Norbert zegt het misschien soms wat cru (nou ja, soms is relatief in deze ) maar hij heeft wel heel dikwijls gelijk.
Ik heb een aantal jaren terug met een Nederlander gesproken die ginds ook al een aantal jaren woont en werkt. Hij werkt voor de grote baas van een groot (Duits) bedrijf die daar een half dorp heeft gekocht en daar nu (toen) alles aan het renoveren was. Uitbouwen van een boerderij (ik dacht schapen of varkens), uitbouwen van een wijnbouwbedrijf etc…. Vraag me niet of het voor dat Duits bedrijf zelf was of voor de baas als privé-persoon, dat weet ik niet (meer). Hij was er een soort van meestergast en zocht op een bepaald moment personeel. Wel, hij vond er geen. O ja, wel voor een dag, soms voor een week of zelfs 2 weken. Maar op een dag krijgen ze het in hun bol en komen een dag (of een week ) niet werken.
Kroatische vrienden van ons wonen in Slavonië. Het zijn Kroaten die ten tijde van de oorlog gevlucht zijn uit het Bosnisch deel van ex-Yoeguslavië. Ze hebben van de Kroatische regering een stuk grond kunnen kopen van een Serviër die dat deel van wat nu Kroatië is ontvlucht is. Ze hebben bouwmaterialen gekregen van de overheid maar hebben hun huis wel zelf moeten bouwen. Anderen hebben een bestaand huis gekregen van iemand die zelf gevlucht is (naar Amerika, Bosnië, Servië, om het even waar). Wel, in beide gevallen als die persoon terug komt (de kans is klein na al die jaren) en zijn eigendom opeist dan kunnen ze vertrekken.
Hoe kun je verklaren dat er op plaatsen nog altijd mensen wonen in een soort kampen die opgericht zijn na de oorlog. Kroaten die gevlucht zijn uit een deel van ex-Yoeguslavia wat nu een ander land is.
En Norbert zegt al jaren dat er inderdaad best goede Kroatische wijnen zijn maar dat een vergelijkbare Italiaanse wijn amper een derde kost. Zelf kochten we bijvoorbeeld vorig twee jaar terug Prosec bij een lokale boer aan 50 kuna per fles. Bijna 7 euro voor iets wat in de verte lijkt op een Port of zoete Franse dessertwijn. Behoorlijk duur toch. En vorig jaar was er 10 kuna per fles bij! En ik kan je gerust een linkje bezorgen naar een Belgische importeur van Slavische wijnen. Zoals wij in Vlaanderen zeggen: om van op je gat te vallen. Voor die prijs heb je meer dan uitstekende Franse, Italiaanse of Spaanse wijnen. Voor meer dan €22 voor een fles mag het al wat zijn. En wees maar zeker dat het geen overmatige winsten zijn van de invoerder. Ik zie namelijk ook de prijzen van likeuren die hij verkoopt en weet wat ze in Kroatië zelf kosten. Dus ik kan vergelijken.