezien niet langer haalbaar is ?

En waarom heb ik dat op dit forum aangegeven ?

Exact hetzelfde is namelijk met de vroegere ALM / DCA geschied. Lees onderstaande maar eens door en zoek daarna de zeven verschillen zou ik haast willen zeggen. En ja, ik heb bij de ALM gewerkt, voordat je je afvraagt wat ik met hen te schaften had. Ken de situatie bij hen dus van binnenuit en niet van horen zeggen.

http://www.vrcurassow.com/2dvrc/sscuracao/alm/dca.html

Leg je de scenario's van ALM/DCA en die van CA naast elkaar dan zie je gewoon de overeenkomsten. Het is vrij eenvoudig om te pinpointen waarom deze maatschappij nimmer in een commerciële omgeving zou kunnen overleven. Dat jij dat niet leuk vindt om te horen is een ander verhaal, maar dat maakt het niet minder de waarheid.

En mijn vergelijking met Ryanair ?

Tja, die draaiden afgelopen jaar volop winst oftewel dat concept is zo slecht nog niet. Ook hun cijfers kun je op het internet vinden, dus gebruik je tijd eens verstandig.

• zelande

We zijn weer online geloof ik.

Ik, heb gereageerd, op jou uitlating van 2010, waar je met duidelijke woorden aangeeft, dat CA de zomer van 2010 niet zal halen, of op zijn minst niet zal overleven.

Deze uitspraak, is duidelijk niet uitgekomen,

Op jou advies hebben wellicht mensen het niet meer aangedurfd om bij CA te boeken, en hierdoor wellicht een duurder ticket hebben moeten kopen.

En je kunt hier echt niet tegenspreken, dat jou prognose volledig nutteloos was.

Over de finaciele situatie, heb ik geen woord gerept, nog een woord laten vallen over de bedrijfsvoering.

Enkel en alleen over je prognose, welke inderdaad niet heeft plaatsgevonden.

Om Lehman Brothers, DAF en RDM in een een adem te noemen, is op zijn zachts uitgedrukt, onvakkundig, want de een heeft nog met de ander te maken.

Om een antwoord te geven op je reaktie hier,

Ik geef een reactie op jou uitlating, en doe deze reaktie niet plaatsen aan de algemeenheid, maar enkel en alleen aan de auteur van een bericht, persoonlijk.

Wanneer ik jou antwoord, is dit antwoord gericht aan jou, en niet aan de algemeenheid.

Verder goed lezen,

Ik heb niet CA vergeleken met BRD, ik heb CA met helemaal niks vergeleken.

De vergelijking ging over de staatsschuld,

Lezen. Een advies wat je mij ook hebt gegeven.

Nogmaals, wederom kom je met een lawine aan woorden, maar wederom geen enkele konkrete uitspraak.

M vr gr

Bram

• Norbert HR

Zelande,

Ik begrijp dat je dus valt over het feit dat ik forumleden alhier waarschuw over de zeer precaire situatie van CA ?

Mijn woorden waren:

Ik zou daarom iedereen willen adviseren om geen tickets maanden van tevoren te boeken. Koop liever een ticket op het allerlaatste moment, zodat je iets meer zekerheid hebt.

Wil je toch vooruit boeken……………………..neem dan een andere maatschappij. De kans dt Croatian Airlines in juni of juli nog bestaat acht ik zeer klein.

Wat is er verkeerd aan het advies om niet maanden van tevoren te boeken wanneer een maatschappij er zeer slecht voorstaat ?

Wat is er verkeerd aan het advies om, wanneer je toch vroeg wilt boeken, bij een andere maatschappij te boeken ?

Omdat het dan duurder zou zijn ?

Niet echt, want vrijwel alle maatschappijen zijn goedkoper dan CA, dus daar kan het probleem niet liggen.

Waarom schreef ik dit ?

CA staat er financieel uiterst belabberd voor, de maatschappij verliest iedere dag bakken met geld. De olieprijzen blijven vrolijk verder stijgen en dat zal de business van CA ook geen goed doen. De overheid heeft poblemen bij de betaling van salarissen en dan mag je gerust aannemen dat leveranciers aan CA ook lang op hun geld kunnen wachten. Er hoeft er maar eentje, in het buitenland, tussen te zitten die het zat is en de kisten aan de grond laat zetten. Dat komt regelmatig voor in de luchtvaart, maar als expert wist jij dit natuurlijk ook.

Als vakantieganger lijkt het me geen leuke ervaring wanneer je op een vliegveld aankomt en er wordt niet meer gevlogen omdat bv de brandstof maatschappij contante betaling eist. Komt niet voor ? Helaas maar al te vaak.

Of hoe zou het zijn wanneer je terug moet vliegen en de maatschappij vliegt niet meer ? Kun je andere tickets gaan kopen en maar hopen dat je verzekering het geld terug betaalt. Moet je natuurlijk dat geld wel net op zak hebben.

Om vakantie gangers voor deze ellende te behoeden heb ik mijn advies geschreven en ik blijf er nog steeds bij dat de overheid ieder moment de stekker uit CA kan trekken. CA is geen aantrekkelijke partner, diverse pogingen om te fuseren zijn reeds mislukt, dus het roer moet hoe dan ook om. Het roer gaat echter niet om en dat betekent dat men vrolijk op de afgrond aan blijft sturen. Qua timing zat ik er naast, geef ik toe, doch ik blijf erbij dat CA slechts een kwestie van tijd is als het zo doorgaat.

En omdat het slechts een kwestie van tijd is blijf ik nog altijd bij mijn advies: ‘Koop geen tickets bij CA lang van tevoren, boek op het allerlaatste moment.’

En Ryanair, Lufthansa, Easyjet etc zijn allemaal goedkoper dan CA, dus het argument dat men nu duurder moet kopen is stemmingmakerij.

Beste Bram,

Wanneer ga je nu eens gewoon op het onderwerp in i.p.v. alleen maar op de man spelen ?

Is het echt zo moeilijk te verteren dat ik wel in Kroatië heb gewoond, gewerkt, gereisd etc, dat ik het land wel ken en jij dus niet ?

Wil je een hosanna forum hebben, waar we allemaal op roze wolkjes leven ?

Begin je eigen forum.

Tot het moment dat jij, op basis van feiten, kunt aantonen dat mijn ervaringen in Kroatië onjuist zijn, schrijf ik de waarheid over het land. Dat jij die waarheid liever onder het tapijt ziet verdwijnen is jouw probleem, niet het mijne.

• zelande

Nee Norbert,

Integendeel, maar je enorme negatieve berichtgeving is inderdaad een doorn in mijn oog.

Of dit gaat over een wet, een regering, Kroatische mensen, mentaliteit, om het even wat.

En wanneer je uitspraken blijken te kloppen, dan had ik enorme waardering voor je, maar in elk opzicht, heb je uitspraken gedaan, die gewoon

niet waar zijn, en dat we deze uitspraken gewoon moeten tegenspreken.

En dit gaat over een breed spectrum van onderwerpen, varieerend van wijn over mensen, over Airlines, etc.

En geen enkele prognose, die je hebt afgegeven, is daadwerkelijk uitgekomen.

Je hebt mensen onzeker gemaakt, ik kan wel zeggen, je hebt mensen angstig gemaakt, en dit geheel ten onrechte.

Mensen, welke een droom voor ogen hadden.

Ook deze mensen hebben het recht iets te proberen.

En zoals ik ook heb mogen lezen, zijn er eveneens voorbeelden, van mensen die het wel hebben gered.

Wellicht ook Robert, die toch nog steeds in Kroatie woont, met zijn familie.

Jou beweegreden om Kroatie de rug toe te keren, is mij niet duidelijk, heb hier ook niks mee te maken, maar jou situatie, jou ervaring, kan niet gelden als zijnde algemeen voor iedereen.

En als zijnde professioneel, blijf ik erbij, wanneer je een statement afgeeft, dit inderdaad professioneel wordt uitgevoerd, en niet op basis van een

forum, of een of ander krantenartikel, maar met uitspraken, gepubliceerd door overheidsinstanties.

Alles andere is BOULEVARD optiek.

En wanneer je je geroepen voelt, om vanuit een exotisch land, hier adviezen te moeten geven, man, wat let je.

Maar ik vindt het wel gepast, om als een vent te staan voor je uitspraken, en ook wanneer je uitspraken dan niet kloppen, dan zul je ook

een vent moeten zijn om een en ander toe te geven.

Een feit wat tot op heden niet heeft plaatsgevonden.

Ik wens oprecht nog een prettige avond

Bram

• Norbert HR

Bram,

Heb jij in Kroatië gewoond ?

Heb jij ervaring met de lokale overheid ?

Enige ervaring in het zaken doen aldaar ?

Zo niet, dan lijkt me dat ieder commentaar van jou op de door mij geconstateerde gang van zaken op zijn zachtst gezegd aanmatigend is.

Nogmaals, ik laat geen dromen uiteen spatten, ik maak ook geen mensen bang. Bang of angstig kun je alleen worden wanneer je totaal onvoorbereid zou zijn. Degenen die naar Kroatië willen verhuizen doen er goed aan om de ervaringen van anderen, die hen voor zijn gegaan, mee te nemen in hun beslissing. Niet alles zal van toepassing zijn, want iemand die appartementen wil gaan verhuren heeft weer te maken met andere regels en zaken dan waar wij als industrie mee te maken hadden.

De grappen en grollen van de overheid heeft echter iedereen mee te maken en Kroatië is geen vergevings gezind land. Ze delen boetes uit voor het minste geringste en voor je het weet sta je bij de rechter, zowel als bedrijf als privé persoon, krijg je weer wat nieuwe boetes opgelegd.

Wetten zijn helaas over het algemeen onvindbaar…………..tot het moment dat een inspecteur van mening is dat je er eentje hebt overtreden. In dat soort gevallen is het maar beter om gewaarschuwd te zijn en dus niet op een roze wolk af te reizen. De topics gingen over emigreren en daar hoort de waarheid thuis, geen fabels of sprookjes uit de Efteling.

Wanneer jij die waarheid niet wil horen dan raad ik je aan om ergens anders te gaan lezen, laat de topic emigratie voor wat het is.

T.a.v. CA is de analyse correct, is de situatie nog steeds ondraaglijk op de lange termijn en dus is voorzichtigheid met deze maatschappij geboden. Dat mag jij niet leuk vinden, dat mag je negatief vinden, ik laat de cijfers voor zich spreken, zou je ook eens moeten proberen.

Nogmaals, voor iemand die nog nooit in Kroatië heeft gewoond, gewerkt of van plan is daar te gaan wonen of werken, heb je een verdomd grote mond over wat anderen, die er wel hebben gewoond en gewerkt, zouden mogen zeggen. Zelf zou ik dat lef niet hebben, maar voor jou is het geen probleem.

En wanneer je van mening bent dat het allemaal hosanna is dan zou ik daar graag het bewijs van zien, niet slechts een onderbuik gevoel.